2013-05-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Varför vill volvo ha en tågtunnel i centrum? Vill dom det? på vilket sätt hjälper det dom?
Att vi bilister skall bekosta en onödig och dyr tågtunnel år miljöpartislöddret i innerstaden är problemet!

Jo det skall jag förklara för dig, men om det går hem är jag tveksam till då du uppenbarligen inte såg poängen med att Volvo m.fl företag tjänar på en infrastruktur som inte blockeras pga en massa bilar.

Distribution handlar om att skapa värdenytta. Produkt A har ett högre värde hos Volvo än i färdigvarulagret hos leverantören och distribueras därför till Volvo. Värdet på den färdiga varan påverkas av vilka kostnader som induceras under distributionens gång. Rörliga kostnader som tex kapitalbindning och löner läggs på produkten och påverkas av hur lång tid det tar att distibuera varan. Alltså om lastbilen måste stå i 1 timmas kö blir kostnaden bränsle+lön+kapitalbindningskostnad+ övriga kostnader/ antal produkter.

I ett samhälle där alla åker bil induceras mer trafik på vägarna -> Distributionen tar längre tid och blir därmed dyrare.
Om man istället bygger ett samhälle där fler åker kollektivt blir det således mindre trafik på vägarna jämfört med exemplet ovan.
Alltså, en tunnel för kollektivtrafik bidrar till en mindre belastning på vägarna.
På en ny bil utgör distributionskostnaden ca 30% av bilens slutliga värde.

Ringer det någon klocka??
Citera
2013-05-29, 15:00
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Varför blandar ni in Volvo Personvagnar i den här soppan? De har inte ens tagit ställning till trängselskatten, det enda de har gjort är att betala den för de anställda eftersom de vill att folk åker bil till jobbet då det ger reklam för företaget ju fler Volvo-bilar det är på vägarna. Dessutom påverkas inte Volvo PV:s godstransporter av huruvida det är trängsel runt Nordstan eller inte. Hamnen ligger precis vid Volvo PV och vad jag vet sitter närmaste station vid Älvsborgsbrons norra fäste, majoriteten av övriga bilar körs upp till Wallhamn via Hisingen och sedermera E6 och de bilar som skall ut till handlarna körs av transporter ut från Göteborg och knappast via stadskärnan. Det har dessutom inte varit några problem tidigare, har aldrig ens hört talas om att Volvo PV skulle haft problem med några godstransporter på grund av trängsel, ge en enda källa till ett sådant uttalande så kanske jag tror på det.

Det är AB Volvo som ställer sig mot trängelskatten, ni vet det företaget som skiter totalt i sina anställda och säger upp och anställer folk på löpande band. Men att miljömuppar och södermalmare som plainvanilla skulle ens kunna se skillnad på en lastbil och en personbil är väl för mycket begärt. Genuscertifierade som ni säkerligen är leker nog alla era barn oavsett kön enbart med prinsessor och klänningar.
Citera
2013-05-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Varför blandar ni in Volvo Personvagnar i den här soppan? De har inte ens tagit ställning till trängselskatten, det enda de har gjort är att betala den för de anställda eftersom de vill att folk åker bil till jobbet då det ger reklam för företaget ju fler Volvo-bilar det är på vägarna. Dessutom påverkas inte Volvo PV:s godstransporter av huruvida det är trängsel runt Nordstan eller inte. Hamnen ligger precis vid Volvo PV och vad jag vet sitter närmaste station vid Älvsborgsbrons norra fäste, majoriteten av övriga bilar körs upp till Wallhamn via Hisingen och sedermera E6 och de bilar som skall ut till handlarna körs av transporter ut från Göteborg och knappast via stadskärnan. Det har dessutom inte varit några problem tidigare, har aldrig ens hört talas om att Volvo PV skulle haft problem med några godstransporter på grund av trängsel, ge en enda källa till ett sådant uttalande så kanske jag tror på det.

Det är AB Volvo som ställer sig mot trängelskatten, ni vet det företaget som skiter totalt i sina anställda och säger upp och anställer folk på löpande band. Men att miljömuppar och södermalmare som plainvanilla skulle ens kunna se skillnad på en lastbil och en personbil är väl för mycket begärt. Genuscertifierade som ni säkerligen är leker nog alla era barn oavsett kön enbart med prinsessor och klänningar.

Detta handlar inte om specifikt ett företag. Volvo PV eller Volvo LV, och vem av dom som säger vad i frågan om VSP saknar betydelse.
Volvo LV gick ut och varnade för konsekvenserna av ett försenat VSP. Detta handlar bygger på hur distributionen till företaget påverkas.
Jag hänvisade tidigare till en forskningsartikel som påpekade att företags vinstmarginal påverkades negativt av trängsel på vägarna, liksom företags lagerhållningskostnader.
Att du påvisar att detta inte skulle vara fallet mot bakgrund att du inte "Hört talas om att Volvo skulle ha något Problem med godstransporter" är bara korkat.
Citera
2013-05-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Ja visst är det jävligt konstigt att inte vilja betala 18-36 kr extra för att handla.....
Hur mycket betalar du personligen i ts?

Tycker det är synd om dessa 3% som får betala så enormt mycket extra! Det är inte alla som är så priveligerade att kunna jobba lite andra tider som jag som rånas på drygt 500kr i månaden.

Vad jag betalar i TS, det beror ju på hur många dagar jag tar bilen till/från jobbet.

Som sagt, maxkostnaden är 1200kr/månad, kanske dags att kliva ur kyrkan så får du råd med TS? Eller fundera över bränslekostnaderna?

Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Nu har visserligen de redan gjorda ändringarna i trafiken med drastiskt minskat antal filer och omläggningar SKAPAT fler köer och flaskhalsar än vad som tidigare existerat, men ok.

Mm, för det finns ju inte alls några samhällsekonomiska vinster med bussfälten och yteffektivitet buss kontra bil. Bara för att åter hoppa till Stockholm, Danviksbron: 3+3KF (1+1 Kollektivkörfält), 89% av resenärerna åker buss men har 33% av ytan, 11% av resenärerna har 67% av ytan. Vilket är mest effektivt färdmedel?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Det kan aldrig bli 300kr/månad för alla om din statistik du skriker med stämmer....
Visa gärna denna uträkning, jag är bla mattematiker så jag kan direkt se att denna summan är tagen ur luften från Häxorna för att skrämma invånarna i denna sista ryss-fästet Gbg!
Ja annars är det väl mest rättvist än att tvångsbeskatta en liten klick (1-3%). Men det påminner ju om hur det fungerade i Sovjet där medborgarna var helt chanslösa att påverka något....

Du svarade aldrig på hur mycket du betalar i TS....

Kul att du är mattematiker, själv är jag nog mer utav en matematiker, men det är en helt annan diskussion. Att sätta skatt på någon som nyttjar ting X är väl trots allt relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Detta genom att uppmuntra folk att ta buss in till stadskärnan och därefter i skytteltrafik åka i stora högljudda bussar (stackars de som bor nära bussgatorna genom stadskärnan) ut ur stadskärnan till sina arbeten i nybyggda kollektivfält och bussgator. Ofta halvfulla av folk som förr tog bilen runt staden på trafiklederna som är något glesare.

Detta underlättar inte Volvos materialförjning eftersom deras lastbilstråk inte är där trafiken nu är glesare. Tvärtom uppmuntras folk att köra runt vägtullarna och ta detta stråk runt staden (Söderleden via Frölunda) som lastbilarna traditionellt tagit från kontinenten till Volvo.

Nu har bilister i allt större utsträckning insett att man kan köra runt vägtullarna via Partille-Öjersjö mot Mölnlycke-Kallebäck R40 och söderut mot Mölndal och bussarna via centrum går nu återigen halvtomma ut ur stadskärnans bussgator mot industriområdena Åbro och Högsbo/Sisjön eller mot Hisingen. Nu är det mycket riktigt köer på R40 riktning söderut (Kallebäck) p g a all denna trafik som kör runt vägtullarna denna väg. Förr kanske de tog Götatunneln till arbetsplatserna väster om staden..?

Alternativ kan man köra från Kållered via Dag Hammarsköldsleden via Högsbo/Kungsladugård till kontoren runt Fiskhamnen och då undvika trängselskatt. Förr tog denna bilburna trafik E6, körde av strax innan TT och körde Götatunneln men nu genar de genom miljömupparnas revir som blivit ett nytt genomfartstråk. Varför byggde vi då Götatunneln om alltfler nu uppmuntras att köra genom gatorna i Kungsladugård? En prydnad?

Mycket riktigt eroderar skatteunderlaget.

Därför har nyttotrafiken ett helvete att ta sig fram i staden utan får ofta köra flera varv i denna labyrint innan de når sin destination eftersom de trängs ut av all busstrafik som halvtomma kör i skytteltrafik ut ur staden.

Förr var detta inga problem när folk åkte bil runt stadskärnan och de fåtaliga bilisterna i centrum hade inga problem med att komma fram. Problemet var ofta att få en P-plats. Nu kör halvtomma högljudda stora skrymmande bussar i skytteltrafik och blockerar framfarten för varandra. Det är knappt så att bussarna själva kommer fram i bussfilerna utan får köa läääänge för spårvagnen vid Polhemsplatsen Nordost , nå hållplatsen, vänta på sin tur att plocka upp folk, runda centralen och köra ut ur staden....halvtomma.

Ren idioti...

Mm, för det är ju betydligt värre med 1 buss än 50 personbilar som kör som idioter.

Götatunneln, miljö samt exploateringsintäkter vid exploateringen av tunneltak etc? Men det är tydligen något som man inte kan/får tillgodoräkna sig.

Problem att få en P-plats? Det har aldrig varit något problem, men att förvänta sig att parkeringsplatsen är gratis är något man inte bör göra...

Vilka är motiven till att det inte fungerar med kollektivtrafik i Göteborg när det fungerar på andra platser i dels vårt avlånga land, men även runt om i världen.
Citera
2013-05-29, 22:32
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vad jag betalar i TS, det beror ju på hur många dagar jag tar bilen till/från jobbet.

Som sagt, maxkostnaden är 1200kr/månad, kanske dags att kliva ur kyrkan så får du råd med TS? Eller fundera över bränslekostnaderna?

Mm, för det finns ju inte alls några samhällsekonomiska vinster med bussfälten och yteffektivitet buss kontra bil. Bara för att åter hoppa till Stockholm, Danviksbron: 3+3KF (1+1 Kollektivkörfält), 89% av resenärerna åker buss men har 33% av ytan, 11% av resenärerna har 67% av ytan. Vilket är mest effektivt färdmedel?

Kul att du är mattematiker, själv är jag nog mer utav en matematiker, men det är en helt annan diskussion. Att sätta skatt på någon som nyttjar ting X är väl trots allt relevant.

Mm, för det är ju betydligt värre med 1 buss än 50 personbilar som kör som idioter.

Götatunneln, miljö samt exploateringsintäkter vid exploateringen av tunneltak etc? Men det är tydligen något som man inte kan/får tillgodoräkna sig.

Problem att få en P-plats? Det har aldrig varit något problem, men att förvänta sig att parkeringsplatsen är gratis är något man inte bör göra...

Vilka är motiven till att det inte fungerar med kollektivtrafik i Göteborg när det fungerar på andra platser i dels vårt avlånga land, men även runt om i världen.

Kollektivtrafiken fungerar i Göteborg? Det verkar inte innebära en förbättrar ekonomi för Västtrafik trots trängeslskatten utan Västrafik verkar ha svårt med att få ekonomin att går runt och har att ta ställning till besparingar i trafiken.

Citat:

Västtrafik tvingas spara 80 miljoner kronor. Redan i oktober kan biljettpriserna höjas och planerade satsningar läggas på is.

Under torsdagen presenterar Västtrafiks styrelse ett åtgärdspaket med målet att spara sammanlagt 80 miljoner kronor.

Trots ett ökat resande på grund av trängselskatten i Göteborg, står det klart att Västtrafik tappar intäkter.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1700172-vasttrafik-maste-spara-80-miljoner

Senast redigerad av Rektangel 2013-05-29 kl. 22:34.
Citera
2013-05-29, 23:22
Medlem
Citat:

Jag väljer helst själv vilket som är mitt mest effektiva färdmedel. Trafikomläggningarna är kommunistfasoner i en bilutfasningsideologi som saknar verklighetsförankring.

Förutom de uppenbara nackdelarna som många redan tydliggjort med exempelvis ökad segregering eller urholkad stadskärna så kanske du kan fråga dig själv om de samhällsekonomiska vinsterna med bussfält som inte ens bussarna själva får plats i - eller huvudleder som blockeras -tidtabeller som inte hålls - och kombinera det med en i övrigt primitv kollektivtrafik (spårvagnar, nya som gamla)

Jag skiter i vad det kostar mig extra. Mitt problem är principen, beskattningen av trafikleder (ingen kommer undan trots att man ej rör sig nära stan) brist på alternativ och att hela projektet är en korrupt felsatsning från en stad som tycks leva i en 80-talsbubbla.
Citera
2013-05-30, 14:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vi behöver beslutande folkomröstningar i Sverige inte rådgivande där politikerna kan köra över folkviljan.
Citera
2013-05-30, 17:21
Medlem
Citat:
Kollektivtrafiken fungerar i Göteborg? Det verkar inte innebära en förbättrar ekonomi för Västtrafik trots trängeslskatten utan Västrafik verkar ha svårt med att få ekonomin att går runt och har att ta ställning till besparingar i trafiken.

Finns ju en hel del mindre bra beslut som tagits av Västtrafik. Med tanke på gällande lagstiftning så borde det inte vara omöjlighet med pendelbussar liknande Swebus (Nacka/Värmdö - Kista) fast i Göteborg, t.ex. till Torslanda.

Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Jag väljer helst själv vilket som är mitt mest effektiva färdmedel. Trafikomläggningarna är kommunistfasoner i en bilutfasningsideologi som saknar verklighetsförankring.

Förutom de uppenbara nackdelarna som många redan tydliggjort med exempelvis ökad segregering eller urholkad stadskärna så kanske du kan fråga dig själv om de samhällsekonomiska vinsterna med bussfält som inte ens bussarna själva får plats i - eller huvudleder som blockeras -tidtabeller som inte hålls - och kombinera det med en i övrigt primitv kollektivtrafik (spårvagnar, nya som gamla)

Jag skiter i vad det kostar mig extra. Mitt problem är principen, beskattningen av trafikleder (ingen kommer undan trots att man ej rör sig nära stan) brist på alternativ och att hela projektet är en korrupt felsatsning från en stad som tycks leva i en 80-talsbubbla.

Då har du ju gjort ett val, och får ta de följder som hänger samman med ditt val, oavsett om det är tågbiljetter, trängselskatt, bränsleskatt eller dubbdäck till cykeln.

Konstigt nog så är varken Stockholms, New Yorks eller Köpenhamns stadskärnor urholkade (Stockholms absoluta kärna kan väl diskuteras då den främst innehåller kontor). Men vad är det då dessa har som inte Göteborg har? Kan det vara kollektivtrafik?

Bussarna får ju plats i bussfälten, och det rimliga är väl ändå att prioritera de mest effektiva trafikslagen?

Spårvagnar är ju inte primitiva, däremot i den situation som finns i Göteborg är de inte mest effektiva. Dags för fler och bättre spårvagnar.

Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vi behöver beslutande folkomröstningar i Sverige inte rådgivande där politikerna kan köra över folkviljan.

Vid vilket valdeltagande ska den beslutande folkomröstningen inte längre vara beslutsför? Det finns ju anledningar till att vi har representativ demokrati, men visst, ser man hellre direktdemokrati så kanske vi ska folkomrösta om alla frågor?
Citera
2013-05-30, 17:28
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det bästa är väl en kompromiss mellan representativ demokrati och direkt demokrati som i Schweiz,

men det jag syftade på var att folkomröstningar i Sverige endast är rådgivande vilket innebär att politikerna kan köra över folks beslut det vill jag ändra.
Citera
2013-05-30, 18:58
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Finns ju en hel del mindre bra beslut som tagits av Västtrafik. Med tanke på gällande lagstiftning så borde det inte vara omöjlighet med pendelbussar liknande Swebus (Nacka/Värmdö - Kista) fast i Göteborg, t.ex. till Torslanda.

Då har du ju gjort ett val, och får ta de följder som hänger samman med ditt val, oavsett om det är tågbiljetter, trängselskatt, bränsleskatt eller dubbdäck till cykeln.

Konstigt nog så är varken Stockholms, New Yorks eller Köpenhamns stadskärnor urholkade (Stockholms absoluta kärna kan väl diskuteras då den främst innehåller kontor). Men vad är det då dessa har som inte Göteborg har? Kan det vara kollektivtrafik?

Bussarna får ju plats i bussfälten, och det rimliga är väl ändå att prioritera de mest effektiva trafikslagen?

Spårvagnar är ju inte primitiva, däremot i den situation som finns i Göteborg är de inte mest effektiva. Dags för fler och bättre spårvagnar.

Vid vilket valdeltagande ska den beslutande folkomröstningen inte längre vara beslutsför? Det finns ju anledningar till att vi har representativ demokrati, men visst, ser man hellre direktdemokrati så kanske vi ska folkomrösta om alla frågor?
Och längre spårvagnståg.
Nuvarande tåg är inte längre än 30 meter (vi har nästan lika stora bussar, 24 meter) eftersom man sakta har kortat tåglängden. Angeredsbanan (lite förberedelse för T-bana) byggdes för 90 meter långa tåg, sedan har man kortat ner ner och mer. Men nu verkar de bestlutande begripa att det behövs längre tåg.
Citera
2013-05-30, 19:14
Medlem
Citat:

Läste du ens artikeln du länkade? Besparingarna hänger samman med att Västtragik tappat 100 miljoner i intäkter sedan sinnessjuka svenskar bestämt sig för att implementera en sinnessjuk EU-förordning som de sinnessjuka svenskarna tolkar som att det måste krävas registrering i förväg för att betala biljetter med SMS. Göteborgarna vill dock inte registrera sig för att få äran att betala resan via SMS utan åker med gratis istället och Västtrafiks SMS-intäkter faller med 100 miljoner. Kopplingen till trängselskatten existerar inte någon annanstans än i ditt huvud.
Citera
2013-05-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Det bästa är väl en kompromiss mellan representativ demokrati och direkt demokrati som i Schweiz,

men det jag syftade på var att folkomröstningar i Sverige endast är rådgivande vilket innebär att politikerna kan köra över folks beslut det vill jag ändra.

Vissa beslut kan ju vara väldigt väl underbyggda med fakta och ekonomi (sett ur samhällets "det allmännas" syn). Beslutet att gå vidare med förbifart Stockholm är ju inte väl underbyggt, men inte ser vi någon folkomröstning om den. Kan det hänga samman med att det är en bilvänlig investering? Allt som inte främjar bilen ses som propaganda för ett bilfritt samhälle och miljöpartistisk alternativt kommunistisk propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in