2012-11-09, 10:19
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jaså. Ja isf har jag glömt bort detta. I vilket fall som helst så står det inte vilken färg bilen hade på registreringshandlngen daterad Torslanda den 8 mars 1956.

Skall även kolla upp andra handlingar också.

Har visserligen inte läst registerbeviset som jag antar du refererar till men Volvo har/hade en ruta där färg anges i form av en sifferbeteckning det gjordes på Amazon/P1800 tiden så sannolikt fanns denna ruta även på PV tiden sedan kanske tjänstehjonet glömde att fylla i rutan
Citera
2012-11-09, 18:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fakta O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Har visserligen inte läst registerbeviset som jag antar du refererar till men Volvo har/hade en ruta där färg anges i form av en sifferbeteckning det gjordes på Amazon/P1800 tiden så sannolikt fanns denna ruta även på PV tiden sedan kanske tjänstehjonet glömde att fylla i rutan

På beviset finns följande nedanstående uppgifter. Över papperet är det sämplat med stora svarta bokstäver Får ej vikas.

Regnr.: BXXXXX

Föregående nr.: ACXXXXX

Fabrikat, typ, årsmodell: Volvo PV 444 - ES 1956

Chassinummer: 103956

Täckt två dörrar.

Köreffekt: 51 hkr

Tjänstevikt: 1040 kg

Antal pass.: 3

Fordonets längd: 435 cm

Fordonets bredd: 159 cm

Ringdimensioner framhjul: 5 . 90 x 15

Bakhjul: 5 . 90 x 15

Drivmedel: Bensin

Koppling samt något mera som jag inte kan tyda: Saknas

Överensstämmelse med typfordonet intygas

Göteborg den 8 mars 1956

Aktiebolaget Volvo

L. G. Andersson (ev. kan det stå I.G. Andersson)

Det var samme ägare som ägde bilen då den "flyttade runt" i landet. Den 8 maj 1957 hade bilägaren försäkringsbolaget Ansvar. Den 15 maj 1957 fick bilen detta B-nummer som den sedan hade i drygt ett år innan den erhöll O18920.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-09 kl. 18:28.
Citera
2012-11-15, 12:25
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
När bilen försvann fanns det ingen besiktning. Om jag nu minns rätt infördes obligatorisk besiktning för bilar äldre än ett år först 1968. Om jag har fel så kom gärna med den rätta uppgiften.

Däremot var du tvungen att ha en trafikförsäkring. En sådan hade bilen och den stod i den äldre brodern Dahlsjös namn. Naturigtvis förnyade han inte denna försäkring f.o.m. 1 januari 1966.

O18919 och O18921 erhöll de nya registreringsnumren. Däremot gjorde inte O18920 detta.

Är det något som det fanns gott om runt denna trio, så var det just bilhandlare och bilverkstäder av allehanda slag. Det fanns ett stort antal sådana i enbart Haga och Annedal 1965.

Att byta identitet på en bil lär ju varit ganska enkelt i mitten av 60 talet. När kilometerskatten på dieselbilar styrdes av körsträckan och en skatteskuld följde med vid ägarbytet kunde man ju byta identitet på en bil i bra skick med 25000 i skatte skuld så den fick en skuldfri identitet utan större arbetsinsats. Det borde ju varit ännu lättare förr innan datorer höll koll på allt. Identiteten från en krockad PV kan ju inte varit svårt att hitta för dom som var i branschen

Bilskojare och bakgårdsverkstäder har ju aldrig varit skygga för att tjäna pengar på snabba affärer.
Citera
2012-11-15, 17:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mer eller mindre nedlusat med ljusskygga verkstäder.

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Att byta identitet på en bil lär ju varit ganska enkelt i mitten av 60 talet. När kilometerskatten på dieselbilar styrdes av körsträckan och en skatteskuld följde med vid ägarbytet kunde man ju byta identitet på en bil i bra skick med 25000 i skatte skuld så den fick en skuldfri identitet utan större arbetsinsats. Det borde ju varit ännu lättare förr innan datorer höll koll på allt. Identiteten från en krockad PV kan ju inte varit svårt att hitta för dom som var i branschen

Bilskojare och bakgårdsverkstäder har ju aldrig varit skygga för att tjäna pengar på snabba affärer.

Intressant detta med skatteskuld. Kände inte till detta förut. Du skulle inte vilja närmare utveckla hur det kunde gå till med att en bil kunde få en skattefri identiet?

År 1965 så var det mer eller mindre nedlusat med små ljusskygga verkstäder. Flera av dem fanns inte med i GBG-boken och en del andra inte ens i telefonkatalogen. Dessa fanns inte enbart i Haga-Annedal utan även i närliggande områden såsom Oscar Fredrik och Masthugget.

Oscar Fredrik började att rivas redan 1964 men delar fanns kvar t.o.m. 1965 års utgång.

När vi nu är inne på ämnet bilar, så kan det nämnas att det faktiskt fanns personer vid denna tid som hade som specialitet att stjäla registreringsplåtar. Även biltjuvar fanns det gott om.

Vart man än vänder blicken runt trion som försvann, så dyker det hela tiden upp bilar, verkstäder m.m.

O 18920 var det verkligen inga problem med att få den att försvinna för gott. Ett speciellt ställe sticker mer ut än andra men som sagt vad det går inte att bevisa. De som är insatta i fallet vet vilket ställe som avses.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-15 kl. 17:53.
Citera
2012-11-15, 18:11
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Intressant detta med skatteskuld. Kände inte till detta förut. Du skulle inte vilja närmare utveckla hur det kunde gå till med att en bil kunde få en skattefri identiet?

År 1965 så var det mer eller mindre nedlusat med små ljusskygga verkstäder. Flera av dem fanns inte med i GBG-boken och en del andra inte ens i telefonkatalogen. Dessa fanns inte enbart i Haga-Annedal utan även i närliggande områden såsom Oscar Fredrik och Masthugget.

Oscar Fredrik började att rivas redan 1964 men delar fanns kvar t.o.m. 1965 års utgång.

När vi nu är inne på ämnet bilar, så kan det nämnas att det faktiskt fanns personer vid denna tid som hade som specialitet att stjäla registreringsplåtar. Även biltjuvar fanns det gott om.

Vart man än vänder blicken runt trion som försvann, så dyker det hela tiden upp bilar, verkstäder m.m.

O 18920 var det verkligen inga problem med att få den att försvinna för gott. Ett speciellt ställe sticker mer ut än andra men som sagt vad det går inte att bevisa. De som är insatta i fallet vet vilket ställe som avses.

Har du bara identiteten på en krockad bil är eller åtminstone var det lätt att flytta över den till en stulen bil eller som jag minns dieselbilar med skatteskulder som inte motsvarade värdet på bilen så dom blev osäljbara. Just krockade bilpapper är ju nått som ljusskygga bilverkstäder ramlar på hela tiden. Nummerplåtarna (som på den tiden gick att pilla ihop själv då siffrorna var löstagbara) och chassinummer var allt som behövde flyttas över och bilen hade en annan identitet och historia
Citera
2012-11-16, 10:56
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Har du bara identiteten på en krockad bil är eller åtminstone var det lätt att flytta över den till en stulen bil eller som jag minns dieselbilar med skatteskulder som inte motsvarade värdet på bilen så dom blev osäljbara. Just krockade bilpapper är ju nått som ljusskygga bilverkstäder ramlar på hela tiden. Nummerplåtarna (som på den tiden gick att pilla ihop själv då siffrorna var löstagbara) och chassinummer var allt som behövde flyttas över och bilen hade en annan identitet och historia

Kan bekräfta detta. Far min köpte bokstäverna i mitt namn på Tempo och satte ihop en REG plåt till min lådbil så jag var bland det första med personlig reg nummer.

Fanns som Skara2 säger en hel hop med verkstader i bla Haga en inte långt från Samndplan och behörigt avstånd till Cafe Japan.
Citera
2012-11-16, 13:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen som måste bort snabbt.

Citat:

Hmm mycket intressant det du säger.

Skulle lika väl ha kunnat gå till på det här sättet när bilen försvann. Dock har det aldrig framkommit att den försvunna bilen någonsin var krockad. Här handlade det om att "få bort" bilen snabbt som ögat.

Misstankarna om att bilen skulle bli "het" gjorde att det måste ageras snabbt. Bilens försvinnande kan ha skett tidigast in i början av augusti. Det fanns inte tid till detta under dagarna 29/7 - 1/8.

Hade de inblandade känt till hur media och polisen skulle agera, så hade i stort sett inget behövt göras, men detta kände ju förstås ingen till i förväg.
Citera
2012-11-16, 13:56
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Hmm mycket intressant det du säger.

Skulle lika väl ha kunnat gå till på det här sättet när bilen försvann. Dock har det aldrig framkommit att den försvunna bilen någonsin var krockad. Här handlade det om att "få bort" bilen snabbt som ögat.

Misstankarna om att bilen skulle bli "het" gjorde att det måste ageras snabbt. Bilens försvinnande kan ha skett tidigast in i början av augusti. Det fanns inte tid till detta under dagarna 29/7 - 1/8.

Hade de inblandade känt till hur media och polisen skulle agera, så hade i stort sett inget behövt göras, men detta kände ju förstås ingen till i förväg.

Den försvunna bilen behöver inte varit krockad Det är bilen som man tar identiteten av som ofta brukar vara krockade. Det är ju snabbare och billigare för verkstan att flytta över identiteten till en stulen bil än att laga upp vraket.
Citera
2012-11-16, 14:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej krockad t.o.m. den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap[B
]Den försvunna bilen behöver inte varit krockad [/b]Det är bilen som man tar identiteten av som ofta brukar vara krockade. Det är ju snabbare o ch billigare för verkstan att flytta över identiteten till en stulen bil än att laga upp vraket.

Det förstår jag. Ville ändå nämna detta att bilen med största sannolikhet aldrig var krockad t.o.m. den 29 juli.
Citera
2012-11-17, 02:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket bilverkstäder 1965 i framför allt Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Kan bekräfta detta. Far min köpte bokstäverna i mitt namn på Tempo och satte ihop en REG plåt till min lådbil så jag var bland det första med personlig reg nummer.

Fanns som Skara2 säger en hel hop med verkstader i bla Haga en inte långt från Samndplan och behörigt avstånd till Cafe Japan.

Kommer också ihåg detta hur lätt det var att köpa dessa bokstäver och nummer.

Ja verkligen. Man blir förvånad över den stora mängd verkstäder som fanns i dessa områden 1965. Då inte bara bilverkstäder utan även andra verkstäder av allehanda slag.

Från sandplan sett, så fanns det flera i dess närhet. Av områdena Haga, Annedal, Oscar Fredrik och Masthugget så verkar det som just ha varit Haga som hade de allra flesta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-17 kl. 02:25.
Citera
2012-11-17, 10:41
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Hade jag haft för avsikt att gömma undan en relativt anonym PV 1965 på ett snabbt sätt skulle jag parkerat den på någon hyfsat stor parkering och pillat loss siffrorna på plåtarna och flyttat om dom. Att kolla upp regnummer lär ju varit en seg procedur för polisen innan datorerna. Dom gamla plåtarna var ju jobbiga att utläsa. Det var ju inte som idag när man uppfattar ett ord och ett hundratal i huvudet när man ser en plåt. En bokstav och en massa siffror ger inget avtryck i hjärnan som låter som något.
Citera
2012-11-18, 13:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mera säkert sätt.

Citat:
Hade jag haft för avsikt att gömma undan en relativt anonym PV 1965 på ett snabbt sätt skulle jag parkerat den på någon hyfsat stor parkering och pillat loss siffrorna på plåtarna och flyttat om dom. Att kolla upp regnummer lär ju varit en seg procedur för polisen innan datorerna. Dom gamla plåtarna var ju jobbiga att utläsa. Det var ju inte som idag när man uppfattar ett ord och ett hundratal i huvudet när man ser en plåt. En bokstav och en massa siffror ger inget avtryck i hjärnan som låter som något.

Visst var detta ett sätt som har praktiserats. Dock inte speciellt troligt här.

Bilen skulle komma att bli mycket het trodde "deltagarna" i denna härva som var många. Alltså inte bara de tre som försvann. Ingen kunde i förväg veta att media i stort sett inte skulle komma att visa något som helst intresse, samt att polisen inte visade något större intresse märkligt nog för massförsvinnandet.

Nej bilen måste ha försvunnit på ett mera säkert sätt. Även om det var bökigare att rota fram uppgifter om en bil 1965 så gick det ju. Dessutom kan bilen mycket väl ha blivit ombyggd för att kunna användas för vissa ändamål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in