2015-05-22, 19:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen och Åsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Som omnämnt på en annan tråd - har inte hunnit med att lusläsa hela tråden-
så ber om ursäkt om jag frågar efter något som redan kan vara postat:

Finns det någon karta över den eventuella vägen de kan ha åkt?
Fick nys om en nyhet för ett tag sedan och min hjärna gick direkt till detta fall.
Men, min geografiska kunskap är inte vad den borde vara därför skulle en
karta vara bra. Inte heller är jag bilexpert - så ni som har koll; bilmärke, färg
och årsmodell

Tack på förhand!

/Nowalii

Det var intressant att läsa.

Först ang. den försvunna bilen. Det var en midnattsblå PV 444 av 1956 års modell med registreringsnummer O18920 och som rullade ut från Torslandaverken den 8 mars 1956.

De hade berättat att de skulle ner för att bada och campa i Åsa i norra Halland. Så de skulle alltså söderut. Längs vägsträckan Göteborg-Åsa kom det att göras draggningar utan något som helst resultat.

http://se.avstand.org/G%C3%B6teborg/%C3%85sa%20Halland

Idag är körtiden med bil 37 min. så den borde ha varit något längre 1965. Även körtiden för tåget borde ha varit något längre detta år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-22 kl. 19:20.
Citera
2015-05-22, 19:39
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var intressant att läsa.

Först ang. den försvunna bilen. Det var en midnattsblå PV 444 av 1956 års modell med registreringsnummer O18920 och som rullade ut från Torslandaverken den 8 mars 1956.

De hade berättat att de skulle ner för att bada och campa i Åsa i norra Halland. Så de skulle alltså söderut. Längs vägsträckan Göteborg-Åsa kom det att göras draggningar utan något som helst resultat.

http://se.avstand.org/G%C3%B6teborg/%C3%85sa%20Halland

Idag är körtiden med bil 37 min. så den borde ha varit något längre 1965. Även körtiden för
tåget borde ha varit något längre detta år.

Göteborg har jag ju lite koll på. Men terrängen i Hallands län hur är den?
Det är nämligen så att jag för ett tag sen flyktigt hörde att man i ett gammalt vatten-
fyllt gruvschakt hittat dumpade fordon bland annat en Volvo från 60-talet. Vet dock inte
i vilket medium detta rapporterades. Minns inte heller exakt vart detta isåfall ska ha skett.

Nu när jag tittat runt lite hittar jag ju något som kan tyda på ett samband. Hallands
Nyheter rapporterade för några år sen om Derome gruvor där man då började göra dykningar.

http://hn.se/nyheter/varberg/1.615107-historisk-skatt-doljer-sig-under-ytan

Kan detta vattenfyllda gruvschakt som inte ligger långt från Åsa, fungerat som dumping plats?
För jag antar att man inte direkt kan köra ner i schaktet av misstag?
Storyn jag hörde behöver inte alls ha handlat om en gruva i Hallands län. Men det kan ju
även ha utnyttjas i detta fall?

Om detta redan ha tagits upp i denna fantastiska, men långa tråd- ber jag om ursäkt!
Jag kan helt vara ute och cykla som sagt, men eftersom jag inte kunnat släppa denna tanke
tyckte jag att jag åtminstone borde ventilera den.

Hoppas dock att detta kan ge något nytt!

//Nowalii
Citera
2015-05-22, 20:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla gruvschakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
Göteborg har jag ju lite koll på. Men terrängen i Hallands län hur är den?
Det är nämligen så att jag för ett tag sen flyktigt hörde att man i ett gammalt vatten-
fyllt gruvschakt hittat dumpade fordon bland annat en Volvo från 60-talet
. Vet dock inte
i vilket medium detta rapporterades. Minns inte heller exakt vart detta isåfall ska ha skett.

Nu när jag tittat runt lite hittar jag ju något som kan tyda på ett samband. Hallands
Nyheter rapporterade för några år sen om Derome gruvor där man då började göra dykningar.

http://hn.se/nyheter/varberg/1.615107-historisk-skatt-doljer-sig-under-ytan

Kan detta vattenfyllda gruvschakt som inte ligger långt från Åsa, fungerat som dumping plats?
För jag antar att man inte direkt kan köra ner i schaktet av misstag?
Storyn jag hörde behöver inte alls ha handlat om en gruva i Hallands län. Men det kan ju
även ha utnyttjas i detta fall?

Om detta redan ha tagits upp i denna fantastiska, men långa tråd- ber jag om ursäkt!
Jag kan helt vara ute och cykla som sagt, men eftersom jag inte kunnat släppa denna tanke
tyckte jag att jag åtminstone borde ventilera den.

Hoppas dock att detta kan ge något nytt!

//Nowalii

Såsom jag kommer ihåg terrängen i norra Halland är det mycket vatten och ganska flackt. En ställe som också dyker upp vid ett flertal tillfällen gällande massförsvinnandet är Onsala som inte ligger långt från Åsa.

Detta hittar du att läsa om i den här tråden: (FB) Ett 20-tal stulna bilar hittade i gruvschakt i Dalarna Det var i Silvbergs gamla gruvschakt i Dalarna.

Länken du skickade var intressant att ta del av. Kände inte till Derome gruvor. Fast det verkar ha använts så sent som in på 1970-talet då en cementfirma använde området. Om det användes 1965 för någon verksamhet verkar oklart. Avståndet från t. ex. Onsala ner till Varberg är inte heller långt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-22 kl. 20:27.
Citera
2015-05-24, 16:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen teorierna vad som kan ha skett med O 18920.

Eftersom nu dessa gamla gruvschakt har tagits upp, och att O 18920 ev. kom att hamna i ett sådant, så tas även ett antal andra teorier upp som också är möjliga vad som kom att hända med bilen. Dessa teorier har förut blivit omnämnda många gånger i tråden men eftersom tråden numera är en mycket lång sådan och nya läsare och skribenter har tillkommit, så kommer dessa att omnämnas återigen.

Eftersom ingen vet vad som kom att hända med Volvon, så skulle den alltså ha kunnat hamna i ett gammalt gruvschakt - likaväl som någon av dessa nedanstående teorier. Helt säkert är att registreringsnumret kom aldrig att återanvändas. Registreringsnumret O 18920 kom aldrig att erhålla ett nytt sådant då dessa delades ut under 1970-talets första hälft. Ej heller kom Volvon att anmälas som skrotad.

1. Bilen "exporterades", i delar eller i helt skick, till Oslo. Vid den här tiden fanns det en liga som stal bilar i Göteborg, framför allt Volvobilar, som sedan kördes till Oslo där den norska grenen av ligan tog hand om dem och sålde dessa vidare.

2. Bilen plockades isär och delarna kom att återanvändas som reservdelar inom landet.

Både punkterna 1 och 2 kan mycket väl ha blivit gjorda på en verkstad i Haga. I denna stadsdel kryllade det av allehanda verkstäder 1965-66.

3. Bilen kom att sänkas i något vattendrag någonstans.

4. Bilen kom att begravas under gjord någonstans.

5. Bilen placerades som övergiven i t. ex. en skog där den med tiden kom att bli ett bilvrak.

Med "schaktteorin" så finns det alltså minst sex olika möjligheter om vad som kan ha hänt med O 18920 efter den 29 juli 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-24 kl. 16:28.
Citera
2015-05-24, 20:16
Medlem
3b
Bilen ligger på botten av en norsk fjord? Upp till 1200 m djup.
Citera
2015-05-25, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Dessvärre är vissa uppgifter planterade av en person som velat testa Skaras tillförlitlighet beträffande källkritik:
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Det är mycket illa att Skara är så pass slarvig att han inte redan rensat bort detta för att förhindra spridning av felaktig information.
Utifrån det FDC skriver här så är det uppenbart att massor som TS under åren lagt ut i tråden ska granskas med en kritisk lupp. Likaså alla påståenden om hur känsligt försvinnandet är efter femtio år och alla påstådda "tysthetslöften" som av outgrundliga anledningar har avgivits hit och dit. Det framgår alltmer så tydligt att hela den här historien bygger på gissningar, skrönor och icke minst total avsaknad av kritisk granskning av källor. Även i mina ögon märkligt att historien läggs upp på Metapedia som är en sajt med starka kopplingar till nynazismen. Kanske TS har en bra förklaring till det?

Stort cred till Fritz Da Cat för att han ärligt och sakligt berättar vad han vet och inte vet. Även stort tack till FDC för att även ifrågasättande och kritiska frågor besvaras på ett ärligt sätt. Att låta bli att besvara sakliga frågor som är relevanta ökar inte på något sätt någon av den inre kretsens trovärdighet.
Icke heller att upprepa färgen på bilen eller reg.numret. Om densamma var besiktigad vid försvinnandet är även det fullständigt ointressant.
Lite kul i sammanhanget är att både Skaraborg2 och "Syster Locky" är oförmögna att hålla isär om bilen var registrerad eller besiktigad.
Senast redigerad av Zambora 2015-05-25 kl. 18:44. Anledning: Text
Citera
2015-05-26, 16:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kördes bilen till Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
3b
Bilen ligger på botten av en norsk fjord? Upp till 1200 m djup.

Naturligtvis kan även din teori vara fullt möjlig. Fast jag undrar om någon verkligen skulle ha kört Volvon så långt enbart för att sänka den i en norsk fjord? Om detta skedde så kan det ev. ha varit som så att bilen redan var på plats i Oslo för att säljas? Kanske fick då den norska grenen av ligan ett meddelande från Göteborg med förklaringar till varför den måste försvinna för gott?

Om Volvon överhuvudtaget kom till Oslo så hade den troligtvis andra registreringsplåtar än de ursprungliga på denna resa.

Nu visste ingen hur "het" bilen skulle bli. Hade detta varit känt i förväg så är det frågan om den ens hade behövt att försvinna alls?
Citera
2015-05-27, 00:03
Bannlyst
Citat:
Naturligtvis kan även din teori vara fullt möjlig. Fast jag undrar om någon verkligen skulle ha kört Volvon så långt enbart för att sänka den i en norsk fjord? Om detta skedde så kan det ev. ha varit som så att bilen redan var på plats i Oslo för att säljas? Kanske fick då den norska grenen av ligan ett meddelande från Göteborg med förklaringar till varför den måste försvinna för gott?

Om Volvon överhuvudtaget kom till Oslo så hade den troligtvis andra registreringsplåtar än de ursprungliga på denna resa.

Nu visste ingen hur "het" bilen skulle bli. Hade detta varit känt i förväg så är det frågan om den ens hade behövt att försvinna alls?
Varför skulle bilen ha andra plåtar?
Vilken substans finns i att bilen har hamnat i Norge?
Bilen har vad jag vet varken anmälts stulen och betänk att det gick avsevärd tid innan trion anmäldes försvunna.
Att spekulera så hej vilt är inte seriöst när man som Skaraborg2 uppger att man vet vad som ligger bakom hela caset.
Senast redigerad av Zambora 2015-05-27 kl. 00:20. Anledning: Text
Citera
2015-05-27, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ja detta är ett verkligt mystiskt fall. Konstigt nog har det blivit väldigt litet omskrivet. Förutom de första 5 - 6 åren efter försvinnandet. Ej heller Nordisk Kriminalkrönika (NK) är konstigt nog inte intresserade av detta fall?
"Hymme" Lundqvists försvinnande däremot finns det en hel del skrivet om. Om detta första försvinnande har något med försvinnande # 2 lär vi aldrig få veta men mycket konstigt är det hela minst sagt.
Även efter försvinnandet av Dahlsjö, Karlsson och Johansson så har folk påstått att de sett dessa - t.o.m. av sådana som kände dem så sent som 1971. Iaf var Gay Roger Karlsson ej dödförklarad så sent som i mitten av 1990-talet.
"Hymme" Lundqvist kom det ganska många rapporter om att han skall ha setts i Australien under senare delen av 1960-talet samt under de första åren på 1970-talet. Hadödförklarades 1975. Även hans föräldrar samt tvillingbrodern är idag avlidna.
Hur konstigt är det att försvinnandet inte är omkrivit som ett brott?
Skaraborg2 berätta nu varför ett försvinnande av några personer per automatik ska behandlas i NKK. Att NKK har ljugit för dig tarvar en förklaring från din sida.
Citera
2015-05-28, 21:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Efterlysningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Bilen har vad jag vet varken anmälts stulen och betänk att det gick avsevärd tid innan trion anmäldes försvunna.

Det där blev nog litet fel men vad annat kan man förvänta sig när man har att göra med ett troll. Ett sådant skall man aldrig besvara, men gör detta den här gången p g a att trollet har dålig koll på fakta.

Kjell-Åke Johansson kom redan den 3 augusti 1965 att bli anmäld som försvunnen och efterspanad. Han kom att efterlysas i tidningar och i radio i september. I hans efterlysningar i PU 1965 kom även Janne Dahlsjö, Gay Karlsson och bilen att omnämnas.

Janne Dahlsjö kom faktiskt att bli anmäld och efterspanad redan första gången i oktober 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-28 kl. 22:04.
Citera
2015-05-28, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Det tog alltså åtta månader från försvinnandet innan Dahlsjö anmäldes försvunnen. M.a.o. så hände det inget under den tiden?
Beträffande Karlsson så tog det nästan tre år innan han anmäldes försvunnen! Vad förväntar man sig att polisen ska göra efter tre år?
Hold your horses nu och kalla inte någon för troll när du själv har levererat uppgifter som jag har kommenterat.
Senast redigerad av Zambora 2015-05-28 kl. 23:15. Anledning: Text
Citera
2015-05-30, 19:23
Medlem
Eastmancolors avatar
Varför en norsk fjord? Som jag tidigare skrivit i tråden föreslår att den hamnade i Åbyfjorden i Bohuslän invid den bilväg som är den första på vägen från Göteborg som dels går nära vatten och dels ligger i närheten av den sjöbod där bland annat ett kranium hittats som tillhör en tonårskille, kanske Hymme eller någon annan av de fyra herrarna.

Övergivna bilar finns väl överallt så varför hänga upp sig på om man hittat några i ett gruvschakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in