2012-08-24, 14:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns inget som tyder på eller styrker olycksteorin.

Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Det var nog inte speciellt svårt att ta sig till kontinenten varken då eller nu, fanns ju danmarksbåtar som gick från Göteborg både Stena och Sessanlinjen! Vad är det som motsäger att de tog PV:n och åkte över till Danmark? Finns inget som tyder på eller styrker olycksteorin.
Det fanns även fiskebåtar, vanliga båtar mm som man kan ta sig över till danmark med det är inte speciellt långt man kanske inte skall stirra sig blind på datumet 29/7 då det regnade.
Främlingslegionen är ju också ett alternativ..

Det har aldrig varit svårt att ta sig vidare till kontinenten från Göteborg.

Det finns helt riktigt inget som motsäger att PV:n kan ha körts till Danmark. Dock inte den 29 juli eller dagarna strax efteråt. Det fanns helt enkelt ingen tid till att göra detta. Som förut har omnämnts, så kan bilen också ha förts till Norge.

Du har helt rätt i att det finns inget som tyder på eller styrker olycksteorin, utan faktiskt tvärtom.
Citera
2012-08-26, 14:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Egen åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Trots allt som har skrivits i denna tråd om tänkbara möjligheter, så har jag svårt att tro på annat än att det var en olycka, som var orsaken till de unga männens försvinnande. Jag kan inte se annat än att bilen hamnade i vattnet och att den och de som fanns i den ligger oupptäckta någonstans under vattenytan. Allt annat finner jag närapå omöjligt. Jag inser att jag kan bli idiotförklarad efter detta mitt påstående, men det får jag ta.

Varför skulle du bli det? Du tror att de tre försvunna omkom genom en olycka och då skall du också skriva detta. Detta är ju din åsikt, så varför skulle du inte skriva som du tror?
Citera
2012-10-20, 02:48
Medlem
Nu har även vår mor gått bort . Jag hoppades in det sista att kunna berätta för vår mor vad som hänt och varför. Som tur är så finns Kjell-Åkes son kvar och det är en tröst. Tänk om Kjell-Åke hade sett sina fina barnbarn. Övertygad om att han skulle känt sig stolt.

Under en kort tid i Haga bodde Kjell-Åke med sin äldre bror . Av någon anledning skar det sig mellan dem . Nej jag vet inte varför.
Senast redigerad av Locky 2012-10-20 kl. 02:59.
Citera
2012-11-01, 21:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken till bråket mellan bröderna Johansson?

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Nu har även vår mor gått bort . Jag hoppades in det sista att kunna berätta för vår mor vad som hänt och varför. Som tur är så finns Kjell-Åkes son kvar och det är en tröst. Tänk om Kjell-Åke hade sett sina fina barnbarn. Övertygad om att han skulle känt sig stolt.

Under en kort tid i Haga bodde Kjell-Åke med sin äldre bror . Av någon anledning skar det sig mellan dem . Nej jag vet inte varför.

Tack för ditt inlägg. Mycket tråkigt att din mor aldrig fick veta vad som hade hänt hennes son.

Undrar vad det var som gjorde att bröderna kom ihop sig? Det skedde nog en hel del i er gamla lägenhet i Haga när de bodde själva där.
Citera
2012-11-07, 10:28
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Jag kom ju in lite på detta fall när jag skrev i Viola tråden och kom in på olyckan i Oresjön i Dalarna 5e November. Där försvan ju en bil i en rätt liten badsjö framför ögonen på Räddningstjänsten som hade dykare på plats. Hur såg det ut efter den förmodade färdvägen pojkarna skulle kört med sin "DUVGRÅ" PV? Fanns det några potentiella ställen dom kunde hamnat i vattnet och begravts i dy? Det tog väl ett tag innan dom uppmärksammades som saknade?

https://www.flashback.org/t2001965
Citera
2012-11-07, 15:34
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Jag kom ju in lite på detta fall när jag skrev i Viola tråden och kom in på olyckan i Oresjön i Dalarna 5e November. Där försvan ju en bil i en rätt liten badsjö framför ögonen på Räddningstjänsten som hade dykare på plats. Hur såg det ut efter den förmodade färdvägen pojkarna skulle kört med sin "DUVGRÅ" PV? Fanns det några potentiella ställen dom kunde hamnat i vattnet och begravts i dy? Det tog väl ett tag innan dom uppmärksammades som saknade?

Svårt att svara på eftersom resmålet dom uppgav anses vara påhittat och vi då inte känner till det verkliga resmålet. Det innebär självklart att dom kan ha åkt vart som helst med utgångspunkt från centrala Göteborg.

Så ja det finns självklart potentialla platser där det kan ske om man nu har alla vägar runt om Göteborg i åtanke.
Citera
2012-11-08, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Den midnattsblå".

Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap

Att PV:n fick namnet "Den duvblå" så måste det ha varit Ingmar Norlén som gav bilen detta namn. Innan han skrev sin artikel så har jag inte sett den beskrivningen av bilens färg. Bilens färg var som de intresserade vet idag midnattsblå.

Det gjordes dykningar på ett flertal ställen sträckan Göteborg - Åsa utan något som helst resultat.

Vart den försvunna bilen tog vägen efter den 29 juli 1965 är det ingen som vet. Den kan ha skrotats och blivit placerad på "lämpligt" ställe med nummerplåtarna borttagna, isärplockad och delarna sedan sålts vidare, kan ha "exporterats" till Norge. Likaväl kan den ha slutat sina dagar i Danmark. Bilen kan också blivit nerknuffad i något passande vattendrag. Kanske då innehållande Gay Karlssons kropp?

När det gäller Kjell-Åke Johansson och om han hade något arbete vid sitt försvinnande så finns det flera olika uppgifter. Vilken som är den rätta är inte gott att säga. I vilket fall som helst så måste han ha varit ledig av en eller annan orsak just den 29 juli.

1. Han hade semester denna dag.
2. Han var arbetslös.
3. Han vägrade denna dag att gå till sitt arbete.

Någon bad och campingresa till Åsa var det inte tal om denna dag. Ej heller någon liten semestertripp till Danmark.

Åtminstone två av de försvunna tog inte med sig vare sig handdukar, badbyxor och annan nödvändig utrustning. Dessutom verkar trion inte ha varit så intresserade av sådana här fritidsaktiviteter. När det gäller åtminstone Kjell-Åke så är detta också bekräftat. Han var t.ex. aldrig intresserad av att åka och bada tillsammans med sin syster.

Vem tror förresten att någon skulle åka och bada och campa då det både spöregnar och blåser? Ett sådant skitväder gör att man, som i detta fall, stannar kvar i Göteborg.

Kjell-Åke efterlystes den 3/8 1965, Dahlsjö våren 1966 och Gay blev efterlyst först på senhösten 1968.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-08 kl. 14:42.
Citera
2012-11-08, 14:52
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att PV:n fick namnet "Den duvblå" så måste det ha varit Ingmar Norlén som gav bilen detta namn. Innan han skrev sin artikel så har jag inte sett den beskrivningen av bilens färg. Bilens färg var som de intresserade vet idag midnattsblå.

Det gjordes dykningar på ett flertal ställen sträckan Göteborg - Åsa utan något som helst resultat.

Vart den försvunna bilen tog vägen efter den 29 juli 1965 är det ingen som vet. Den kan ha skrotats och blivit placerad på "lämpligt" ställe med nummerplåtarna borttagna, isärplockad och delarna sedan sålts vidare, kan ha "exporterats" till Norge. Likaväl kan den ha slutat sina dagar i Danmark. Bilen kan också blivit nerknuffad i något passande vattendrag. Kanske då innehållande Gay Karlssons kropp?

När det gäller Kjell-Åke Johansson och om han hade något arbete vid sitt försvinnande så finns det flera olika uppgifter. Vilken som är den rätta är inte gott att säga. I vilket fall som helst så måste han ha varit ledig av en eller annan orsak just den 29 juli.

2. Han var arbetslös.

Någon bad och campingresa till Åsa var det inte tal om denna dag. Ej heller någon liten semestertripp till Danmark.

Åtminstone två av de försvunna tog inte med sig vare sig handdukar, badbyxor och annan nödvändig utrustning. Dessutom verkar trion inte ha varit så intresserade av sådana här fritidsaktiviteter. När det gäller åtminstone Kjell-Åke så är detta också bekräftat. Han var t.ex. aldrig intresserad av att åka och bada tillsammans med sin syster.

Vem tror förresten att någon skulle åka och bada och campa då det både spöregnar och blåser? Ett sådant skitväder gör att man, som i detta fall, stannar kvar i Göteborg.

Kjell-Åke efterlystes den 3/8 1965, Dahlsjö våren 1966 och Gay blev efterlyst först på senhösten 1968.

Det finns ändå några saker som förbryllar mig angående bilen.

När exakt togs registreringsnumret ur bruk?

Om nu bilen behöll registreringsnumret tills dess att det gamla systemet togs ur bruk så måste ju bilen antingen ha:

1) Belagts med körförbud om den nu var försvunnen sedan 29:e juli 1965

eller..

2) Besiktigats någon gång efteråt om körförbud inte pålagts ett år efter försvinnandet.

Om nu bilen har haft körförbud sedan -65 så bör den rimligtvis har försvunnit vid den tiden och då bör också något ha hänt dom inblandade vid den tiden.

Om INTE så måste ju bilen ha besiktigats någon gång efteråt och då försvann alltså inte grabbarna tillsammans vid samma tidpunkt.

Men jag kanske har missat att någon redan konstaterat dessa uppgifter eller så kanske inte besiktningssystemet fanns vid tidpunkten för försvinnandet.
Citera
2012-11-08, 18:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Den midnattsblå" igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det finns ändå några saker som förbryllar mig angående bilen.

När exakt togs registreringsnumret ur bruk?

Om nu bilen behöll registreringsnumret tills dess att det gamla systemet togs ur bruk så måste ju bilen antingen ha:

1) Belagts med körförbud om den nu var försvunnen sedan 29:e juli 1965

eller..

2) Besiktigats någon gång efteråt om körförbud inte pålagts ett år efter försvinnandet.

Om nu bilen har haft körförbud sedan -65 så bör den rimligtvis har försvunnit vid den tiden och då bör också något ha hänt dom inblandade vid den tiden.

Om INTE så måste ju bilen ha besiktigats någon gång efteråt och då försvann alltså inte grabbarna tillsammans vid samma tidpunkt.

Men jag kanske har missat att någon redan konstaterat dessa uppgifter eller så kanske inte besiktningssystemet fanns vid tidpunkten för försvinnandet.

När bilen försvann fanns det ingen besiktning. Om jag nu minns rätt infördes obligatorisk besiktning för bilar äldre än ett år först 1968. Om jag har fel så kom gärna med den rätta uppgiften.

Däremot var du tvungen att ha en trafikförsäkring. En sådan hade bilen och den stod i den äldre brodern Dahlsjös namn. Naturigtvis förnyade han inte denna försäkring f.o.m. 1 januari 1966.

O18919 och O18921 erhöll de nya registreringsnumren. Däremot gjorde inte O18920 detta.

Först 1971 meddelades det att den försvunna bilens regnummer aldrig mera fick återanvändas.

De nya regnumren började delas ut 1971 - 73 men kan ha hållit på så länge som till 1976. Jag erhöll själv de nya regplåtarna tidigt 1973 till min dåvarande bil. Bodde då inte långt ifrån Göteborg, så "den midnattsblå" kan mycket väl ha erhållit de nya plåtarna redan 1971-72 om den inte hade gått upp i rök.

Eftersom ingen vet vad som hände bilen, så är det inte heller omöjligt att den kan ha rullat vidare på ett eller annat sätt. I helt skick eller bara delvis. T.ex. bilens motor kan ha stoppats in i en annan PV. Bilen kan också ett tag ha rullat vidare i befintligt skick men då med falska plåtar. Bilen var då den försvann i gott skick enligt den äldre Dahlsjö.

Är det något som det fanns gott om runt denna trio, så var det just bilhandlare och bilverkstäder av allehanda slag. Det fanns ett stort antal sådana i enbart Haga och Annedal 1965.
Citera
2012-11-08, 18:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Att PV:n fick namnet "Den duvblå" så måste det ha varit Ingmar Norlén som gav bilen detta namn. Innan han skrev sin artikel så har jag inte sett den beskrivningen av bilens färg.
I myndigheternas dokument anges den som detta redan 1965.
Citera
2012-11-08, 21:29
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

2. Han var arbetslös.
Men på hans arbetsplats NORAB hävdade man ju att han arbetat hela torsdagen, så då kan man ju inte bara avfärda detta.
Citera
2012-11-08, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilens registreringshandling.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
I myndigheternas dokument anges den som detta redan 1965.

Jaså. Ja isf har jag glömt bort detta. I vilket fall som helst så står det inte vilken färg bilen hade på registreringshandlngen daterad Torslanda den 8 mars 1956.

Skall även kolla upp andra handlingar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in