Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Jag kom ju in lite på detta fall när jag skrev i Viola tråden och kom in på olyckan i Oresjön i Dalarna 5e November. Där försvan ju en bil i en rätt liten badsjö framför ögonen på Räddningstjänsten som hade dykare på plats. Hur såg det ut efter den förmodade färdvägen pojkarna skulle kört med sin "
DUVGRÅ" PV? Fanns det några potentiella ställen dom kunde hamnat i vattnet och begravts i dy? Det tog väl ett tag innan dom uppmärksammades som saknade?
https://www.flashback.org/t2001965
Att PV:n fick namnet "Den duvblå" så måste det ha varit Ingmar Norlén som gav bilen detta namn. Innan han skrev sin artikel så har jag inte sett den beskrivningen av bilens färg. Bilens färg var som de intresserade vet idag
midnattsblå.
Det gjordes dykningar på ett flertal ställen sträckan Göteborg - Åsa utan något som helst resultat.
Vart den försvunna bilen tog vägen
efter den 29 juli 1965 är det ingen som vet. Den kan ha skrotats och blivit placerad på "lämpligt" ställe med nummerplåtarna borttagna, isärplockad och delarna sedan sålts vidare, kan ha "exporterats" till Norge. Likaväl kan den ha slutat sina dagar i Danmark. Bilen kan också blivit nerknuffad i något passande vattendrag. Kanske då innehållande Gay Karlssons kropp?
När det gäller Kjell-Åke Johansson och om han hade något arbete vid sitt försvinnande så finns det flera olika uppgifter. Vilken som är den rätta är inte gott att säga. I vilket fall som helst så måste han ha varit ledig av en eller annan orsak just den 29 juli.
1. Han hade semester denna dag.
2. Han var arbetslös.
3. Han vägrade denna dag att gå till sitt arbete.
Någon bad och campingresa till Åsa var det inte tal om denna dag. Ej heller någon liten semestertripp till Danmark.
Åtminstone två av de försvunna tog inte med sig vare sig handdukar, badbyxor och annan nödvändig utrustning. Dessutom verkar trion inte ha varit så intresserade av sådana här fritidsaktiviteter. När det gäller åtminstone Kjell-Åke så är detta också bekräftat. Han var t.ex. aldrig intresserad av att åka och bada tillsammans med sin syster.
Vem tror förresten att någon skulle åka och bada och campa då det både spöregnar och blåser? Ett sådant skitväder gör att man, som i detta fall, stannar kvar i Göteborg.
Kjell-Åke efterlystes den 3/8 1965, Dahlsjö våren 1966 och Gay blev efterlyst först på senhösten 1968.