2012-11-18, 13:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctorb
Trots allt som har skrivits i denna tråd om tänkbara möjligheter, så har jag svårt att tro på annat än att det var en olycka, som var orsaken till de unga männens försvinnande. Jag kan inte se annat än att bilen hamnade i vattnet och att den och de som fanns i den ligger oupptäckta någonstans under vattenytan. Allt annat finner jag närapå omöjligt. Jag inser att jag kan bli idiotförklarad efter detta mitt påstående, men det får jag ta.
Har läst mycket om detta fall och jag är också inne på din teori. Tror också att det helt enkelt är en olycka. Men det är ju mer spännande med alla mystiska teorier...
Edit: Fast efter att ha läst lite mer i denna tråd så verkar det som att en av killarna har varit i livet ända fram till 90-talet? Det hela verkar tydligen handla om att de 3 grabbarba bevittnat något fuffens och sedan flytt landet och långt senare kom tillbaka? Och att Skaraborg2 verkar sitta på nån info som han inte vill dela ut..?

Skumt...
Senast redigerad av Carl Serung 2012-11-18 kl. 14:22.
Citera
2012-11-20, 14:04
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst var detta ett sätt som har praktiserats. Dock inte speciellt troligt här.

Bilen skulle komma att bli mycket het trodde "deltagarna" i denna härva som var många. Alltså inte bara de tre som försvann.
Det finns ännu inga belägg för att det skulle ha varit en "härva", enbart påståenden från anonyma källor, och vars uppgifter till en stor del redan har redovisats i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har läst mycket om detta fall och jag är också inne på din teori. Tror också att det helt enkelt är en olycka.
Det tror inte jag, Gays systers vittnesmål (Kjell-Åke i Gays lägenhet i augusti 1965) och händelsen på Kungstorget (Dahlsjö och Kjell-Åke i en bil i november 1965) väger tungt.
Citat:
Edit: Fast efter att ha läst lite mer i denna tråd så verkar det som att en av killarna har varit i livet ända fram till 90-talet?
Om du tänker på Linda Dahlsjös påstående, så bör du nog inte ta detta på alltför stort allvar. Samtliga hennes uppgifter dementeras av förbryllade familjemedlemmar.
Jag har varit i kontakt med henne och kan tala om att hon ger ett väldigt sansat intryck, men tyvärr har hon av andra källor (alltså icke familjemedlemmar) även beskrivits som mytoman.

Dessvärre berättade hon för mig att Janne och Kjell-Åke hade dragit till Australien, en uppgift som sedan hamnade hos de anhöriga och numera finns i tryck i GT, från i somras.
Hade jag känt till att detta reportage skulle göras, hade jag varit emot publicerandet av påståendet om flykten till Australien. Den enda källan är alltså Linda Dahlsjö.
Senast redigerad av FritzDaCat 2012-11-20 kl. 14:09.
Citera
2012-11-20, 15:29
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det finns ännu inga belägg för att det skulle ha varit en "härva", enbart påståenden från anonyma källor, och vars uppgifter till en stor del redan har redovisats i tråden.

Det tror inte jag, Gays systers vittnesmål (Kjell-Åke i Gays lägenhet i augusti 1965) och händelsen på Kungstorget (Dahlsjö och Kjell-Åke i en bil i november 1965) väger tungt.

Om du tänker på Linda Dahlsjös påstående, så bör du nog inte ta detta på alltför stort allvar. Samtliga hennes uppgifter dementeras av förbryllade familjemedlemmar.
Jag har varit i kontakt med henne och kan tala om att hon ger ett väldigt sansat intryck, men tyvärr har hon av andra källor (alltså icke familjemedlemmar) även beskrivits som mytoman.

Dessvärre berättade hon för mig att Janne och Kjell-Åke hade dragit till Australien, en uppgift som sedan hamnade hos de anhöriga och numera finns i tryck i GT, från i somras.
Hade jag känt till att detta reportage skulle göras, hade jag varit emot publicerandet av påståendet om flykten till Australien. Den enda källan är alltså Linda Dahlsjö.

Nej någon "härva" tror jag inte heller på. Faktum är att det verkar inte finnas mycket till varken försvinnande eller mysterium över huvud taget. Polisen verkar ju inte ha engagerat sig så helhjärtat i detta - orsaken till det kan man ju spekulera om, kan det vara för att dom helt enkelt vet mycket mer än oss?
Vi vet ju tydligen från den knapphändiga information vi förfogar över att killarna helt klart INTE försvann den där dagen, dom försvann uppenbarligen inte heller tillsammans.
I övrigt finns ju bara en massa anonymt skvaller om det ena hysset efter det andra som killarna skall ha varit inblandade i, men inget av detta har ju kunnat styrkas på något vis vad jag har förstått?

Så kvar har vi ett par personer som tydligen skall ha saknats av några andra personer som kanske helt enkelt kröp iväg någonstans och började om - något som polisen tydligen lyckades uppdaga efter en tids utredning och dessutom var dessa personer inte särskilt angelägna om att återknyta kontakten med sina familjer eller närstående och därför lät man saken bero.

Att en eller ett par familjemedlemmar fortfarande saknar personer och fortfarande pratar om dessa försvunna betyder ju inte i praktiken att dom faktiskt är det. Här borde finnas massvis med folk från deras bekantskapskrets som också saknar samma personer, men det verkar det väl inte finnas?
Var är alla andra vänner dessa tre umgicks med? Varför är inte dom här och berättar om sista gången dom såg dessa tre i livet?
Kanske för att dom i detta nu sitter i köket hos en av dom och sörplar på eftermiddagskaffet?

Bara en tanke...
Citera
2012-11-20, 16:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Nej någon "härva" tror jag inte heller på.
Alltså, jag sa inte att jag inte trodde det, jag sa att det inte finns några belägg för detta.
Citat:
Polisen verkar ju inte ha engagerat sig så helhjärtat i detta
Jo, de gjorde vad de kunde. Det finns dokumenterat. Det är ju heller inte polisens fel att ingen anmälde Gay som försvunnen, förrän efter tre år.
Citat:
I övrigt finns ju bara en massa anonymt skvaller om det ena hysset efter det andra som killarna skall ha varit inblandade i, men inget av detta har ju kunnat styrkas på något vis vad jag har förstått?
Bristen på belägg är ju det stora problemet. Det mesta baseras på anonyma källor.
Däremot finns det dokumenterat att Gay tillsammans med andra kompisar, varit på stöldturné i Värmland två veckor innan försvinnandet.
Citat:
Att en eller ett par familjemedlemmar fortfarande saknar personer och fortfarande pratar om dessa försvunna betyder ju inte i praktiken att dom faktiskt är det. Här borde finnas massvis med folk från deras bekantskapskrets som också saknar samma personer, men det verkar det väl inte finnas?
Var är alla andra vänner dessa tre umgicks med? Varför är inte dom här och berättar om sista gången dom såg dessa tre i livet?
Kanske för att dom i detta nu sitter i köket hos en av dom och sörplar på eftermiddagskaffet?
Fast nu börjar du på ruta ett igen - givetvis är killarna försvunna för sina familjer och för myndigheterna.
Senast redigerad av FritzDaCat 2012-11-20 kl. 16:21.
Citera
2012-11-20, 22:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klart och tydligt!

Citat:
Alltså, jag sa inte att jag inte trodde det, jag sa att det inte finns några belägg för detta.

Jo, de gjorde vad de kunde. Det finns dokumenterat. Det är ju heller inte polisens fel att ingen anmälde Gay som försvunnen, förrän efter tre år.

Bristen på belägg är ju det stora problemet. Det mesta baseras på anonyma källor.
Däremot finns det dokumenterat att Gay tillsammans med andra kompisar, varit på stöldturné i Värmland två veckor innan försvinnandet.

Fast nu börjar du på ruta ett igen - givetvis är killarna försvunna för sina familjer och för myndigheterna.

Bra skrivet! Klart och tydligt.

Nej det går inte att bevisa men det scenario som bl.a. vi båda känner till, finns det inget som talar emot det. Snarare tvärtom. Är det så så blir det en härva.

Hade anhöriga varit mer intresserade, förutom Kjell-Åkes mor, så hade nog också polisen blivit mer intresserade. Det som jag tycker är mera märkligt är hur litet intresse media visade.

Just det. Anonyma källor. Bra att du skrev ut detta ang. Värmland.

Klart att de försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-20 kl. 22:36.
Citera
2012-11-21, 08:09
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Jo jag sade ju det, men det betyder inte att dom per se är försvunna. Det saknas fortfarande uppgifter från andra källor än familjen om att dom verkligen ÄR försvunna.
Bara för att familjen inte vet var man är betyder inte det att man faktiskt är mystiskt borta.

Citat:
Klart att de försvann.

Jaså? Jag tycker tvärtom att det är ytterst oklart OM dom försvann över huvud taget. En person har ju setts i en lägenhet EFTER att dom skall ha försvunnit, två personer skall ha setts i en bil - också EFTER att dom skall ha försvunnit.

Så NÄR försvann dom egentligen och VILKA försvann?

Vilka av deras vänner påstår att dom har försvunnit? (Jag lägger här mer vikt vid deras information då dessa säkert umgicks oftare med personerna än deras respektive familjer gjorde och om man drar sig undan familjen så är det nog vännerna snarare än familjen som känner till deras vistelseort.) Misstar jag mig om jag säger att jag inte sett en enda av dessa personers umgängeskrets som påstår att dom har försvunnit? Inte annat än anonymt i så fall och det kan knappast godkännas som en verifierad källa.
Citera
2012-11-21, 13:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jo jag sade ju det, men det betyder inte att dom per se är försvunna. Det saknas fortfarande uppgifter från andra källor än familjen om att dom verkligen ÄR försvunna.
Bara för att familjen inte vet var man är betyder inte det att man faktiskt är mystiskt borta.

Så NÄR försvann dom egentligen och VILKA försvann?
Hur pass noga har du egentligen läst tråden?
Gör om - gör rätt!
Och kolla gärna på Ratsit...
Citat:
Vilka av deras vänner påstår att dom har försvunnit? (Jag lägger här mer vikt vid deras information då dessa säkert umgicks oftare med personerna än deras respektive familjer gjorde och om man drar sig undan familjen så är det nog vännerna snarare än familjen som känner till deras vistelseort.) Misstar jag mig om jag säger att jag inte sett en enda av dessa personers umgängeskrets som påstår att dom har försvunnit? Inte annat än anonymt i så fall och det kan knappast godkännas som en verifierad källa.
Som jag har sagt tidigare, är det många av Kjell-Åkes kompisar som inte lever längre. Det samma gäller för Gay.
Jag har talat med några i periferin av dessa kretsar och deras utsagor skiljer sig inte från den officiella versionen, bortsett från att två personer har fått uppfattningen att Kjell-Åke avvek högst frivilligt (vilket jag har nämnt tidigare.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2012-11-21 kl. 13:50.
Citera
2012-11-21, 15:32
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Hur pass noga har du egentligen läst tråden?
Gör om - gör rätt!
Och kolla gärna på Ratsit...

Så noga man nu kan tänkas läsa över 250 sidor med stundtals väldigt förvirrande inlägg, vittnesmål och galna teorier.
Det finns ingen lättöverskådlig sammanfattning heller vilket skulle underlätta saken.

Citat:
Som jag har sagt tidigare, är det många av Kjell-Åkes kompisar som inte lever längre. Det samma gäller för Gay.
Jag har talat med några i periferin av dessa kretsar och deras utsagor skiljer sig inte från den officiella versionen, bortsett från att två personer har fått uppfattningen att Kjell-Åke avvek högst frivilligt (vilket jag har nämnt tidigare.)

Då skall alltså även vänner till grabbarna ha varit överens om att dom har försvunnit? Då är ju frågan NÄR dom försvann, för det är väl ganska klarlagt att det inte var den här regniga dramatiska dagen som dom egentligen försvann om man nu skall tro uppgifterna om att flera av killarna har observerats efter det datumet.

Du som nu har grepp om hela saken kanske skulle sätta samman ett inlägg med det som framkommit i tråden så att det blir lite enklare att förstå det hela?
Ett förslag är väl att stolpa upp allt och börja med försvinnandet, då med datum för den senaste observationen av respektive person och sedan lägga till dom uppgifter som tillkommit sedan trådstarten - gärna med den information som är belagd med källa först och sedan vagare uppgifter för dom som vill bilda en egen uppfattning.
Så kanske man kan lägga den i trådstarten.

Jag tycker bara att allt böljar fram och tillbaka utan att egentligen gå framåt, det tilkommer inget nytt och nya skribenter tillkommer och börjar om på ny kula igen med frågeställningar som redan avhandlats - inklusive jag själv.
Citera
2012-11-22, 13:24
Medlem
kraksparks avatar
Vad jag har förstått så har K-Å en son o barnbarn och syskon som undrar o tänker på sin far /farfar/bror . o vad jag har läst här har de inte en aning om var K-Å finns eller om han är bragd om livet..
Citera
2012-11-22, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvunna den 29/7 1965 från sina familjer.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Vad jag har förstått så har K-Å en son o barnbarn och syskon som undrar o tänker på sin far /farfar/bror . o vad jag har läst här har de inte en aning om var K-Å finns eller om han är bragd om livet..

Ja det är helt riktigt. Kjell-Åkes familj såg honom för sista gången den 29 juli 1965. Samma sak gäller även Dahlsjö.

Inget av de tre försvunnas personnummer har någonsin använts i något sammanhang f.o.m. fredagen den 30 juli 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-22 kl. 15:05.
Citera
2012-11-22, 15:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag tycker bara att allt böljar fram och tillbaka utan att egentligen gå framåt, det tilkommer inget nytt och nya skribenter tillkommer och börjar om på ny kula igen med frågeställningar som redan avhandlats - inklusive jag själv.
Det stämmer bra, men problemet är att källor dyker upp och säger "A", men försvinner innan de har sagt "B". Ur detta perspektiv är det egentligen bäst att låta tråden vila tills källorna valt att återkomma.
Citera
2012-11-22, 15:11
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ja det är helt riktigt. Kjell-Åkes familj såg honom för sista gången den 29 juli 1965. Samma sak gäller även Dahlsjö.

Inget av de tre försvunnas personnummer har någonsin använts i något sammanhang f.o.m. fredagen den 30 juli 1965.

Det där kan mycket väl stämma - men båda dessa kan ju inte ha varit spårlöst försvunna sedan den 30:e juli om nu två personer ut trion observerades i en bil efter detta.

Så då är det alltså bara en som kan ha försvunnit den 30:e.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in