Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-20, 18:11
Medlem
saint-saenss avatar
tja boys, titta här vad pappa har fixat
https://imgur.com/9kKBUWi

Alla kapslar är 20mg, någon som vet hur många piller man ska svälja? Räcker det med 100mg?
Citera
2019-09-23, 15:26
Medlem
Har ju ingen aning om hur din acne är (och jag är inte läkare) MEN en vanlig metod verkar vara att börja med 20 mg per dag och sen dubbla varannan vecka (dvs du tar 20 mg i 10-14 dagar) och tills du når 1 mg per kg. Väger du 100 kg stannar du alltså på 100 mg per dag. Ta inte mer och ta helst blodprover medan du kör. Du kommer märka att biverkningarna ökar som fan när du ökar doserna.
Senast redigerad av prrrr 2019-09-23 kl. 15:26. Anledning: stavfel
Citera
2019-10-04, 10:32
Medlem
Tja, någon av er härinne som vet något välrenommerat nätapotek där man kan köpa roaccutan? PMa mig i sånna fall, vore ytterst tacksam!
Citera
2019-10-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenta190
Tja, någon av er härinne som vet något välrenommerat nätapotek där man kan köpa roaccutan? PMa mig i sånna fall, vore ytterst tacksam!
Få bara en doktor o skriva ut det? Sen får du garanterad isotretinoin 100 st kapslar 20mg tabletter för 300kr...
Citera
2019-10-08, 20:58
Medlem
EdKempers avatar
Vet ni om det finns nån åldersgräns för utskrivande av ISO? 16 åringen här hemma blir ju bara värre o värre. Helt rappad i ansiktet, och svarta pormaskar precis överallt.
Han har käkat Tetra i 3mnd, såklart funkade ju inte det och dom tjatar om krämer som jag vet av egen erfarenhet inte fungerar. Nu väntar vi på tid hos hudläkare i Karlstad, men brukar det gå bra att få ISO fast man är så ung? Nån som vet?
Citera
2019-10-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Vet ni om det finns nån åldersgräns för utskrivande av ISO? 16 åringen här hemma blir ju bara värre o värre. Helt rappad i ansiktet, och svarta pormaskar precis överallt.
Han har käkat Tetra i 3mnd, såklart funkade ju inte det och dom tjatar om krämer som jag vet av egen erfarenhet inte fungerar. Nu väntar vi på tid hos hudläkare i Karlstad, men brukar det gå bra att få ISO fast man är så ung? Nån som vet?
Ja det bör gå bra att få det utskrivet som 16 åring. Det finns dock risk att man stannar i växten med denna medicin.
Citera
2019-10-10, 12:54
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vladdyboy
Ja det bör gå bra att få det utskrivet som 16 åring. Det finns dock risk att man stannar i växten med denna medicin.
Ok, det visste jag inte. Men han är så lång så tror nog det går bra.
Citera
2019-10-11, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Ok, det visste jag inte. Men han är så lång så tror nog det går bra.

16 år är inga problem alls, ffa om ni redan provat antibiotika. Oroa dig inte för tillväxten – verkar extremt ovanligt. Lita på din läkare men förbered även sonen på en hel del jobbiga (övergående) biverkningar. No pain, no gain.
Citera
2019-10-11, 07:04
Medlem
I Australien och Nya Zeeland har man till stor del övergett antibiotika helt och hållet när det kommer till akne. Här borta är istället ”low dose isotretinoin” det som gäller, dvs låg dos (10-20 mg) under minst sex månader (eller minst 4 månader helt utan akne). Verkar funka lika bra som kumulativ dos, fast utan lika jobbiga biverkningar.
Senast redigerad av prrrr 2019-10-11 kl. 07:05. Anledning: Stavfel
Citera
2019-10-13, 09:35
Medlem
Är det nödvändigt att äta stora mängder portioner innan intaget av isotretinoin? Käkade en mini skål fettigt köttfärs sedan tog jag mina tabletter (frukost). Eller räcker det med mini portioner?
Citera
2019-10-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Är det nödvändigt att äta stora mängder portioner innan intaget av isotretinoin? Käkade en mini skål fettigt köttfärs sedan tog jag mina tabletter (frukost). Eller räcker det med mini portioner?

Nej, det är nog lugnt med "några tuggor" bara egentligen. Har sett vissa som tar det med ett glas mjölk också. Det viktiga är att du inte är tom i magen.
Citera
2019-10-27, 13:00
Medlem
Halloj!

Har nu tagit Isotretinoin i snart 2 månader. Ligger på 3 tabletter morgon + 3 tabletter kväll. Har inte fått någon positiv effekt, blev bättre första veckan av behandlingen sedan har det gått utför. Möjligtvis någon förbättring senaste veckan då jag börjat med ansiktstvätt (min läkare sa att jag ej skulle tvätta ansiktet över huvud taget). Ska det vara irriterat och rött så länge? Jag flagnar ingenting i ansiktet men det kommer som små irriterade bölder på hals och kinder. Ska jag smörja mer isåfall? Och om det kliar, innebär det att jag är torr?
Söker väl någon bekräftelse att det är en del av processen och eventuellt några tips.

Tack på förhand! /Chrille
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in