2019-04-22, 15:22
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Konstant led/muskelvärk ingår i en kur? Går knappt att träna vissa dagar.
Citera
2019-07-27, 10:26
Medlem
Tja, undrar ifall någon har några extra tabletter kvar som de ej använder efter avslutad kur?

Har gått på roaccutan för 8 år sedan och tänkte börja på en ny kur. Min hudläkare har semester till 1:a september och måste boka tid efteråt vilket tar tid.

Bor i Skåne så kan resa om de behövs och betalar.

Vet ej om detta är tillåtet, om de inte är. Radera gärna mitt inlägg och jag ber om ursäkt!
Citera
2019-07-29, 00:10
Medlem
Konsekvensen av att sälja ett receptbelagt läkemedel som privatperson är böter eller fängelse i högst ett år, förutsatt att personen har handlat uppsåtligen eller av oaktsamhet.

D.v.s. den som svarar på din request vet att det är receptbelagt läkemedel du vill köpa privat.

https://lagen.nu/2009:366#K2P1S1
Senast redigerad av Systerysterr 2019-07-29 kl. 00:13.
Citera
2019-07-29, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Konsekvensen av att sälja ett receptbelagt läkemedel som privatperson är böter eller fängelse i högst ett år, förutsatt att personen har handlat uppsåtligen eller av oaktsamhet.

D.v.s. den som svarar på din request vet att det är receptbelagt läkemedel du vill köpa privat.

https://lagen.nu/2009:366#K2P1S1

Oj ok raderar genast mitt inlägg. Tack för hjälpen
Citera
2019-07-29, 10:20
Medlem
Fel post
Citera
2019-08-08, 11:20
Medlem
Hej FB, det är så att jag är 21 år gammal och har lidit av akne 1 år nu. Jag har käkat lymecycline i 6 månader innan sommaren och det mesta gick bort, det enda jag hade kvar var röda märken efter aknen. Nu är aknen tillbaka och jag ringde en vårdcentral för att fråga hudläkaren om jag kunde få roacutan eller liknande utskrivet. I telefonen svarar en vad jag uppfattar det som, en undersköterska eller sjuksköterska, hon berättar att man inte kan få den medicinen utskriven på sommaren.

Är detta bullshit? Jag vill verkligen börja nu och jag kommer ändå stanna inomhus resten av sommarne för att undvika solen. Är detta en lögn?
Citera
2019-08-08, 11:56
Medlem
Såg denna tråden av en slump. Tänkte bara berätta att jag tog roaccutan för 25 år sedan. Enda biverkningen jag märkte av var näsblod lite då och då. ROA förändrade hela mitt liv enormt (till det positiva).

Hade väldigt mycket acne på rygg och ansikte. Allt försvann och kom aldrig tillbaka. Har fortfarande väldigt bra hy 25 år senare.
Senast redigerad av butthead0 2019-08-08 kl. 12:01.
Citera
2019-08-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vladdyboy
Hej FB, det är så att jag är 21 år gammal och har lidit av akne 1 år nu. Jag har käkat lymecycline i 6 månader innan sommaren och det mesta gick bort, det enda jag hade kvar var röda märken efter aknen. Nu är aknen tillbaka och jag ringde en vårdcentral för att fråga hudläkaren om jag kunde få roacutan eller liknande utskrivet. I telefonen svarar en vad jag uppfattar det som, en undersköterska eller sjuksköterska, hon berättar att man inte kan få den medicinen utskriven på sommaren.

Är detta bullshit? Jag vill verkligen börja nu och jag kommer ändå stanna inomhus resten av sommarne för att undvika solen. Är detta en lögn?

Jag fick det utskrivet för 2 veckor sedan. Man kan bli känsligare för solen pga tunnare hud, men det är ingen större fara så länge du inte pressar/solar solarium och använder SPF30 vid starkare sol (detta från min hudläkare + andra källor).
Citera
2019-08-21, 15:50
Medlem
Hej, bytte vårdcentral och fick idag Roaccutan utskriven.. inga prov behövdes och läkaren sa aldrig att jag skulle behöva göra något. Det enda jag gjorde var att övertala min läkare att gå på roaccutan istället för tetralysal. Skall käka 60 mg per dag.

Läkaren sa också något till mig för att undvika röda märken efter akne, och det är att undvika uv strålning till vaje kostnad. Om jag skyddar mig tillräckligt bra så bör de röda märkena gå bort samtidigt som aknen går bort. lite tips till er
Citera
2019-08-26, 21:47
Medlem
Vet att det finns en del här i tråden som ätit lägre doser än den konventionella metoden (kumulativ dos på 120 - 150 mg per kg) men skulle gärna höra mer om era erfarenheter. I länder som Nya Zeeland och Australien verkar det nu vara standard att äta 10 - 20 mg (låg dos) i 5-6 månader, eller som dom uttrycker det, i minst 2-4 månader efter att all aktiv akne är borta. Ska enligt den forskning jag sett (seriös sådan) ge samma effekt som den kumulativa metoden, fast med väldigt mycket mindre biverkningar (nästan inga alls).

Här är en tillgänglig och ganska ny PDF som sammanfattar det hela ganska bra (har docks gjort många fler studier än denna, som sagt): https://pdfs.semanticscholar.org/d4d...c5e42cfcbb.pdf

Hör gärna erfarenheter från er som ätit lägre doser under kortare tid, som sagt!
Citera
2019-09-01, 21:19
Medlem
Jag har ätit Isotretinoin i 2,5 månad nu.

Startdos var en tablett/dag vilket trappades upp varje vecka till 5 tabletter vilket är min maxdos.

Innan jag startade hade hela min rygg i princip akneärr och hade lite aktiva finnar (åt tetracyklin innan vilket tog bort alla aktiva finnar). Ansiktet har jag alltid haft nån/nåra finnar på och de kunde oftast bli stora långvariga men inte så ärrbildande.

Första veckorna blev min akne värre, stora långvariga finnar i ansiktet med torrhet, på läpparna uppstod torrheten först. Läkaren sa till mig att använda locobase på läpparna, men jag använder det på hela ansiktet (och i näsan för att motverka näsblod) för krämen de skrev ut hjälpte inte ett skit, jag la krämen de skrev ut ett par ggr men det återfuktade inte mitt ansikte alls.

Andra biverkningar är ledvärk, kör styrketräning på gym och märkte ca 1 v efter ett benpass att de känns som lederna är helt torra i ett område, de har hållt sig tills idag alltså flera veckor, oftast känner jag stelheten/smärtan hela tiden och utöver de kan jag få på det också blixtrande smärtor plötsligt när jag går och kan ej hålla mig från att ”skrika”.

Ögonen är rödare än vanligt. Har lättare för att få utslag och sår på kroppen. Får huvudvärk ca 1-2ggr i veckan och vi snackar om grov huvudvärk, känns som att huvudet ska spräckas. Näsblod har jag haft en gång starkt, sen har de hänt att det kommer nån droppe då o då. Rodnad i ansiktet som fan. Inte hela tiden men i samband med värme/springande. När man lagar mat tex. Jag blir helt blodröd i ansiktet och det svider. Och det händer också att mina öron rodnar.

Hatar den här medicinen och tänker på dessa biverkningar varje dag. MEN, huden har blivit bättre, mitt ansikte är i princip helt clean förutom liite röda märken. Har nån dag sen haft nån mini finne.
Senast redigerad av worldboss 2019-09-01 kl. 21:33.
Citera
2019-09-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldboss
Jag har ätit Isotretinoin i 2,5 månad nu.

Startdos var en tablett/dag vilket trappades upp varje vecka till 5 tabletter vilket är min maxdos.

Innan jag startade hade hela min rygg i princip akneärr och hade lite aktiva finnar (åt tetracyklin innan vilket tog bort alla aktiva finnar). Ansiktet har jag alltid haft nån/nåra finnar på och de kunde oftast bli stora långvariga men inte så ärrbildande.

Första veckorna blev min akne värre, stora långvariga finnar i ansiktet med torrhet, på läpparna uppstod torrheten först. Läkaren sa till mig att använda locobase på läpparna, men jag använder det på hela ansiktet (och i näsan för att motverka näsblod) för krämen de skrev ut hjälpte inte ett skit, jag la krämen de skrev ut ett par ggr men det återfuktade inte mitt ansikte alls.

Andra biverkningar är ledvärk, kör styrketräning på gym och märkte ca 1 v efter ett benpass att de känns som lederna är helt torra i ett område, de har hållt sig tills idag alltså flera veckor, oftast känner jag stelheten/smärtan hela tiden och utöver de kan jag få på det också blixtrande smärtor plötsligt när jag går och kan ej hålla mig från att ”skrika”.

Ögonen är rödare än vanligt. Har lättare för att få utslag och sår på kroppen. Får huvudvärk ca 1-2ggr i veckan och vi snackar om grov huvudvärk, känns som att huvudet ska spräckas. Näsblod har jag haft en gång starkt, sen har de hänt att det kommer nån droppe då o då. Rodnad i ansiktet som fan. Inte hela tiden men i samband med värme/springande. När man lagar mat tex. Jag blir helt blodröd i ansiktet och det svider. Och det händer också att mina öron rodnar.

Hatar den här medicinen och tänker på dessa biverkningar varje dag. MEN, huden har blivit bättre, mitt ansikte är i princip helt clean förutom liite röda märken. Har nån dag sen haft nån mini finne.

Torra, röda ögon som skaver/kliar har jag också. Det jag lider mest av just nu faktiskt. Låter som de flesta biverkningar du har är "normala" annars men vissa av dem (huvudvärken och blixtrande smärta) skulle jag kolla med din hudläkare om. Hur mycket väger du och hur mycket/länge ska du äta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in