Citat:
Ursprungligen postat av
cakern
Okej idag börjar jag med 50mg/dag och ser så här fin ut just nu.
http://imgur.com/nplNXtY
Riktigt pizzaface :/
Har ätit Tetralysal innan och det fungerade riktigt bra, men kom tillbaka direkt efter det tog slut.
Hoppas på att detta tar slut på skiten forever.
Såg dock ut såhär 22 februari 2012, knappt några finnar, och det var utan att ha ätit någon medicin.
http://i.imgur.com/4SCPMG0.jpg
Förstår inte varför det senaste året har blommat upp så mycket, någon som har svar på det? :/
Sorry för konstig bild, visade upp min fina läpp efter nytagen piercing. xD
Jag tror att du plötsligt fick mer finnar det senaste året pga. Tetralysalbehandlingen. Varför tror jag det? Jo eftersom Tetralysal är en antibiotika, vilket betyder att den "dödar" de onda bakterier som vi har i kroppen och som skapar inflammation i kroppen. Men, vad många inte förstår är att antibiotikabehandlingar "dödar" även de goda bakterierna i kroppen, och dessa bakterierna har en väldigt stor betydelse i vår hälsa.
Det finns studier som jag har läst (var ett tag sedan jag läste dem, men jag länkar gärna om jag hittar för de intresserade) som visade att en grupp människor som led av acne, hade låga halter av antioxidanter (speciella antioxidanter som vi inte får via maten vi äter) och de "goda bakterier" som vi människor behöver. Studierna visade även att antibiotika gav försämrad immunförsvar (tyvärr inget vi märker av själva eller något hudläkaren kollar efter varje blodprov) bl.a. lägre vita och röda blodceller i kroppen och även som jag nämde innan, de "goda bakterierna".
Nu är jag ingen läkare eller expert, men jag tror att mer inflammation och bakterier har skapats och din kropp har inte kunnat försvara sig tillräckligt bra för att minska inflammationen, men det kan även vara pga. mer hormonförändringar/obalanser. Jag har själv upplevt att acnen har försämrats genom åren, ju äldre jag blev, desto sämre blev det. Lite konstigt då man oftast får det i tonårsåldern, men vi är alla olika. Så det kan vara så att mer hormonella obalanser har skapats genom åren.
Jag ville först börja med antibiotika, men efter att jag forskade så mycket om det så blev jag ganska orolig för att detta inte bara påverkar kroppen och/eller acnen under kuren, utan det kan påverka kroppen i framtiden också. Jag har även läst att många människor har lyckats förbättra deras acne genom att dricka/äta probiotika eftersom det innehåller jätte mycket av det goda bakterierna vi behöver.
Jag skulle rekommendera att du börjar dricka/äta probiotika, och helst av bra kvalitet om du väljer att köpa via pulver/kapslar, eller göra din egen probiotika dryck/mat (googla kefir, kombucha, kimchi), finns guider och recept som visar hur du gör. Väldigt enkelt och jag ska själva börja med det.
Men, nu börjar du med Roaccutan, och vad jag har läst från många personer här på FB och på nätet så har man oftast sätt jätte bra resultat, så jag håller tummarna för dig. Lycka till