2016-03-13, 20:39
Medlem
Quick update!

Imorgon går jag in på 4 veckor. Mår bra. Torra läppar, lite torr hy. Inte blod när jag snyter mig längre men det kanske kommer och går. Eventuellt lite torra ögon men inte så det blir alltför störande.

Var ute och sprang i solen igår, smörjde inte in mig, ville bara fylla på D-vitaminet och njuta av strålarna. Blev röd på kinderna men annars ok, MEN idag upptäckte jag små, små röda utslag på höger hand. De känns torra. Tror det kan ha berott på att händerna blev exponerade för solen för resten av mig var täckt med kläder, så det blir att smörja in sig om jag ska ut i solen i framtiden.

Min hy är rätt fin. Har knappt några aktiva finnar, ett få tal bara. Även de finnar som "gömt sig inne" blir färre så förhoppningsvis är det inte så många kvar som ska ut =)
Citera
2016-03-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellzz
Var ute och sprang i solen igår, smörjde inte in mig, ville bara fylla på D-vitaminet och njuta av strålarna. Blev röd på kinderna men annars ok, MEN idag upptäckte jag små, små röda utslag på höger hand. De känns torra. Tror det kan ha berott på att händerna blev exponerade för solen för resten av mig var täckt med kläder, så det blir att smörja in sig om jag ska ut i solen i framtiden.
Jag blir jätteröd i ansiktet efter bara några minuter i solen
För övrigt är utslag/eksem på handen är väldigt vanligt för folk som tar isotretinoin.
Citera
2016-03-15, 20:22
Medlem
Jaha så man ska ha uppoffra en hel jävla sommar av sol och bärs för att få bort finnjävlarna på facet. Är det ens värt? Det är ju fan grejerna man använt som motivation när kalla vintern bitit hårt sex på morgonen på den mörka busshållplatsen. Är ju typ som att spara upp i 2 år till sin drömresa att åka tåg runt världen sen halkar man framför rälsen på tågstationen och bryter benet. Är fan större chans att man blir depp av det än depp av finnarna själva.

Att ligga och pressa i solen kan jag ge upp men hur ligger det egentligen till med biran? Vissa säger strikt förbjudet. Vissa säger någon öl här och där. Vad menar ni exakt och vad är de negativa effekterna? Alltså någon öl per helg, varannan, per månad, per kur? Kan stå över att bli dyngrak men att neka ett par tre öl en sommarkväll känna inte som en höjdare.

Om man ska ut en sommarkväll och bombar med solskydd kan man röra sig normalt eller måste man sitta i skuggan som en deppig finne under längre tid?

Och HALLÅ ingen berättade något för mig om att man inte fick gymma som vissa i tråden säger. Sant eller myt? Om mina favoritsaker tas bort från mig kanske det är värt att stå sitt kast och se ut som en margaritapizza med extra tomat i facet till sommaren är över.
Senast redigerad av jaha1 2016-03-15 kl. 20:28.
Citera
2016-03-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha1
Jaha så man ska ha uppoffra en hel jävla sommar av sol och bärs för att få bort finnjävlarna på facet. Är det ens värt? Det är ju fan grejerna man använt som motivation när kalla vintern bitit hårt sex på morgonen på den mörka busshållplatsen. Är ju typ som att spara upp i 2 år till sin drömresa att åka tåg runt världen sen halkar man framför rälsen på tågstationen och bryter benet. Är fan större chans att man blir depp av det än depp av finnarna själva.

Att ligga och pressa i solen kan jag ge upp men hur ligger det egentligen till med biran? Vissa säger strikt förbjudet. Vissa säger någon öl här och där. Vad menar ni exakt och vad är de negativa effekterna? Alltså någon öl per helg, varannan, per månad, per kur? Kan stå över att bli dyngrak men att neka ett par tre öl en sommarkväll känna inte som en höjdare.

Om man ska ut en sommarkväll och bombar med solskydd kan man röra sig normalt eller måste man sitta i skuggan som en deppig finne under längre tid?

Och HALLÅ ingen berättade något för mig om att man inte fick gymma som vissa i tråden säger. Sant eller myt? Om mina favoritsaker tas bort från mig kanske det är värt att stå sitt kast och se ut som en margaritapizza med extra tomat i facet till sommaren är över.

Det finns ju ingen mer än DU som kan säga om det är värt det eller inte, dessutom är allt väldigt individuellt. Jag har tränat under kuren utan några problem, men vissa får mycket ont i sina leder. Jag kände av det en dag 2 veckor in i kuren sen inget mer efter det.
Angående alkoholen så gör du förmodligen bra i att hålla dig på en under måttlig nivå, jag har tagit ett glas vitt vin. Kanske se det som ett tillfälle att chilla med alkoholen? Och lära dig dricka långsamt
Angående solen så vettefan, ska på semester i sommar, kommer smörja in mig ordentligt för huden ÄR väldigt känslig, tror inte man ska pressa i solen och försöka ligga i skuggan.
Citera
2016-03-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Jag blir jätteröd i ansiktet efter bara några minuter i solen
För övrigt är utslag/eksem på handen är väldigt vanligt för folk som tar isotretinoin.

Aaah, behöver inte bero på solexponeringen alltså. Känns ju nice...

Idag var första dagen jag glömde ta en tablett! Och förutom det har jag en mindre uppblossning på gång igen efter att ha haft rätt fin hy i cirka 1,5-2 veckor. Men som jag nämnde innan var jag beredd på det. Dessutom mens på G mvh har precis käkat ett helt oreopaket.
Citera
2016-03-16, 20:39
Medlem
Jag har vart utomlands när jag tagit isotretinoin och bara man är noggrann med solkräm är det ingen fara.
Citera
2016-03-17, 06:44
Medlem
Citat:

Jag dricker typ en flaska vin när ja går ut. Prova att dricka x antal öl några dagar-vecka innan du tar blodprov så kan du se själv va testerna säger.
En sommar helnykter precis när man blivit singel skulle deppa ner mig totalt.
Ang. Träning å sol så är de väl bara att testa. Får du ont så träna lungnare, blir du bränd så använd högre styrka
Citera
2016-03-19, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffa
Helt otroligt så torr jag har börjat bli i huden. Vad har ni använt för hudkräm till ansiktet och kanske framförallt, är det någon som har ett grymt tips på något för läpparna? Smörjer och smörjer, men de torkar i alla fall!

Jag lider med dig!
Finns flera schyssta på Apoteket. La Roche-Posay har en nice liten tub. Dyr som stryk dock tror jag. Sen funkar även Decubal basic för mig. I perioder har det ju varit konstant insmörjning s.a.s. 😭
Citera
2016-03-19, 11:46
Medlem
Har börjat få lite blod i slemmet som jag harklar upp ibland (brukar alltid ha slem i halsen på morgonen), detta kom ungefär samtidigt som jag började få blod i snoret när jag snöt mig (låter så mysigt detta), nån annan som fått det? Läst om näsblod ju men inte om blod i "halsen", men måste bero på medicinen väl?
Citera
2016-03-19, 15:00
Medlem
Th3Butchers avatar
Citat:
Jag gymmar på precis som vanligt, känner att man mår klart bättre i kroppen än om man inte skulle göra det. Klart man har lite småont i lederna men efter uppvärmning är det absolut inga problem.
Citera
2016-03-20, 19:22
Medlem
DolphinMelters avatar
Hej alla! Den här tråden har visst över 500 sidor så detta har säkert redan avhandlats men jag känner att jag inte riktigt kan leta mig igenom alla sidor så jag ställer frågan.

Muskel- och ledvärk, vad har ni upplevt? Jag har ätit isotretinoin i 3 veckor nu och är uppe på 4 tabletter per dag (10 mg var) och har inte direkt märkt av medicinen alls mer än torra läppar men jag har så ont i kroppen. Har stel och ömmande rygg med direkt smärta och en gammal idrottsskada, en sträckning i ljumsken har blossat upp helt från ingenstans. Tränar inget speciellt nu, går på step och bodypump-pass ca 2 ggr i veckan, när jag urpsrungligen fick skadan så tränade jag flera pass varje dag och körde verkligen slut på kroppen. Men imorse när jag vaknade så var exakt samma smärta som då här igen och jag har inte gjort något speciellt som kan ha utlöst detta.

Visst står det ju att man kan få muskel- och ledvärk och att man ska ta det lugnt med fysisk aktivitet men detta hade jag verkligen inte väntat mig. Har ni upplevt något liknande? Får ni lättare träningsvärk och ont/skador av att träna under kuren än vanligtvis?

Ursäkta långt inlägg, tacksam för svar!
Citera
2016-03-21, 18:14
Medlem
AntirasistenNrOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRosita
Tjena! Har fortfarande "ärr" eller så kallade "röda märken". Detta har egentligen vart det stora problemet tidigare, dom gånger jag lyckats bli fri från akne så har de röda märkena bestått. Kan ta allt från en månad till ett år innan dessa försvinner helt. Läkaren har inte tipsat om något specifikt, men lite solarium (på egen risk) brukar göra susen, även fast det kan förlänga processen hos vissa.

I och med att min hy är väldigt fin och slät just nu så räcker det att köra med apotekets
ACO Spotless Cover Stick. Fungerar prima! Se till att du smetar ut det så att det inte syns bara.

Kommer fixa en före och efter bild senare, tog nämligen lite bilder precis innan kuren Påminn mig!

Det hade varit jätteintressant och kul att få lite uppföljning i bilder som du utlovade tidigare i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in