Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-30, 15:06
Medlem
Tog ROA för 25 år sedan. Fick öka dosen med en tablett till. Då tog det fart och blev bestående bra. Fråga din läkare!
Citera
2019-11-01, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Vet ni om det finns nån åldersgräns för utskrivande av ISO? 16 åringen här hemma blir ju bara värre o värre. Helt rappad i ansiktet, och svarta pormaskar precis överallt.
Han har käkat Tetra i 3mnd, såklart funkade ju inte det och dom tjatar om krämer som jag vet av egen erfarenhet inte fungerar. Nu väntar vi på tid hos hudläkare i Karlstad, men brukar det gå bra att få ISO fast man är så ung? Nån som vet?
Hejsan, såg ditt inlägg och tänkte hjälpa till lite i och med att jag har erfarenhet av staden ovan, sjukhuset har VÄLDIGT lång väntetid, du kan glömma en tid inom 3 månader. Men det finns ett antal bra privata läkare i staden som är speciellister på ovan nämnda problem. Tänker inte skriva ut deras namn då jag finner det olämpligt men de är en googling bort. Det kostar 1100kr per besök och OM hen blir beviljad eller rekomenderad Roaucutan/ Isotretinin så krävs det tre besök tror jag. Det är värt det, helt klart. Ni/ Hen kommer att lägga betydligt mer pengar än så på olika krämer och tro mig det är riktigt värt pengarna att slippa den höga sannolikhet de skapar att ha dåligt självförtroende genom gymnasiet.
Skriv Pm om du vill ha tips på exakt klinik/ och eller läkare, men jag kan inte lova att jag kommer att svara dig så fort är sällan inne på Flashback.
Citera
2019-11-01, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Tog ROA för 25 år sedan. Fick öka dosen med en tablett till. Då tog det fart och blev bestående bra. Fråga din läkare!

Det viktigaste här är, som sagt, att fråga din läkare. Generellt verkar det här med dosering vara relativt kontroversiellt dock. I Sverige kör man på kumulativ dos, dvs att man ska nå upp till 120 - 150 mg per kg. I många andra länder, exempelvis Australien och Nya Zeeland, menar man på att det snarare handlar om att äta låg dos under lång period, då man på så sätt "lär kroppen" att inte trigga en autoinflammation (vilket akne är, en kronisk automatisk inflammation).

Detta kan vara sex månader med 20 mg per dag för vissa, eller 10 mg per dag i 12 månader. Om du varit helt utan akne i fyra månader kan du sluta äta medicinen. Det viktiga är hur länge du helt varit utan akne, och inte total dos. Men men, prata med din läkare!
Citera
2019-11-08, 21:39
Medlem
Hej! Snälla kan någon svara på detta!!! Jag har tagit isotretinoin i 1.5 månad 80 mg varje dag. Har börjat upptäcka att jag har fått kraftiga röda märken på handen som ser ut som psoriasis!! Det svider även en hel del på de. Kan man utveckla psoriasis av denna läkemedel eller är detta tillfälligt? Någon med erfarenhet? ( (har fått det endast på handen och ingen annan stans)
Citera
2019-11-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hej! Snälla kan någon svara på detta!!! Jag har tagit isotretinoin i 1.5 månad 80 mg varje dag. Har börjat upptäcka att jag har fått kraftiga röda märken på handen som ser ut som psoriasis!! Det svider även en hel del på de. Kan man utveckla psoriasis av denna läkemedel eller är detta tillfälligt? Någon med erfarenhet? ( (har fått det endast på handen och ingen annan stans)

Don't worry. Käkade det där för 6-7 år sedan och upplevde en mängd olika utslag på händer/ben/bröstet. Kom och gick. Var dock som värst i slutet.
Använd fuktkräm om du har.
Hur länge ska du äta kuren?
Citera
2019-11-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hernancrespp
Don't worry. Käkade det där för 6-7 år sedan och upplevde en mängd olika utslag på händer/ben/bröstet. Kom och gick. Var dock som värst i slutet.
Använd fuktkräm om du har.
Hur länge ska du äta kuren?
Ska käka det i 6-9 månader sa läkaren! Har på bägge händerna och det ser förfärligt ut. Är jätte nojjig ifall det är något kroniskt med tanke på att roaccutan är en stark medicin
Citera
2019-11-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Ska käka det i 6-9 månader sa läkaren! Har på bägge händerna och det ser förfärligt ut. Är jätte nojjig ifall det är något kroniskt med tanke på att roaccutan är en stark medicin

Det blev så för mig med men det kommer försvinna.

Jag kommer nu påbörja min fjärde Roaccutan-kur. Den första varade 7 månader. Den andra 4 månader då jag fick avbryta pga överdosering. Den tredje varade 6 månader om jag minns rätt, den tredje var låg dos.

Nu säger min hudläkare att den fjärde kuren ska vara 3-4 månader. Ska börja med 20 mg per dag och öka till 50 mg per dag.

Jag tycker 3-4 månader låter för lite. I min erfarenhet är det ju efter 4 månader förbättringen börjar komma.

Jag har inte riktigt förtroende för min hudläkare. Hen är 75 år gammal och idag på mötet frågade denne hur mycket jag vägde, jag svarade, och 10 sekunder senare frågade hen hur mycket jag vägde. Svarade då "jag sa ju nyss det?" varpå hen kollade på mig och bara log.

Jag ska försöka få kuren förlängd. Mest troligt kommer ju min akne komma tillbaka även efter denna fjärde kur.
Citera
2019-11-13, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Det blev så för mig med men det kommer försvinna.

Jag kommer nu påbörja min fjärde Roaccutan-kur. Den första varade 7 månader. Den andra 4 månader då jag fick avbryta pga överdosering. Den tredje varade 6 månader om jag minns rätt, den tredje var låg dos.

Nu säger min hudläkare att den fjärde kuren ska vara 3-4 månader. Ska börja med 20 mg per dag och öka till 50 mg per dag.

Jag tycker 3-4 månader låter för lite. I min erfarenhet är det ju efter 4 månader förbättringen börjar komma.

Jag har inte riktigt förtroende för min hudläkare. Hen är 75 år gammal och idag på mötet frågade denne hur mycket jag vägde, jag svarade, och 10 sekunder senare frågade hen hur mycket jag vägde. Svarade då "jag sa ju nyss det?" varpå hen kollade på mig och bara log.

Jag ska försöka få kuren förlängd. Mest troligt kommer ju min akne komma tillbaka även efter denna fjärde kur.

Fan vad segt, lider med dig. Med det sagt skulle jag nog försöka träffa en annan läkare för en second opinion. Du kan ju alltid börja med denna så du kommer igång – men sen träffa en annan hudläkare under tiden.

Förövrigt verkar den senaste forskningen peka på att det är längden och inte totala dosen som spelar roll – se mitt inlägg ovan.
Citera
2019-11-13, 08:16
Medlem
kingcharlessss avatar
Är det vanligt att man får feber till och från i början på kuren? Kör 20 mg/dag och är inne på andra veckan nu.
Citera
2019-11-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingcharlesss
Är det vanligt att man får feber till och från i början på kuren? Kör 20 mg/dag och är inne på andra veckan nu.

Inte hört om det men jag vet att det kan sänka immunförsvaret (och jag har fått för mig att jag har lättare att bli förkyld nu) så det kanske är det?
Citera
2019-11-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Fan vad segt, lider med dig. Med det sagt skulle jag nog försöka träffa en annan läkare för en second opinion. Du kan ju alltid börja med denna så du kommer igång – men sen träffa en annan hudläkare under tiden.

Förövrigt verkar den senaste forskningen peka på att det är längden och inte totala dosen som spelar roll – se mitt inlägg ovan.

Ny läkare och ny strategi.

Ska äta 20 mg per dag i 17 månader.

Mest troligt kommer jag efter denna kur beställa mer online och fortsätta äta några år till.
Citera
2019-11-30, 12:53
Medlem
nobles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Ny läkare och ny strategi.

Ska äta 20 mg per dag i 17 månader.

Mest troligt kommer jag efter denna kur beställa mer online och fortsätta äta några år till.

-
Senast redigerad av noble 2019-11-30 kl. 12:54. Anledning: Råkade skriva i fel tråd, sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in