2015-03-23, 20:06
Medlem
Gravid fråga??? jag ska äta kur nummer 2 men plötsligt slog det mig, hur är det med graviditetet efter avslutad behandling? det står 2 månader efter, vissa säger 6 mån andra 1 år. Är det säkert att bli gravid efter avslutad behandling?? tänk om det ändå finns spår av medicinen?
Citera
2015-03-23, 22:55
Medlem
Hej, hej!

Jag har ett par frågor och ett par bekymmer, inte Jag då, utan min bror som snart fyller 15.

(Föklarar väldigt kortfattat)

För cirka 1.5 år sedan började han äta roa, det blev bättre och tillslut fick han avsluta kuren utan finnar/bölder. Kuren var i cirka 6-7 månader. Sedan han avslutade kuren har han haft en väldigt röd/gropig hud istället för finnarna/bölderna, han är oerhört bekymrad i nuläget då han kommer upp i tonåren och vill börja festa mm utan att behövas skämmas som fan för sitt ansikte, det är nästan så att han är i depriosioner. Han började få lite finnar i sexan men det blev bara mer o mer och han var tvungen att Göra någonting i början av sjuan. Nu går han i åttan, jag postar ett par bilder så att ni kan se.

http://imgur.com/q3tz5Om
http://imgur.com/26eAbYs
http://imgur.com/JeZEYey

Vad finns det att göra åt detta? Bara låta det vara, slipa eller ta en till kur?! Alla förslag /tips är hjärtligt välkomna!!

(ursäkta för dåliga bilder, kan ta ett par bättre bilder imorgon ifall ni behöver.)
/mvh
Citera
2015-03-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskStandard
Då var man snart uppe på tre månader! Käkar 80mg om dagen, som tidigare sagt. Än ingen förbättring. Bara att kämpa på! Hur lång tid tog det för er innan ni började få effekt?

Det var inte förrän i månad 4 eller 5 som medicinen började hjälpa på mig, innan dess var det totalt katastrof sen helt plötsligt bara försvann allt. Så kämpa på bara!

Citat:
Ursprungligen postat av eszlyn
Tja, jag tackade idag nej till att börja på en roaccutan kur då biverkningnarna lät skrämmande, men nu har jag läst en del i den här tråden samt på andra hemsidor om roaccutan. Jag har inte särskilt mycket finnar, några enstaka på ryggen och i ansiktet, men däremot har jag väldigt mycket pormaskar, både svarta och vita, i ansiktet, på ryggen samt på bröstet.

Undrar om roaccutan har samma effekt mot pormaskar som mot finnar, samt om uppblossningen kanske istället sker i form av pormaskar än finnar?
Tacksam för alla svar!

Hmm jag vill inte skrämma dig eller så men jag hade brutalt mycket pormaskar och ganska lite aktiva finnar. Jag såg ständigt "smutsig" ut i ansiktet av alla svarta prickar och kände mig sjukt äcklig, testade allt från peeling till andra behandlingar men inget gjorde att jag blev av med pormaskarna. Så småningom började dem också blossa upp och utvecklas till stora inflammerade finnar och roaccutan blev ett faktum.
Uppblossningen på roaccutan var fruktansvärd, alla pormaskar och all "smuts" i huden var ju tvungen att rensas ut. Den pågick i ca 3 månader. Nu är huden helt clean. Jag har inte en enda pormask eller en enda finne i ansiktet och är slät som en babyrumpa. Så i efterhand var det lätt värt det för jag tror aldrig jag hade kunnat bli av med pormaskarna annars och utan att bli av med dem hade jag inte heller fått bukt på min acne. Detta kanske inte va några roliga news för dig, men kom ihåg att vi alla är olika och du kanske inte reagerar som jag gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Madicken1
Gravid fråga??? jag ska äta kur nummer 2 men plötsligt slog det mig, hur är det med graviditetet efter avslutad behandling? det står 2 månader efter, vissa säger 6 mån andra 1 år. Är det säkert att bli gravid efter avslutad behandling?? tänk om det ändå finns spår av medicinen?

Det verkar råda lite olika åsikter om det där precis som du skriver. Medicinen lagras ju trots allt in i fettvävnaderna i kroppen så det kan stanna kvar där ett tag, åtminstone 2 månader skulle jag tro.
Jag skulle nog dock inte våga bli gravid så nära efter roaccutan-kuren, för låt säga att det blir något fel på barnet. Då kommer man tänka på det hela livet och undra om det inte var på grund a roaccutanet… Väntar man 1 år så är roaccutan garanterat ute ur kroppen och då finns inte den oron där.
Citera
2015-03-24, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huxson
Hej, hej!

Jag har ett par frågor och ett par bekymmer, inte Jag då, utan min bror som snart fyller 15.

(Föklarar väldigt kortfattat)

För cirka 1.5 år sedan började han äta roa, det blev bättre och tillslut fick han avsluta kuren utan finnar/bölder. Kuren var i cirka 6-7 månader. Sedan han avslutade kuren har han haft en väldigt röd/gropig hud istället för finnarna/bölderna, han är oerhört bekymrad i nuläget då han kommer upp i tonåren och vill börja festa mm utan att behövas skämmas som fan för sitt ansikte, det är nästan så att han är i depriosioner. Han började få lite finnar i sexan men det blev bara mer o mer och han var tvungen att Göra någonting i början av sjuan. Nu går han i åttan, jag postar ett par bilder så att ni kan se.

http://imgur.com/q3tz5Om
http://imgur.com/26eAbYs
http://imgur.com/JeZEYey

Vad finns det att göra åt detta? Bara låta det vara, slipa eller ta en till kur?! Alla förslag /tips är hjärtligt välkomna!!

(ursäkta för dåliga bilder, kan ta ett par bättre bilder imorgon ifall ni behöver.)
/mvh

Jag tror inte en andra roaccutan kur skulle göra någon skillnad eftersom du inte har någon aktiv acne längre, utan mest ärrvävnad.
Jag själv äter fortfarande roaccutan och har därför inte kunnat behandla mina ärr ännu. Så jag är ingen expert inom området men jag vet att flera använt sig av någon form av hudslipning och fått riktigt bra resultat. Mitt råd till dig är att gå till en hudLÄKARE, inte en hudterapeut eller någon annan utan verkligen en hudläkare. Kan du inte få en snabb tid på hudkliniken så kanske du kan gå till privat hudklinik (om du har råd, de e dyrt). Och förklara att du ätit roaccutan och vad det finns att göra för ärren. Då kan dem rekommendera vad som passar din hud osv.
Lycka till!
Citera
2015-03-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01
Jag tror inte en andra roaccutan kur skulle göra någon skillnad eftersom du inte har någon aktiv acne längre, utan mest ärrvävnad.
Jag själv äter fortfarande roaccutan och har därför inte kunnat behandla mina ärr ännu. Så jag är ingen expert inom området men jag vet att flera använt sig av någon form av hudslipning och fått riktigt bra resultat. Mitt råd till dig är att gå till en hudLÄKARE, inte en hudterapeut eller någon annan utan verkligen en hudläkare. Kan du inte få en snabb tid på hudkliniken så kanske du kan gå till privat hudklinik (om du har råd, de e dyrt). Och förklara att du ätit roaccutan och vad det finns att göra för ärren. Då kan dem rekommendera vad som passar din hud osv.
Lycka till!

Ok tack för tipsen! Finns det någon kräm han kan använda för att "dölja" det för ett tag ifall man skall på fest eller dyl ?
Citera
2015-03-24, 17:30
Medlem
Citat:
Ok tack för tipsen! Finns det någon kräm han kan använda för att "dölja" det för ett tag ifall man skall på fest eller dyl ?

Dölja o dölja kan du väl.

Kör på något lätt smink, som inte syns alltför mycket.

Läste inte klart allt du skrev, men om du inte käkar eller har käkat roa under den senaste perioden så kan du sola, alternativt spraytan.
Citera
2015-03-24, 17:54
Medlem
SkiZoRs avatar
Citat:

Smikar mig alltid på fest, har samma problem som brorsan din fasten jag inte är klar med kuren än. Kan rekommendera bareMinerals, finns på ex. Kicks.

Kör med skinroller/dermaroller (sök på youtube för mer info) över ansiktet, hjälper även med ärren.

Mvh
Citera
2015-03-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkiZoR
Smikar mig alltid på fest, har samma problem som brorsan din fasten jag inte är klar med kuren än. Kan rekommendera bareMinerals, finns på ex. Kicks.

Kör med skinroller/dermaroller (sök på youtube för mer info) över ansiktet, hjälper även med ärren.

Mvh

Tack så mycket. Ska kolla upp det tillsammans med brorsan.
Citera
2015-03-24, 21:09
Medlem
Citat:

Finns ju foundation om han vill använda det? I så fall skulle jag rekommendera exuviance foundation vilken är väldigt väldigt bra. Täcker bra och syns inte att man är sminkad. Den är framställd i samarbete med hudläkare så är mycket snäll för huden och kommer inte ge ett kladdigt intryck eller stänga inne huden.
Citera
2015-03-24, 22:50
Medlem
Citat:
Tack så mycket. Ska kolla upp det tillsammans med brorsan.

Kan bara hålla med föregående talare om bareminerals, ett mineralpuder som sägs ska vara lite läkande för huden också. Har själv använt det, å det syns inte att man tar, å täcker rätt så bra. Kom ihåg att köpa en bra sminkborste också isåfall.

Haha, Kom ihåg nu när ja gick in på kicks för att köpa pudret. Hon i butiken sa till mig
"Det är nog bättre om din tjej kommer hit själv och testar, då ni inte har samma hudton."
svarade: "Det är ju fan jag som ska ha pudret!"
Gissa om hon skämdes..
Citera
2015-03-25, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se.raks
Kan bara hålla med föregående talare om bareminerals, ett mineralpuder som sägs ska vara lite läkande för huden också. Har själv använt det, å det syns inte att man tar, å täcker rätt så bra. Kom ihåg att köpa en bra sminkborste också isåfall.

Haha, Kom ihåg nu när ja gick in på kicks för att köpa pudret. Hon i butiken sa till mig
"Det är nog bättre om din tjej kommer hit själv och testar, då ni inte har samma hudton."
svarade: "Det är ju fan jag som ska ha pudret!"
Gissa om hon skämdes..

Ok tack, skall be han köpa det!

Haha, så du lurade kassörskan att de var till din tjej haha
Citera
2015-03-25, 11:22
Medlem
Min kräm tog slut, så köpte en "propyless" en vit, blå o lite gul flaska. Är de den ni alla andra kör på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in