2009-10-02, 00:16
Medlem
melus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Läs i bipacksedeln.

Det spelar alltså inte större roll.

Har en till fråga eller snarare ett uttryckande. Min akne har blivit bättre i T-zonen vill jag påstå men på kinderna och kring käkbenet alltså bortom T-zonen har det verkligen blossat upp. Det är väll vanligt att det blossar upp. Men hur länge skall denna period räcka? När skall jag sluta få nya finnar?

Next question please.
Finns det någon dundersalva som fuktar ansiktet bra? Har tidigare använt Murads fuktighetskrämer men efter att jag börjat med Roaccutan räckte de inte till längre så jag började med en salva man får från apoteket och heter Ceralan. Duger väll helt okej antar jag men min hy flagnar ändå lite.

Läpparna är också väldigt torra, bra tips?

Näsblod har jag även blött ett flertal gånger, tips?
Citera
2009-10-02, 07:50
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogward
Tjena!
Jag har läst en del nu om roa och dess biverkningar och skulle vilja testa det men tycker jag kanske borde besöka en dermatolog och se vad han/hon tycker. Eftersom min mamma är läkare skrev hon ut tetralysal 150mg vilket jag använde som det står på FASS, efter 100 kapslar märkte jag inte någon skillnad alls så nu har jag fått 300mg utskrivet och kört på det i en vecka nu ungefär...
Men jag har läst att tetralysal inte är en parmanent lösning så därför vill jag testa roa. Tycker ni jag borde besöka en dermatolog eller övertyga morsan skriva ut det? tog ett jävla tag innan jag övertygade henne om tetralysal. Ganska dum fråga o fråga på ett forum, men vad hade ni gjort?
Om din mamma är vanlig allmänläkare kan hon inte skriva ut Roaccutan, om inte hennes överläkare har licens för det vill säga... Det du kan be din mamma göra är att ordna en remiss till dig till en hudläkare och så får du väl ta det därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av melu
Det spelar alltså inte större roll.

Har en till fråga eller snarare ett uttryckande. Min akne har blivit bättre i T-zonen vill jag påstå men på kinderna och kring käkbenet alltså bortom T-zonen har det verkligen blossat upp. Det är väll vanligt att det blossar upp. Men hur länge skall denna period räcka? När skall jag sluta få nya finnar?

Next question please.
Finns det någon dundersalva som fuktar ansiktet bra? Har tidigare använt Murads fuktighetskrämer men efter att jag börjat med Roaccutan räckte de inte till längre så jag började med en salva man får från apoteket och heter Ceralan. Duger väll helt okej antar jag men min hy flagnar ändå lite.

Läpparna är också väldigt torra, bra tips?

Näsblod har jag även blött ett flertal gånger, tips?
Uppblossning beror från person till person.
Canoderm till ansiktet och Försvarets Hudsalva till läpparna.
Näsblod, stå ut, sov mer... Bränn blodkärlen...
Citera
2009-10-02, 10:20
Medlem
melus avatar
Citat:
Uppblossning beror från person till person.
Canoderm till ansiktet och Försvarets Hudsalva till läpparna.
Näsblod, stå ut, sov mer... Bränn blodkärlen...

Tackar. Skall prova det!
Citera
2009-10-03, 18:35
Medlem
ogwards avatar
varför kan jag inte hitta roaccutan på FASS.se?
Citera
2009-10-03, 18:54
Medlem
Digums avatar
Citat:
varför kan jag inte hitta roaccutan på FASS.se?
För Roaccutan är inget godkänt läkemedel i Sverige.
Citera
2009-10-03, 20:48
Medlem
ogwards avatar
Citat:
För Roaccutan är inget godkänt läkemedel i Sverige.

ok. men hur kan man då få det utskrivet?
Citera
2009-10-03, 20:51
Medlem
Digums avatar
Citat:
ok. men hur kan man då få det utskrivet?
Du går till en läkare som har licens att skriva ut det. Bla hudläkare.
Citera
2009-10-04, 14:20
Medlem
Vart kan man få tag på Försvarets Hudsalva? Finns det på apoteket?
Citera
2009-10-04, 15:31
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rAziel1990
Vart kan man få tag på Försvarets Hudsalva? Finns det på apoteket?
Ja. 9 ml eller 23 ml.
Citera
2009-10-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ja. 9 ml eller 23 ml.

När jag frågade apotekaren om det första gången jag var och köpte hudprodukter för just roaccutan stod hon där som ett fån och förstod ingenting och hänvisade mig till något som såg ut som något annat och det hette Försvarets hudsalva också Får ta en titt förbi igen.
Citera
2009-10-04, 23:09
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rAziel1990
När jag frågade apotekaren om det första gången jag var och köpte hudprodukter för just roaccutan stod hon där som ett fån och förstod ingenting och hänvisade mig till något som såg ut som något annat och det hette Försvarets hudsalva också Får ta en titt förbi igen.
Jobbar även receptarier och apotekstekniker på apotek så du kan ha frågat andra lallande fånar och inte en apotekare.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...s_lip_balm.JPG
Där har du en gigantisk bild på hur den ser ut. Sök och du skall finna det på ditt närmsta apotek.
Citera
2009-10-05, 02:33
Medlem
kantarellsoppas avatar
Har avslutat en kur tetralysal, funkade kalasbra mot acnen när jag väl käkade skiten - men nu efteråt är det tillbaks igen så jag kanske behöver gå på Roa igen (tog det som ung tonåring). Och jag är fan osäker på om jag vill gå på Roa igen. Har senare i livet genomgått en ganska lång depression - Roa är definitivt inte huvudorsaken till denna - men jag är skraj att Roa ska kunna pusha mig till en ny depression. Då tar jag hellre gasmage på tetralysal...

Ser att försvarets hudsalva rekommenderas friskt i denna tråd; säkert jättebra men man bör höja ett varningens finger för alla nötallergiker där ute! Det är jordnötsolja i den.

Ser även att folk är i behov av bra lotions, då kan jag rekomendera Essex. Finns på apoteket och är värd sin vikt i guld. Oparfymerad; väldigt snäll mot huden, dessutom väldigt återfuktande samtidigt som den tas upp mycket fort så man slipper gå omkring och vara kladdig i evigheter. Bästa jag testat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in