2010-04-01, 01:29
Medlem
andropas avatar
Har nu fått lite tid över och hade tänkt börja koda på något trevligt projekt till maemo. Dock saknar jag lite inspiration för tillfället så jag vänder mig till er.

Har ni några bra förslag på ett program eller utökad funktionalitet som ni tycker N900:an saknar? vill gärna ge något tillbaka till communityn och då jag är kodapa så är jag idel öra
Citera
2010-04-01, 02:03
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andropa
Har nu fått lite tid över och hade tänkt börja koda på något trevligt projekt till maemo. Dock saknar jag lite inspiration för tillfället så jag vänder mig till er.

Har ni några bra förslag på ett program eller utökad funktionalitet som ni tycker N900:an saknar? vill gärna ge något tillbaka till communityn och då jag är kodapa så är jag idel öra

Jag har så många saker jag tänkt på! Men det enda jag kommer på så här mitt i natten är dels en sl-reseplanerare som ska ha tidtabeller, genom gps veta var man har, samt ett antal sparade resor man vill ha aktuell info om.

Jag skulle också gärna se ett forumverktyg (visst finns det typ bara två stora standards?) som håller koll på ens prenumerationer. gärna som widget, där man i realtid får se när svar kommer i en tråd man prenumererar på.

Jag kom av uppenbar anledning nu (jag skriver detta på min n900) på att jag skulle vilja ha ett tillägg i microb som gör stor bokstav i början på varje mening när man skriver i ett textfält...
Citera
2010-04-01, 12:54
Medlem
micke_hs avatar
Vadfan skulle jag öppna denna tråd för? Jag som hade bestämt mig för att skaffa mig en HTC Desire...men nu vet jag inte varken ut eller in!

Kan jag få lite tips råd om hur jag ska göra med valet av mobilen? Jag har nästan bara haft Nokiamobiler men efter den senaste N95:an så var jag så jävla besviken på att kvaliteten suger på Nokia's nallar. Hur är det med N900? Vilka fördelar har man med N900 jämfört med HTC Desire? Vilka är dom största skillnaderna?
Citera
2010-04-01, 15:04
Medlem
myrmeldjyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Vadfan skulle jag öppna denna tråd för? Jag som hade bestämt mig för att skaffa mig en HTC Desire...men nu vet jag inte varken ut eller in!

Kan jag få lite tips råd om hur jag ska göra med valet av mobilen? Jag har nästan bara haft Nokiamobiler men efter den senaste N95:an så var jag så jävla besviken på att kvaliteten suger på Nokia's nallar. Hur är det med N900? Vilka fördelar har man med N900 jämfört med HTC Desire? Vilka är dom största skillnaderna?

N900 har Maemo och Desire Symbian?
LÄTT VAL! :>
Maemo kräver relativt lite av prestandan så det blir så mycket över till själv telefonen. :>
Citera
2010-04-01, 17:17
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrmeldjyr
N900 har Maemo och Desire Symbian?
LÄTT VAL! :>
Maemo kräver relativt lite av prestandan så det blir så mycket över till själv telefonen. :>

Rätta mig om jag har fel...men Desire har väl android?
Citera
2010-04-01, 17:45
Medlem
Belsebs avatar
Citat:

Ja det har den, det är gott om skillnader mellan telefonerna men vilken som är bättre beror nästan 100% på vad man ska ha den till.

N900
Fysiskt QWERTY
Resistiv skärm (stylus, vissa älskar andra hatar)
Helt öppet operativ-system som kanske ger mer möjligheter men kräver mer krångel.
Färre apps och framför allt färre apps från "vanliga" ställen som tex banker, tidningar, etc som nästan bara inriktar sig på Iphone och Android just nu.
32 gb minne från start

Desire
Mer apps
Mer polerat från start
kapacitiv skärm med multitouch (dual iaf)
Mindre och smidigare
Mindre minne inkluderat men stöd för 32gb sd-kort

Finns såklart fler skillnader, men som jag ser det är N900 för den som vill sitta och koda egna apps och tycker att det är det bästa som finns att lyckas få igång tex Q3 på telefonen, inte för att det går att spela utan bara för att det faktiskt går. Är man mer att man vill ha en smidig upplevelse och mer polerade och färdiga apps tror jag att man blir mycket mycket mer nöjd med en Desire.
Citera
2010-04-01, 18:00
Medlem
myrmeldjyrs avatar
Citat:

Ja precis, fel av mig!
Citera
2010-04-01, 22:38
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Ja det har den, det är gott om skillnader mellan telefonerna men vilken som är bättre beror nästan 100% på vad man ska ha den till.

N900
Fysiskt QWERTY
Helt öppet operativ-system som kanske ger mer möjligheter men kräver mer krångel.
Färre apps och framför allt färre apps från "vanliga" ställen som tex banker, tidningar, etc som nästan bara inriktar sig på Iphone och Android just nu.
32 gb minne från start

Desire
Mer apps
Mer polerat från start
Mindre och smidigare

Finns såklart fler skillnader, men som jag ser det är N900 för den som vill sitta och koda egna apps och tycker att det är det bästa som finns att lyckas få igång tex Q3 på telefonen, inte för att det går att spela utan bara för att det faktiskt går. Är man mer att man vill ha en smidig upplevelse och mer polerade och färdiga apps tror jag att man blir mycket mycket mer nöjd med en Desire.

Åh fuck!......jag är ju allt det du beskriver..men jag vill inte ha en massa krångel heller...hmmmm...nu måste jag fundera ännu mer......
Citera
2010-04-02, 08:35
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb

N900
Fysiskt QWERTY
32 gb minne från start

Desire
Mer apps
Mer polerat från start
Mindre och smidigare

Citat:
Åh fuck!......jag är ju allt det du beskriver..men jag vill inte ha en massa krångel heller...hmmmm...nu måste jag fundera ännu mer......

Men man behöver inga specialskrivna apps för banker, tidningar och etc. till N900 eftersom webläsaren renderar precis som en webläsare på en dator så man kan använda deras vanliga hemsidor istället.

Jag har haft min N900 i snart två veckor och jag bara älskar den. Den gör alt min jobbdator gör plus att den även fungerar som mobiltelefon. Vill man krångla kan man göra det men alla basicfunktioner fungerar klockrent out-of-the-box. Förutom MMS då där man måste ladda ner ett program för detta och manuellt ansluta till din operatörs MMS APN manuellt varje gång du vill skicka eller ta emot MMS.
En omväg på 4 klick och 5 sekunder.
Den enkla vägen runt detta är att skicka mail och be dina polare att maila dig istället för att skicka MMS.
Citera
2010-04-02, 08:49
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
Men man behöver inga specialskrivna apps för banker, tidningar och etc. till N900 eftersom webläsaren renderar precis som en webläsare på en dator så man kan använda deras vanliga hemsidor istället.

Jag har haft min N900 i snart två veckor och jag bara älskar den. Den gör alt min jobbdator gör plus att den även fungerar som mobiltelefon. Vill man krångla kan man göra det men alla basicfunktioner fungerar klockrent out-of-the-box. Förutom MMS då där man måste ladda ner ett program för detta och manuellt ansluta till din operatörs MMS APN manuellt varje gång du vill skicka eller ta emot MMS.
En omväg på 4 klick och 5 sekunder.
Den enkla vägen runt detta är att skicka mail och be dina polare att maila dig istället för att skicka MMS.

Okej...det väger över nu att jag skaffar en N900....MMS skiter jag i..sällan jag får några såna ändå...så dom få gångerna jag får MMS så kan jag klicka lite för att få se skiten..oftast är det ju bara sjuka meningslösa MMS man får i allafall...

Hur är det med snabbheten i N900? Jämfört med HTC Desire.

Edit: Fixade en jämförelse..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=448899,563575,474421

Som man ser på denna jämförelse så är proccessorn lite slöare än i Desire....men opsystemet i N900 kanske inte behöver lika mycket "kräm" så att säga, eftersom det utnyttjar kraften på ett bättre sätt?..Eller är jag ute och cyklar? Jag har ingen lust att köpa en mobil som laggar och slöar.
Senast redigerad av micke_h 2010-04-02 kl. 09:17.
Citera
2010-04-02, 12:14
Medlem
slaskbaks avatar
Citat:
Hur är det med snabbheten i N900? Jämfört med HTC Desire.
Du kan spela Quake3. 'nough said!

Jag har aldrig upplevt lagg i telefonen mer än om jag installerar ett program samtidigt som jag har igång en webbsida med tung flash men gör man det får man skylla sig själv.
Sitta surfa, få ett mail med en bifogad pdf som man öppnar och läser och sedan tillbaka till webbläsaren går på ett nafs. Rendering av webbsidor är i stort sett lika snabbt som på en dator.

Jag upplever den som blixtesnabb!
Citera
2010-04-02, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slaskbak
Du kan spela Quake3. 'nough said!

Man kan ju även spela spel som Starcraft, Diablo, Warcraft 2 osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto