2013-02-04, 23:42
Medlem
Megafailures avatar
Jag tror inte folk inser implikationerna av den förda trafikpolitiken och hur ni alla är brickor i ett mycket större spel.

Jag skulle vilja påstå att min frihet har begränsats avsevärt sedan Jan 2. Förr kände jag inget (allt är relativt) motatånd att ta mig runt i stan, handla, besöka bekanta, träna, ta mig en utomsocknes vän på en tur i stan. Numera så läggs en våt filt över min rörelsefrihet, dels i form av trängselskatten men även i högsta grad av förd trafikpolicy i stan.

Vill man in till stan så får man gott sätta sig på pendeln som ständigt är inställd eller överfull, eller behaga något annat fordon än bilen.

Resultatet blir att man sluter sig till sin absoluta närhet, undviker att besöka bekanta och utför inte längre sina ärende inne i den döende zonen.

Allt enl. generalplanen att skapa ett city för en elit byggt på politiskt korrekta värderingar och .. Ja vad egentligen?

Det är klart som tusan att alla politiker förutspådde att det skulle bli motstånd mot planerna, men det är värt det tycker dom, det är till och med del av deras strategi.

Det har nu gått en månad och anpassningsbar som människan är så accepterar hon situationen, hon måste ju överleva. Priset för en människas frihet är som bekant väldigt lågt - den köps lätt och blir billigare och billigare med tiden.

I en sådan situation med försvagat frihetsbehov (nära till underkastelse) så fångar man lätt folket med ett välkänt trick. Folket har accepterat situationen och då kommer den, den gyllende nåden. De styrande erkänner att allt inte är 100% och att dom nu kommit fram till något som skall lindra deras lidande och öka deras frihet (men folket glömmer vem som tog den ifrån dom).

Notera nu att (M) i gbg går ut med att Backastationerna inte var så bra placerade och att dom ska kunna utredas extra fort (tidigare retorik pekade på regeringen och att inget gick att ändra). Detta är den gyllende nåden i hela strategin - tro inget annat än att den var placerad där av just den strategiska anledningen.

Det finns fler sådana nådar att hitta i systemet att användas när nöden så kräver.

Så som det är nu riskerar etablisemanget att tappa hela Backa till vägvalet - detta kommer dom inte låta ske.

Hur vi än tänker och tycker så är sannolikheten stor att vi alla accepterar den minskade friheten vi har och går vilse i den gyllene nåd som ges.

Resultatet blir ett liv med mindre frihet - och vi kommer tro att vi fått mer frihet.

Med detta som grund i mitt resonemang så håller jag det högst sannolikt att göteborgarna aldrig kommer att rösta bort vägtullarna - vid nästa val är underkastelseprocessen så långt gången att göteborgaren kommer äta ur politikernas händer och tacka dom för att dom vet bäst.

Men vad fan ska jag bry mig för? Tjänar mycket pengar och har råd med det mesta. Men det ändrar inte det faktum att varje gång jag passerar kommungränsen i till Göteborg så får jag en klump i magen och tänker "hur ska det gå den här gången"?

Nä, Göteborg får så lite av mig det bara går. Ni kan ha er utopiska innerstad för er själva och se den omvandlas till något dystopiskt.
Senast redigerad av Megafailure 2013-02-04 kl. 23:46.
Citera
2013-02-04, 23:57
Bannlyst
Megafailure, du har helt rätt. Tyvärr saknar som du säger de flesta förmågan att se helheten i sådant här. Hade de inte gjort det hade det aldrig varit genomförbart.
Citera
2013-02-05, 08:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Megafailure, du har helt rätt. Tyvärr saknar som du säger de flesta förmågan att se helheten i sådant här. Hade de inte gjort det hade det aldrig varit genomförbart.

Kommer väl ett visst uppsving av motstånd när första fakturorna dimper ner i slutet av denna månad och när de skall betalas i slutet av nästa. Många är slöa och inser inte allvaret förrän det stirrar dem i vitögat.
Citera
2013-02-05, 08:53
Medlem
David Pruttons avatar
Nja, motstånd och motstånd.
Jag hoppas att många röstar med fötterna i nästa val, det är nog en mer realistisk förhoppning.
Citera
2013-02-05, 09:06
Medlem
sucuks avatar
Jag är mest förvånad över att sabotage och försök att dölja nummerplåten är så få (eller så hävdar media/myndigheterna att så är fallet)?

Visst kommer många att rösta annorlunda i nästa kommunalval, kanske kan det tippa vågskålen i göteborg. S har väl regerat kommunen i minst 50 år så det vore kanske på tiden med lite ombyte?
Citera
2013-02-05, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Intressant iakttagelse, hur vore det om du tittade ut lite? Inga problem alls att hitta parkeringsplatser, varken i Stockholm eller Göteborg. Det handlar dels om att kunna läsa vägmärkena, men också om att veta var folk inte parkerar. Sen är det ju inte alls något problem att hitta parkeringsplats i garagen, men förväntar man sig att något skall vara gratis så...

Parkeringsplatser i garage finns gott om, men det precis som trängselskatten handlar ju om att man förväntar sig något gratis. Att bygga mer väg pga trängsel är lika vettigt som att släppa ut bältet ett hål eller två när det blir för trångt...

Tar gärna emot en sammanställning över skatterna som åläggs bilägare. Som du säkert vet så kan inte skatter öronmärkas för vissa särskilda ändamål. Skatterna som hänger samman med bil/nyttjande av den är statliga, parkeringsfrågorna är kommunala. Finns anledningar till att boendeparkering och kostnad för denna införs på gatumark.

Gatumark (allmänning) är inte bara till för bilen, men en sammanställning över tätorters marknyttjande ger ju att stora mängder av yta går åt till något som för det mesta står parkerat...

Handeln i Nordstan bör precis som övrig handel ha påverkats att det varit januari, vilket betyder sämre handel än i december (av förklarliga skäl).

Ser ingen som helst anledning att åka till köpladorna, men visst roar det dig att sitta i kö så får du ju göra det.

Vadå kan inte öronmärkas???? Om jag betalar vägskatt så förväntar jag mej att dom pengarna går till just vägar och inte idag att över 50% går till annat. Sedan kan du för 3:e gången inte berätta var drygt 10kr litern i bensin tar vägen.

Sedan stämmer det att kommunen upplåter mark, MEN!!! Inte faaan är det gratis utan tvärtom kostar flera gånger om att hyra en p-plats en den marknadsmässiga hyran! Så där plockar tokregimen i Gbg in ytterligare pengar från bilismen.

Hade det inte varit för att mitt jobb och att min branch håller till här så hade jag flytt regioen för länge sedan. Är så jävla trött att bara bli utnyttjad och sedan bli bespottad av alla tokmiljömuppar i den här jävla kommunen!

Är det inte konstigt att som överlägset största näring (bilindustrin) är den som straffas hårdast i våran region....

Sitta i kö??? Inte faan är det några köer att köra utt till Kållered tex, det är de ju i stan däremot. Du snackar ju bara skit utan någon vereklighetsförankring!
Senast redigerad av Janne6304 2013-02-05 kl. 09:18. Anledning: Felstavat
Citera
2013-02-05, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Har _DU_ besökt valfri köplada när alla andra är där? Svårt att hitta parkeringsplats, massa idioter som ska ha allt alltid. Betalar hellre lite pengar för att parkera och att bilen står kvar orörd än att lämna den på valfri parkering i "köpcentrum" i C-lägena.

Tragiskt dock hur stor skillnad det är i Sverige kontra Danmark med externa köpcentrum. Sverige har åkt på storstryk.

Kan du inte berätta var det är kö till p-platserna! Och sedan att betala 0 kr i timman i stället för 30kr/timma så är valet lätt var det är bäst att parkera!
Citera
2013-02-05, 09:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Kan du inte berätta var det är kö till p-platserna! Och sedan att betala 0 kr i timman i stället för 30kr/timma så är valet lätt var det är bäst att parkera!

För att inte tala om att risken med att parkera i nordstan är betydligt högre än att parkera utanför kungsmässan. "Att få ha bilen orörd" lär vara betydligt mycket troligare utanför kungsmässan helt enkelt för att det inte är samma koncentration av "busfolk" som i nordstan.
Citera
2013-02-05, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
För de tre första veckorna, och nu mer sällan. Prognoserna håller.

Var fiinns siffrorna? Transportstyrelsen publicerar antalet passager genom stationerna men inte vilka siffror från förra året man jämför med. Om trafikökningarna på andra vägar räknas in, har trafiken ökat eller minskat.
Citera
2013-02-05, 22:49
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Megafailure du talar rätt ur min mun!!!
Jag säger som jag brukar säga: You can take my life but you can never take my freedom!!
Jag har aldrig varit med om trängsel i GBG, Paris i rusningstrafik på periferique exterieur DET är trängsel.
Detta är bara ett sätt att pungslå oss bilister på mer pengar, om vi så betalade 99% av våra inkomster i kommunal och landstingsskatt skulle våra korrupta politiker vilja ha den sista procenten alternativt göra kraftiga nedskärningar i offentliga sektorn!
Citera
2013-02-05, 23:04
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
För att inte tala om att risken med att parkera i nordstan är betydligt högre än att parkera utanför kungsmässan. "Att få ha bilen orörd" lär vara betydligt mycket troligare utanför kungsmässan helt enkelt för att det inte är samma koncentration av "busfolk" som i nordstan.

Stod senast i Nordstan i julas (lovar, sista gången) och då drev det omkring horder av löst folk bland bilarna som ogenerat spanade in genom rutorna och ryckte i handtagen. Det var skrämmande faktiskt och första gången jag funderat på att lägga in ett vapen i bakluckan bara för säkerhets skull. Det går verkligen utför för centrala Göteborg. Folk med pengar åker bara dit i nödfall, vem fasen känner sig välkommen i ett sådant dagis för kriminella vuxna?

Kungsmässan är Jävligt fräscht annars. Allum har sunkat lite men det får en rejäl injektion nu. Frölunda torg har jag aldrig känt mig trygg på. Det behövs fler köpcentra där man känner sig välkommen.
Senast redigerad av Megafailure 2013-02-05 kl. 23:07.
Citera
2013-02-06, 09:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Stod senast i Nordstan i julas (lovar, sista gången) och då drev det omkring horder av löst folk bland bilarna som ogenerat spanade in genom rutorna och ryckte i handtagen. Det var skrämmande faktiskt och första gången jag funderat på att lägga in ett vapen i bakluckan bara för säkerhets skull. Det går verkligen utför för centrala Göteborg. Folk med pengar åker bara dit i nödfall, vem fasen känner sig välkommen i ett sådant dagis för kriminella vuxna?

Kungsmässan är Jävligt fräscht annars. Allum har sunkat lite men det får en rejäl injektion nu. Frölunda torg har jag aldrig känt mig trygg på. Det behövs fler köpcentra där man känner sig välkommen.

Kan rekommendera en sådan här:

http://www.sogknives.com/tactical-tomahawk-black.html

eller

http://www.gerbergear.se/Outdoor/Gear/Gator-Machete-Pro_31-000705

eller varför inte en i vardera handen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in