2013-01-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Ja, men så är det nog. Du verkar vara en riktigt smart människa med koll på din omvärld.
Eller så är det så att ju fler vi är desto större blir underlaget att bygga bra vägar och kollektivtrafik?
Kanske finns en anledning till att större städer har bättre och mer tillgänglig infrastruktur än mindre städer?

OnT: Håll dina murkna mörkbruna åsikter utanför, denna tråd ska inte handla om invandring utan om trängselskatter i Göteborg.

Du är mer än lovligt naiv. Tillökningen som har skett i Göteborg de senast tio åren är inte ett positivt skatteunderlag. Det kan jag med 100% säkerhet lova dig.
Citera
2013-01-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ni som är emot. Skulle vara lite kul att höra hur västsvenska länken skall finansieras utan skatten?

Väldigt oklart ifall den ger samhällsnytta i förhålllande till kostnaden. Normalt betalas projekt som broar, nya perronger, parkeringsplatser och annat som lagts i det sk västsvenska paketet av medel som stat och kommun avsatt i sin budget. Pga de skenande kostnader som de senaste åren finns inom såväl stat som kommun finns inte tillräckligt ed pengar för infrastruktursatsningarna så då valde Hulthén o Co. att mjölka bilisterna genom denna straffskatt benämnd trängselskatt
Citera
2013-01-03, 01:05
Medlem
Citat:
Ni som är emot. Skulle vara lite kul att höra hur västsvenska länken skall finansieras utan skatten?

LOL! Det kommer ta 30 år innan man ens betalat av investeringen i tullsystemet!
Citera
2013-01-03, 01:17
Medlem
Varför ska bara vi bilägare betala för utbyggnad av infrastrukturen?
De som åker kommunalt eller cyklar är ju med hjälpta av det.
Västlänken fattar jag inte alls. Ett svindyrt projekt som inte alls hjälper
oss som kör bil.

Vi som dessutom bor på ElevatorNobody har ingen möjlighet att ta oss från
ön utan att betala. Eller ja... vi kan ta en lång omväg över Kungälv... och det
är ju bra för miljön.
Det är även borttaget ett körfält utanför Nordstan mitt emot
Nisseplatsen. En bussfil där är ju kanonbra idé. Vad är det för fel på de 3 filer
som redan finns där innanför där spårvagnar och bussar redan kör.

Näpp... se till att ta rejält betalt av bilisterna, och låt dem sedan stå i långa
miljövänliga köer så att det tar 30 minuter istället för 5 för att komma fram!
Citera
2013-01-03, 01:41
Medlem
Got2LuvHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Ja, att man inte kan passera förbi stan utan att betala är det mest dåliga med detta.

Och det jäkliga är att det är självförvållat. Vi har röstat dit politikerna som beslutat detta.

Det kan man väl alltid justera? Mindre skandaler har ju hänt förr för att politiker ska tvingas avgå!
Citera
2013-01-03, 02:04
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Varför är den idiotisk?

Har du åkt tåg?

Det är dyrt och kommer aldrig fram i tid! Jag skulle gärna åka tåg ibland men har helt slutat då mina tågresor alltid gått åt helvete rent ut sagt.

För övrigt finns det annan relevant kritik mot västlänken. Tex:

• Kostnad/nytta-analys med traditionella metoder visar negativ samhällsnytta. Trafikverket beräknade mer än 11 miljarder kronor i negativ samhällsnytta. Alternativ finns som ger samma kapacitetshöjning till ungefär halva kostnaden.[18]
  • Byggnadstekniskt ett komplicerat projekt. Det kan komma att bli fördyringar.[källa behövs]
  • Betydande del av tunneln måste byggas i öppna schakt[10]
  • Byggtiden inklusive återställande beräknas till över 10 år, i linje med liknande projekt[10]
  • Stora trafikproblem väntas i city och utanför Liseberg under tiden då tunneln byggs.
  • Andra nödvändiga infrastruktursatsningar har stoppats till förmån för Västlänken.
  • Framtida trafiksiffror är osäkra bedömningar.
  • Restidsvinsten för den genomsnittlige tågpendlaren är liten, endast några minuter. I en del fall blir det något längre restider, t.ex när man ska åka söderifrån till Hisingen, på grund av stopp vid en station mer än idag.[18]
  • Luften i tågtunnlar är direkt skadliga för lungvävnaden. Kanske så mycket som 40 till 80 gånger farligare än de värsta bilvägarna. [19]
  • Det är nödvändigt med fler investeringar utanför Västlänken, annars kan inte så många fler tåg än idag gå, enligt kritik från Riksrevisionen.[20] Det är nämligen viss trängsel mot både Alingsås och Kungsbacka liksom vid Olskroken redan idag. Beräkningen av nyttan för Västlänken har antagit att utbyggnad av sträckorna plus sträckan mot Borås ska göras, utan att kostnaden för det (>10 miljarder) räknats in.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken
Citera
2013-01-03, 02:30
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:

Ja till exempel kunde ALLA vara med och betala, framførallt alla cykel och spårvagnshuliganer i Haga som ju kommer få en alldeles egen och onødigt svindyr tågstation alldeles runt knuten. Varfør skall bilisterna betala detta? Varfør skall Hisingsbor betala før att åka till Bæckebol? Varfør skall bilister betala før investeringar som enbart går till førsæmrat bilnæt? Hade man byggt en ny tunnel och satt kameror i den før att finansiera just det projektet genom att avgiftsbelægga bilarna som passerar, så hade det varit rættvist. Det ær så dom løser problematiska vægfinansieringar i Norge t.ex. Men att Pelle och Milla med lilla Saga i Majorna inte skall betala ett røtt jævla korvøre mer før att få 30-50 miljarder investerade i sin kollektivtrafik dær den størsta delen av slantarna går till en helt idiotisk tågtunnel (det ær den folk opponerar sig emot, resten av paketet ær bra och hade klarats av utan trængselskatt) ær inte ok. Antingen skall alla betala eller ingen. Fattas det pengar, lægg på ett par procent på skatten før ALLA under 5-10 år så har pengarna rullat in betydligt mer effektivt och solidariskt.
Citera
2013-01-03, 03:06
Medlem
Got2LuvHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Ja till exempel kunde ALLA vara med och betala, framførallt alla cykel och spårvagnshuliganer i Haga som ju kommer få en alldeles egen och onødigt svindyr tågstation alldeles runt knuten. Varfør skall bilisterna betala detta? Varfør skall Hisingsbor betala før att åka till Bæckebol? Varfør skall bilister betala før investeringar som enbart går till førsæmrat bilnæt? Hade man byggt en ny tunnel och satt kameror i den før att finansiera just det projektet genom att avgiftsbelægga bilarna som passerar, så hade det varit rættvist. Det ær så dom løser problematiska vægfinansieringar i Norge t.ex. Men att Pelle och Milla med lilla Saga i Majorna inte skall betala ett røtt jævla korvøre mer før att få 30-50 miljarder investerade i sin kollektivtrafik dær den størsta delen av slantarna går till en helt idiotisk tågtunnel (det ær den folk opponerar sig emot, resten av paketet ær bra och hade klarats av utan trængselskatt) ær inte ok. Antingen skall alla betala eller ingen. Fattas det pengar, lægg på ett par procent på skatten før ALLA under 5-10 år så har pengarna rullat in betydligt mer effektivt och solidariskt.

Hade inte kunnat säga det bättre!
Tack!
Citera
2013-01-03, 03:17
Medlem
Fliinchs avatar
Citat:
Alternativet är att lägga mindre på västtrafik om jag förstår dig rätt?
Absolut, man bör successivt dra ner på västtrafik och låta privata aktörer ta över.
Det innebär bland annat att alla subventioner bör dras in så det är möjligt att konkurrera.
Idag kostar t.ex. en resa till Partille/ Mölndal (1 mil utanför) ca 100-160 kr medräknat skatterna som uppgår till två gånger biljettintäkterna. [http://www.vgregion.se/upload/Regionkanslierna/Regionstyrelsens%20kansli/Ekonomiavdelningen/Budget/V%C3%A4sttrafik%20AB%20Detaljbudget%202012.pdf s.17, budgeterad resultaträkning]

Citat:
På något sätt så måste 14 miljarder skjutas till, till projektet. Skall dessa tas någonstans, troligtvis från höjda skatter om man inte lyckas hitta dessa pengar någonstans.
2010 var de offentliga utgifterna nästan 1700 miljarder kronor vilket innebär att staten stjäl och sedan disponerar om ungefär hälften av allt arbete som utförs i landet.
Kan man då inte avvara 20-30 miljarder till infrastruktur till Sveriges näststörsta stad är något gravt fel. [Källa: http://www.scb.se/Pages/ProductTables____160081.aspx , offentlig ekonomi -> sidan 4 i excelbladet]
Citat:
Spontant så tycker jag att det är rimligare att de som brukar vägarna får betala för det istället för att kostnaderna läggs på alla.
Äger du bil betalar du redan för vägarna genom skatt på besin och trafikskatter.
Du verkar inte speciellt insatt då tunneln som ska byggas (och kostar mest) är för pendeltåg.
Har jag precis köpt en bil för 200k är jag förmodligen inte intresserad av att åka tåg.
Härnäst kanske vi kan sätta upp kameror på trottoaren också?

Kontentan blir, mer pengar till staten, större förluster för samhället i stort.
Citera
2013-01-03, 03:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox--Mulder
Ja när jag jobbade på Volvo så bodde jag i Partille och började jobbet 06:30 fick ta första bussen 04:50 och var framme 06:15. Med bil tar det 20-25 min. Så bra är kollektivtrafiken i Göteborg. Sedan om jag jobbade kväll kom jag inte hem då bussarna slutade gå 00:30 från Göteborg till Partille när man slutade 00:12. Så då blir man beroende av bil tyvärr. Där har du ditt scenario.
Oj. Funkar inte kollektivtrafiken om man måste åka rakt genom staden mitt i natten? Det var ju vääääldigt dåligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Got2LuvHouse
Jag bor på Lindholmen (norra älvstranden) och tro fan dom bankade upp 2st vägtullar precis utanför våran lägenhet.
Kan inte ens köra till ica typ 800meter bort utan att få betala och vafan har det med trängsel att göra?
Att promenera totalt 1600 meter är något du aldrig funderat på att göra? Eller planera sina inköp lite och passa på samtidigt som man ändå rastar bilen.
Citera
2013-01-03, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Härnäst kanske vi kan sätta upp kameror på trottoaren också?

Det är en riktigt bra liknelse tycker jag. Gick genom Nordstan
för några dagar sedan, och där kan vi snacka om trängsel!
Jag hörde att någon fes med, och de utsläppen luktar värre
än de som bilar har för sig ;-)

Om vi ska ha trängselskatt för bilister så borde vi ha det för
alla jäkla fotgängare med som trängs värre än bilister
Citera
2013-01-03, 03:42
Medlem
Flashshits avatar
Äntligen får Glenn smaka!!
Undrar om han fortfarande är en "goo gubbe"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in