Citat:
Ursprungligen postat av
plainvanilla
1 Bilisterna bidrar med ca 40% av finansieringen via trängselskatt. Hur du får detta till att det är bilisterna som finansierar hela projektet får du gärna förklara. Jag gissar att du tycker som många andra i tråden. Bilisten är överbeskattad alltså finansierar han allt. En "vanlig" person som betalar skatt men inte är överbeskattad finansierar ingenting. Några siffror som underbygger detta påstående läggs i regel inte fram heller.
2. Du orsakar visst trängsel. Kanske inte när klockan är 03 på morgonen men då är det visserligen inte heller någon trängselskatt.
3 Du har redan betalt vägen men du har inte (via bilskatt etc) betalat kostnader för: skador och olyckor, buller/vibrationer, utsläpp av partiklar, anspåkstagande av mark som kan användas till att generera tex hyror, försening av godstransporter som uppgår till minst 200 miljoner kr enbart i göteborg.
4 Har du mindre problem med att betala dubbelt så mycket för bränslet (vilket var ditt tidigare förslag) än att betala 20 kr när du åker genom gbg någon gång?
1. Nu var det ett tag sen jag läste igenom hela tråden från början till slut, men visst var det så att du ägde en bil va? Om det var så, vet du ju att största delen av dem pengarna man betalar för sin bil från inköp till skrot går just till statskassan, behövs inga dyra utredningar och fancy url:er för att fatta det.
Och var går då dem pengarna? Jo bla.till att bygga monumentet alltså får bilismen betala minst dubbelt.
Självklart är en person som inte äger en bil med att betala, men inte lika mycket, De betalar ingen TS, vägskatt, får sin kollektivtrafik subventionerad och gratis fina cykelvägar, allt detta utan att behöva betala mer än kommunalskatt vilket även en bilägare gör.
2. Har aldrig varit med om trängsel i GBG under de senaste 10 åren jag har haft anledning att besöka staden oavsett vilken tid på dygnet det var, enda gången jag har setat i bilkö i GBG var när en spårvagn hade havererat på Hisingen och blockerade en korsning.
3. Jojomensan jag betalar skatt för olyckor och skador via skatten på trafikförsäkringen som Alliansen införde under sin första mandatperiod, om sedan regeringen väljer att skicka pengarna dit är en annan femma, jag kör Diesel (med partikelfilter) och betalar dubbelt så hög vägskatt än motsvarande bensinbil just för att mitt fordon släpper ut mer partiklar så alltså betalar jag för mina utsläpp.
Med det resonemanget så kan du ju lika gärna säga att det skall införas skatt på parker, spårvagnshållplatser och spår eftersom dessa även tar upp plats för byggnader som kan generera intäkter iform av hyror, ja varför inte beskatta Liseberg, Scandinavium, Ullevi och Göteborgs hamn för där kan man ju bygga enormt mycket.
4. Hade jag bott i GBG och haft vettiga alternativ till bilen så ja då hade jag inte haft problem att betala ett högre bränslepris, men problemet är att i dagsläget och även när monumentet eventuellt är klart kommer inte GBG ha en fungerande kollektivtrafik inte ens i närheten.
Jämför med Bilbao i Spanien en stad av ungefärlig lika storlek och topografi som Göteborg, de har både tunnelbana, spårvagn, pendeltåg och bussar, hur kan det funka där och inte här?