2013-12-02, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burt.Harbinson
Tro mig, jag gör allt för att hitta ett jobb närmare mitt hem men det är inte så lätt i glesbygden, menar du min herre att jag skall slita upp hela mitt liv och flytta till en storstad bara för att det finns kollektivtrafik där?
Och nu är det ju så att det är inte privata omkostnader, det är nödvändiga utgifter för att kunna ta mig till mitt arbete, så ja dessa skall medföra skattelättnader.

I Henriks värld bor alla i Kollektiv förmodligen skulle jag tro att han bor i Majorna där det flesta lever i total saknad av verklighetsförankring...
Citera
2013-12-02, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
jag vet inte om tanken slagit dig men en bra infrastruktur är ganska viktigt om man vill attrahera företag. Tex så har Volvo och Västsvenska handelskammaren varnat för konsekvenserna för om det västsvenska paketet läggs på is.
Jag vet inte precis vad du vill säga med IKEA och Biltema men om vi utvecklar det hela: Vad tror du det beror på att IKEA och Biltema har så många sökande per plats? Kan det ha något att göra med att båda företagen är lokaliserade så att man når ut till x antal personer inom låt oss säga 1 timmes bilväg.
Om restiden skulle dubblas tack vare att alla skall behöva sitta i bilkö, så kommer färre personer vara villiga att uppoffra den restiden vilket sänker både företagets rekryteringsbas, marknad och kostnadseffektiv materialdistribution

Vadå hela sverige måste leva? Vi är ju överens om att det onödiga bilåkandet i storstäderna måste minska och att detta måste göras med ekonomiska styrmedel. Med tanke på att göteborgare med ditt förslag bara kan åka utanför stan och tanka och folk från glesbygden som åker genom stan bidrar till lika mycket trängsel som någon som kör i gbg så känns det inte som någon bra ide. Du vill samtidigt inte vara någon kassako så då hade det väl kännts en aning nerjobbat om du hade behövt fylla upp tanken i gbg när du kör mest utanför staden, eller varför inte kör på kvällar och helger i gbg när det ändå inte är någon trängselskatt?
Är det inte då istället bättre att du betalar för den trängseln du orsakar- i samma stund som du kör i trängsel? Typ som nu när vi har....tadaa trängselskatt

Vad är det för onödigt bilåkande??? Vi kör bil pga att barn skall lämnas på dagis ett par km hemifrån samt att vi inte vill sitta på buss mm 2 timmar om dagen (+ tiden för att går fram och tillbaka till dagis).
Och bilåkandet för att handla i Gbg har totalt stoppat ffrån min och andra med mej sida! Handlar numera alltid i Kållered eller kba.
Citera
2013-12-02, 09:18
Bannlyst
Citat:
Bilisterna bidrar med ca 40% av finansieringen via trängselskatt. Hur du får detta till att det är bilisterna som finansierar hela projektet får du gärna förklara. Jag gissar att du tycker som många andra i tråden. Bilisten är överbeskattad alltså finansierar han allt. En "vanlig" person som betalar skatt men inte är överbeskattad finansierar ingenting. Några siffror som underbygger detta påstående läggs i regel inte fram heller.

1. Du orsakar visst trängsel. Kanske inte när klockan är 03 på morgonen men då är det visserligen inte heller någon trängselskatt.
2 Du har redan betalt vägen men du har inte (via bilskatt etc) betalat kostnader för: skador och olyckor, buller/vibrationer, utsläpp av partiklar, anspåkstagande av mark som kan användas till att generera tex hyror, försening av godstransporter som uppgår till minst 200 miljoner kr enbart i göteborg.

Har du mindre problem med att betala dubbelt så mycket för bränslet (vilket var ditt tidigare förslag) än att betala 20 kr när du åker genom gbg någon gång?

Klockan 3 på eftermiddagen är det ingen trängsel...

Han och vi andra har visst betalt för detta du tar upp! I statistiken över kostnader för trafik finns samtliga det posterna du tar upp under kostnader....
Citera
2013-12-02, 22:49
Medlem
JetSocietys avatar
Vetandets värld SR/P1 Lyssnade jag på i November nån gång.

Länk--> http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/283884?programid=412 (20 minuter)

-Stationen i Almedal ligger risigast till i och med Mölndalsån, säger dom. Jag tippade Haga.
Alltså: högre vatten i Göta älv (Gullbergvass?) än i havet, när havet trycker på, och ytterligare ett snäpp högre vattenstånd i Mölndalsån!?
Högvatten i havet kan kännas av ända upp till Lilla edet, säger någon från smhi i programmet.
(har med avtappningen av vänern att göra)

4 meter över nuvarande havsnivå hade dom tänkt bygga men måste stänga skiten redan vid 2.80m.
(en storm vi hade nyligen höjde havsvattnet 1.7m)

Satsa så mycket pengar på något som dom själva anser ligga i Sveriges mest klimathotade område i framtiden.
Tiotusentals nya bostäder vid mölndalsån och på Stenalines kaj

Kanske har dom tänkt stoppa växthuseffekten genom att ge kineserna flyttbidrag, så dom kan flytta volvo pv till Kina tidigare än beräknat!

Efter att ha hört radioprogrammet skulle jag satsat pengarna från trängselskatten på Älvsnabben,
eller en flytt av staden Göteborg, det har hänt flera gånger tidigare!

Undrar vem som skall betala "dammarna"?
-Dubbla uppsättningar trängselkameror kanske? Förökas vart tionde år precis som Gothia towers!
Citera
2013-12-02, 23:04
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
1 Bilisterna bidrar med ca 40% av finansieringen via trängselskatt. Hur du får detta till att det är bilisterna som finansierar hela projektet får du gärna förklara. Jag gissar att du tycker som många andra i tråden. Bilisten är överbeskattad alltså finansierar han allt. En "vanlig" person som betalar skatt men inte är överbeskattad finansierar ingenting. Några siffror som underbygger detta påstående läggs i regel inte fram heller.

2. Du orsakar visst trängsel. Kanske inte när klockan är 03 på morgonen men då är det visserligen inte heller någon trängselskatt.
3 Du har redan betalt vägen men du har inte (via bilskatt etc) betalat kostnader för: skador och olyckor, buller/vibrationer, utsläpp av partiklar, anspåkstagande av mark som kan användas till att generera tex hyror, försening av godstransporter som uppgår till minst 200 miljoner kr enbart i göteborg.

4 Har du mindre problem med att betala dubbelt så mycket för bränslet (vilket var ditt tidigare förslag) än att betala 20 kr när du åker genom gbg någon gång?

1. Nu var det ett tag sen jag läste igenom hela tråden från början till slut, men visst var det så att du ägde en bil va? Om det var så, vet du ju att största delen av dem pengarna man betalar för sin bil från inköp till skrot går just till statskassan, behövs inga dyra utredningar och fancy url:er för att fatta det.
Och var går då dem pengarna? Jo bla.till att bygga monumentet alltså får bilismen betala minst dubbelt.
Självklart är en person som inte äger en bil med att betala, men inte lika mycket, De betalar ingen TS, vägskatt, får sin kollektivtrafik subventionerad och gratis fina cykelvägar, allt detta utan att behöva betala mer än kommunalskatt vilket även en bilägare gör.

2. Har aldrig varit med om trängsel i GBG under de senaste 10 åren jag har haft anledning att besöka staden oavsett vilken tid på dygnet det var, enda gången jag har setat i bilkö i GBG var när en spårvagn hade havererat på Hisingen och blockerade en korsning.

3. Jojomensan jag betalar skatt för olyckor och skador via skatten på trafikförsäkringen som Alliansen införde under sin första mandatperiod, om sedan regeringen väljer att skicka pengarna dit är en annan femma, jag kör Diesel (med partikelfilter) och betalar dubbelt så hög vägskatt än motsvarande bensinbil just för att mitt fordon släpper ut mer partiklar så alltså betalar jag för mina utsläpp.
Med det resonemanget så kan du ju lika gärna säga att det skall införas skatt på parker, spårvagnshållplatser och spår eftersom dessa även tar upp plats för byggnader som kan generera intäkter iform av hyror, ja varför inte beskatta Liseberg, Scandinavium, Ullevi och Göteborgs hamn för där kan man ju bygga enormt mycket.

4. Hade jag bott i GBG och haft vettiga alternativ till bilen så ja då hade jag inte haft problem att betala ett högre bränslepris, men problemet är att i dagsläget och även när monumentet eventuellt är klart kommer inte GBG ha en fungerande kollektivtrafik inte ens i närheten.
Jämför med Bilbao i Spanien en stad av ungefärlig lika storlek och topografi som Göteborg, de har både tunnelbana, spårvagn, pendeltåg och bussar, hur kan det funka där och inte här?
Senast redigerad av Burt.Harbinson 2013-12-02 kl. 23:16. Anledning: Stavfel
Citera
2013-12-02, 23:07
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
I Henriks värld bor alla i Kollektiv förmodligen skulle jag tro att han bor i Majorna där det flesta lever i total saknad av verklighetsförankring...
Om inte i Majorna så iaf på små rosa moln
Citera
2013-12-03, 09:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burt.Harbinson
Om inte i Majorna så iaf på små rosa moln

Exakt! För inte fasen lever han i verkligheten. Är som att kasta vatten på en gås när det gäller fkata ang. bilism och kostnader.....Han vill ju inte ens tro på statens redovisning för in och utgifterna...
Citera
2013-12-03, 10:52
Medlem
Citat:
Exakt! För inte fasen lever han i verkligheten. Är som att kasta vatten på en gås när det gäller fkata ang. bilism och kostnader.....Han vill ju inte ens tro på statens redovisning för in och utgifterna...

Inte bara han, utan hela Göteborgsnomenklaturan (dvs samtliga politiska partier utom Vägvalet) lever i samma fantasivärld.
Men värst är Göteborgs egen Pravda, Göteborgsposten. Där kan man exempelvis ena dagen läsa om hur fantastiskt effektiv TS är eftersom trängseln minskat. Nästa dag har man en överslätande artikel om kostnaderna, där man betonar hur lite bilisterna betalar i TS, i princip är TS gratis.

Ingen reflektion över att dessa påståenden är helt oförenliga, om TS inte sågs som en ekonomisk belastning så skulle den inte fungera.

Men värst hittills är nog artikel om utvärderingen av tullarna i Backa. 10% av backaborna tycker tullarna i Backa är en bra ide, och 30% tycker att TS i sin helhet är bra. GP:s artikel: Backaborna är mer positiva till TS i sin helhet än till tullarna i Backa När man i verkligheten är mycket negativa till TS som helhet och extremt negativa till tullarna i närområdet
Citera
2013-12-03, 22:20
Medlem
Marie Antoinette levde i en skyddande miljö som utestängde henne från den bistra verkligheten. Hon var troligen inte kallsinnig inför andras lidande, bara okunnig.

Ett rykte säger att när hon frågar varför folket gör uppror och får höra att de saknar bröd (inte tycker det är rätt med trängselskatt), svarar hon: Varför äter de inte kakor i stället (varför åker ni inte cykel, buss och spårvagn i stället).
Citera
2013-12-04, 09:10
Bannlyst
Boende från Övre Husargatan är väl inte helt nöjda med ombyggnaden i idiotpaketets anda.
Numerar är det bara en ända lång bilkö under mornar samt eftermiddagar, luften är överlägset sämre än innan, medan busskörfälten mest står tomma. Smart tänkt miljöhäxor!
Citera
2013-12-04, 14:05
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Boende från Övre Husargatan är väl inte helt nöjda med ombyggnaden i idiotpaketets anda.
Numerar är det bara en ända lång bilkö under mornar samt eftermiddagar, luften är överlägset sämre än innan, medan busskörfälten mest står tomma. Smart tänkt miljöhäxor!
De går 22 bussar/timme i varje riktning på den gatan. Räknar man lågt, 48 (sittande) passagerare i varje buss så innebär det runt 1000 personer/timme. Sätt dem i bilar, 2 personer/bil så blir det 2500 meter bil, plus avstånd mellan fordonen. Var ska allt det få plats?

Men visst, kollektivtrafikkörfältet har plats för fler bussar.
Citera
2013-12-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
Marie Antoinette levde i en skyddande miljö som utestängde henne från den bistra verkligheten. Hon var troligen inte kallsinnig inför andras lidande, bara okunnig.

Ett rykte säger att när hon frågar varför folket gör uppror och får höra att de saknar bröd (inte tycker det är rätt med trängselskatt), svarar hon: Varför äter de inte kakor i stället (varför åker ni inte cykel, buss och spårvagn i stället).

Klockren liknelse .

Göteborgsnomenklaturan har växt upp i ett skyddat medelklasshem där någon av föräldrarna i bästa fall varit tjänsteman i industrin, men i värsta fall har båda föräldrarna varit statliga eller kommunala tjänstemän. Man har växt upp runt människor med samma bakgrund, gått i skola och på universitet i samma skyddade värld, och sen har man sedermera börjat "jobba" på ett eller annat sätt försörjd av det offentliga.

Det offentliga residerar nära centrum och man är själv bosatta i Majorna, på gångavstånd från jobbet.

Sannolikt har man snöat in på Marx under gymnasietiden/universitetstiden och umgåtts i marxistiska kretsar.

Nu vill man ta steget fullt ut och bygga det centralplanerade drömsamhället, men blir förvånad när "borgarna", "näthatarna" och "rasisterna" (som är de som betalat nomenklaturan från födseln) säger ifrån.

Och man borde ta sig en extra funderare när de största motståndet mot TS kommer från "proletärerna" på Hisingen som leds av Göteborgs för närvarande bästa politiker, Theo Papaioannou, som ju har grekiskt påbrå. Rasist- och hat-korten är väldigt svårspelade i trängselskattefallet, om man säger så. Men det verkar inte påverka nomenklaturan det minsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in