2013-09-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Är du autistisk? Göteborg håller inte på och blir en tjänstemannastad. Göteborg lider av galloperande white-flight. Medelklassen och skattebetalarna (t.ex. tjänstemännen) flyr sedan många år staden. Ca 5000 familjer om året där båda arbetar lämnar Göteborg för dess kranskommuner. In flyttar studenter (ev. framtida skattebetalare (såvida inte de också flyr)) och invandrare som varken kan eller vill bidra till kommunens kassa.
Det här har ju Gp skrivit om ett flertal ggr och står i tråden. Göteborg tappar skatteintäckter i förhållande till dess kranskommuner.
Göteborg är inte Stockholm. Stockholm är fortfarande attraktivt att bo i för folk som faktiskt arbetar och betalar skatt. Göteborg påminner mycket mer om Malmö i detta avseende.

Denna utveckling fanns långt innan biltullarna infördes. Biltullarna lär knappast ha bromsat denna utveckling.

Storgöteborg innefattar idag ca 900 000 invånare och 2020 beräknas invånarantalet i storgöteborg vara 1.5 miljoner. Är din gissning att göteborg mer skall bli en industristad än idag? I synnerhet med tanke på att man lyfter fram vikten av att staden förtätas. - Nej vi är på sakta men säkert påväg från en industristad till en tjänstemannastad.
Att folk flyttar ut från staden händer delvis på priserna bostäder är för höga för folk som är nya på arbetsmarknaden.

Detta blir ett problem för företag lokaliserade i göteborg som får svårare att rekrytera personal. Vilket kommer underlättas när västlänken är färdig.
Citera
2013-09-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Korrekt...Vilket med all tydlighet visar att Göteborg på sikt lär mot att bli ett nytt Detroit omgivet av en välmående medelklass som bor runt staden i kranskommunerna. Medelklassen åker runt centrum på väg till sina arbetsplatser och på sikt drar till sig infrastrukturen dit de bor och de stråk de frekventerar.

Hoppas att du för din egen skull att du säljer din lägenhet/hus medans du kan och flyttar långt från göteborg. Och om du redan gjort det så varför klagar du.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Hur ofta har ni sett en blatte cykla i innerstaden...?

Att dra in begreppet, blattar, zigenare somalier etc visar på den eminenta kunskap och analysförmåga du har i ämnet.
Citera
2013-09-03, 11:30
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Jaha, men vad lägligt att de inte mätt norrleden i 2012. De va nog ingen slump att de utelämnade den, då kan de ju hävda att trafiken minskat för de visste att många skulle köra där.

Norrleden finns med, på sid 4 finns restidsjämförelse (upp från 16,8 min till 17,0, högre restidsvariation) och på sid 6 finns trängseljämförelse (upp från 25% till 27%, högre variation).
Citera
2013-09-03, 13:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Västra Götaland inkluderar ju rätt mycket mera än Gbg city!
Kan du inte i stället presentera samma data för området innanför tullarna som är mer relevant i den hör debatten!?
Nej, det enda som nämndes var Västra Götaland. Men om statistik finns tillgänglig så gräver ju du snabbt fram den
Tänk också på att Göteborg har ungefär en tredjedel av befolkningen i området och att ungefär allt ligger innanför skatteområdet. Frölunda Torg ligger utanför, men diskvalificeras pga spårvagnslinje och mångkultur, Angered har inte nämnts, men borde tillsammans med allt ner till Gamlestan, och Backaplan, diskvalificeras av samma skäl som Frölunda Torg. Alltså återstår Sisjön, men jag tvivlar på att Hovåsmiljonärerna är så många att det märks när man jämför med hur illa det går för övriga stan.
Citera
2013-09-03, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du har länkat till en källa som säger att göteborgarna skall få bestämma om man kommer fram till detta på årsstämman. Jag ser inte hur väljarna har blivit lurade av detta. Har du en annan källa så lägg gärna fram den.

Källan finns absolut, men den är muntlig! Vid valtalen inför 2010 LOVADE socialdemokraterna att inte införa vägtullar vid direkta frågor, sågs på TV i September 2010 (valdebatt).
Citera
2013-09-03, 14:04
Bannlyst
Citat:
Nu var det ju inte riktigt det som diskussionen handlade om. Diskussionen handlade om att stockholm är en tjänstemanna stad med fler folk som arbetar i centrum och därför behövs mindre bilar och bättre kollektivtrafik i centrum. Göteborg däremot är en arbetarstad med stora arbetsplatser utanför staden vilket gör att fler är beroende av bilen. Men att bygga framtiden på att enbart titta i backspegeln är ju lite farligt då göteborg går mot att i högre grad bli en tjänstemannastad.

Vart vill du förövrigt komma med vägtullarnas placering.

Vad faaan dillar du om??? Jag har aldrig pratat hurvida den staden är det och den andra det!
Jag säger bara att systemet är helt fel utformat i Gbg! Här har man tex helt låst backa, ringön samt Lindholmen från kontakt med yttervärlden utan att betala tull. I stockholm är tullarna plasserade för att undvika trängsel, dvs vid infarterna till city. Har du jävligt svårt att fatta eller spelar du bara korkad???
Citera
2013-09-03, 14:09
Bannlyst
Citat:
Storgöteborg innefattar idag ca 900 000 invånare och 2020 beräknas invånarantalet i storgöteborg vara 1.5 miljoner. Är din gissning att göteborg mer skall bli en industristad än idag? I synnerhet med tanke på att man lyfter fram vikten av att staden förtätas. - Nej vi är på sakta men säkert påväg från en industristad till en tjänstemannastad.
Att folk flyttar ut från staden händer delvis på priserna bostäder är för höga för folk som är nya på arbetsmarknaden.

Detta blir ett problem för företag lokaliserade i göteborg som får svårare att rekrytera personal. Vilket kommer underlättas när västlänken är färdig.

Är det då inte jävligt skumt att dom som flyttar ut har fyllt 30 och börjat komma upp i lön???

Du är som någon sa helt jävla autistisk! Hitta på egna teorier när det finns fakta i ämnena vi pratar om! Att vägra tro på rena uppgifter bara för att dom finns publicerade i tidningar osv....
Citera
2013-09-03, 17:31
Medlem
Citat:
Är det då inte jävligt skumt att dom som flyttar ut har fyllt 30 och börjat komma upp i lön???

Du är som någon sa helt jävla autistisk! Hitta på egna teorier när det finns fakta i ämnena vi pratar om! Att vägra tro på rena uppgifter bara för att dom finns publicerade i tidningar osv....

Vänta här nu, Göteborg ska alltså ha ett flyttmönster som är helt unikt för Sverige? Vad räknas komma upp i lön då?

Du avser här de partsinlagorna som handlare fått framställa i tidningarna (helt utan faktagranskning). Lite värdering utav källor får du trots allt vänja dig vid när det ska diskuteras.
Citera
2013-09-03, 23:38
Medlem
Citat:
Källan finns absolut, men den är muntlig! Vid valtalen inför 2010 LOVADE socialdemokraterna att inte införa vägtullar vid direkta frågor, sågs på TV i September 2010 (valdebatt).

Då föreslår jag att du lägger fram källan. Du hänvisade till en källa som du hävdade tydligt sa att (S) lovat att göteborgarna skall få rösta om TS. Men du missade helt att detta bara var fallet OM man kom fram till detta på årsstämman. Eftersom du bevisligen hade lite dåligt omdöme då, så har du förmodligen inte bättre omdöme nu - och därför får du lägga fram en trovärdig källa om du skall bli tagen på allvar.
Citera
2013-09-03, 23:49
Medlem
Citat:
Vad faaan dillar du om??? Jag har aldrig pratat hurvida den staden är det och den andra det!

Hörru du. Ge dig inte in i diskussionen om du inte vet vad den handlar om.

Detta var diskussionen som handlade om en jämförelse mellan Gbg och Sthlm
https://www.flashback.org/sp45025309

Och här ger du dig in och börjar istället prata om tullarnas placering, vilket inte var själva frågan.
https://www.flashback.org/sp45052745

Citat:
Jag säger bara att systemet är helt fel utformat i Gbg! Här har man tex helt låst backa, ringön samt Lindholmen från kontakt med yttervärlden utan att betala tull. I stockholm är tullarna plasserade för att undvika trängsel, dvs vid infarterna till city. Har du jävligt svårt att fatta eller spelar du bara korkad???

Jag kan hålla med om att man kan rikta kritik mot tullarnas placering. Men då är det detta man skall fokusera debatten kring. Du fokuserar hela debatten kring att lägga ner hela systemet med TS, och då blir det hela in så seriöst om din poäng är tullarnas placering.
Citera
2013-09-04, 03:26
Medlem
Citat:

Väldigt lustigt att du säger att jag hittar på egna teorier när inte sällan är du som hittar på saker som du slänger in i debatten. Nu senast ditt påstående om att människor som väljer att flytta ut från stan är runt 30, och att dom börjat komma upp i lön och därmed per automatik har råd att köpa en 4 rummare i centrala stan samtidigt som man har utgifter för småbarn.

Problemet med Göteborg är att de höga priserna på bostäder gör att folk förflyttar sig utanför stan för att skaffa en bostad. Problemet med bostadsbrist är mest påtaglig för människor som är nya på arbetsmarknaden. Att arbeta i Göteborg med omnejd blir därför ett problem pga transportmöjligheter, vilket får till följd att företag får svårt att rekrytera personal. (Ja att företag har svårt att rekrytera nyutexaminerade är ett problem) Detta exempel har det postats artiklar/ledare om.

Citat:

Vad är det för uppgifter jag vägrar tro på?
Citera
2013-09-04, 08:28
Bannlyst
Citat:
Då föreslår jag att du lägger fram källan. Du hänvisade till en källa som du hävdade tydligt sa att (S) lovat att göteborgarna skall få rösta om TS. Men du missade helt att detta bara var fallet OM man kom fram till detta på årsstämman. Eftersom du bevisligen hade lite dåligt omdöme då, så har du förmodligen inte bättre omdöme nu - och därför får du lägga fram en trovärdig källa om du skall bli tagen på allvar.

Vet inte om du är sämre begåvad eller inte läser vad jag skriver....
Utfrågningen gick på regonala sändningar före valet 2010, klarar du av att fatta det eller skall jag skriva mellanrum mellan bokstäverna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in