Citat:
Är du säker på detta? Min uppfattning är att man som lärare prioriterar elevsammansättning framför resekostnader. Det är viktigare att trivas på jobbet och och känna att man kan bedriva en meningsfull undervisning, vilket ofta är lättare i ett “monokulturellt” område, som väl centrum får anses vara. Den som reser kommunalt vid halvåttatiden på morgonen, har ofta sällskap av lärare på väg till arbetet, vilket samtal med kollega eller i mobil avslöjar. Många av dessa relativt lågavlönade lärare har säkert tvingats låta ekonomin styra en övergång från bilkörande till den kommunala “boskapstransporten”.
Det finns en viss korrelation mellan elevsammansättning och resekostnader men nu verkar trenden vara att flytta skolorna så att personalrekryteringen underlättas. Undrar varför inte nån lägger nåt gymnasium i områden präglade av en befolkning från länder där få utövar vintersport eller är simkunniga?
Citat:
Jag önskar att de kunde förstå att jag är en människa och ingen robot. Ju längre bort från stadskärnan du kommer, desto mer får du. Det handlar om tusen till tretusen kronor mer, så varför ska jag stanna här?
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2262386-skolkockar-bojkottar-daliga-loner
Troligen avser hon de mer välmående yttre stadsdelarna präglade av medelklass....innerstaden proletariseras och gentrifieras alltmer med tilltagande ekonomiska klyftor i takt med att gymnasieskolorna läggs ner i utanförskapsenklaverna belägna i betongförorterna
En stor del av kollektivtrafiken i till centrum består ju av elever från dessa utanförskapsområden och man undrar ju varför dessa elevtransporter ska prioriteras före annan i city. Vore det inte enklare att förlägga gymnasieskolorna där eleverna faktiskt bor om man vill minska beroendet av transporter...? Eleverna är ju fler än lärarna men då lär väl få söka sig ett lärarjobb i de etniskt präglade utanförskapenklaverna. Bussarna går i huvudsak på diesel. Något för MP att reflektera över kanske?
Vem vill bilpendla eller ve och fasa åka kollektivt till Angered och dessutom betala TS. Inte underligt att gymnasieskolorna präglade av mångkultur nu finns i Gullbergsvass (Kämpegatan och känt för instagramkravallerna) på Andra Långgatan eller på Ringön. Dessutom skapar ett behov av kollektivtrafik utan motsvarande skatteintäkter för staden och tar utrymme i trafiken för de som förvärvarbetar alternativt åker i tjänsten. Eleverna åker dessutom gratis och kommunen betalar.
Ebberöds bank
Senast redigerad av Rektangel 2014-02-01 kl. 13:20.
Senast redigerad av Rektangel 2014-02-01 kl. 13:20.
Är detta ett nytt trendbrott du lokaliserat? Imponerande att du kan dra dessa slutsatser när inte ens seniorkonsulten som har utformat rapporten kan det.