Citat:
Ursprungligen postat av Chokemeister
hej!
skulle någon kunna guida mig lite vad det gäller nationer?
Hur bör man välja nation? Väljer man efter intressen, inriktning på studier eller efter polare?
Spelar det någon roll vilken nation man är med i?
Jag är nämligen helt grön på det här med nationer, det enda jag har hört är att smålands inte är att rekommendera och att den är väldigt vänstervriden.
Någon som kan rekommendera? Mina intressen skulle jag väl säga är kamsport, jakt och fest. Kommer läsa civilekonom.
Har också hört att man kan skaffa bostad genom nationen, är detta för sent nu eller fixar man det när man väl är på plats den 23e augusti? Fick nämligen ett askasst nummer på AFB och har ingenstans att bo
Tack på förhand
Nationen spelar roll om du har några tankar på att engagera dig där, eller försöka fixa en bostad därigenom. Tänker du bara festa så är det skitsamma var du blir medlem (bortsett från Smålands, då de inte är medlemmar i Studentlund).
Om du tror att du vill engagera dig (ett bra sätt att träffa människor utanför utbildningen och dessutom skaffa sig lite trevliga erfarenheter) så är väl mitt råd att pejla läget så mycket som möjligt, med så många som möjligt. Hör med folk som verkar ha koll. Att en av dina novischpolare säger att "Lunds är bäst för de är störst" bör du ta med en nypa salt, lika mycket som du inte ska räkna bort Smålands bara för att de är vänster. Är du intresserad av jakt kanske inte Smålands är ställer du ska bo på (det finns en anledning till att de bara serverar vegansk mat där), men festerna på Smålands är smått legendariska. Långa köer, utsålda förköp och massiva efterfester.
Så ta dig ner till Lund i lugn och ro, börja snacka runt med alla du möter, kolla var folk engagerar sig och framför allt varför de engagerar sig där. Besök hälsningsgillet och testa på så många klubbar, pubar, caféer och luncher du kan för att skapa dig en uppfattning.
Min bestämda åsikt är att det enda som räknas är att du hittar hyggliga människor. Du kommer springa på de som hävdar både det ena och det andra men i slutändan handlar det om att du ska ha en rolig studenttid. Det får du bara om du gör som du själv vill.
Vad gäller nationsboenden får du se till att skynda dig. Jag vet att ett gäng nationer redan delat ut bostäder så är du inte redan för sen så får du verkligen snabba på. Kontakta alla, även Smålands, för du har inte riktigt råd att vara kräsen nu.