2011-08-01, 21:33
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
De flesta nationer är mitt i smeten men sedan finns det ett par utspridda.
Ok, ja, som jag trodde ungefär!

Finns det bussar och sånt man kan ta på natten, eller hur tar sej folk hem om man bor lite längre ifrån? Cykel funkar ju bra på sommaren såklart! Men på vintern är det kanske långt att cykla 4 km mitt i natten.

Eller satsar alla på bortamatch hos närboende kanske
Citera
2011-08-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Ok, ja, som jag trodde ungefär!

Finns det bussar och sånt man kan ta på natten, eller hur tar sej folk hem om man bor lite längre ifrån? Cykel funkar ju bra på sommaren såklart! Men på vintern är det kanske långt att cykla 4 km mitt i natten.

Eller satsar alla på bortamatch hos närboende kanske
Det beror på hur långt ifrån du bor. Det går bussar, eller så kan du ta en taxi som kostar dig 60-100 kr.
Citera
2011-08-02, 03:06
Medlem
Chokemeisters avatar
hej!

skulle någon kunna guida mig lite vad det gäller nationer?

Hur bör man välja nation? Väljer man efter intressen, inriktning på studier eller efter polare?
Spelar det någon roll vilken nation man är med i?

Jag är nämligen helt grön på det här med nationer, det enda jag har hört är att smålands inte är att rekommendera och att den är väldigt vänstervriden.

Någon som kan rekommendera? Mina intressen skulle jag väl säga är kamsport, jakt och fest. Kommer läsa civilekonom.

Har också hört att man kan skaffa bostad genom nationen, är detta för sent nu eller fixar man det när man väl är på plats den 23e augusti? Fick nämligen ett askasst nummer på AFB och har ingenstans att bo

Tack på förhand
Citera
2011-08-02, 03:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokemeister
hej!

Hur bör man välja nation? Väljer man efter intressen, inriktning på studier eller efter polare?

Jag är nämligen helt grön på det här med nationer, det enda jag har hört är att smålands inte är att rekommendera och att den är väldigt vänstervriden.

Någon som kan rekommendera? Mina intressen skulle jag väl säga är kamsport, jakt och fest. Kommer läsa civilekonom.

Har också hört att man kan skaffa bostad genom nationen, är detta för sent nu eller fixar man det när man väl är på plats den 23e augusti? Fick nämligen ett askasst nummer på AFB och har ingenstans att bo

Tack på förhand
Jag tror nog det är för sent den 23:e augusti... Men jag är ingen expert på boende så det kan någon annan hjälpa dig med...

Malmö nation har väl lite rykte om sig att attrahera jurister, ekonomer och såna som är eller vill bli yuppies... Kanske något för dig??

Annars är väl Blekingska bra?? Det är en väldigt musikrik nation med tre klubbar, en för rock, en för elektronisk musik och en för indie, så det är svårt för dig att hamna fel hamna fel...
Citera
2011-08-02, 09:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
hej!

Tack på förhand
Nationen spelar roll om du har några tankar på att engagera dig där, eller försöka fixa en bostad därigenom. Tänker du bara festa så är det skitsamma var du blir medlem (bortsett från Smålands, då de inte är medlemmar i Studentlund).

Om du tror att du vill engagera dig (ett bra sätt att träffa människor utanför utbildningen och dessutom skaffa sig lite trevliga erfarenheter) så är väl mitt råd att pejla läget så mycket som möjligt, med så många som möjligt. Hör med folk som verkar ha koll. Att en av dina novischpolare säger att "Lunds är bäst för de är störst" bör du ta med en nypa salt, lika mycket som du inte ska räkna bort Smålands bara för att de är vänster. Är du intresserad av jakt kanske inte Smålands är ställer du ska bo på (det finns en anledning till att de bara serverar vegansk mat där), men festerna på Smålands är smått legendariska. Långa köer, utsålda förköp och massiva efterfester.

Så ta dig ner till Lund i lugn och ro, börja snacka runt med alla du möter, kolla var folk engagerar sig och framför allt varför de engagerar sig där. Besök hälsningsgillet och testa på så många klubbar, pubar, caféer och luncher du kan för att skapa dig en uppfattning.

Min bestämda åsikt är att det enda som räknas är att du hittar hyggliga människor. Du kommer springa på de som hävdar både det ena och det andra men i slutändan handlar det om att du ska ha en rolig studenttid. Det får du bara om du gör som du själv vill.

Vad gäller nationsboenden får du se till att skynda dig. Jag vet att ett gäng nationer redan delat ut bostäder så är du inte redan för sen så får du verkligen snabba på. Kontakta alla, även Smålands, för du har inte riktigt råd att vara kräsen nu.
Citera
2011-08-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Är du intresserad av jakt kanske inte Smålands är ställer du ska bo på (det finns en anledning till att de bara serverar vegansk mat där), men festerna på Smålands är smått legendariska. Långa köer, utsålda förköp och massiva efterfester.
Det du skriver är sant men efterfesterna brukar till största del vara 20 killar och 2 tjejer. Och tjejerna är så att säga inget att hänga i varken julgranen, midsommarstången eller påskriset.
Citera
2011-08-02, 13:14
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Det du skriver är sant men efterfesterna brukar till största del vara 20 killar och 2 tjejer. Och tjejerna är så att säga inget att hänga i varken julgranen, midsommarstången eller påskriset.

Dock går man väl inte direkt på Hacienda-efterfester för att få ligga utan för att stöka, finns bättre ställen att hitta sällskap för natten. Plus att om man mot förmodan skulle hitta någon tjej på en efterfest där så lär man ju inte orka ligga då de brukar hålla på till 07-08
Citera
2011-08-02, 13:31
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Det vet du säkert bättre än jag. Jag har faktiskt aldrig varit där utan går här endast på vad jag hört från vänner.
Citera
2011-08-02, 14:27
Medlem
Chokemeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Nationen spelar roll om du har några tankar på att engagera dig där, eller försöka fixa en bostad därigenom. Tänker du bara festa så är det skitsamma var du blir medlem (bortsett från Smålands, då de inte är medlemmar i Studentlund).

Om du tror att du vill engagera dig (ett bra sätt att träffa människor utanför utbildningen och dessutom skaffa sig lite trevliga erfarenheter) så är väl mitt råd att pejla läget så mycket som möjligt, med så många som möjligt. Hör med folk som verkar ha koll. Att en av dina novischpolare säger att "Lunds är bäst för de är störst" bör du ta med en nypa salt, lika mycket som du inte ska räkna bort Smålands bara för att de är vänster. Är du intresserad av jakt kanske inte Smålands är ställer du ska bo på (det finns en anledning till att de bara serverar vegansk mat där), men festerna på Smålands är smått legendariska. Långa köer, utsålda förköp och massiva efterfester.

Så ta dig ner till Lund i lugn och ro, börja snacka runt med alla du möter, kolla var folk engagerar sig och framför allt varför de engagerar sig där. Besök hälsningsgillet och testa på så många klubbar, pubar, caféer och luncher du kan för att skapa dig en uppfattning.

Min bestämda åsikt är att det enda som räknas är att du hittar hyggliga människor. Du kommer springa på de som hävdar både det ena och det andra men i slutändan handlar det om att du ska ha en rolig studenttid. Det får du bara om du gör som du själv vill.

Vad gäller nationsboenden får du se till att skynda dig. Jag vet att ett gäng nationer redan delat ut bostäder så är du inte redan för sen så får du verkligen snabba på. Kontakta alla, även Smålands, för du har inte riktigt råd att vara kräsen nu.
Tack så mycket, nu klarnade en hel del! Finns nämligen inte så mycket info om nationerna på studentlund.

Bostadsfrågan löste sig idag då min polare fick ett rum så vi ska dela tills jag får något eget.

Men kan man byta mellan nationer sen under läsåren? det borde man kunna va?
Och under novischveckan och närmsta tiden efteråt, måste man vara med i en nation för att komma in på nattklubbarna? För i så fall får jag ju försöka slänga in mig i en nation sålänge.
Citera
2011-08-02, 14:43
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Tack så mycket, nu klarnade en hel del! Finns nämligen inte så mycket info om nationerna på studentlund.

Bostadsfrågan löste sig idag då min polare fick ett rum så vi ska dela tills jag får något eget.

Men kan man byta mellan nationer sen under läsåren? det borde man kunna va?
Och under novischveckan och närmsta tiden efteråt, måste man vara med i en nation för att komma in på nattklubbarna? För i så fall får jag ju försöka slänga in mig i en nation sålänge.
Tralla in på Studentlunds inskrivningssida och registrera dig. Du blir då medlem i den fiktiva "Valbar nation". För att gå gå ut på någon nation måste du ha registrerat dig och betalat medlemskapet. I början - typ tre-fyra veckor in i september - räcker det med att du har betalningsbevis utskrivet för att komma in på nationerna. Därefter måste du ha ditt studentleg och det får du inte förrän du blivit medlem i någon nation.

Du kan byta hur ofta du vill, men du måste betala för varje ny nation du går med i varje termin. Det räcker med medlemskap i en nation (bortsett från Smålands som inte är medlemmar i Studentlund) för att kunna komma in på alla nationer.
Citera
2011-08-02, 14:50
Medlem
Påtal om studentlund, när brukar man få utskick om att man måste betala för sitt studentkort? Ni vet där det står vilken nation man är med i och vilken förening man är med i.

På mitt står det:
Citat:
"Helsingkrona Nation
Akademiska Föreningen
Medicinska föreningen"
Citera
2011-08-02, 14:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Påtal om studentlund, när brukar man få utskick om att man måste betala för sitt studentkort? Ni vet där det står vilken nation man är med i och vilken förening man är med i.

På mitt står det:
Det borde komma på posten om ca två veckor, har jag för mig. Det skickas ju automatiskt till alla som var medlemmar förra terminen så du behöver ju inte tänka på att göra något (mer än att betala). Sen är det väl inte direkt någon stress, ditt gamla kort gäller ju t o m 30 september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in