2012-02-19, 19:44
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
På de flesta sittningar utanför LTH är det vanligtvis kostym som gäller, så du har helt rätt. På LTH finns även slasquer (fulsittningar) med overall, men går man inte på LTH kommer de allra flesta sittningar ha klädkod kavaj.
Nej. 95 % av alla sittningar har någon form av tema som klädkod. Så är det åtminstone på nation och nationer står för nästan alla "sittningsverksamhet".

Dock har ju nationerna också lite speciella tillfällen som julfest, novischfest osv, men en "vanlig" sittning har nästan alltid ett tema. Å andra sidan är det väl större chans att folk som inte är ute i svängen så ofta hamnar på en mer formell tillställning om något, men faktum kvarstår - tema "mörk kostym" är inte aktuell så ofta som du kanske vill få det till, även om den som frågade från början tveklöst kommer att använda en kostym flera gånger under studietiden.
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Tack för hjälpen alla, jag lyckades till slut få tag på en mer eller mindre kostym. Kavajen är i alla fall snygg, byxorna nja men det duger.

En akut fråga: är det akademisk (dubbel)kvart på sittningar? Vill ju inte vara där en halvtimme tidigt.
De flesta sittningar har som officiell sittningsstart vid 19. Det betyder att då är det ok att komma och de som arrangerar brukar stå för en fördrink. Sen sätter man sig vid 19.30 och äter förrätt, så allt från 1-30 minuter innan är alltså "ok" att komma, någon formell kvart-princip gäller i mina ögon inte.
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Är det någon av er som ska på ekonomsittningen på AF-borgen?
Kanske på släppet, vad har du för frågor?
Citera
2012-02-19, 19:50
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Hur ser det ut? Bockbalen eller Finnfesten? Jag anmälde mig förra veckan till den förra eftersom jag kommer känna betydligt fler där än på Finn.

Och hur ser det ut för er andra? Det är ju mycket på G nu. Krischan, Sydskånska, Lund och Hallands har bal nu den närmaste månaden.
Baler är kul, men är liksom klar med det på något sätt. Dessutom är det SVINDYRT:

- Anmälningsavgift inklusive sexa ca 700
- Förfestdricka 100
- Medalj 50
- Alkohol på plats 200
- Nattamat 70

Alkohol köper man ju alltid, säger ni säkert, men det är så jävla eventigt när man går på bal, det blir mer av allt :P Käkar hellre middag med lite polare och drar på balsläpp, mer värt tycker jag. Men det blir bal en gång per termin ändå nu de senaste två åren, lagom är bäst

Fortfarande gammal, men jag är med i gemet än, frasse
Citera
2012-02-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Kanske på släppet, vad har du för frågor?
Inget särskilt. Har fått en biljett dit & även om jag inte läser ekonomi funderar jag på att gå.
Citera
2012-02-20, 22:40
Medlem
Citat:
Nej. 95 % av alla sittningar har någon form av tema som klädkod. Så är det åtminstone på nation och nationer står för nästan alla "sittningsverksamhet".

Dock har ju nationerna också lite speciella tillfällen som julfest, novischfest osv, men en "vanlig" sittning har nästan alltid ett tema. Å andra sidan är det väl större chans att folk som inte är ute i svängen så ofta hamnar på en mer formell tillställning om något, men faktum kvarstår - tema "mörk kostym" är inte aktuell så ofta som du kanske vill få det till, även om den som frågade från början tveklöst kommer att använda en kostym flera gånger under studietiden.

Hm jag får erkänna att jag mest varit på sittningar med LTH, samt bara på finsittningar med nationer. Dock minns jag att en gång innan jag jobbade på en nations klubb var det en temasittning där, så du har nog helt rätt.
Citera
2012-02-21, 00:03
Medlem
Ni som bor i Lund, var handlar ni er mat? Jag brukar skifta mellan Coop Konsum (den vid Mårtenstorget) och Hemköp (Karhögstorg) men trots att Hemköp är billigare än Coop, så äter jag mig faktiskt inte mätt.

Så.. var någonstans handlar ni er mat? Ni som bor på Delphi beger er ju till Willy's och storhandlar där men ni andra? Är det Hemköp, ICA Malmborgs/Tuna som gäller för er?
Citera
2012-02-21, 09:34
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Ni som bor i Lund, var handlar ni er mat? Jag brukar skifta mellan Coop Konsum (den vid Mårtenstorget) och Hemköp (Karhögstorg) men trots att Hemköp är billigare än Coop, så äter jag mig faktiskt inte mätt.

Så.. var någonstans handlar ni er mat? Ni som bor på Delphi beger er ju till Willy's och storhandlar där men ni andra? Är det Hemköp, ICA Malmborgs/Tuna som gäller för er?
Både Hemköp och Coop på Mårten tillhör Sveriges absolut dyraste livsmedelsbutiker (!). Kan tänka mig att Malmborgs vid Clemens är i samma klass också.

ICA Tuna är bäst i centrala Lund enligt mig, om du har bil är även Coop ute vid Nova den kanske bästa mataffären jag någonsin satt min fot på.

Willys är ganska tattigt men är väl ändå helt ok.

Netto vid Vildanden är bedrövligt. Skulle handla salt en gång där, men det hade dom inte. Däremot hade dom kompletta verktygslådor.
Citera
2012-02-21, 09:44
Medlem
kiwi22s avatar
Jag brukar handla basvaror på CG eller Willys nån gång per kvartal/varannan månad, dock är den sistnämnda betydligt billigare...om man har tur med reapriser.

Coop Mårtenstorget är sveriges dyraste, men med ett medlemskort och ett försök att handla säsongsbetonat samt efter medlems- och reapriser kan man ändå klara sig rätt okej. Sen tycker jag att ICA har bättre medlemsförmåner och bättre kortpriser än Coop, men det är nog en smaksak.
Citera
2012-02-21, 11:28
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Netto vid Vildanden är bedrövligt. Skulle handla salt en gång där, men det hade dom inte. Däremot hade dom kompletta verktygslådor.
Uselt organiserat, och ibland saknar de någon enstaka basvara som man tycker är helt självklar, men priserna är toppen. Jag handlar i princip bara där. Ättika och persilja fick jag köpa på Nova en gång, det är allt.
Citera
2012-02-21, 18:24
Medlem
Personligen tycker jag ICA ute vid Nova (är det kvantum?) är sjukt bra. ALLT finns där och ofta ganska bra priser. Samt att med ett ica kort slänger man snart upp en helt okej rabatt samt får extrapris på somliga varor. Är man lite effektiv och kollar efter erbjudanden sparar man sjukt mycket pengar i det långa loppet. Netto är endast bra de gånger då de har special erbjudanden.
Citera
2012-02-21, 21:58
Medlem
deaners avatar
Jag bor relativt nära Lund och ska snart sälja mitt företag. För att fylla ut tiden så vill jag hitta kurser/program som har med media att göra, speciellt film/videoredigering. Jag är väldigt kunnig inom just dokumentära filmer och vill studera något som har med detta att göra, men det verkar inte finnas något alls i den riktningen i Lund? Har någon ett tips?
Citera
2012-02-22, 11:20
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Jag bor relativt nära Lund och ska snart sälja mitt företag. För att fylla ut tiden så vill jag hitta kurser/program som har med media att göra, speciellt film/videoredigering. Jag är väldigt kunnig inom just dokumentära filmer och vill studera något som har med detta att göra, men det verkar inte finnas något alls i den riktningen i Lund? Har någon ett tips?

Har en polare som har läst grafisk interaktion (liknande namn, har det ej i huvudet just nu) i Malmö, och han är väldigt nöjd. Antar att du får kika närmare på vad det innebär!
Citera
2012-02-22, 11:27
Medlem
Arslens avatar
Hade tänkt att söka till Lund så jag förhoppningsvis kommer in till hösten, står mellan maskin- och elektroteknik just nu men har svårt att bestämma mig. Hur ser studentlivet ut generellt sätt för de två eller spelar valet av nation en större roll när det kommer till den biten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in