2011-08-14, 19:46
Medlem
Tillflyktens avatar
Vad ni bråkar om overallerna. Man har väl på sig overallen någon enstaka gång och sedan skiter man i den och sätter på hög i garderoben. Det är ju bara en kul grej inom teknologkåren som däremot ser förjävligt ut. På de flesta sittningarna är det vanliga kläder eller kostym som gäller.
Citera
2011-08-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Jag ska läsa maskin. Jag har verkligen ingen lust att springa runt i en overall. Men om ALLA andra gör det så är man väl illa tvungen. + att man kanske verkar snobbig/präktig om man inte har en overall?

Vad är hela grejen med att sätta emot sig att ha overall? Ja du verkar jävligt snobbig/präktig om du motsätter dig. Jag kan lova dig att ingen kille/tjej tänker "öh vilken idiot utan klädsmak som går runt i det där", samtidigt som ingen tycker "åh vilken person med bra smak som går ensam i sin skjorta och chinos bland alla sina klasskamrater i fula overaller"

Overallen fyller flera syften

- Man blir skitig i många av lekarna under nollningen
- Phösare / nollor/ phaddrar ser vilken linje du tillhör
- Samhörighet, 10 personer i egna kläder är vem-som-helst, men 10 personer i samma overall är klasskamrater
- Den är bekväm
- Det är kul att inte vara sån jävla pryd tråkig idiot och bara släppa loss

Men det viktigaste är att den sociala barriären sänks ordentligt när man får bjuda på sig själv lite och vara lite töntig. Det är mycket lättare att ta kontakt och bli vänner med folk. Det är viktigt att förstå att det är detta som är anledningen till overaller, lekar och annat, inte att teknologer har ett humorsinne på samma nivå som en sexåring. (såna personer utgör max 10% )

All information om att köpa overall kommer under nollningen.
Senast redigerad av five. 2011-08-14 kl. 20:32.
Citera
2011-08-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Några fler blivande F:are här?

Samma här, inte teknisk fysik men Nanovetenskap! F-sektionen det också.
Citera
2011-08-14, 21:48
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av five.
Vad är hela grejen med att sätta emot sig att ha overall? Ja du verkar jävligt snobbig/präktig om du motsätter dig. Jag kan lova dig att ingen kille/tjej tänker "öh vilken idiot utan klädsmak som går runt i det där", samtidigt som ingen tycker "åh vilken person med bra smak som går ensam i sin skjorta och chinos bland alla sina klasskamrater i fula overaller"

- Samhörighet, 10 personer i egna kläder är vem-som-helst, men 10 personer i samma overall är klasskamrater
- Den är bekväm

Men det viktigaste är att den sociala barriären sänks ordentligt när man får bjuda på sig själv lite och vara lite töntig. Det är mycket lättare att ta kontakt och bli vänner med folk. Det är viktigt att förstå att det är detta som är anledningen till overaller, lekar och annat, inte att teknologer har ett humorsinne på samma nivå som en sexåring. (såna personer utgör max 10% )

Haha, bra svar! Du har övertygat mej!
Citera
2011-08-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Haha, bra svar! Du har övertygat mej!

Samma här plus att blå är min favoritfärg (och samma färg jag hade på min studentmössa) Jag älskar redan min overall Frasse och alla andra är bara avis för att de inte får någon
Citera
2011-08-14, 23:29
Medlem
Tillflyktens avatar
Delas klasserna upp under nollningen på LTH? Ser tyvärr ut som om att en jag tidigare känner kommer studera samma program som mig, vilket jag inte ser som någon höjdare. Roligare att inte känna någon på programmet när man startar. Om möjligheten finns vill jag alltså inte hamna i samma grupp som honom.

Ska läsa Civilingenjör i Väg- och vattenbyggnad. Ångrar seriöst att jag inte valde Linköpings universitet istället och deras energi, miljö- och management just nu. Visste inte om detta förrän idag däremot tyvärr. Hela studentlivet byggs ju upp på att man inte känner någon från början, åtminstone inte inom klassen.
Senast redigerad av Tillflykten 2011-08-14 kl. 23:37.
Citera
2011-08-15, 00:29
Medlem
Hjortronsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Delas klasserna upp under nollningen på LTH? Ser tyvärr ut som om att en jag tidigare känner kommer studera samma program som mig, vilket jag inte ser som någon höjdare. Roligare att inte känna någon på programmet när man startar. Om möjligheten finns vill jag alltså inte hamna i samma grupp som honom.

Ska läsa Civilingenjör i Väg- och vattenbyggnad. Ångrar seriöst att jag inte valde Linköpings universitet istället och deras energi, miljö- och management just nu. Visste inte om detta förrän idag däremot tyvärr. Hela studentlivet byggs ju upp på att man inte känner någon från början, åtminstone inte inom klassen.
Klasserna delas inte upp. Alla som läser ett program läser tillsammans.
Ni kommer ju dock delas upp i olika lag och faddergrupper under hela nollningen så du kanske inte kommer behöva umgås så mycket med just den personen.
Bör vara lugnt, akta dig dock för att slentrianmässigt bara hänga med den personen. Alla är nästan lite desperata efter kompisar i början så det ska nog gå att bygga upp ett kompisgäng ändå.

Men förstår vad du menar, skulle nog inte heller vilja ha någon gammal bekant i klassen. Man vill ju ha chansen att börja om helt och hållet utan att någon kommer och drar upp pinsamma fyllehistorier eller liknande
Citera
2011-08-15, 00:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rijot
...och således finns det inget som är coolare att äga! Att ha på sig den är dock en annan femma.
En overall? Coolaste plagget? Jag synar din bluff, min gode herre!

Citat:
Ursprungligen postat av five.

- Den är bekväm

Bra inlägg. Faktiskt. Jag sätter mig inte mot overallen som plagg, jag spär bara på den rivalitet som de facto existerar mellan LU och LTH.

Citat:
Ursprungligen postat av Jamakra
Samma här plus att blå är min favoritfärg (och samma färg jag hade på min studentmössa) Jag älskar redan min overall Frasse och alla andra är bara avis för att de inte får någon

I min värld finns det inte något som är fräckare än en frack. Du får gärna ta din overall.
Citera
2011-08-15, 00:31
Medlem
Overall måste ju ändå vara det tråkigaste plagget man kan ha på sig och samtidigt studera på högskola.
Citera
2011-08-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Overaller är inte coolt öht. Det är bara teknologer som har såna.

Vad är det för fel på teknologer nu då?

Citera
2011-08-15, 01:05
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Klasserna delas inte upp. Alla som läser ett program läser tillsammans.
Ni kommer ju dock delas upp i olika lag och faddergrupper under hela nollningen så du kanske inte kommer behöva umgås så mycket med just den personen.
Bör vara lugnt, akta dig dock för att slentrianmässigt bara hänga med den personen. Alla är nästan lite desperata efter kompisar i början så det ska nog gå att bygga upp ett kompisgäng ändå.

Men förstår vad du menar, skulle nog inte heller vilja ha någon gammal bekant i klassen. Man vill ju ha chansen att börja om helt och hållet utan att någon kommer och drar upp pinsamma fyllehistorier eller liknande
Hm, okej får se hur jag gör.
Har en reserv plan för ett år i annat fall som jag tänkt köra på om några år egentligen. Får bli det alternativet kanske i värsta fall. Synd att inte Civilingenjörsutbildningarna startar under vårterminen också bara.
Citera
2011-08-15, 13:32
Medlem
Någon som vet när uppropet för civilekonomer är? Har fått hem ett brev där det står att det kommer vara ett elektroniskt upprop men vill inte gärna missa uppropet så vill bara bli säker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in