Citat:
Ursprungligen postat av Devochka
ska söka in till universitet nu till hösten och där är ju som sagt 3 (har jag för mig) ansökningar man kan göra. första andra och tredje hands val?
eftersom mina snittbetyg är sådär så tänkte jag då söka in som förstahandsval på det universitet som har lägst intagningspoäng på det programmet jag tänkt läsa.. men vad menas med andra och tredjehandsval, kan man ens komma in på de valen?
någon insatt som kan förklara lite bättre?
Du får söka mer än tre som redan sagts.
Men jag gör ett exempel så blir det lättare att förstå. Du vill bli läkare låtsas vi. Helst vill du läsa i Lund, men om du inte kommer in där vill du läsa i Stockholm och går inte det så vill du läsa i Uppsala. Om du inte kommer in någonstans där kan du tänka dig läsa var som helst bara du får läsa till läkare.
Då ansöker du som följer om du ska vara strategisk:
1 Lund
2 Stockholm
3 Uppsala
4 Umeå
5 Linköping
6 Osv.
Så blir det urval 1. Du kommer inte in på något av dina första tre val, utan står där som reserv. Däremot kommer du in och blir antagen i Umeå. Linköping och allt nedanför stryks då eftersom du är antagen.
Nu kan du välja, endera känner du att Umeå blir kanon. Då tackar du ja till Umeå och nej till reservplatserna på de tre första. Eller så känner du att Umeå är väl okej, men du vill hellre komma in på någon av de tre första. Då tackar du ja till Umeå och så tackar du ja till att stå som reserv till de tre första. Du är då garanterad plats i Umeå, men står som reserv till de tre första.
I andra antagningen kommer du in på reservplats till Stockholm, ditt andrahandsval. Då försvinner din plats i Umeå. Allt under Stockholm stryks. Men du är antagen och har plats i Stockholm.
Hänger du med?
Om du däremot satte Umeå först för att där är lägst antagningspoäng, och Lund som tvåa - så om du kommer in i Umeå stryks allt annat (även om din poäng räckt för att komma in i Lund också).