2013-01-20, 22:54
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devochka
ska söka in till universitet nu till hösten och där är ju som sagt 3 (har jag för mig) ansökningar man kan göra. första andra och tredje hands val?

eftersom mina snittbetyg är sådär så tänkte jag då söka in som förstahandsval på det universitet som har lägst intagningspoäng på det programmet jag tänkt läsa.. men vad menas med andra och tredjehandsval, kan man ens komma in på de valen?

någon insatt som kan förklara lite bättre?

Vad jag förstår så får man söka hur många utbildningar/kurser man vill... men man kan senare bara vara reserv till ett visst antal högskolepoäng (hur många minns jag inte riktigt).

Angående första-, andra-, tredjehandsvalet (osv): Om du blir antagen till något så stryks alla dina ansökningar under den. Så om du kommer in på ditt andrahandsval vid urval 1 så stryks allt under den (tredjehandsvalet, fjärdehandsvalet, osv), men du har fortfarande kvar din ansökning på ditt förstahandsval.

Därför kan det vara smart att prioritera sånt som man troligen blir antagen till så långt ner som möjligt i sin ansökan, samtidigt som det man kanske inte kommer in på högre upp. När man gör prioriteringarna så ska man också självklart väga in vad man helst vill in på.

Någon annan får gärna skriva om jag har fel eller har glömt att nämna något
Citera
2013-01-20, 23:02
Medlem
Citat:
ska söka in till universitet nu till hösten och där är ju som sagt 3 (har jag för mig) ansökningar man kan göra. första andra och tredje hands val?

eftersom mina snittbetyg är sådär så tänkte jag då söka in som förstahandsval på det universitet som har lägst intagningspoäng på det programmet jag tänkt läsa.. men vad menas med andra och tredjehandsval, kan man ens komma in på de valen?

någon insatt som kan förklara lite bättre?

Du får söka mer än tre som redan sagts.
Men jag gör ett exempel så blir det lättare att förstå. Du vill bli läkare låtsas vi. Helst vill du läsa i Lund, men om du inte kommer in där vill du läsa i Stockholm och går inte det så vill du läsa i Uppsala. Om du inte kommer in någonstans där kan du tänka dig läsa var som helst bara du får läsa till läkare.

Då ansöker du som följer om du ska vara strategisk:
1 Lund
2 Stockholm
3 Uppsala
4 Umeå
5 Linköping
6 Osv.

Så blir det urval 1. Du kommer inte in på något av dina första tre val, utan står där som reserv. Däremot kommer du in och blir antagen i Umeå. Linköping och allt nedanför stryks då eftersom du är antagen.

Nu kan du välja, endera känner du att Umeå blir kanon. Då tackar du ja till Umeå och nej till reservplatserna på de tre första. Eller så känner du att Umeå är väl okej, men du vill hellre komma in på någon av de tre första. Då tackar du ja till Umeå och så tackar du ja till att stå som reserv till de tre första. Du är då garanterad plats i Umeå, men står som reserv till de tre första.

I andra antagningen kommer du in på reservplats till Stockholm, ditt andrahandsval. Då försvinner din plats i Umeå. Allt under Stockholm stryks. Men du är antagen och har plats i Stockholm.

Hänger du med?

Om du däremot satte Umeå först för att där är lägst antagningspoäng, och Lund som tvåa - så om du kommer in i Umeå stryks allt annat (även om din poäng räckt för att komma in i Lund också).
Citera
2013-01-21, 08:10
Medlem
Devochkas avatar
Okej, tack så hemskt mycket! Tror jag har förstått det bättre nu!

Så från början hade jag först tänkt söka till Örebro då det verkar "lättast" att komma in, men egentligen så vill jag läsa i Göteborg men anser där är svårast. Då ska jag alltså söka såhär t. ex:

1. Gbg
2. Örebro
3. Lund
4. Umeå
5. Karolinska

(De resterande Lund, Umeå, Sthlm kvittar det vilken ordning vet ej var jag helst vill av dom)

Men vad är Urval 1 och 2? Har det något att göra med vilken grupp jag söker ifrån dvs BII?

Ska även göra högskoleprovet och försöka komma in den vägen, men om man får dåligt så är det kanske ingen idé att skicka in.
Citera
2013-01-21, 12:09
Bannlyst
Citat:
Okej, tack så hemskt mycket! Tror jag har förstått det bättre nu!

Så från början hade jag först tänkt söka till Örebro då det verkar "lättast" att komma in, men egentligen så vill jag läsa i Göteborg men anser där är svårast. Då ska jag alltså söka såhär t. ex:

1. Gbg
2. Örebro
3. Lund
4. Umeå
5. Karolinska

(De resterande Lund, Umeå, Sthlm kvittar det vilken ordning vet ej var jag helst vill av dom)

Men vad är Urval 1 och 2? Har det något att göra med vilken grupp jag söker ifrån dvs BII?

Ska även göra högskoleprovet och försöka komma in den vägen, men om man får dåligt så är det kanske ingen idé att skicka in.

Har egentligen inte så mycket med om man kommer in med betygen/reservnummer att göra men svarar trots allt för att hjälpa till.

Du har förstått det hela rätt. Du ska sätta Gbg först om det är det du helst vill gå. Och nr 2 som nr 2, nr 3 som nr 3 osv. Och jag tror man kan välja 10-12 olika program/kurser om man vill.

I första urvalet som sker automatiskt så testar systemet om du har tillräckliga betyg för att komma in. T.ex. kan du hamna som reserv nr 5 på Gbg, reserv 8 på örebro och komma in i Lund. Obs. Detta är bara ett exempel på hur det kan se ut.. Det innebär att du är antagen till ditt tredjeval Lund (umeå och karolinska som står senare stryks). Du står dock kvar som reserv på Gbg och Örebro inför andra urvalet. Antingen har du tur att tillräckligt många efter urval nr 1 tackar nej till Gbg och örebro så att du kan komma in där (då får du besked att du är antingen till dessa utbildningar efter andra urvalet) eller så har du otur att du inte kommer in efter andra urvalet. Då får du vara nöjd med ditt tredje alternativ Lund.

Hoppas det gick att förstå.. Själv är jag reserv nr 1 på en kurs som startar nu i vår och hoppas att någon tackar nej.
Citera
2013-01-21, 12:32
Medlem
godmorgon alla, har en viktig fråga nu jag hoppas att ni kan hjälpa mig med! Jag läste en introduktionskurs till mitt ämne statsvetenskap 30hp och jag har nog bara lyckats skrapa ihop 25hp för jag har missat någon redovisning mm. Saken är den att fortsättningskursen dvs 31-60hp kursen börjar idag och jag är antagen med villkor, är jag ens behörig till att läsa den? och hur ska jag isåfall skrapa ihop de högskolepoäng jag nu fattas?
Citera
2013-01-21, 12:56
Medlem
Devochkas avatar
Ahaa men då förstår jag! Jag hade fått för mig att ens förstahandsval var liksom det man skulle söka för det hade man störst chans att komma in på, att det visade att den skolan ville man helst gå på och därmed var det störst chans att få den platsen för de som väljer ut kunde Se vad man har prioriterat som 1:a 2:a 3:a .. Men bra då vet jag!

TACK!
Citera
2013-01-21, 17:16
Medlem
Jag hoppade av juristprogrammet i SU, så om någon var nära att komma in på HP-kvoten lär ni bli uppringda.

För övrigt knep jag sista reservplatsen på juristprogrammet vid UU (HP) så om någon sitter och biter på naglarna kan ni sluta med det.
Citera
2013-01-21, 21:11
Medlem
Vilodags avatar
För att komma in på olika utbildningar, räcker det med ett tillräckligt bra HP-resultat eller måste man även ha tillräckligt högt betygssnitt?

T.ex läkarlinjen, om man får 2,0 på HP men har 16,0 i betygen kommer man in då?
Citera
2013-01-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
För att komma in på olika utbildningar, räcker det med ett tillräckligt bra HP-resultat eller måste man även ha tillräckligt högt betygssnitt?

T.ex läkarlinjen, om man får 2,0 på HP men har 16,0 i betygen kommer man in då?

Ja då kommer du in. HP är så att säga en alternativ väg in för de som inte har tillräckliga betyg. Så i ditt exempel så ja då kommer du in på läkarlinjen, med res för att det kan förekomma intervjuer osv i antagningen och som man kan falla ifrån på.
Citera
2013-01-21, 22:25
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Ja då kommer du in. HP är så att säga en alternativ väg in för de som inte har tillräckliga betyg. Så i ditt exempel så ja då kommer du in på läkarlinjen, med res för att det kan förekomma intervjuer osv i antagningen och som man kan falla ifrån på.

Förutsatt att man har gymnasiebehörigheten som krävs för programmet i fråga.
Citera
2013-01-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Förutsatt att man har gymnasiebehörigheten som krävs för programmet i fråga.

Givetvis, det tog jag för självklart men du har helt rätt i att det är väl värt att påpeka!
Citera
2013-01-22, 14:22
Medlem
Babben87s avatar
När kan man börja ansöka till höstterminen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in