2013-04-21, 10:38
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medono
Ren spontant känns det som att de sökande som har valt en viss utbildning ska få platser först. Därefter kan det tas in sökande som har prioriterat utbildningen i 2:a och 3:e hand oavsett om de som sökt i 2:a och 3:e hand har bättre betyg än någon som har sökt i 1:a hand. Eller?

Fast det vore helt galet om man ska bli straffad för att man lägger sin drömutbildning först. Tänk om jag hade velat bli läkare och lägger det på första plats. Om jag då inte kommer in, ska jag då straffas ytterligare en gång genom att få det svårare på mina andra val?
Citera
2013-04-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medono
Ren spontant känns det som att de sökande som har valt en viss utbildning ska få platser först. Därefter kan det tas in sökande som har prioriterat utbildningen i 2:a och 3:e hand oavsett om de som sökt i 2:a och 3:e hand har bättre betyg än någon som har sökt i 1:a hand. Eller?

Låt oss säga att dina betyg motsvarar 21,5 och du inte kommer in på den utbildningen du sökt i första hand då den kräver 22. Om alla andra utbildningar du har sökt har fler förstahandssökande än platser skulle du då inte komma in på någonting. Hur rättvist är det?
Citera
2013-04-21, 12:29
Medlem
mushimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushimo
Kommer jag in på Kandidatprogram i Datavetenskap i Uppsala - med betyg 16 i urvalsgrupp BII ? Lite nojig nu eftersom betygen som krävs ökat för varje år..

2010 urval ett hade BII 11.43

2011 urval ett hade BII 14.9

2012 urval ett hade BII 16.12

Antal sökande år 2012 var 500, 112 1:a handssökande
Antal sökande år 2013 är 550, 97 1:a handssökande

Fler antal sökande men färre förstahandssökande...

Hur ser det ut för mig?

någon mer som vågar säga något om mina chanser att komma in? är något nojig..
Citera
2013-04-21, 13:03
Medlem
Indek i Lund hade förra året 22,05 i BII, jag har 22, har jag någon chans?
Citera
2013-04-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad tror du om att undersöka det på egen hand via statistik.vhs.se? Alternativt bifoga antagningsstatistik för civilingenjörsutbildningar på LTH.

Poängen är att antalet sökande stiger för varje år som går. Så tidigare siffror torde man inte kunna dra några slutsatser utifrån.

Antagningsoängen för samtliga program på LTH varierar mellan 17.3 och 22.0. Något fler sökande i år än 2012 - så vad tror ni att man kan förvänta sig?
Senast redigerad av Das-Ding-an-sich 2013-04-21 kl. 14:36.
Citera
2013-04-21, 14:46
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
Poängen är att antalet sökande stiger för varje år som går. Så tidigare siffror torde man inte kunna dra några slutsatser utifrån.

Antagningsoängen för samtliga program på LTH varierar mellan 17.3 och 22.0. Något fler sökande i år än 2012 - så vad tror ni att man kan förvänta sig?

Du svarade väl på din egna fråga i första stycket?

Finns inte så mycket mer än tidigare siffror att basera spekulationer på.
Citera
2013-04-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Du svarade väl på din egna fråga i första stycket?

Finns inte så mycket mer än tidigare siffror att basera spekulationer på.

Jag hade hoppas på kvalificerad gissning som kunde bringa lite lugn i tillvaron. Att antalet platser är fler eller att den generation som söker nu i snitt har sämre betyg än vad som var fallet förra året.

Spontant känns det osäkert i och med att antalet sökanden stigit från förra året.
Citera
2013-04-21, 15:01
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Jag hade hoppas på kvalificerad gissning som kunde bringa lite lugn i tillvaron. Att antalet platser är fler eller att den generation som söker nu i snitt har sämre betyg än vad som var fallet förra året.

Spontant känns det osäkert i och med att antalet sökanden stigit från förra året.

Ok.

Tror det bästa och förmodligen mest träffande metoden är att se till procentuell förändring av totalt antal sökande till programmet i fråga.

Om du ser att programmen på LTH har ökat i totalt antal sökande så behöver det självfallet inte betyda ökning i antagningspoängen, men du bör i alla fall inte förvänta dig en sänkning. Rekommenderar dig att kolla på program inte universitet. Tror knappast samtliga program på LTH har ökat i antal sökande.
Citera
2013-04-21, 15:09
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirSchranko
Indek i Lund hade förra året 22,05 i BII, jag har 22, har jag någon chans?

Du har en chans givetvis men om jag skulle vara tvungen att gissa så skulle jag säga att du inte kommer in. Jag skulle dock inte ens sätta en timlön på mitt svar eftersom det är så nära 50/50 det kan bli.
Citera
2013-04-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Ok.

Tror det bästa och förmodligen mest träffande metoden är att se till procentuell förändring av totalt antal sökande till programmet i fråga.

Om du ser att programmen på LTH har ökat i totalt antal sökande så behöver det självfallet inte betyda ökning i antagningspoängen, men du bör i alla fall inte förvänta dig en sänkning. Rekommenderar dig att kolla på program inte universitet. Tror knappast samtliga program på LTH har ökat i antal sökande.

Nä, vissa program står kvar på ungefär samma antalet sökande som ifjol. Däremot kan man ju spekulera i huruvida folk tenderar att söka samma program, fast på olika platser - eller olika program på samma plats. Om det senare stämmer så innebär ju en generell ökning av antalet sökande på LTH en motsvarande ökning av lägsta antagningspoäng.

Fan, blir galen alltså.
Citera
2013-04-21, 16:02
Medlem
Citat:
Nä, vissa program står kvar på ungefär samma antalet sökande som ifjol. Däremot kan man ju spekulera i huruvida folk tenderar att söka samma program, fast på olika platser - eller olika program på samma plats. Om det senare stämmer så innebär ju en generell ökning av antalet sökande på LTH en motsvarande ökning av lägsta antagningspoäng.

Fan, blir galen alltså.

Ändrar det någonting rent praktiskt då? Antingen kommer du in, eller inte. Ingen kan ge dig svar innan juli ändå.
Citera
2013-04-21, 17:06
Medlem
Kan man veta vad det genomsnittliga meritvärdet i landet är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in