Förstaval: Luleå Tekniska Universitet; Ekonomi, kandidat
Andraval: Mittuniversitetet Sundsvall; Ekonomprogrammet
Tredjeval: Högskolan i Skövde; Ekonomprogrammet, redovisning och revision
Vet inte vilket urval jag ligger i men jag har pluggat två ämnen på komvux så min gissning är att jag då ligger i urval 2. Men detta kanske inte spelar någon roll då det är via mitt högskoleprovspoäng
0,9 som jag har tänkt att jag ska ha någon möjlighet att bli antagen.
Förra året var det
1,0 för Luleå,
0,8 för Sundsvall och
0,85 för Skövde.
Av detta har jag gjort ett antagande att Luleå med största sannolikhet är kört men att jag förhoppningsvis blir antagen på Mittuniversitetet i Sundsvall.
Hur avgörande är det att jag har Sundsvall som andraval, gör det att mina 0,9 helt plötsligt är mindre värda? Hade det till exempel varit bättre med ett 0,8 men som förstaval?
Kan tilläggas att jag nu i efterhand (efter sista anmälningsdag) har ångrat mig i min prioritering. Detta då jag hellre vill plugga ekonomprogrammet, redovisning och revision än själva ekonomprogrammet plain and simple.
Då har jag förstått att man kan stryka alternativ om man så vill, dvs att jag stryker Sundsvall så att Skövde blir mitt andraval.
Men det här är givetvis riskabelt då 0,9 inte är ett särskilt lugnande resultatet när lägsta för Skövde förra året var 0,85.
Frågan blir då följande:
vågar jag riskera att stryka Sundsvall för att istället ha Skövde som andraval?
Tacksam för svar!
Sorry för "wall of text"