2025-01-27, 01:08
Medlem
Bigpoxs avatar
Promemoria av Anders Agell med avgörande händelser i kronologisk ordning. Borde länkas i första inlägget.

http://www.andersagell.se/pdf/AA_Sty...oversikter.pdf
Citera
2025-01-27, 06:48
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Om du syftar på artikeln jag länkade till före ditt inlägg så framkommer det att samtliga instanser som bedömde svårighetsgraden i avskiljandet vid 7:e halskotan, kom fram till att det är svårt utan kunskaper om anatomin.
Även Socialstyrelsens rättsliga råd uppgav det.
Det framkommer även att kroppsdelar kan avskiljas skickligt eller klumpigt, beroende på förkunskaper.

Ingen påstår väl att man kan peka ut en specifik gärningsman utifrån styckningssätt, det vore ju korkat.

Att inte alla delningar var klumpigt utförda kan bero på att gärningsmannen ville spara den delen oskadad, i detta fall halskotpelaren. Eller att det var svårt för gm att fejka 100 procent av tiden.

Ett exempel på att spara kroppsdelar oskadade är TH som var extra intresserad av strypningar och att studera halskotpelaren hos brottsoffer, han sa bland annat i förhör:
– ”Varför jag tillvaratog kraniet, jo det kan jag säga. Den huvudsakliga anledningen var att undersöka halskotpelaren.”

– ”Ja det, jag vill minnas att det var både kranium och halskotpelare som jag sparade, preparerade fram.”
Därför kan gärningsmannen ha avskilt halsen skickligare än övriga kroppsdelar.
Vilket insinuant och försåtligt inlägg. Typ garderingen att man inte kan säga vem som styckat på grund av hur det är styckat, men titta hur väl det passar in på Teet. Notera också den falska logiken att gå från premissen att han var intresserad av att undersöka halskotpelaren på ett specifikt brottsoffer till slutsatsen att han var generellt intresserad av att undersöka halskotpelare på brottsoffer.

I skadeståndsmålet fanns intyg från fem rättsläkare att det fanns inget i styckningen som tydde på någon proffesionell skicklighet. Ett intyg som gått på remiss till samtliga rättsläkare i Norden utan att någon haft något att invända.
Citera
2025-01-27, 07:39
Medlem
habets avatar
Citat:
Om du syftar på artikeln jag länkade till före ditt inlägg så framkommer det att samtliga instanser som bedömde svårighetsgraden i avskiljandet vid 7:e halskotan, kom fram till att det är svårt utan kunskaper om anatomin.
Det framkommer även att kroppsdelar kan avskiljas skickligt eller klumpigt, beroende på förkunskaper.

Ingen påstår väl att man kan peka ut en specifik gärningsman utifrån styckningssätt, det vore ju korkat.

Att inte alla delningar var klumpigt utförda kan bero på att gärningsmannen ville spara den delen oskadad, i detta fall halskotpelaren. Eller att det var svårt för gm att fejka 100 procent av tiden.

Ett exempel på att spara kroppsdelar oskadade är TH som var extra intresserad av strypningar och att studera halskotpelaren hos brottsoffer, han sa bland annat i förhör:
– ”Varför jag tillvaratog kraniet, jo det kan jag säga. Den huvudsakliga anledningen var att undersöka halskotpelaren.”

– ”Ja det, jag vill minnas att det var både kranium och halskotpelare som jag sparade, preparerade fram.”

Om jag förstår dig rätt så är du alltså helt inne på att det är TH som utfört styckningen. Så jag provar med dig också då, när och var skulle han då gjort detta och varför skulle då i så fall TA ha lämnat in foton på denna styckning?
Citera
2025-01-27, 10:01
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Många inlägg i tråden nu med åsikter om bloggen Mysterium 24, här är mitt bidrag OCH EN FRÅGA (se längre ner). Att det i deras da Costa-avdelning står mycket om "allmänläkaren" och "obducenten" beror nog på att det skrivits mycket om det i andra källor. Jag tycker inte de tar inte ställning i skuldfrågan, det är objektivt presenterat.
Mycket är gammal skåpmat.
Du har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterium 24
I dessa polisförhör med OB, yrkeskollegor och vittnen framträder bilden av en person med psykopatiska drag, dvs känslokyla, störningar i empatiska förmågan, brister i hänsynstagande till andra människor, problem att förstå sociala samspelet.
Utöver att detta är en godtycklig tolkning av bloggförfattaren, där vederbörande uppenbart utgår ifrån sin förutfattade mening att Teet Härm skulle vara psykopat och sedan söker leda detta i bevis, framgår även att vederbörande inte vet vad "psykopati" innebär.

Att ha problem med att förstå socialt samspel är inte ett symptom på psykopati (eg. antisocial personlighetsstörning).

Om någon brister i hänsyn till andra människor kan även detta ha flera olika bakomliggande orsaker, som inte nödvändigtvis sammanhänger med antisocial personlighetsstörning.

Blind för sin egen okunskap presenterar sedan bloggförfattaren följande, vilt spekulativa tes:
Citat:
Ursprungligen postat av Mysterium 24
Ur diverse källor samt ovanstående uppgifter om OB görs följande antaganden om motiv och händelseförlopp.

Skälet till styckningen var i första hand att bli av med kroppen, dvs en transportstyckning. De befann sig på en plats som hade anknytning till OB, i annat fall hade kroppen kunnat lämnas kvar.

Till saken hör också att OB gillade att skära utanför sina arbetsuppgifter (se ovan), och här yppade sig tillfället att göra precis som han ville utan att följa strikta regler. Det var befriande att ”leka” lite, att utföra galna moment han aldrig skulle kunna på ordinarie arbetstid med kollegor som iakttog. OB skred därför till verket med viss entusiasm.

En annan förklaring till att vissa moment i styckningen utfördes skickligt medan andra utfördes mindre skickligt, kan vara att OB ville undvika att det blev uppenbart att styckningen utförts av en obducent eller yrkesman. Han ville undvika att sätta sin ’signatur’ på styckningen. Ungefär som en anonym pappersbrevskrivare som gör medvetna avvikelser i sin handstil.

Anledningen till att OB överhuvudtaget hamnade i den situationen var att han anlitat den prostituerade kvinnan för att utforska något strypningsrelaterat eller helt enkelt leka strypsex, i utbyte mot morfin eller heroin som OB hade tillgång till.
Han hade inte planerat att döda henne.
Hon avled exempelvis av strypning eller hängning/kvävning, eventuellt med överdos som bidragande orsak. (Senare rön visar att morfinhalten hos en avliden kan vara låg även om överdosering skett).

Anledningen till avskiljandet av huvud+hals var att OB sparade de delarna för närmare granskning, i ett slags forskningssyfte. Liksom han hade gjort i andra fall pga sitt intresse av strypning och hängning (se ovan).

Och anledningen till att underliv inklusive livmoder avlägsnades var att få bort spår efter hans sädesvätska (se ovan om tidigare uppgifter att han letade spermier i trafikoffer).

Inga försök gjordes att försvåra polisens identifiering av offret, i annat fall hade offrets fingrar (fingeravtryck) också avlägsnats.

Säckarna med kroppsdelar dumpades på platser som inte hade anknytning till OB. Han räknade med att de snart skulle hittas.
Se: https://mysterium24.se/blog/?p=2888

Vad anser du om bloggförfattarens påståenden ovan? Instämmer du i dessa?
Citera
2025-01-27, 10:45
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Hela det tankesättet avslöjar dessutom att man bestämt sig för vem man tror är gärningsman. Varför nu denna gärningsman som ville dölja sin stora skicklighet inte gjorde alla snitt "dåliga" kan man ju fråga sig.

Jag tror sådana tankar är typiska för konspiratoriska fantasier. Om en misstänkt gärningsman gjort något dåligt är det för att han är så smart att han lurar polisen genom medvetna misstag. Om det saknas bevis mot densamme misstänkte är det också för att han är så smart att han lurat polisen och kunnat dölja sin brottslighet genom sin förslagna list. Win-win.

Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Obducenten hann ju inte skilja sig innan han hoppade i säng med en annan kvinna, men det hindrade inte honom att plocka ut efterlevandepension i flera år då hans fru enligt en verifierad källa hängde sig dagen innan skilsmässopapper skulle skickas in.
Tycker även att du kan breda ut dig om Obducentens syfte med att karva ut livmodern på en kvinna som förolyckades i en bilkrasch. Vad skulle obducenten använda denna livmoder till tror du?
Och nej, det var INTE vanligt att personal på rättsläkarstationen skar av huvuden på kvinnolik, kollegorna på stationen var uppriktigt chockade över Obducentens tilltag både vad gäller livmodern han skar ut och huvudet han kapade och kokade.

Även OM Teet Härm gjort allt det där, vad är kopplingen till trådämnet som är det mycket specifika mordet på Catrine da Costa. Även om någon är en "skum typ" så gör det absolut inte någon till styckmördare. Vänligen specificera när och var Härm skulle kunna mördat da Costa? Om det visar sig att det totalt saknas några sådana konkreta förslag från dig så innebär det att ditt syfte enbart att ytterligare förtala en mycket utsatt människa.
Citera
2025-01-27, 10:47
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Nähä men det är det bloggen insinuerar. Så jävla löjligt att låtsas som att det inte är så.

TH var rättsläkare och det ingick sålunda i hans jobb att lära sig allt om vilken typ av skador som uppstår efter olika slags brott. Han var tvungen att lära sig om halskotpelare. Den där bloggen påstår att gm kan ha avskilt halsen skickligare utan att ens kunna bevisa det.
Men allt för att kunna koppla till en bestämd utpekad person. Och sen låtsas att det inte är ett utpekande.
Det är för dåligt. Lägg ner.
Citera
2025-01-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Även om det varit så att Allgén lämnat in bilder på en styckad kvinna finns det i sig inget som bevisar bortom rimligt tvivel att denna kvinna är Da Costa och att Allgén varit med om att stycka henne.

Vilka plausibla förklaringar skulle finnas, menar du? Låt oss säga att det hypotetiska scenariot med bilderna vore sant.
Citera
2025-01-27, 11:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Vilka plausibla förklaringar skulle finnas, menar du? Låt oss säga att det hypotetiska scenariot med bilderna vore sant.

Nu är inte frågan ställd till mig, men....

Någon kan ha lämnat in fiktiva bilder från rekvisita till en film.
Det kan vara bilder från ett tågdödat offer. Från en utländsk obduktion av ett tågdödat offer.
Ej nytagna bilder från ett tidigare styckmord för flera år sedan utomlands osv.
Från någon av alla de personer som finns registrerade som försvunna i Sverige under åren.

Allt scenarier som helt enkelt inte kan uteslutas. Just därför kan man inte automatiskt utgå från att alla bilder på något som liknat kroppsdelar, som någon påstår sig sett tre år tidigare sommaren 1984 - absolut måste varit från Catrin da Costa.

Alldeles särskilt när det inte finns minsta samband mellan den utpekade inlämnaren TA och den prostituerade missbrukande kvinna.
Citera
2025-01-27, 11:24
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Just därför kan man inte automatiskt utgå från att alla bilder på något som liknat kroppsdelar, som någon påstår sig sett tre år tidigare sommaren 1984 - absolut måste varit från Catrin da Costa.

Och det var ju inte heller säkert att det var just 1984 denna episod skulle ha inträffat, utan kan ha varit både tidigare och senare.
Citera
2025-01-27, 11:26
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Jag tror sådana tankar är typiska för konspiratoriska fantasier. Om en misstänkt gärningsman gjort något dåligt är det för att han är så smart att han lurar polisen genom medvetna misstag. Om det saknas bevis mot densamme misstänkte är det också för att han är så smart att han lurat polisen och kunnat dölja sin brottslighet genom sin förslagna list. Win-
Tanken går till logiken bakom häxprocesserna. Även där var barn som pekade ut, och den åtalade var dömd på förhand med cirkelresonemang som bevi

Rättsmedicinsk bedömning ska ju som andra rättsläkare tagit upp handla om att redovisa fakta. Ev teorier om gärningsman får andra pussla ihop

En rättsmedicinsk undersökning visar att kroppen är styckad, vissa delar ovarsamt och grovt, andra snitt renare. Det kan vara slump. Det kan vara nåt annat.

Kan polisen med andra starka bevis peka på att det är en läkare som är trolig gärningsman DÅ kanske de enstaka rena snitten kan tolkas så. Men styckningen i sig är inte ett sånt bevis.
Senast redigerad av swimp78 2025-01-27 kl. 12:01.
Citera
2025-01-27, 11:33
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion

Nu var det ju aldrig så att TA bevisligen lämnat in sådana bilder på ett fotolabb.

Fotohandlarparet som hörde av sig flera år efteråt då man gått ut i medierna om foton, och tidigare rättegångar rapporterats. De kunde ju inte ens peka ut TA

Med 90% sannolikhet pekades olika figuranter och poliser ut. Först med diskret guidning av polisen pekade de till slut ut de personer polisen ville få utpekade.
Citera
2025-01-27, 11:39
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
En rättsmedicinsk undersökning visar att kroppen är styckad, vissa delar ovarsamt och grovt, andra snitt renare. Det kan vara slump. Det kan vara nåt annat.

Ja, och det gäller ganska många företeelser egentligen. Om man inte kan något sedan tidigare, exempelvis skära isär en djurkropp, men ställer sig och provar så kommer mycket förstås bli "dåligt", men det är inte alls omöjligt att några enstaka snitt blir "bra", både av ren slump, men även att personen lär sig under arbetet.

Naturligtvis måste man vara ytterst försiktig med att dra några slutsatser kring det och naturligtvis kan man inte berätta om vem man misstänker innan någon annan skall göra ett utlåtande. Även helt omedvetet kan granskaren påverkas och anpassa sin bedömning utifrån det.

Typ som att man säger att "Titta här, de här spikarna tror vi är inslagna av en snickare som vi tror är en mördare. Kan du bekräfta att de är inslagna av just en snickare?".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in