2024-09-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag PM:ar dig en länk till Gladhs förhör.

Intialt postade jag länken som ett tack för den generösa dropboxen, Kattmorfar.
Att en handfull andra personer läser förhöret, spelar mig ingen roll.
Däremot är jag förvånad över att detta betraktas som någon sorts faktamässigt godisregn, och att jag är skyldig att serva så många debattörer som möjligt.
Jag har aldrig haft för avsikt att sprida Gladhs förhör till 1000 personer.

Det finns flera extremt intressanta uppslag i dropboxen du postade.
Nyss såg jag en anteckning om djurhåren, som satt på handduken.

En man som hette Wayne Drott har tydligen analyserat djurhåren.

Och i en annan mapp står det att håren förmodligen är katthår, eller möjligen mårdhår. Längre verkar man inte ha kommit. Det är ju absurt.

Jag är inte rättstekniker, men nog måste polisen kunna typbestämma djurhår?

Dessa djurhår är extremt viktiga, eftersom de kan leda direkt till GM.

Hade GM en ovanlig hund med ovanliga föroreningar, på pälsen, blir det ju jackpot.

GM kan också ha burit ett ovanligt pälsplagg, som hårat av sig.....

Tunna korta fina hästhår finns också, särskilt sommarpäls på tävlingshästar. Ofta finns de i massor i hästtäcken som fastnat i tvättmaskinen när man tvättar.

Mycket tyder på att handduken kommer från E-vägen 25.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-16 kl. 18:46.
Citera
2024-09-16, 18:53
Medlem
Mitt ”best vet” är att ”Gypsy” skulle kunna vara Le*f V*lhelmsson, född 19680130. Barnbarn till Oskar V*lhelm Kaj.

Troligtvis ej längre i livet. Var under 80-talet skriven på en adress i Hanneberg, Solna. -90 var han ”på församlingen skriven”, dvs utan fast hemvist.
Citera
2024-09-16, 19:21
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag är självklart införstådd med att en advokat agerar i sina klientens intresse och det är inte vad jag ifrågasätter.

Mina invändningar rör teorin att Frigell i ett brev till Bergman skulle påstå att Vinof var skäligen misstänkt, om så inte var fallet.

Bergman skulle självklart veta om Vinof var skäligen misstänkt eller ej, alternativt kunde han lätt ta reda på det.

Resultatet av att sanningslöst påstå detta skulle ju bli att Bergman kontrollerade saken och svarade att Vinof inte alls var skäligen misstänkt.
Frigell skulle därmed framstå som antingen oinsatt eller lögnaktig. Vad skulle han, eller hans klienter, vinna på det?

Eller är din teori att Frigell skulle hysa en förhoppning om att Bergman bara skulle lita på hans ord, utan vidare kontroller av påståendet? Då vore ju Frigell inte bara en dålig advokat utan på gränsen till imbecill, vilket jag inte tror att han var.

I mitt inlägg som du besvarade framgår att advokaten troligen ville ÖVERTYGA åklagaren att det fanns tillräckliga skäl att göra dna-analys. Och att advokaten syftade på sin egen skäliga misstanke.
Advokaten försökte självklart inte lura åklagaren på det underliga sätt som nästan hela ditt inlägg handlar om.

Din märkliga tankevärld liknar Eremona2.0s som tyckte det var "uppenbart" att det var polisen som ville göra dna-analys:
Citat:
... Att polisen ville DNA-testa Vinof, är uppenbart ...
Citera
2024-09-16, 19:30
Medlem
zvenzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Hinner inte hämta den, redan mer än tio hämtningar….. kan du skicka länk privat till mig så jag kan hämta filen? Och du måste göra länken unik, alltså att den är ny, inte samma gamla länk.

Otroligt att han la upp den på samma värdelösa delningstjänst IGEN.

Du (och andra) kan hämta förhörhet med "Gladh" här istället (förhöret består bara av två sidor):
https://ibb.co/rmyyrc5 (det ligger som en enda jpg-bild)
Det ska inte finnas nån begränsning på denna delningstjänsten, så det är bara att ladda ner.
Citera
2024-09-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmorfar
Hinner inte hämta den, redan mer än tio hämtningar….. kan du skicka länk privat till mig så jag kan hämta filen? Och du måste göra länken unik, alltså att den är ny, inte samma gamla länk.

Jag gjorde faktiskt en ny länk.

Ok jag har underskattat länkens popularitet.
Helt sjukt, det sker tio hämtningar på tio minuter.
Det finns ju inte 40 personer som är genuint intresserade av denna obskyra länk.

Jag försöker skicka PM.
Funkar inte det, använder jag en annan tjänst.

Trevligt folk, som tar länken som är skickad specifikt till dig.. vissa som hänger i denna tråd är som tolvåringar.

Hur som helst, har du några egna teorier om materialet i dropboxen?

Vem tror du "gypsy" är?
Har du några tankar om brevet?
Citera
2024-09-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tunna korta fina hästhår finns också, särskilt sommarpäls på tävlingshästar. Ofta finns de i massor i hästtäcken som fastnat i tvättmaskinen när man tvättar.

Mycket tyder på att handduken kommer från E-vägen 25.

Det är i sammanhanget viktigt att veta att Vinof faktiskt bodde där, tillsammans med flera andra män. Så gott som alla var missbrukare och grovarbetare.

Klart att de använde zinksalva på händerna.
Citera
2024-09-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
Otroligt att han la upp den på samma värdelösa delningstjänst IGEN.

Du (och andra) kan hämta förhörhet med "Gladh" här istället (förhöret består bara av två sidor):
https://ibb.co/rmyyrc5 (det ligger som en enda jpg-bild)
Det ska inte finnas nån begränsning på denna delningstjänsten, så det är bara att ladda ner.

Är du 12 år?

Delar man sånt här guldmaterial offentligt och gratis, förväntar man sig att folk ska vara glada för vad de får, istället för att gnälla på delningen. Du och alla andra kan dela vidare som ni vill, så något problem existerar inte.

Du visste inte ens att förhöret fanns förra veckan. Försök att vara glad istället för gnälligt svensk.

On topic kan man konstatera att förhöret med Stig Gladh är gigantisk pinsamhet för alla poliser som har jobbat med da Costa-fallet.

Hur i h-e kan man prioritera Uffe, Solnamannen, Härm och Allgén när man har tillgång till sådant här material?

Varför gjorde man husrannsakan hos Gladh istället för hos Vinof?

Varför förhördes inte en enda av Vinofs polare?

Den enkla förklaringen är nog att flera poliser köpte sex av kvinnor som Vinof kände.

Det var väl där skon klämde.....
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-16 kl. 20:10.
Citera
2024-09-16, 20:05
Medlem
Citat:
Jag gjorde faktiskt en ny länk.

Ok jag har underskattat länkens popularitet.
Helt sjukt, det sker tio hämtningar på tio minuter.
Det finns ju inte 40 personer som är genuint intresserade av denna obskyra länk.

Jag försöker skicka PM.
Funkar inte det, använder jag en annan tjänst.

Trevligt folk, som tar länken som är skickad specifikt till dig.. vissa som hänger i denna tråd är som tolvåringar.

Hur som helst, har du några egna teorier om materialet i dropboxen?

Vem tror du "gypsy" är?
Har du några tankar om brevet?

Mitt förslag på Gypsy’s identitet ser du några inlägg upp.
Citera
2024-09-16, 20:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvenzon
I mitt inlägg som du besvarade framgår att advokaten troligen ville ÖVERTYGA åklagaren att det fanns tillräckliga skäl att göra dna-analys. Och att advokaten syftade på sin egen skäliga misstanke.
Advokaten försökte självklart inte lura åklagaren på det underliga sätt som nästan hela ditt inlägg handlar om.

Din märkliga tankevärld liknar Eremona2.0s som tyckte det var "uppenbart" att det var polisen som ville göra dna-analys:
Det är väl självklart att Frigell ville att Bergman skulle begära en DNA-analys, eftersom det är vad brevet handlar om.

Du menar dock att meningarna "(maskerat) är skäligen misstänkt för mord/styckning av da Costa och jag hänvisar till bilagda PM" respektive "För brottet, för vilket (maskerat) är skäligen misstänkt är lindrigaste straff fängelse i två år" ska tolkas som att det enbart är Frigell som själv, på någon slags privat basis, skäligen misstänker Vinof.

Men det var bra att jag fick tillfälle att titta på dokumentet igen, för jag tror nämligen inte att det är Frigell som har författat det PM som han refererar till.

I inledningen skriver Frigell att han enligt överenskommelse med Bergman bilägger ett PM rörande (maskerat). Sedan hänvisar han till detta bilagda PM när han skriver att (maskerat) är skäligen misstänkt.
Ingenstans påstår Frigell att han själv har skrivit detta PM, däremot skriver han: "I övrigt hänvisar jag till min skrift 2009-02-25..." (min fetning).

Det vore ju intressant att få veta varifrån detta PM som ska handla om Vinofs misstankestatus kommer ifrån.
Citera
2024-09-16, 20:12
Medlem
Citat:
Det är i sammanhanget viktigt att veta att Vinof faktiskt bodde där, tillsammans med flera andra män. Så gott som alla var missbrukare och grovarbetare.

Klart att de använde zinksalva på händerna.

Ja Vinhof höll bevisligen på med travhästar och bör ha tvättat massor med textil i samma maskin han tvättar hästtillbehören i. Tvättar man djurhår med tvättmedel flera gånger försvinner klart hårsäckarna med dna och sen blir det svårt att spåra var det kommer från.

Tror inte hygienen på det stället lågt på topp.
Citera
2024-09-16, 20:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Mitt ”best vet” är att ”Gypsy” skulle kunna vara Le*f V*lhelmsson, född 19680130. Barnbarn till Oskar V*lhelm Kaj.

Troligtvis ej längre i livet. Var under 80-talet skriven på en adress i Hanneberg, Solna. -90 var han ”på församlingen skriven”, dvs utan fast hemvist.
Otroligt intressant att du har lyckats få fram det här!
Informationen du postat här tycks ju stämma överens med vad man kan uttolka av brevet.
Citera
2024-09-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs

Osäker om det verkligen skulle vara honom? Hans familj bodde i Västra Skogen -84, då bodde han inte själv sen kom han tillbaka till Stockholm först -86.

Men det måste finnas spår i vart fall 2009 när han skriver brevet? Sen låter det också som han har egen familj i brevet.

Finns det andra kandidater tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in