Citat:
Ursprungligen postat av
zvenzon
I mitt inlägg som du besvarade framgår att advokaten troligen ville ÖVERTYGA åklagaren att det fanns tillräckliga skäl att göra dna-analys. Och att advokaten syftade på sin egen skäliga misstanke.
Advokaten försökte självklart inte lura åklagaren på det underliga sätt som nästan hela ditt inlägg handlar om.
Din märkliga tankevärld liknar Eremona2.0s som tyckte det var "uppenbart" att det var polisen som ville göra dna-analys:
Det är väl självklart att Frigell ville att Bergman skulle begära en DNA-analys, eftersom det är vad brevet handlar om.
Du menar dock att meningarna "(maskerat) är skäligen misstänkt för mord/styckning av da Costa och jag hänvisar till bilagda PM" respektive "För brottet, för vilket (maskerat) är skäligen misstänkt är lindrigaste straff fängelse i två år" ska tolkas som att det enbart är Frigell som själv, på någon slags privat basis, skäligen misstänker Vinof.
Men det var bra att jag fick tillfälle att titta på dokumentet igen, för jag tror nämligen inte att det är Frigell som har författat det PM som han refererar till.
I inledningen skriver Frigell att han enligt överenskommelse med Bergman bilägger ett PM rörande (maskerat). Sedan hänvisar han till detta bilagda PM när han skriver att (maskerat) är skäligen misstänkt.
Ingenstans påstår Frigell att han själv har skrivit detta PM, däremot skriver han: "I övrigt hänvisar jag till
min skrift 2009-02-25..." (min fetning).
Det vore ju intressant att få veta varifrån detta PM som ska handla om Vinofs misstankestatus kommer ifrån.