2025-05-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
En annan anmärkningsvärd sak i UO fallet, med tanke på CdC fallet, var de båda högre linjechefernas inställning till DNA analyser.

I början på 2000-talet förfinades DNA tekniken avsevärt och man kunde få fram profiler från mycket små mängder DNA. Birmingham UK var världsledande på tekniken och SKL hade vare sig kapacitet eller utrustning.

När utredningsledaren hört om möjligheten med DNA i UK ville han skicka dit provet för analys. De båda högre linhechefrerna sa båda nej (!) Den ene (högste) för att han inte riktigt förstod och trodde på DNA tekniken och mellanchefen nekade mer för kostnaden.

Hur som helst gick utredningsledaren bakom ryggen på de båda cheferna och skicka ändå provet till UK.

Det blev ramaskri när fakturan damp ner men de fick även en full profil att matcha potentiella gm mot.

Det var fint och ny chef kom in i bilden som satte tidsstopp på utredningen med ett par veckor, runt midsommar 2004, samt att man fick en övre gräns att testa DNA mot, högst 20 misstänkta.

Nu blev det några fler utan chefernas vetskap, runt 30 män topsades och bland de sista 2-3 testerna fanns just GMs match.

Polisledningen tog åt sig äran för det fina polisarbetet. Samtidigt som man under flera år fryst ut utredarn ner till en källarskrubb med förevändning om samarbetsproblem, skickat honom till samtalsterapeut, försökt få HR att köpa ut honom etc

Det är en fullständigt vidrig historia. Att da Costa-fallet har påverkats på liknande sätt (pga dumhet prestige lathet och alla möjliga mänskliga svagheter) är fullständigt uppenbart.

Om jag minns rätt, hade Kerson Koorti samtal med SKL, som motarbetade Koorti, med det uttalade motivet att förhindra en resningsansökan (!). "Nej ni får ingen testning, för ni vill begära resning!" löd formuleringen, om jag minns rätt. Att ansvariga statstjänstemän beter sig såhär, är hårresande.

Likadant med Gonerka. Självklart skiter alla ansvariga i Gonerkas posthuma integritet. Man stoppar Gonerka-ärendet för att man inte vill se en lösning på da Costa-fallet. Det är min tolkning.

Och samma sak med Vinofs förhör, som tog 6 år att få ut ... det har alltid funnits starka krafter som vill motverka grävandet i da Costa-fallet.

Bara det är ju en anledning att fortsätta gräva.
Citera
2025-05-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är en fullständigt vidrig historia. Att da Costa-fallet har påverkats på liknande sätt (pga dumhet prestige lathet och alla möjliga mänskliga svagheter) är fullständigt uppenbart.

Om jag minns rätt, hade Kerson Koorti samtal med SKL, som motarbetade Koorti, med det uttalade motivet att förhindra en resningsansökan (!). "Nej ni får ingen testning, för ni vill begära resning!" löd formuleringen, om jag minns rätt. Att ansvariga statstjänstemän beter sig såhär, är hårresande.

Likadant med Gonerka. Självklart skiter alla ansvariga i Gonerkas posthuma integritet. Man stoppar Gonerka-ärendet för att man inte vill se en lösning på da Costa-fallet. Det är min tolkning.

Och samma sak med Vinofs förhör, som tog 6 år att få ut ... det har alltid funnits starka krafter som vill motverka grävandet i da Costa-fallet.

Bara det är ju en anledning att fortsätta gräva.

Ja jag skulle tro att detta är ett genomsnitt av svensk polis när det begav sig och bör mer eller mindre avspegla alla utredningar under tidsintervallet då det är en statlig apparat med samma riktlinjer och krav.

Något som ej går att bortse ifrån är att vissa poliser arbetat sig upp i organisationen och har sedan aktivt förhindrat kunskapsutvecklingen som blev ett hot, så gott de förmådde, och därmed förhindrat utredningar från att klarnas upp. Klassiskt är att omplacera duktiga och nytänkare samt upphöja medelmåttor och ”puppets”.

Nu när man fått tillgång till stora delar av CdC utredningen och följt fallet i media över lång tid ser man otroliga brister och fel.

Uttalandet från SKL borde fan ramas in och skickas till idioternas museum.

Precis som du säger verkar intressanta leads och förhör oförklarligt matta i hanteringen. Gladhs, Vinhof, Saba, Gorenka, Gypsyboy mfl samt de rättstekniska bevisen saknar både relevanta frågor, svar och aktion.

Det ligger väldigt nära till hands att förklaringsmodellen även här bottnar i chefsproblematik inom polisen, att man helt enkelt inte ville att fallet tog riktning från de utpekade TH och TA och sedermera Solnamannen av olika anledningar.

Som sagt det kan ev finnas tidiga intressanta dokument hos Solnapolisen i ärendet som bara blev arkiverat då Stockholmspolisen tog över ärendet och samarbetet gick om stöpet.

Likaså undrar jag vad alla hyllmeter med pärmar i CdC fallet innehåller som man ser i inslaget från stockholmspolisen i dokumentären? Det är ca 99% mer papper än fupen i tråden. Här finns nog en hel del som inte sett dagsljuset ännu.

Som sagt skyddades nog polisens felhantering med både sekretess och olika slags ”arkivering”.

Det ser inte ut att vara någon tillfällighet att rättstekniska bevis försvunnit eller att man inte kommit vidare med adekvata DNA profilerna i fallet CdC.
Senast redigerad av viperstyle 2025-05-15 kl. 12:04.
Citera
2025-05-15, 12:59
Medlem
Spännande med bostaden på Bergsgatan.

Finns förhöret med Gonerka att hitta någonstans i tråden förresten?
Mig veterligen finns det väl ingen bevisad koppling mellan Da Costa och Gonerka. Besökte han Malmskillnadsgatan?
Citera
2025-05-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden

Mig veterligen finns det väl ingen bevisad koppling mellan Da Costa och Gonerka. Besökte han Malmskillnadsgatan?

Hans förhör finns inte i tråden.
Ja han var välkänd på Malmskillnadsgatan.
Inget vittne har sett BO tillsammans med BO.
Citera
2025-05-15, 18:23
Medlem
Henselons avatar
En sak som jag minns från när jag löste "Döden är en man" för ganska så länge sedan var att jag tänkte: "Fan, om man bara
visste vem som ringde till Catrines Morsa när de första liksäckarna hittades så skulle detta vara löst nu".

Hade ingen aning om att man faktiskt fick fram ett tel.nr och med det en person som med största sannolikhet ringde upp
C´s Morsa.

En mycket intressant tråd må jag säga, har varit stundtals kul, många intressanta inlägg.
Citera
2025-05-15, 20:00
Medlem
Citat:
Likaså undrar jag vad alla hyllmeter med pärmar i CdC fallet innehåller som man ser i inslaget från stockholmspolisen i dokumentären? Det är ca 99% mer papper än fupen i tråden. Här finns nog en hel del som inte sett dagsljuset ännu.

Dan Josefsson påstod ju sig ha gått igenom hela slasken, vilken enligt honom består av ca 40 pärmar.

Men jag undrar om han verkligen nagelfor varenda sida. Det blev nog en del skumläsning i hopp om att hitta ytterligare saker som talar emot TH och TA. Märkligt nog, i dokumentären, så är det ytterst lite från slasken som presenteras. Å andra sidan hade han aldrig som mål att peka ut någon alternativ gärningsman.
Citera
2025-05-15, 20:02
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Håller helt med dig.
Vissa var farligt rigida och det fanns uppenbara ledningsproblem.

Haha nej det är mina egna slutsatser från att reflekterat över bakgrunden i CdC fallet och jämfört med händelserna som dokumentärserien bygger på i UO utredningen. Insynen i poliskåren är otroligt intressant att få ta del av.

Finns säkert mer att fundera över.

Går ännu att se på SVT play;

https://www.svtplay.se/jakten-pa-en-mordare

Edit:
Kan tillägga att serien berättar historien om den spaningsgrupp med Per-Åke Åkesson i spetsen som löste flera kvinnomord i nordöstra Skåne och till slut även det till synes olösbara fallet med Helén.
Serien bygger på Tobias Barkmans reportagebok med samma namn.
En annan intressant likhet mellan mordet på Helén och da Costa-fallet är mängden potentiella gärningsmän. I Heléns fall kunde ju polisen lokalisera en mängd pedofiler och sexförbrytare som uppehållit sig i närheten då hon kidnappades. På samma sätt fanns flertalet suspekta individer runt Catrine. En avsevärd skillnad är så klart att polisen faktiskt till slut utredde de märkliga männen i Heléns närhet...

Något jag funderat över är om man någonsin undersökte UO i da Costa-fallet. Han dömdes ju 2005 när utredningen fortfarande var öppen, och med hänsyn till att han dels plockat upp och mördat en prostituerad heroinist, dels dumpat Helén i en svart sopsäck på en inte särskilt undangömd plats, vore det rimligt att ta sig en titt på honom. Men i da Costa-utredningen gjorde man visserligen sällan rimliga åtgärder.

Personligen ser jag inte UO som trolig gärningsman i da Costa-fallet, även om jag tror att det är mycket möjligt att han gjorde sig skyldig till fler mord än de han dömdes för.
Citera
2025-05-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden

Gonerkas förhör kanske vore något att begära ut. Men jag tror Per Lindeberg ändå beskrev förhören ganska ingående i sin första upplaga av boken "Döden är en man". Jag tror han förhördes två gånger, om jag inte minns helt fel. Och Lindeberg kunde väl påvisa att han ljugit, eller att hans alibi inte höll, eller hur det nu var.

Att Gonerka trots allt rörde sig på Malmskillnadsgatan gör på något vis att han inte helt kan uteslutas som tänkbar gärningsman. Jag menar, läs bara Nils-Göran Korsvalls förhör där CdC behöver gå till Malmskillnadsgatan i princip varenda dag för att skaffa pengar till narkotika. Ibland två gånger på en och samma dag. Det som talar emot Gonerka är dock att det saknas känd koppling till FP2 på Eugeniavägen.
Citera
2025-05-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Dan Josefsson påstod ju sig ha gått igenom hela slasken, vilken enligt honom består av ca 40 pärmar.

Men jag undrar om han verkligen nagelfor varenda sida. Det blev nog en del skumläsning i hopp om att hitta ytterligare saker som talar emot TH och TA. Märkligt nog, i dokumentären, så är det ytterst lite från slasken som presenteras. Å andra sidan hade han aldrig som mål att peka ut någon alternativ gärningsman.

Har han plöjt igenom dessa 40 pärmar, har han säkert hittat grejer som han jobbar vidare med. Isf gör han kanske en bok eller en dokumentär av fynden.

Att det finns stoff till en bok eller en dokumentär i slasken, råder det ingen tvekan om. Det måste finnas "spill", intressanta grejer som inte fick plats i dokumentären.

I den framgick tex ingen information om Eugeniavägen, om BO:s kärleksrelation i Stockholm, att Allgén och BO hade samma advokat, att Vinof sa att BO träffade R på Röda rummet, att Korsvall umgicks med BO den 10/6.
Citera
2025-05-16, 12:57
Medlem
Angående personen som påstod att det pågick en intim relation med BO, var personen skriven på Hornsgatan 156 1980 och 1985. Denna person träffade BO vid flera tillfällen i maj och juni 1984.

Den enkla slutsatsen bör bli att BO antagligen höll till i trakterna kring Högalidsparken och Hornstull på våren och sommaren 1984. Att BO sov i en lägenhet på Hornsgatan 156, verkar rimligt att anta.

Med tanke på ovanstående, blir incidenten i Högalidsparken ännu mer intressant. Robert jobbade på Södermalm och Stig skrev sig på Götgatan 1984. Jag har dock inget exakt datum.
Citera
2025-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

DJs dokumentär hade klart syfte att påvisa TH och TA orättvisa och justitiemorden i sig.

Tror du har helt rätt i att deras fokus inte alls låg i att spåra en eller flera GM.

Har man inte full tillgång till hela slasken blir kruxet att veta vad man ska fråga efter.

Jag blir inte förvånad om det skulle visa sig att det finns fler inkomna tips/ leads efter förhör som aldrig hanterades.
Citera
2025-05-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
En annan intressant likhet mellan mordet på Helén och da Costa-fallet är mängden potentiella gärningsmän. I Heléns fall kunde ju polisen lokalisera en mängd pedofiler och sexförbrytare som uppehållit sig i närheten då hon kidnappades. På samma sätt fanns flertalet suspekta individer runt Catrine. En avsevärd skillnad är så klart att polisen faktiskt till slut utredde de märkliga männen i Heléns närhet...

Något jag funderat över är om man någonsin undersökte UO i da Costa-fallet. Han dömdes ju 2005 när utredningen fortfarande var öppen, och med hänsyn till att han dels plockat upp och mördat en prostituerad heroinist, dels dumpat Helén i en svart sopsäck på en inte särskilt undangömd plats, vore det rimligt att ta sig en titt på honom. Men i da Costa-utredningen gjorde man visserligen sällan rimliga åtgärder.

Personligen ser jag inte UO som trolig gärningsman i da Costa-fallet, även om jag tror att det är mycket möjligt att han gjorde sig skyldig till fler mord än de han dömdes för.

Du har absolut helt rätt i att många suspekta män lokaliserads snabbt i Helen-fallet, vissa av dem förhördes direkt. När det blev dags för toppning var de fortfarande aktuella att testa.

Otroligt nog fanns ingen alls på polisens lista i CdC fallet efter både tips och leasa i förhör, att testa mot vare sig dna eller fingeravtryck. Det är minst sagt anmärkningsvärt.

Det är flera som öppet påtalat bristerna genom åren.

Till exempel har den nu framlidne rättsläkaren Gerhard Voigt beklagade sig över polisens ointresse för Gonerka i samband med da Costa-utredningen.

Likaså har O Torge gjort uttalande:

”Torge har varit engagerad i da Costa-fallet under en rad år och reagerat starkt på att inte teknisk bevisning använts för att lösa mordet.”

”Det är sorgligt att rättsväsendet inte vill lösa mordet på Catrine, säger Olle Torge till Nyheter24”.

Och

”I polisförhören nämns en vän som skjutsat Gonerka till stan vid hans resor förbi Malmskillnadsgatan. Polisen förhörde aldrig denna vän och ingen vet i dag vem han är, då utredarna inte tog mannens kontaktuppgifter.”

Visst låter det som det går i samma linje som polisens ointresset i Gladhs tips eller matta förhör med Vinhof? Och allt annat som säkert kom in och som peka bort från TA/TH.

Nu ser jag varken SG eller UO som de starkaste kandidaterna. Bla för att den geografiska profilen inte passar in på någon av dem.

Varför skulle SG ens dumpat utanför city och precis på E-vägen?

Jag ser inte heller UO som en trolig GM i CdC fallet, kanske mest för hur han rörde sig. I stort var han boendes och arbetade i Skåne (Höör, Hörby, Tyringe, Örkelljunga mfl). Sen mot slutet när han åkte fast bodde han i Småland, Vimmerby.

Tror precis som du att han har många flera öde på sitt samvete. Både djur och människor.

Om polisledningens ovilja att använda de rättstekniska bevisen i cdc-fallet handlade om att TH och TA bara skulle vara skyldiga ’no matter what’, ren inkompetens, kostnadsfråga eller en kombination av allt är svårt att veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in