2025-03-17, 19:56
Medlem
Detta har säkert vridit och vänts på tidigare men ju mer jag läser om Catrines agerande under (och efter) pingsten ’84 så får jag mer och mer känslan av att hon var hotad. Hon var rädd för någon och gömde sig. Frågan är för vem gömde hon sig? Från att ha spenderat massor av tid i Kungsträdgården och på M-gatan så slutade hon tvärt att hänga där. Trots att hennes vänner fanns där och det var där hon tjänade pengar samt fick tag på sitt stuff. Om hon gömde sig för TÅ så hade som någon nämnde inte Ragges stuga i Ösmo varit rimligt. Så, vem var hon riktigt rädd för? Och var det så att denne person till slut fick tag på henne?
Citera
2025-03-17, 20:52
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Naturligtvis finns det mängder av besvärande omständigheter kring TÅ, men jag vill invända mot att det inte finns något konkret beträffande VO.

Kombinationen av att C bevisligen kände VO, att hennes kvarlevor återfanns i nära anslutning till hans boende och att han sedan undvek polisen och kom med genomskinliga lögner är i mina ögon lite för många suspekta sammanträffanden.

Jag anser inte att VO måste ha varit skyldig, men om han var helt ovetande och inte ens misstänkte vem som kunde vara gärningsmannen måste man föreställa sig att någon dumpade säckarna på Eugeniavägen, där man hade social kontroll på varandra, utan att väcka uppseende, och att VO efter att fått reda på att hans bekanta hittats styckad i princip runt knuten beslutade sig för att inte ens samtala med polisen av ett helt orelaterat skäl. Inte omöjligt, men kanske inte heller sannolikt.

En annan aspekt är kunskapen som saknas. Eftersom ingen undersökning av VO och Eugeniavägen 25 gjordes kan det givetvis ha funnits bevis där som aldrig blev funna. Om C levde efter pingsten, vilket jag ser som troligt, saknas även i det avseendet information om vad hon gjorde och vilka hon träffade.
Hur väl kände CdC VO? Hans namn i telefonboken var felstavat och numret var fel om jag minns rätt. VO hade bevisligen utnyttjat hennes tjänster, men var de verkligen bekanta som exempelvis TÅ eller NL och CdC?

Att VO undvek polisen och kom med genomskinliga lögner borde inte vara mer suspekt än att TÅ gjorde det, snarare mindre suspekt eftersom VO hade en kriminell livsstil på ett annat sätt än TÅ och därför hade starkare skäl att undvika polisen generellt än honom.

Du har såklart rätt i att det kan ha funnits bevis som aldrig hittades, men det kan desvärre aldrig kalkyleras på då man i så fall kunde misstänka vem som helst.
Citera
2025-03-17, 21:07
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Skötseln av Billiga Andersson var så kaotisk och amatörmässig, att jag betvivlar att man hade en professionell logga.

Jag har sett ett tiotal av deras annonser och det var bara en enkel text (BILLIGA ANDERSSON) vad jag minns.

Ja någonstans bör hela arbetet kring den lilla lastbilen finnas dokumenterat.

Vi kan också notera att det fanns flera skäl att ta ett snack med Stig. Han var van arbetskraft på Billiga Andersson, han såg ut som en av männen i Högalidsparken och han såg dessutom ut som mannen som höll till vid Solnabron (!).

Han var dessutom väl bekant med Robert och Vinof.

Detta var ju hans vänner.

Ändå ställdes inte en enda fråga till honom, i samband med BO:s död.

Otroligt.
Jag tänkte främst på ifall Arns Express hade någon logga. Som jag förstått det var dessa företag välskötta innan Vinof tog över och då kunde en eventuell logga hänga kvar på t ex lastbilar. Men det var en chansning.

Jo, jag instämmer gällande Stig, men jag undrar om det under 1984 fanns några offentliga dokument på att han jobbade och uppehöll sig på Eugeniavägen? Roberts närvaro bekräftades ju via polisens egen dokumentation över vansinnesfärden med den stulna bilen, så honom hade man teoretiskt kunnat lokalisera. Men Stig fanns väl inte med i förteckningen över männen som polisen stötte på när de utredde bilstölden?

Om Stig gick lite under radarn och saknades i offentliga papper kan han naturligtvis ha fallit mellan stolarna på grund av det, särskilt med tanke på att polisen inte ens bemödade sig om att höra t ex Robert som man själva hade knutit till Eugeniavägen.

Angående lastbilen reagerar jag över att polisen lyckades finna rätt bil, av alla bilar i Stockholm, utifrån en relativt vag beskrivning och utan registreringsnummer. Det är självklart osannolikt att man sprang på rätt bil av en slump, utan det tycks vara så att polisen visste var de skulle leta alternativt att man spanade på Eugeniavägen och följde efter den till Hötorgsgaraget.

I vilket fall verkar polisen ha tagit detta tips på allvar. Enligt SJ-växlaren hade han känt igen såväl bil som förare, men låtsades att han inte kände igen föraren. Jag tolkar det som att han sa till polisen att han igenkände lastbilen och i sådana fall kan man verkligen undra hur - och om! - man utredde detta vidare.
Citera
2025-03-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Detta har säkert vridit och vänts på tidigare men ju mer jag läser om Catrines agerande under (och efter) pingsten ’84 så får jag mer och mer känslan av att hon var hotad. Hon var rädd för någon och gömde sig. Frågan är för vem gömde hon sig? Från att ha spenderat massor av tid i Kungsträdgården och på M-gatan så slutade hon tvärt att hänga där. Trots att hennes vänner fanns där och det var där hon tjänade pengar samt fick tag på sitt stuff. Om hon gömde sig för TÅ så hade som någon nämnde inte Ragges stuga i Ösmo varit rimligt. Så, vem var hon riktigt rädd för? Och var det så att denne person till slut fick tag på henne?

I detta inlägg av echoesofglory från 2013-04-27 spekuleras om varför:

CdC var kanske extra utsatt just i den situation som uppstod efter pingsthelgen, hon var efterlyst och skulle omhändertas av myndigheter. Det fanns ett sätt att undvika detta: hitta en fast bostad, det var bland annat därför hon ringde Ragnar Lindgren efter pingsthelgen för att hyra en stuga, samt att maken från Portugal väntades till Sverige. Styckmord sker oftast i bostäder som tillhör mördaren, här finns såklart en mängd scenarion, lägenheten i S-berg osv. Ingen kände ju till detta 1984-1988 eftersom Ragnars, Sabas, TÅ:s och BM:s vittnesmål hamnade i slasken eller lades undan av misstag. Hade polisen kontrollerat när och varifrån Catrine ringt sina samtal hade rättegången sett helt annorlunda ut. Att man egentligen inte vet var CdC bodde sista dagarna är ju också lite märkligt, det är väl bara i SvD som Solnamannens lägenhet pekas ut som sista bostaden. Idag är SG:s lägenhet, lägenheten i S-berg och Vincents lokal på Eugeniavägen renoverade eller borta...Värt att tänka på är även att CdC mellan januari och maj 1984 hamnade på sjukhus pga överdoser inte mindre än tre gånger. Om hon nu befann sig hos en bekant som låtit henne bo där kan mycket väl en panikstyckning ägt rum, tex hos Vincent...
Citera
2025-03-17, 21:33
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Hur väl kände CdC VO? Hans namn i telefonboken var felstavat och numret var fel om jag minns rätt. VO hade bevisligen utnyttjat hennes tjänster, men var de verkligen bekanta som exempelvis TÅ eller NL och CdC?

Att VO undvek polisen och kom med genomskinliga lögner borde inte vara mer suspekt än att TÅ gjorde det, snarare mindre suspekt eftersom VO hade en kriminell livsstil på ett annat sätt än TÅ och därför hade starkare skäl att undvika polisen generellt än honom.

Du har såklart rätt i att det kan ha funnits bevis som aldrig hittades, men det kan desvärre aldrig kalkyleras på då man i så fall kunde misstänka vem som helst.
Ja, C hade stavat namnet "Vilnoff" eller liknande, vilket kanske inte är så anmärkningsvärt med hänsyn till att namnet är så pass udda. Siffrorna 16 och 60 hade sammanblandats i telefonnumret.

Det har väl aldrig klarlagts hur pass nära CdC och VO kände varandra, men enligt honom själv grep han bland annat in och försökte försvara henne när en hotfull man hällde kaffe på henne på Röda rummet, så något mer än en ytlig bekantskap bör det ha varit. VO påstod för övrigt att han aldrig köpte sex av C, utan att de skämtade om att de skulle vara tillsammans när hon blev ren. Det senare kan man ju tro vad man vill om, men om han talade sanning tyder även det på att de åtminstone inte enbart hade en relation som baserades på prostitutionen.

Ja, att VO kan ha haft andra skäl att undvika polisen är givet, men kombinationen av att han kände C, att kroppsdelar hittades i hans närhet och att han undvek polisen efter att C identifierats tycker jag är lite för många besvärande punkter. TÅ gjorde väl inga försök att komma undan förhör, även om hans utsagor lämnar en hel del att önska gällande trovärdighet?

Nej, att kalkylera utifrån aldrig hittade bevis är så klart inte önskvärt (då gräver man snart i trädgårdsland efter saknade huvuden), utan det är enbart ett konstaterande att kunskapen saknas. I fallet med TÅ vet vi vad polisen fann, beträffande VO är det oklart vad, om något, som skulle kunna ha funnits i bevisväg. Detsamma gäller ju exempelvis stugorna i Ösmo, som inte heller undersöktes, trots att TÅ påstod att C sa att hon skulle komma och hämta sina saker där. Detta skedde inte, vad jag vet, och om hon lämnade tillhörigheter där hade det varit väldigt intressant att få veta vilka.
Citera
2025-03-18, 10:55
Medlem
Vi är flera som har misstänkt att Vinof sammanförde BO med diverse polare, som höll till på Eugeniavägen. Flera av Vinofs polare var tunga missbrukare i tjugoårsåldern, med gedigna och långa missbrukarkarriärer. Detta var tunga blandmissbrukare som började missbruka på 70-talet. Det är närmast självklart att BO skulle springa på dessa personer, om hon kände Vinof. Och även utan hans medverkan, hade hon svårt att undvika att interagera med Robert, Stig och liknande personer.

Nu har det i alla fall bekräftats att BO träffade en av Vinofs arbetskamrater under 1984. Mannen ifråga var tung blandmissbrukare och var livsfarlig i berusat och påtänt tillstånd. Mycket intressant.
Citera
2025-03-18, 20:17
Medlem
Jag skumläste återigen igenom Agells resningsansökan från 2003/2004 och där kan man bland annat läsa följande:

"Två män som umgicks med Catrine da Costa i Stockholm före pingsthelgen 1984 var BM och TÅ. (Det var dessa båda som Ragnar Lindgren omtalade i förhöret med honom.) Den 16/8 resp. 28/8 1984 genomförde polisen långa förhör med dem om deras förehavanden i allmänhet inklusive vad de gjort dag för dag veckan före och under denna helg (d.v.s. lördagen den 9, pingstafton – måndagen den 11 juni, annandagen). Polisprotokollen med förhörsutskrifter från 34 bandinspelningarna upptar 38 resp. 128 sidor.

Så totalt 166 sidor av förhör med BM och TÅ ska finnas. Hur många av dessa är det som saknas i dropboxen?

Jag har ju själv inte vågat kolla igenom första dropboxen, men vad jag förstod så innehöll den mest allt kring Teet och Thomas.

I de andra delarna som jag tittat i kan jag inte erinra mig 166 sidor. Eller har jag missat något? Såvitt jag förstår så saknas 5 sidor från TÅ:s förhör. Då återstår 161 sidor totalt. Är det verkligen så många?
Citera
2025-03-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag skumläste återigen igenom Agells resningsansökan från 2003/2004 och där kan man bland annat läsa följande:

"Två män som umgicks med Catrine da Costa i Stockholm före pingsthelgen 1984 var BM och TÅ. (Det var dessa båda som Ragnar Lindgren omtalade i förhöret med honom.) Den 16/8 resp. 28/8 1984 genomförde polisen långa förhör med dem om deras förehavanden i allmänhet inklusive vad de gjort dag för dag veckan före och under denna helg (d.v.s. lördagen den 9, pingstafton – måndagen den 11 juni, annandagen). Polisprotokollen med förhörsutskrifter från 34 bandinspelningarna upptar 38 resp. 128 sidor.

Så totalt 166 sidor av förhör med BM och TÅ ska finnas. Hur många av dessa är det som saknas i dropboxen?

Jag har ju själv inte vågat kolla igenom första dropboxen, men vad jag förstod så innehöll den mest allt kring Teet och Thomas.

I de andra delarna som jag tittat i kan jag inte erinra mig 166 sidor. Eller har jag missat något? Såvitt jag förstår så saknas 5 sidor från TÅ:s förhör. Då återstår 161 sidor totalt. Är det verkligen så många?

Jag tänker på det här med bandinspelningarna från förhören. Kan dessa finnas arkiverade eller raderade man dessa när förhören antecknades ned? Vet att man har hittat inspelade förhör från Palmeutredningen och att en del t.o.m har lyckats få ut kopior. Det hade varit otroligt att få höra förhören med TÅ och BM.
Citera
2025-03-18, 20:56
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar

Det låter ju som om att det finns en hel del som saknas...

I den sista bilagan i dropboxen får jag det till 15 sidor förhör med TÅ och 4 sidor med BM.
Citera
2025-03-19, 09:43
Medlem
Det är en hel del sidor som saknas, i vart fall i TÅs förhör, om man ska ha tillit till sidnumreringen.

Det som finns redovisat i materialet är vad vi tror TÅ visste men faktum är, med alla saknade sidor, att han mycket väl kan ha visst om både var CdC bodde sista tiden och vem hon umgicks med, även om ej till namn.

Har för övrigt gjort förfrågning om att ta del av Madeleine förhör som saknas i sin helhet men inte hört något.
Senast redigerad av viperstyle 2025-03-19 kl. 09:53.
Citera
2025-03-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det är en hel del sidor som saknas, i vart fall i TÅs förhör, om man ska ha tillit till sidnumreringen.

Det som finns redovisat i materialet är vad vi tror TÅ visste men faktum är, med alla saknade sidor, att han mycket väl kan ha visst om både var CdC bodde sista tiden och vem hon umgicks med, även om ej till namn.

Har för övrigt gjort förfrågning om att ta del av Madeleine förhör som saknas i sin helhet men inte hört något.

Vet du om faktumet att dessa sidor saknas i den digitala FUP:en innebär att dessa även saknas på plats i polisens arkiv? Eller kan det vara så att dessa sidor faktiskt finns kvar ”i fysisk form” hos polisen.

Jag har dålig koll på hur det funkar med arkiven.
Citera
2025-03-19, 14:02
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Vet du om faktumet att dessa sidor saknas i den digitala FUP:en innebär att dessa även saknas på plats i polisens arkiv? Eller kan det vara så att dessa sidor faktiskt finns kvar ”i fysisk form” hos polisen.

Jag har dålig koll på hur det funkar med arkiven.

De borde väl finnas kvar, någon/några inom Polisen har gett Läkarnas Juridiska ombud
full insyn i dessa( som sig bör). Sen så har ju någon, följt av godkännande från andra högre upp i näringskedjan, funnit det för gott att släppa delar av "slasken"!
Men som sagt, mycket saknas när det gäller T.Å+ B.M..
166-19=147 sidor saknas alltjämnt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in