2010-05-12, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det låter rätt logiskt när du lägger fram det och också förståeligt att advokaten kan vara med. Däremot tycker jag fortfarande att det är skitkonstigt att Daddy kommer med dit. Och jag tycker att det är rätt osmidigt av advokaten att bara dyka upp som gubben ur lådan utan att ha pratat med polisen först.

Okej, men har du sett nån källa på det här? Tycker det är så konstigt att Maytio vill övertyga om nåt men ändå inte har nåt att komma med än uppgifter hämtade från hans eget liv. Tycker inte du det?

Det kan vara så att advokaten kan vara i medhörningsrum, det tror jag också men var är källan.
Citera
2010-05-12, 19:23
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leroy1
För det första så skall alltid utredningar göras skyndsamt.
För det andra så skall den anklagade antingen vara häktad eller upplyst om vad den är anklagad för, självklart är det idag mer rättsäkert om advokater får ta del av utredningar och förhör även om de ibland görs så fort så ingen hinner begära att medverka.

Här har det ju flytit alltför mycket vatten i Göta kanal mellan påstådda övergrepp och utredningar/förhör.

Sen är det väl bra om den vuxne som står åtalad för övergrepp och anser att inga övergrepp skett blir hörd först så att man inte behöver utsätta barnen för detta i onödan.

Skedde det i tur och ordning?
Fanns det brister i det som idag framkommit?

Så klart bör den anklagades ombud ha rätt att närvara för att bevaka att det går rätt till.

Leroy

Nu är det väl inte ombudets närvaro som upprör mest. Att Joakim Ramstedt begär att få vara med under förhöret är väl det som ifrågasätts.

Timingen visar på att det är ett sätt att störa och ev. påverka målsägaren. Hur hade du reagerat om du hade varit i dotterns ålder och beroende ställnig?
Citera
2010-05-12, 19:23
Bannlyst
Citat:
Blinkern.

Jag är inte förvånad över dina insunationer. Det ingår liksom i en del av de som förföljer och skriver ner TS. resonemang.

Leroy

Beror det på mig eller på vad du skriver tror du.

Om man skriver att pedofiler själva ska få neka och då ska man inte förhöra barn så, ja då kan det lätt bli så. Men jag förstår att det är obehagligt men skyll inte det på mig och några feminister är du snäll.
Citera
2010-05-12, 19:27
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det låter rätt logiskt när du lägger fram det och också förståeligt att advokaten kan vara med. Däremot tycker jag fortfarande att det är skitkonstigt att Daddy kommer med dit. Och jag tycker att det är rätt osmidigt av advokaten att bara dyka upp som gubben ur lådan utan att ha pratat med polisen först.

Att pappan dyker upp kan jag förstå att "polisen med 30 år i yrket" tycker är obehagligt.

Men - hey.

Det är alltså medhörning. Alla utom förhörsledaren vistas i ett annat rum och det ordnas så att den som förhörs och de som finns med i det andra rummet aldrig riskerar att stöta på varandra. Med andra ord ska detta egentligen inte vara några problem.

Det går till så att förhörsledaren lämnar rummet för att gå in till de som lyssnar och tar med sig deras frågor tillbaka in. Ibland händer det att förhörsledare kläcker ur sig att frågan kommer från åklagaren eller advokaten men detta är ju helt onödigt. Det är ju bara att ställa frågan - som inte sällan är väldigt bra eftersom man lyssnar på ett annat sätt vid medhörning.

Att den misstänktes advokat ska vara med är självklart ur rättssäkerhetsperspektiv. Men en professionell och opartisk utredare som kan se alla i ögonen borde inte ha några mentala problem att acceptera att den misstänkte får lyssna på sitt barn. Han kan ju bidra med kanonfrågor som hon inte kommit på...
Citera
2010-05-12, 19:29
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Okej, men har du sett nån källa på det här? Tycker det är så konstigt att Maytio vill övertyga om nåt men ändå inte har nåt att komma med än uppgifter hämtade från hans eget liv. Tycker inte du det?

Det kan vara så att advokaten kan vara i medhörningsrum, det tror jag också men var är källan.

Nej ingen källa. Jag har slängt ut frågan på Juridik här och hoppas på fler svar där förhoppningsvis med hänvisning till skriftliga källor.
Citera
Medlem
Blinkern.

Svar:
Nej, jag ber polisen låsa in dom med dig i en källare!

Såvida jag inte hinner före polisen.

Har dom våldfört sig så vet jag att det finns bevis och självklart är det viktigt att dottern kan peka ut att det är rätt personer som gripits.

Sen handlade ju frågan om att de bör få frågan om dom vet vad dom gjort innan man låser in dom eller agerar. Oftast så syns det om någon är ärlig eller ej.

Man kan ibland lägga ihop en kedja av händelser som leder fram till nästa situation. Det tycker jag borde framgå i TS. fall vilket även lades ner.

Leroy
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Att pappan dyker upp kan jag förstå att "polisen med 30 år i yrket" tycker är obehagligt.

Men - hey.

Det är alltså medhörning. Alla utom förhörsledaren vistas i ett annat rum och det ordnas så att den som förhörs och de som finns med i det andra rummet aldrig riskerar att stöta på varandra. Med andra ord ska detta egentligen inte vara några problem.

Det går till så att förhörsledaren lämnar rummet för att gå in till de som lyssnar och tar med sig deras frågor tillbaka in. Ibland händer det att förhörsledare kläcker ur sig att frågan kommer från åklagaren eller advokaten men detta är ju helt onödigt. Det är ju bara att ställa frågan - som inte sällan är väldigt bra eftersom man lyssnar på ett annat sätt vid medhörning.

Att den misstänktes advokat ska vara med är självklart ur rättssäkerhetsperspektiv. Men en professionell och opartisk utredare som kan se alla i ögonen borde inte ha några mentala problem att acceptera att den misstänkte får lyssna på sitt barn. Han kan ju bidra med kanonfrågor som hon inte kommit på...

För att inte tala om vilken kanon förberedelse han fått inför sitt eget förhör.

Du gillar att spela lite naiv va?
Citera
2010-05-12, 19:40
Bannlyst
Citat:
Blinkern.

Svar:
Nej, jag ber polisen låsa in dom med dig i en källare!

Såvida jag inte hinner före polisen.
Ja du är sån va!?

Citat:
Har dom våldfört sig så vet jag att det finns bevis och självklart är det viktigt att dottern kan peka ut att det är rätt personer som gripits.
Okej, utan bevis så tror du inte ens din egen dotter. Det är väl det som är skillnaden mellan dig och många andra föräldrar, att de vill utreda saken inte att våldtäktsmännen ska få delta vid förhöret för att förbereda sitt försvar. Men din sympati ligger alltså för de som våldtar din dotter, du vill alltså att de ska få den hjälpen för att komma undan.

Citat:
Sen handlade ju frågan om att de bör få frågan om dom vet vad dom gjort innan man låser in dom eller agerar. Oftast så syns det om någon är ärlig eller ej.

Citat:
Man kan ibland lägga ihop en kedja av händelser som leder fram till nästa situation. Det tycker jag borde framgå i TS. fall vilket även lades ner.
Ja det gick inte att bevisa för det var bara en flickas berättelse. Och det tycker du är bra, på samma sätt som du tycker det vore bäst om de som gruppvåldtar din dotter, om det skulle hända, att de får delta i förhören av din dotter så att de på bästa sätt kan förbereda sig och slippa bli dömda.

Självklart var det rätt att Joakim inte fick delta i förhören. Men som sagt det var svårt att väcka åtal då det inte fanns några mer bevis än den lilla flickans berättelser.

Leroy
Citera
2010-05-12, 19:49
Medlem
Blinkern.

Missförstå mig rätt.

Jag ser gärna livstid och avrättning för dessa sjuka personer. (Våldtäktsmän och pedofiler. Det gäller övergrepp mot såväl kvinnor, män, tjejer och killar.
Ser inga som hellst problem med detta straff för verkliga förövare.

Dock inte påstådda förövare.
Vilket du ibland för övrigt verkar njuta av att insinuera.

Du kan ju fråga dig vem som är sjuk och manisk?

Försöker sätta dig över utredningar och rätt.

Leroy
Citera
2010-05-12, 19:50
Bannlyst
Citat:
Blinkern.

Missförstå mig rätt.

Jag ser gärna livstid och avrättning för dessa sjuka personer. (Våldtäktsmän och pedofiler. Det gäller övergrepp mot såväl kvinnor, män, tjejer och killar.
Ser inga som hellst problem med detta straff för verkliga förövare.

Dock inte påstådda förövare.
Vilket du ibland för övrigt verkar njuta av att insinuera.

Du kan ju fråga dig vem som är sjuk och manisk?

Försöker sätta dig över utredningar och rätt.

Leroy

Men du vill ju inte de misstänkta ska få närvara vid förhör av de ev. offren. Förstår du inte själv då att du ger dem all världens chans att slippa stå till svars för vad de har gjort?

micro, henrik, fulla som fan, inboxarna!!
Citera
2010-05-12, 19:50
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Men snälla du. Jag beskriver inte hur jag upplever en målning av Picasso. Jag berättar att det de senaste 15 åren närvarat en jävla massa advokater vid förhör med barn.
Hur fan ska jag kunna vantolka detta förhållande? Antingen talar jag sanning eller så ljuger jag. Det finns inga alternativ.

Under din "karriär" har det förekommit någon gång att en pappa som är misstänkt gränsöverskridande sexuell aktivitet kommit instormandes med bandspelare och advokat strax innan förhöret ska börja?

Dessutom krävt att få närvara om än i ett medhörningsrum?
Citera
2010-05-12, 20:03
Medlem
Blinkern.

Pratar du omvända språket nu igen?

Citat:
Men du vill ju inte de misstänkta ska få närvara vid förhör av de ev. offren. Förstår du inte själv då att du ger dem all världens chans att slippa stå till svars för vad de har gjort?

Ingen direkt konfrontation mellan misstänkt och offer har jag väl tillstyrkt? Däremot ett juridiskt ombud ok till medhörning under förhör om de råkar ske väldigt sent i utredningar.

Leroy

(Ropade du på kompisarna?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in