2012-12-13, 10:06
Medlem
Moderkaka-s avatar
Okej. Ska jag föra detta vidare till en jurist eller prata med chefen själv?
2012-12-14, 16:48
Medlem
Momo Hästhufvuds avatar
Beskrivning av problem:
Har ett tidsbestämt vikariat inom skolan som går ut sommaren 2013. Nu har jag blivit erbjuden en fast anställning i annan kommun och vill avbryta mitt vikariat efter jul.

Frågeställning:
Har jag rätt till det eller måste min chef okeja det?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Jobbar alltså inom skolan.
2012-12-20, 18:04
Medlem
KapitalKamelens avatar
Jo nu är det såhär att jag blir uppsagd pga arbetsbrist.
Vi är flera stycken som är anställda i form av visstidsanställning samma dag och det är just jag som får sluta av alla att välja på.

Det jag tänkte höra var om samma regler gäller i Lagen om anställningsskydd för visstidsanställda som fastanställda. Jag hittade nämligen detta i Lagen om anställningsskydd

Citat:
Turordning vid uppsägning

22 § Vid uppsägning på grund av arbetsbrist skall arbetsgivaren iaktta följande turordningsregler.

Turordningen för de arbetstagare som inte undantagits bestäms med utgångspunkt i varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde.

Jag vet att det finns folk som är yngre än mig, men jag blir uppsagd framför dom. Chefen sa att denna regel om högre ålder inte gäller för visstidsanställda, har han rätt?

Det finns kollektivavtal men jag vet inte vilket. Det är en industri/verkstad jag jobbar på.
2012-12-21, 06:15
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Jo nu är det såhär att jag blir uppsagd pga arbetsbrist.
Vi är flera stycken som är anställda i form av visstidsanställning samma dag och det är just jag som får sluta av alla att välja på.

Det jag tänkte höra var om samma regler gäller i Lagen om anställningsskydd för visstidsanställda som fastanställda. Jag hittade nämligen detta i Lagen om anställningsskydd

Jag vet att det finns folk som är yngre än mig, men jag blir uppsagd framför dom. Chefen sa att denna regel om högre ålder inte gäller för visstidsanställda, har han rätt?

Det finns kollektivavtal men jag vet inte vilket. Det är en industri/verkstad jag jobbar på.
Visstidsanställda kan normalt inte sägas upp pga arbetsbrist. Man har överenskommits om en viss tid för anställningen och den gäller. Vissa kollektivtavtal kan reglera detta annorlunda men mig veterligt följer Metall lagen på denna punkt. Den ingångna visstiden ska mao hållas.

Detta var iofs inte svar på din fråga, men då uppsägning pga arbetsbrist inte är möjligt för visstidsanställda enligt LAS är saken en "icke fråga". Dvs den är inte reglerad i LAS.
2012-12-21, 10:44
Medlem
Durochmolls avatar
Hej!

Jag har en fråga om LAS-regler. Nu är det så att jag har haft heltidsvikariat på samma sjukvårdsavdelning i snart 2 år. Vikariat som har förlängts någon månad i taget. Mitt nuvarande vikariat är förlängt till sista mars, och jag tror att jag har stor chans till förläggning. Problemet är att jag inte vill bli inlas:ad på den avdelningen, samt att jag och min pojkvän har planerat en längre resa. Den sista mars är det 2 månader kvar tills jag har jobbat tillräckligt många dagar för att bli inlas:ad. Jag är rätt säker på att jag kommer att kunna få sommarjobb på någon annan sjukvårdsavdelning inom samma sjukhus, då det alltid är stor vikariebrist.

Nu till mina frågor:
Kan jag tacka nej till förlängt vikariat efter sista mars och åka ut och resa, utan att det påverkar min rätt till kommande inlas:ning?
Om svaret är ja, och jag får ett sommarjobb på en annan avdelning, som brukar vara 2-3 månader, blir jag då fastanställd på den avdelningen? Eller är stor risk att jag blir inlas:ad på den avdelningen jag är på nu, då jag varit där längst?

Tacksam för snabba svar.
2012-12-21, 12:12
Medlem
Durochmolls avatar
Jag kan föresten lägga till att det är anställningsstopp på sjukhusen i min stad, ingen blir erbjuden fast anställningen, utan cheferna får ansöka om att förlänga vikariaten, som tillslut övergår till fastanställning via inlas:ning.
2012-12-21, 12:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Kan jag tacka nej till förlängt vikariat efter sista mars och åka ut och resa, utan att det påverkar min rätt till kommande inlas:ning?

Nej.
2012-12-21, 12:29
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej.

Utveckla. Som jag har förstått det blir man inlasad efter man jobbat mer än 720 arbetsdagar under en 5-års period.

Edit: Sen vet jag gamla klasskamrater till mig som sommarjobbade som undersköterskor under skoltiden, en eller två somrar, och de blev därför snabbare inlasade när de började som sjuksköterskor, eftersom den sommartiden också räknades in, då det var samma arbetsgivare, även om vikariaten avbrutits i och med att skolterminerna började om.
Senast redigerad av Durochmoll 2012-12-21 kl. 12:31.
2012-12-21, 12:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Utveckla. Som jag har förstått det blir man inlasad efter man jobbat mer än 720 arbetsdagar under en 5-års period.

Om man tackar nej till en erbjuden förlängning så bryts dock detta om jag förstått saken rätt. Om du däremot _inte_ blivit erbjuden en förlängning så håller din plan.
2012-12-21, 12:51
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om man tackar nej till en erbjuden förlängning så bryts dock detta om jag förstått saken rätt. Om du däremot _inte_ blivit erbjuden en förlängning så håller din plan.

Okej, men min chef brukar prata med mig innan hon förlänger mitt vikariat, för att se om jag vill vara kvar, ett tag hade jag ett annat vikariat på gång, som tyvärr gick till en annan, och då förlängde in chef mig istället. Däremot tycker jag att det var konstigt av henne att hon inte förlängde det direkt till sista augusti, som hon gjorde förra året så sommaren var säkrad.

Är det inte om man tackar nej till ett fast vikariat/anställning som inlas:ningen bryts? Även om det bara är 2 månader kvar för mig den sista mars, så är jag rätt säker på att det är förlängt vikariat till sista augusti det i så fall kommer att handla om enligt min chef, då vi som är vikarier är det för folk som går i skola och är föräldralediga, och hon därför inte kan säga hur länge vi kan stanna på avdelningen. En på mitt jobb har tillexempel inte en tjänst på avdelningen, däremot har hon blivit inlas:ad på avdelningen och blivit kvar då det fattats folk, och det finns nog egentligen ingen som har tjänsten hon går på, men däremot är det som sagt anställningsstopp.
2012-12-21, 12:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Är det inte om man tackar nej till ett fast vikariat/anställning som inlas:ningen bryts?

Det är inte så jag har förstått det. Men jag rekommenderar dig att slå en signal till ditt fackförbund som troligen har järnkoll.
2012-12-21, 23:20
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Visstidsanställda kan normalt inte sägas upp pga arbetsbrist. Man har överenskommits om en viss tid för anställningen och den gäller. Vissa kollektivtavtal kan reglera detta annorlunda men mig veterligt följer Metall lagen på denna punkt. Den ingångna visstiden ska mao hållas.

Detta var iofs inte svar på din fråga, men då uppsägning pga arbetsbrist inte är möjligt för visstidsanställda enligt LAS är saken en "icke fråga". Dvs den är inte reglerad i LAS.

Tyvärr är det så att det står på vårat avtal att "vid eventuell arbetsbrist är uppsägningstiden en månad". Men ja min fråga kvarstår, gäller inte denna regel om ålder för oss visstidsanställda? Och en sak till, vem skulle jag kunna prata med om LAS förutom facket?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in