2016-08-28, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kort svar: Din arbetsgivare har all rätt att göra som han gjort. Din beskrivning av vad som hänt mellan dig och din kollega är vag och har ofta två sidor men om du upplever att din arbetsmiljö är dålig skall du vända dig till skyddsombudet. Hur vida du faktiskt fått andra arbetsuppgifter beror på vad som står i ditt anställningsavtal men snöret för andra arbetsuppgifter är ganska långt.

Vattna blommor och sy gardiner är INTE administrativa uppgifter och i mitt avtal står att det är administrativa uppgifter som jag ska arbeta med. Har inte en arbetsgivare dessutom skyldighet att försöka lösa en konflikt först innan han omplacerar en person? Han har inte ens frågat mig vad som hänt, han har bara pratat med den andra personen. Jag misstänker att hon ställt som ultimatum för att stanna kvar, att slippa jobba med mig. Hur kan detta vara ok?
2016-08-28, 12:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlutterGirl
Vattna blommor och sy gardiner är INTE administrativa uppgifter och i mitt avtal står att det är administrativa uppgifter som jag ska arbeta med. Har inte en arbetsgivare dessutom skyldighet att försöka lösa en konflikt först innan han omplacerar en person? Han har inte ens frågat mig vad som hänt, han har bara pratat med den andra personen. Jag misstänker att hon ställt som ultimatum för att stanna kvar, att slippa jobba med mig. Hur kan detta vara ok?

Ingen kan ge dig ett helt korrekt svar och du verkar osäker på vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Dessutom har vi inte sett ditt anställningsavtal. Men av erfarenhet så har arbetsgivaren en hel del frihet sen vet jag inte vad dina arbetsgifter bestod i från början mot vad du gör nu. Om du endast vattnar blommor och syr gardiner så kan det vara fråga om avtalsbrott men så är det säkerligen inte?

Om arbetsgivaren kan flytta vissa anställda till andra arbetsuppgifter avgörs av vilka kollektivavtalsområden de olika tjänsterna ingår i och vad som står i de anställdas anställningsavtal.

Din fråga angående konflikten undviker jag svara på då det alltid finns flera sidor av detta som kräver att man är mer insatt i för att kunna svara på. Vad har hänt? Vad har sagts och gjorts av vem? Vad har gjorts tidigare?

Du skriver också att du gick hem. Hur skedde detta? anmälde dig sjuk enligt företagets rutiner eller gick du bara hem?

Kan man ens klassa din frånvaro som sjukdoms relaterad?

om när och hur meddelade du chefen vad som hänt?

Hur ser den andra parten på konflikten? Vad har du efter händelsen kommunicerat med chefen och din kollega?

Som alltid finns det massor med saker att ta hänsyn till.
2016-08-30, 12:38
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Räknas "först in, sist ut" från visstidsanställnings eller tillsvidareanställningens start? Exempel: Om 5 stycken får tillsvidare samma datum men har olika datum de tidigare började på visstid, har då den med längst total anställning en juridisk större möjlighet att få vara kvar vid en nerdragning?
Med reservation för att det fungerar olika i andra avtal, men hos oss så räknar vi antalet dagar en person varit anställd.
Så, visstid 30 dagar 2013,2014,2015 och sedan tillsvidareanställning 2016-01-01 har fler dagar än någon som aldrig tidigare haft en anställning men som började 2015-11-01. Har man precis lika många dagar så gäller åldern.
2016-09-10, 19:59
Medlem
God kväll,

-Jag har under en tid haft provanställning (kollektivavtal) hos ett rekryteringsföretag där lönen betalades ut en månad i efterskott (började i januari, fick första lönen februari).
-Jag har nu fått fast anställning (privat sektor, LAS) f.r.o.m september hos det riktiga företaget där lönen betalas ut den 25 varje arbetsmånad (får första lönen nu i september).

Fråga: Borde inte jag få dubbel lön - både från rekryteringsföretaget nu i september (för arbete i augusti) samt företaget (för arbete i september)? Frågar er innan arbetsgivare/fackförbund pga helg.
2016-09-10, 21:31
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedsky92
God kväll,

-Jag har under en tid haft provanställning (kollektivavtal) hos ett rekryteringsföretag där lönen betalades ut en månad i efterskott (började i januari, fick första lönen februari).
-Jag har nu fått fast anställning (privat sektor, LAS) f.r.o.m september hos det riktiga företaget där lönen betalas ut den 25 varje arbetsmånad (får första lönen nu i september).

Fråga: Borde inte jag få dubbel lön - både från rekryteringsföretaget nu i september (för arbete i augusti) samt företaget (för arbete i september)? Frågar er innan arbetsgivare/fackförbund pga helg.
Ja, det bör du få, en slutlön inlusive semesterersättning från rekryteringsföretaget och en vanlig månadslön från företaget du börjat hos.
2016-09-12, 18:47
Medlem
Spegelneuronens avatar
Hej!

Jag är anställd som vikarie sedan 3 år tillbaka inom vård och omsorg. Anställaren är en kommun i södra Sverige. För anställningen gäller kollektivavtalet HÖK, jag är inte ansluten till något fackförbund. I år genomfördes en lönerevision. Jag beviljades 3 kronor mer i lön per timme. Jag utbildar mig inom vård- och omsorgsområdet och har haft samma lön sedan sommaren för tre år sedan till lönerevisionen om 3 kronor den här sommaren.

Efter mejlkontakt med löneansvarig inom kommunen fick jag veta att min timlön ska vara väsentligt högre än den jag har haft hittills, närmare 15 kronor mer i lön per timme. Löneansvarig hävdar dock att jag inte har rätt till den högre lönen förrän månaden efter att jag skickat in intyg som bekräftar att jag har en utbildningsnivå som kvalificerar mig till en högre lön. Det var först i augusti som vi var i kontakt och intygen skickades in, den nya lönen gäller således först från september månad.

Efter lönerevisionen beviljades jag en retroaktiv lön som är ungefär 1/5 av vad jag egentligen skulle haft om den lön jag kvalificeras till i kraft av min utbildning skulle gälla. Det enda löneansvarig hänvisar till är att det är kommunens rutin att inte ändra lönen förrän intyg har inkommit och först månaden efter.

Det jag undrar är om det finns någon möjlighet för mig att hävda min rätt till att få lönen jag kvalificerar till retroaktivt? Jag har inte fått någon information från kommunen om hur jag kan påverka min lön, lönen borde i och med att jag har utbildats i tre år ha ändrats även förra sommaren. Jag förstår att det är mitt eget ansvar att hävda min rätt och att göra så i tid. Det lär bli en bitter läxa men vad är arbetsgivarens ansvar för att lämna information så att jag kan påverka min lön?
2016-09-12, 20:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spegelneuronen
Hej!

Jag är anställd som vikarie sedan 3 år tillbaka inom vård och omsorg. Anställaren är en kommun i södra Sverige. För anställningen gäller kollektivavtalet HÖK, jag är inte ansluten till något fackförbund. I år genomfördes en lönerevision. Jag beviljades 3 kronor mer i lön per timme. Jag utbildar mig inom vård- och omsorgsområdet och har haft samma lön sedan sommaren för tre år sedan till lönerevisionen om 3 kronor den här sommaren.

Efter mejlkontakt med löneansvarig inom kommunen fick jag veta att min timlön ska vara väsentligt högre än den jag har haft hittills, närmare 15 kronor mer i lön per timme. Löneansvarig hävdar dock att jag inte har rätt till den högre lönen förrän månaden efter att jag skickat in intyg som bekräftar att jag har en utbildningsnivå som kvalificerar mig till en högre lön. Det var först i augusti som vi var i kontakt och intygen skickades in, den nya lönen gäller således först från september månad.

Efter lönerevisionen beviljades jag en retroaktiv lön som är ungefär 1/5 av vad jag egentligen skulle haft om den lön jag kvalificeras till i kraft av min utbildning skulle gälla. Det enda löneansvarig hänvisar till är att det är kommunens rutin att inte ändra lönen förrän intyg har inkommit och först månaden efter.

Det jag undrar är om det finns någon möjlighet för mig att hävda min rätt till att få lönen jag kvalificerar till retroaktivt? Jag har inte fått någon information från kommunen om hur jag kan påverka min lön, lönen borde i och med att jag har utbildats i tre år ha ändrats även förra sommaren. Jag förstår att det är mitt eget ansvar att hävda min rätt och att göra så i tid. Det lär bli en bitter läxa men vad är arbetsgivarens ansvar för att lämna information så att jag kan påverka min lön?

Det finns så många frågor som måste besvaras för att ge dig ett korrekt besked men du hade sluppit det mesta om du varit med i facket.
2016-09-24, 22:29
Medlem
Beskrivning av problem:
Tolkning av begreppet treskift

Frågeställning:
Jag är en av många som slits ut pga tvåskiftsarbete som täcker dygnets alla timmar. I samtliga formuleringar kring tvåskift jag har hittat på nätet så avses Förmiddag/Eftermiddag och sen ledig på natten. Jag arbetar 12-timmarspass som brandman inom industrin och följer bevakningsavtalet vad det gäller arbetstider och löner. Vidare medger kunden inte sovande jour (mkt pga att jourersättning inte finns mig veterligen i bevakningsavtalet och vi måste därför ha full lön). I enlighet med detta avtal skall en heltidsanställd arbeta 165,5 timmar per kalendermånad (i snitt på ett kvartal). Vid kontinuerligt treskift förkortas detta till drygt 150 timmar och vid ständig natt förkortas det med drygt 8 timmar till 157 timmar. Hur kan det komma sig att man med rullande schema (två veckor dag, två veckor natt enligt s k 5-2 modell MT--FLS, --OT---) inte åtnjuter någon av dessa förkortningar. I min bok så är att jobba dygnets alla timmar samma som treskift. Treskiftsarbetarens arbetspass infaller ju trots allt på våra arbetstider också?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Kollektivavtal (Bevakningsavtalet) mellan Svenska transportarbetarförbundet och Almega
2016-09-30, 14:27
Medlem
MrEchozs avatar
Hej!

Jobbar inom restaurangbranschen och har fått problem med lönen.
Kollade om jag hade fått lönen i fredags och det hade jag fått men bara halva lönen( får ca 15000:- /månad) frågade vart resten av lönen hade tagit vägen och min chef sa att tyvärr så kan vi inte betala ut mer då dom inte hade råd(!) och han babblade om att det kan ta ett tag innan vi får mer lön.

Pratade med en kollega idag och hon sa att även hon hade fått halva lönen denna månad och det fick hon även förra månaden och dom hade ännu inte betalt ut resten av halva lönen för förra månaden.

Nu undrar jag vad jag har för rätt? Samt vad jag kan göra?
Jag behöver verkligen resten av min lön, då jag har 200 kr kvar att leva på tills nästa lön kommer samt att jag har några räkningar som skall betalas, hade chefen informerat innan ca förra månad om att detta skulle ske så hade jag ju levt snålt och sparat pengar men han hade inte sagt ett ljud om detta!!
Det finns kollektivavtal( minns dock inte vilket)

På lönebeskedet som jag har fått står det att de har betalat ut 15000kr och skatten har dragits. Jag undrar hur det blir då med pengarna dom är skyldig, kommer skatten dras igen?

Undrar även en sak till. Kollegan som jag pratade med jobbar på mitt jobb med nystartsjobb genom af, vad jag har förstått så betyder det att företaget som äger restaurangen slipper betala arbetsgivarskatt. Men hur blir det nu när företaget inte ens betalar ut hela lönen men på pappret står det att de betalar ut lönen?!
Jag har sagt till henne att hon skall prata med af så kanske de kan hjälpa henne med att få ut resten av lönen, men hon vågar för hon är rädd för att chefen skall få veta det och bli arg på henne och ge henne sparken eller att hon hamnar i trubbel hos af. Sedan vet jag inte om det skulle funka heller?

Jag kommer leta efter ett nytt jobb. Hur kommer det då bli med lönen dom är skyldig?
2016-09-30, 15:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Hej!

Kollade om jag hade fått lönen i fredags och det hade jag fått men bara halva lönen( får ca 15000:- /månad) frågade vart resten av lönen hade tagit vägen och min chef sa att tyvärr så kan vi inte betala ut mer då dom inte hade råd(!) och han babblade om att det kan ta ett tag innan vi får mer lön.

Pratade med en kollega idag och hon sa att även hon hade fått halva lönen denna månad och det fick hon även förra månaden och dom hade ännu inte betalt ut resten av halva lönen för förra månaden.

Jag behöver verkligen resten av min lön, då jag har 200 kr kvar att leva på tills nästa lön kommer samt att jag har några räkningar som skall betalas, hade chefen informerat innan ca förra månad om att detta skulle ske så hade jag ju levt snålt och sparat pengar men han hade inte sagt ett ljud om detta!!

På lönebeskedet som jag har fått står det att de har betalat ut 15000kr och skatten har dragits. Jag undrar hur det blir då med pengarna dom är skyldig, kommer skatten dras igen?

Undrar även en sak till. Kollegan som jag pratade med jobbar på mitt jobb med nystartsjobb genom af, vad jag har förstått så betyder det att företaget som äger restaurangen slipper betala arbetsgivarskatt. Men hur blir det nu när företaget inte ens betalar ut hela lönen men på pappret står det att de betalar ut lönen?!
Jag har sagt till henne att hon skall prata med af så kanske de kan hjälpa henne med att få ut resten av lönen, men hon vågar för hon är rädd för att chefen skall få veta det och bli arg på henne och ge henne sparken eller att hon hamnar i trubbel hos af. Sedan vet jag inte om det skulle funka heller?

Jag kommer leta efter ett nytt jobb. Hur kommer det då bli med lönen dom är skyldig?

Du säger till din arbetsgivare att betala din lön och att hans ekonomiska problem inte ska drabba dig.
Vägrar arbetsgivaren vänder du dig till facket om du är medlem så kommer de fixa det.
Är du inte medlem kan du ansöka om ett betalningsförläggande mot din arbetsgivare på kronofogden.

Värt att fundera på är att om din arbetsgivare går i KK på grund av sin ekonomi är det inte säkert du får ut lön som inte betalats ut.

http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html#sthash.ULiIdy4 6.dpuf

Angående din skattefråga så kommer du få betala skatt även på eventuell lön som du inte ännu fått.
Om din arbetsgivare har kollektivavtal är det Hotell & restaurang.

Angående om er arbetsgivare blir arg och att ni riskerar era anställningar så är det nog så. Men vem vill jobba gratis?
2016-10-01, 23:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Hej!

Angående nystartsjobb, så kommer Af avbryta stödet och förmodligen även göra en utredning om misstänkt felaktiga utbetalningar. Om arbetsgivaren då inte kan visa att utbetalning skett enligt lönebeskeden så kommer företaget att bli återbetalningsskyldigt.
2016-10-02, 10:43
Medlem
Redors avatar
Jag avslutade min provanställning, och ska ju då få innestående semesterdagar utbetalda också. Det var ju inte så många men iaf tror ca 10st

När jag fick min lönespec för slutlönen så har arbetsgivaren dragit av skatt på dels semesterersättningen 30% och sen 30% på den tid jag arbetat fram till jag sa upp mig. Detta känns inte rätt, då blir det ju dubbelskatt?. Semesterersättningen ska väl läggas ihop med det övriga och dra 30% på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in