Citat:
Ursprungligen postat av
FlutterGirl
Vattna blommor och sy gardiner är INTE administrativa uppgifter och i mitt avtal står att det är administrativa uppgifter som jag ska arbeta med. Har inte en arbetsgivare dessutom skyldighet att försöka lösa en konflikt först innan han omplacerar en person? Han har inte ens frågat mig vad som hänt, han har bara pratat med den andra personen. Jag misstänker att hon ställt som ultimatum för att stanna kvar, att slippa jobba med mig. Hur kan detta vara ok?
Ingen kan ge dig ett helt korrekt svar och du verkar osäker på vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats. Dessutom har vi inte sett ditt anställningsavtal. Men av erfarenhet så har arbetsgivaren en hel del frihet sen vet jag inte vad dina arbetsgifter bestod i från början mot vad du gör nu. Om du endast vattnar blommor och syr gardiner så kan det vara fråga om avtalsbrott men så är det säkerligen inte?
Om arbetsgivaren kan flytta vissa anställda till andra arbetsuppgifter avgörs av vilka kollektivavtalsområden de olika tjänsterna ingår i och vad som står i de anställdas anställningsavtal.
Din fråga angående konflikten undviker jag svara på då det alltid finns flera sidor av detta som kräver att man är mer insatt i för att kunna svara på. Vad har hänt? Vad har sagts och gjorts av vem? Vad har gjorts tidigare?
Du skriver också att du gick hem. Hur skedde detta? anmälde dig sjuk enligt företagets rutiner eller gick du bara hem?
Kan man ens klassa din frånvaro som sjukdoms relaterad?
om när och hur meddelade du chefen vad som hänt?
Hur ser den andra parten på konflikten? Vad har du efter händelsen kommunicerat med chefen och din kollega?
Som alltid finns det massor med saker att ta hänsyn till.