2010-05-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu vill ICA-handlarna ha mer pengar på bekostnad av de anställda:

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article6820837.ab

Om detta skulle gå igenom:

1. Hur skulle en diskussion kunna funka om arbetsgivaren kan "komma överens" om OB med varje anställd? "Hur är det nu, du är ensamstående mamma och behöver lite mer timmar va? Jag har ett par andra som kan jobba på söndagar för 0kr i OB. Vill du ha timmarna då? Du har väl inget speciellt för dig på Söndagarna iaf va?"

2. Om det skulle gå igenom, tror ni på riktigt att dessa pengar kommer oss kunder eller anställda tillhanda?
de största vinnarna på sänkta löner är självfallet kunderna. högre löner till anställda= högre priser i butiken tänk om en butik skulle betala ut 1000sek/h till de anställda den skulle ju gå i konkurs direkt ingen skulle handla där det skulle vara helt horribla priser.

Ponera istället att en butik helt plötsligt sänker lönerna till 10SEK/h (på laglig väg). vad tror du händer med dom 90/h som ägarna sparar in? dom kan givetvis välja att stoppa hela vinsten i fickan men då tar det inte lång tid innan konkurrenten öppnar nästdörrs med samma löner och lägre pris till slutkonsument.

faktum är att när lönerna faktiskt sänks till 10/h som dom gör när tillverkning av ex datorkomponenter flyttas dit arbetskraften är billigast för tillfället så betyder det att det blir billigare datorer för dig, inte att företagen tjänar mer utan profiten är typiskt sett ungefär 5% av omsättningen i en välfungerande marknad oavsett om löntagaren tjänar 5SEK/h i kina 100SEK/h i sverige eller 160/SEK i norge för samma arbete.
Senast redigerad av chipskungen 2010-05-17 kl. 22:58.
2010-05-18, 23:26
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87:an
I mitt kollektivavtal har jag rätt till löneförhöjning efter 120 anställningsdagar. Då jag är behovsanställd jobbar jag inte alltid 8h arbetsdag. Räcker det att jag jobbar säg 4h en dag för att det ska räknas som en anställningsdag. Det står inget närmre i avtalet.

Hjälp uppskattas!
Med anställningsdag avses dag som du har varit anställd, oaktat arbetstid.

Behovsanställning är i regel en olaglig anställningsform, men bortsett från det innebär behovsanställning att arbetsgivaren inte anser dig vara anställd för de dagar som du inte arbetar.

Exempel.
Månd – arbete = anställd
Tisd – ledig = ej anställd
Onsd – arbete = anställd
Torsd – ledig = ej anställd
2010-05-19, 16:10
Medlem
Heatmasters avatar
sitter i ett litet lustigt läge just nu...

har till i sommar tackat ja (inte skrivit på något bara sagt att jag vill ha det jobbet i telefon) till ett feriejobb hemma där jag tidigare bodde.
sen i höstas bor jag dock på ett annat ställe i sverige och har nu blivit erbjuden ett jobb, efter att jag tackat ja till det andra, och självklart vill jag ha det här jobbet så jag slipper bo hemma hos far bland annat

är jag tvungen att jobba det jag tackat ja till? självklart förstår jag att chefen där kan bli sur osv men jag vill verkligen inte ha det
2010-05-19, 18:16
Medlem
Fris avatar
En fråga om "lojalitet", att börja göra samma jobb som egenföretagare:

Beskrivning av problem:
Jag är den senast anställde i ett företag med ca ett dussin anställda. Företaget importerar, programmerar om och säljer vissa tekniska produkter. Jag är ansvarig för en av dessa produkter och sköter allt från inköp och programmering till försäljning och support för den. Jag har som anställd själv utvecklat allt från programmeringsteknik till marknadsföring specifikt för "min" produkt. Min dokumentation av alltihop är dock sporadisk eftersom arbetsgivaren varken har något system eller rutiner för dokumentation eller har bett mig prioritera dokumentation på bekostnad av försäljning.

Det som fanns när jag började, var bara att man hade upptäckt "den råa produkten" och fått idén om att börja importera den. Man anställde mig för att ingen annan hade tid att ta hand om den. Därför har jag fått fria händer och är den ende som har total insikt i allt som har med min produkt att göra. Om jag slutar, så lär arbetsgivaren sluta sälja "min" produkt, eller göra ett uppehåll tills någon ersättare har blivit upplärd.

Vinstmarginalen är mycket hög och fastän volymerna är små, så skulle det räcka gott som födkrok för mig. Jag är dock anställd med månadslön utan provision och chefen=ägaren är tråkigt nog inte särskilt förhandlingsbar. Min inlärningskurva har gjort att mitt värdeskapande har ökat med tiden och överstiger nu min fasta lön betydligt.

Frågeställning:
1- Får jag fortsätta utföra i stort sett samma jobb som egenföretagare?
2- Spelar det någon roll huruvida jag säger upp mig, eller blir uppsagd? Och spelar skälet till uppsägningen någon roll?
3- Jag har en idé om en ny produkt som min arbetsgivare inte alls sysslar med, men som kompletterar den produkt jag idag arbetar med. Kan det finnas hinder för mig att starta eget och köra på det?

Jag behöver inte konkurrera om min arbetsgivares kunder, utan kan hitta nya. Den kompletterande produkten skulle dock vara attraktiv främst för min arbetsgivares existerande kunder.

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej, inget kollektivavtal. Men arbetsgivaren säger att man frivilligt följer ett visst kollektivavtal. Mitt anställningsavtal är extremt kortfattat och anger i stort sett bara anställningsdatum och månadslön. Jag har ingått ett separat avtal om tystnadsplikt, som är ett väldigt allmänt hållet standardavtal.
2010-05-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heatmaster
sitter i ett litet lustigt läge just nu...

har till i sommar tackat ja (inte skrivit på något bara sagt att jag vill ha det jobbet i telefon) till ett feriejobb hemma där jag tidigare bodde.
sen i höstas bor jag dock på ett annat ställe i sverige och har nu blivit erbjuden ett jobb, efter att jag tackat ja till det andra, och självklart vill jag ha det här jobbet så jag slipper bo hemma hos far bland annat

är jag tvungen att jobba det jag tackat ja till? självklart förstår jag att chefen där kan bli sur osv men jag vill verkligen inte ha det

muntliga avtal är också bindande, vad som händer om du skiter i det? du kommer förmodligen aldrig få jobb i den kommunen igen.
2010-05-19, 19:56
Medlem
Heatmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
muntliga avtal är också bindande, vad som händer om du skiter i det? du kommer förmodligen aldrig få jobb i den kommunen igen.
okej. ska prata med chefen hemma och se om hon kan ersätta mig... finns en stor chans att hon blir irriterad / sur

tack för svaret
2010-05-20, 08:40
Medlem
Vår arbetsplats bytte nyligen system gällande rasterna.

Tidigare hade man (vid 8h arbetstid eller mer) en timmes obetald rast, vilket nu blivit 15 minuters betald rast. Notera att man inte kan ta ut fler minuter än så: Man har endast 15 minuter på en hel arbetsdag, som kan vara uppemot 13h lång (8, 9 och 10 timmar är dock standard).

Då detta är resultatet av en förhandling vår fackliga representant gjorde undrar jag om idioten borde skjutas? I andra hand undrar jag om detta verkligen kan vara okej.
2010-05-20, 10:26
Medlem
Jo, såhär är det. Jag har varit arbetslös en längre tid (~1,5 år) och arbetsförmedlingen har slussat mig vidare till Sensus. Och nu känner jag i princip att jag börjar bli påtvingad en massa jobb jag inte vill jobba med.

Frågeställning:

Vilka rättigheter har jag? Vart kan jag läsa om vilka rättigheter jag har? Kan jag tacka nej till jobb?
Senast redigerad av Aristoteles123 2010-05-20 kl. 11:09.
2010-05-20, 17:30
Medlem
Beskrivning av problem
Jag hittar inte handelsavtalet för 2010 någonstans utan att behöva bli medlem eller något annat omständigt.

Frågeställning
Har någon koll på lönerna enligt handelsavtal för 2010?
2010-05-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Beskrivning av problem
Jag hittar inte handelsavtalet för 2010 någonstans utan att behöva bli medlem eller något annat omständigt.

Frågeställning
Har någon koll på lönerna enligt handelsavtal för 2010?
¨

för och få riktig koll, ska du nog vänta tills de lokala avtalen är slutna, det brukar ta längre tid.

Men här har du en snabb genomgång
http://www.avd16.handels.se/home/handels2/home.nsf/b0998e0e33cb1ed5c1256eb0002dccff/12216e041f7b9907c1257727003a1e54?OpenDocument&Avd= 16

(tips till framtiden är att helt enkelt googla...)
2010-05-20, 21:34
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dw89
Vår arbetsplats bytte nyligen system gällande rasterna.

Tidigare hade man (vid 8h arbetstid eller mer) en timmes obetald rast, vilket nu blivit 15 minuters betald rast. Notera att man inte kan ta ut fler minuter än så: Man har endast 15 minuter på en hel arbetsdag, som kan vara uppemot 13h lång (8, 9 och 10 timmar är dock standard).

Då detta är resultatet av en förhandling vår fackliga representant gjorde undrar jag om idioten borde skjutas? I andra hand undrar jag om detta verkligen kan vara okej.
Det är arbetsgivaren som bestämmer och beslutar om arbetstidens och rastens förläggning, inte facket. Då arbetsgivaren vidtar åtgärder om förändring är han visserligen skyldig att informera facket enligt MBL om beslutet men i praktiken kan inte facket stoppa beslutet. Facket vare sig godkänner eller överenskommer om åtgärden utan endast delges information om saken.

Skulle åtgärden innebära att arbetsgivaren bryter mot lag eller kollektivavtal kan facket istället sanktionera brott mot reglerna genom att begära tvisteförhandling med arbetsgivaren. Det förutsätter naturligtvis att arbetsgivaren har verkställt beslutet.

Det finns inga tydliga och bra regler om raster och rastens längd. Arbetstidslagen föreskriver att arbetsgivaren är skyldig att förlägga rast efter fem timmars arbetspass. Rastens längd skall vara minst 30 min, enligt arbetsmiljöverket. Enligt den mycket luddiga rättskällan – god sed på arbetsmarknaden, skall arbetsgivaren bevilja rastuttag om 60 min vid åtta timmars arbetstid eller 30 min vid fyra timmars arbetstid.

Är du inte nöjd med din lokala fackliga företrädare bör du istället vända dig till din förbundsavdelning på din ort för hjälp.
2010-05-21, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det är arbetsgivaren som bestämmer och beslutar om arbetstidens och rastens förläggning, inte facket. Då arbetsgivaren vidtar åtgärder om förändring är han visserligen skyldig att informera facket enligt MBL om beslutet men i praktiken kan inte facket stoppa beslutet. Facket vare sig godkänner eller överenskommer om åtgärden utan endast delges information om saken.

Skulle åtgärden innebära att arbetsgivaren bryter mot lag eller kollektivavtal kan facket istället sanktionera brott mot reglerna genom att begära tvisteförhandling med arbetsgivaren. Det förutsätter naturligtvis att arbetsgivaren har verkställt beslutet.

Det finns inga tydliga och bra regler om raster och rastens längd. Arbetstidslagen föreskriver att arbetsgivaren är skyldig att förlägga rast efter fem timmars arbetspass. Rastens längd skall vara minst 30 min, enligt arbetsmiljöverket. Enligt den mycket luddiga rättskällan – god sed på arbetsmarknaden, skall arbetsgivaren bevilja rastuttag om 60 min vid åtta timmars arbetstid eller 30 min vid fyra timmars arbetstid.

Är du inte nöjd med din lokala fackliga företrädare bör du istället vända dig till din förbundsavdelning på din ort för hjälp.

Med andra ord; vi har nu ett måltidsuppehåll istället för ordentlig rast, vilket (trots sin patetiska längd) är fullt lagligt förutsatt att vi inte jobbar mer än 5 timmar i sträck.

Korrekt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in