Citat:
Ursprungligen postat av dw89
Vår arbetsplats bytte nyligen system gällande rasterna.
Tidigare hade man (vid 8h arbetstid eller mer) en timmes obetald rast, vilket nu blivit 15 minuters betald rast. Notera att man inte kan ta ut fler minuter än så: Man har endast 15 minuter på en hel arbetsdag, som kan vara uppemot 13h lång (8, 9 och 10 timmar är dock standard).
Då detta är resultatet av en förhandling vår fackliga representant gjorde undrar jag om idioten borde skjutas? I andra hand undrar jag om detta verkligen kan vara okej.

Det är arbetsgivaren som bestämmer och beslutar om arbetstidens och rastens förläggning, inte facket. Då arbetsgivaren vidtar åtgärder om förändring är han visserligen skyldig att informera facket enligt MBL om beslutet men i praktiken kan inte facket stoppa beslutet. Facket vare sig godkänner eller överenskommer om åtgärden utan endast delges information om saken.
Skulle åtgärden innebära att arbetsgivaren bryter mot lag eller kollektivavtal kan facket istället sanktionera brott mot reglerna genom att begära tvisteförhandling med arbetsgivaren. Det förutsätter naturligtvis att arbetsgivaren har verkställt beslutet.
Det finns inga tydliga och bra regler om raster och rastens längd. Arbetstidslagen föreskriver att arbetsgivaren är skyldig att förlägga rast efter fem timmars arbetspass. Rastens längd skall vara minst 30 min, enligt arbetsmiljöverket. Enligt den mycket luddiga rättskällan – god sed på arbetsmarknaden, skall arbetsgivaren bevilja rastuttag om 60 min vid åtta timmars arbetstid eller 30 min vid fyra timmars arbetstid.
Är du inte nöjd med din lokala fackliga företrädare bör du istället vända dig till din förbundsavdelning på din ort för hjälp.