Jag skulle vilja ha lite tips och råd gällande min frus anställning via ett bemanningsföretag och möjligheterna att ta sig loss från uthyrningsavtalet.
Bakgrund: Hösten 2010 var min fru arbetslös efter att ha tagit examen på en högskoleutbildning och fick via arbetsförmedlingen kontakt med ett bemanningsföretag som skulle agera jobbcoach åt henne. Samtidigt tog hon en strökurs på högskolan, då hon samtidigt kunde behålla sitt deltidsjobb på skolans bibliotek.
I december 2010 fick hon ett jobb som skulle vara ca 3-5 dagar hos en av bemanningsföretagets kunder. Jag väljer nedan att kalla kundföretaget för KF. Hon skrev på ett avtal kring detta där hon bl a förband sig att det rörde sig om en s k "studentanställning" och att hon var tvungen att vara student för att ta den typen av jobb. Därför sökte hon in på nya kurser våren 2011 och kunde på så vis vara tillgänglig när KF hade behov att ta in personal. Detta skedde ganska sporadiskt under det följande halvåret men från september 2011 var min fru nästintill på heltid hos KF, men fortfarande under detta studentavtal. När vi kontaktade bemanningsfirman så sa de att det inte gick att ändra ett sådant avtal eftersom det var lite speciellt. När hon frågade hos KF om en permanent anställning där fick hon till svar att det skulle bli för dyrt att lösa henne från det kontrakt som fanns med bemanningsföretaget. En hög rekryteringsavgi ftavskräckte dem från att erbjuda en riktig anställning.
Detta har fortlöpt och min fru är ännu kvar hos KF, fortfarande på heltid och fortfarande som uthyrd av ett bemanningsföretag. Om hon är sjuk får hon ingen ersättning, om hon tar VAB får hon 220 kr per dag från f-kassan. Om KF känner för det så kan de göra henne arbetslös över en natt. Detta är givetvis ingen trygg livsstil för oss och det är ganska jobbigt. Min fru har sökt massor av andra jobb men det är tuffa tider, som de flesta vet. Sedan trivs hon väldigt bra på sin arbetsplats och gör ett uppskattat jobb. Men varje gång hon pratat med chefen så har han nämnt att det är för dyrt att anställa henne.
Nu till min stora fråga: Det finns en ny lag gällande de som är anställda hos bemanningsföretag. Där står bl a:
Citat:
Ett bemanningsföretag får inte genom villkor i avtal eller på något annat sätt hindra en arbetstagare att ta anställning hos ett kundföretag som han eller hon utför eller utfört arbete för. En liknande bestämmelse fanns tidigare i lagen om privat arbetsförmedling och uthyrning av arbetskraft (arbetsförmedlingslagen). Bestämmelsen omfattar både avtal mellan ett bemanningsföretag och en arbetstagare och avtal mellan bemanningsföretag och kundföretag.
Denna regel gäller inte tillämpningen av bestämmelser som ger bemanningsföretag skälig ersättning för tjänster åt kundföretag avseende uppdrag, rekrytering och utbildning av arbetstagare som hyrs ut av bemanningsföretag. Sådan skälig ersättning utgör inte hinder i denna regels betydelse.
Citat:
Vidare ska ett kundföretag informera uthyrda arbetstagare som arbetar hos företaget om alla lediga prov- och tillsvidareanställningar hos företaget för att inhyrda arbetstagare ska få samma möjligheter att hitta tillsvidareanställning som övriga medarbetare i det företaget. Informationsskyldigheten gäller alla lediga anställningar oavsett sysselsättningsgrad och arbetsuppgifter. Informationen kan lämnas genom att den görs allmänt tillgänglig på arbetsplatsen, t ex på internet eller genom att anslås på kundföretagets anslagstavla. Ett kundföretag som har flera arbetsställen eller driftsenheter ska lämna information till alla uthyrda arbetstagare på alla arbetsställen hos kundföretaget.
Jag undrar nu om det verkligen anses rimligt att bemanningsföretaget begär en större summa av KF för att "köpa loss" min frus anställning? Deras rätt till "skälig" ersättning i detta fall kan inte vara särskilt stor. De har dragit in stora pengar under mer än två års tid samtidigt som KF gett henne arbetslivserfarenhet och intern utbildning för relevant kunskap i arbetet. KF lär ju också ha betalt kraftigt mycket mer för min frus tjänster än för en vanlig anställd eftersom bemanningsföretagens verksamhet knappast är av välgörande art. Från allra första början fick dessutom bemanningsföretaget troligen en summa pengar för att agera jobbcoach åt en arbetssökande å arbetsförmedlingens vägnar.
"Ett bemanningsföretag får inte genom villkor i avtal eller på något annat sätt hindra en arbetstagare att ta anställning hos ett kundföretag som han eller hon utför eller utfört arbete för."
Om inte skyhöga överlåtelsesummor är hinder för en anställning så vet jag inte vad.
Dessutom börjar jag tycka att bemanningsföreategt beter sig märkligt och det känns nästan som att de vet om att min fru egentligen är fri att bryta sig ur deras avtal. Sent i höstas fick hon nämligen en kraftig löneökning (ca 35%) och numera har de slutat tjata om att hon måste komma in med intyg om att hon studerar, så hon lär ju knappast vara "studentanställd" längre.
Om någon skulle kunna redogöra för vilka möjligheter vi har att kräva att in fru skrivs fri från sitt avtal med bemanningsföretaget och kan ta anställning på företaget hon jobbar hos, så vore vi väldigt tacksamma.
Tack på förhand