2012-07-29, 21:32
Medlem
thomas24s avatar
Ob får man pga obekvämarbetstid och man jobbar som bekant inte när man är sjuk och därför får man ingen ob-tilägg dom dagar man är sjuk.
2012-07-30, 10:47
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
Jag har en fråga gällande min flickväns arbete. Hon arbetar i en butik på arlanda och är timanställd. På helger har hon ett ob tillägg på ca 60kr/h.
Vi kan ej finna någon info om hur hennes avtal ser ut gällande sjuk-ob. Hon går under unionen, tjänsteman.
Hon sjukanmälde sig idag (vilket blir en karensdag) men hur blir det om hon sjukanmäler sig för imorgon också? Får hon då 80% av sin grund timlön eller 80% av både grund timlönen och 80% av obn?
Din flickvän är sannolikt inte timanställd (=anställd per timme) utan är timavlönad, vilket är en avsevärd skillnad.

Enligt Unionens kollektivavtal för tjänstemän inom detaljhandeln utgår sjuklön om 80 % av lön och ersättning för förskjuten arbetstid (ob-ersättning) som de gått miste om vid schemalagd arbetstid.

I sammanhanget kan nämnas att butikerna på Arlanda tillämpar fel kollektivavtal, åtminstone enligt Handelsanställdas förbund. Uppenbart pågår diskussioner mellan Handels och Unionen om det.

Enligt Handels detaljhandelsavtal utgår 100 % i ob-ersättning vid arbete på helger, dvs dubbel lön.

http://www.handelsnytt.se/taxfree-anstallda-vantar-pa-nytt-avtal
2012-07-31, 15:42
Medlem
Hej,

Detta står säkert tidigare i tråden, men då jag inte hinner leta igenom över hundra sidor så tänkte jag be om hjälp här istället.

Jag är anställd på heltid (40 h) i veckan hos min arbetsgivare. Detta är inom ett yrke då kvällar och ibland helger kan ingå i arbetet. Om jag jobbar söndagar eller övertid vardagar får jag ingen ersättning annat än 1 h söndag = 1 h vardag (1h kväll= 1h vardag). Är detta verkligen lagligt?

Har också ett annat mer moraliskt problem. Jag känner att jag får göra arbetsuppgifter som jag inte blev informerad om att jag skulle utföra då jag anställdes. Ibland gör jag i princip sådant som det tidigare fanns en anställd för att utföra. Hur ska jag gå tillväga? Detta har lett till att jag känner mig okunnig och som en telefonförsäljare när jag blir tvingad att utföra sådant jag inte alls har kunskap eller intresse av att göra.

Obs. jag är ny på FB så kanske gör något fel eller skriver i fel tråd, ber om ursäkt i så fall.
2012-07-31, 22:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvgtjej92
Hej,

Detta står säkert tidigare i tråden, men då jag inte hinner leta igenom över hundra sidor så tänkte jag be om hjälp här istället.

Jag är anställd på heltid (40 h) i veckan hos min arbetsgivare. Detta är inom ett yrke då kvällar och ibland helger kan ingå i arbetet. Om jag jobbar söndagar eller övertid vardagar får jag ingen ersättning annat än 1 h söndag = 1 h vardag (1h kväll= 1h vardag). Är detta verkligen lagligt?

Har också ett annat mer moraliskt problem. Jag känner att jag får göra arbetsuppgifter som jag inte blev informerad om att jag skulle utföra då jag anställdes. Ibland gör jag i princip sådant som det tidigare fanns en anställd för att utföra. Hur ska jag gå tillväga? Detta har lett till att jag känner mig okunnig och som en telefonförsäljare när jag blir tvingad att utföra sådant jag inte alls har kunskap eller intresse av att göra.

Obs. jag är ny på FB så kanske gör något fel eller skriver i fel tråd, ber om ursäkt i så fall.
Det finns ingen lag om att man har rätt till övertidsersättning eller OB-ersättning. Sådana ersättningar regleras endast i kollektivavtal. Om din arbetsgivare har kollektivavtal har du säkerligen rätt till någon extra ersättning kvällar och helger, om dom inte har kollektivavtal bör du snarast sluta arbeta åt dem och söka en ny anställning. Du bör även omedelbart gå med i facket (Unionen om det är teleförsäljning) och tala med dem om din situation.

När man är anställd har man en ganska vid arbetsplikt. Ens arbetsuppgifter behöver absolut inte vara endast det man i början kom överens om, utan kan skifta och innebära i princip allt din arbetsgivare sysslar med. Självklart ska du dock få introduktion så du klarar alla arbetsuppgifter.
2012-08-02, 20:23
Medlem
Marionettes avatar
Beskrivning av problem; känner mig utnyttjad.

Frågeställning; Är anställd på en fast månadslön där det på anställn. beviset står 296 tim/8 veckor. Men nu är det så att jag arbetar 200 eller mer timmar per månad. Arbetar även 10-15-17 timmars pass. Lediga dagar blir inte lediga och så vidare utan kan arbeta många dagar på raken. Är det som så att det är lagligt att arbeta precis hur som helst och hur mycket som helst och utan att få betalt för alla dom extra timmarna man gör!? (får ut cirka 13 efter skatt)

Kollektivavtal; ja det finns. Hotell och restaurang.
Näe just det, jag tillhör nog tjänstemannaförbundet.
Senast redigerad av Marionette 2012-08-02 kl. 20:53.
2012-08-07, 00:17
Medlem
RonaldReagans avatar
Var hittar jag kollektivavtalet för Hotel och Restaurang? Någon som kan ladda upp aktuellt avtal? Hittar bara avtalet som gick ut 1 Juni i år.
2012-08-12, 20:01
Medlem
Jag har haft en anställning över sommaren på ett stort företag, och nu när skolan snart börjar så kom chefen och sa att jag bara ska jobba fram till 20de Augusti, jag börjar skolan i September och i anställningsbeviset står det att jag är anställd fram t.o.m 31 Augusti.
Kan han ändra tiden för min anställning i efterhand eller har jag rätt att jobba månaden ut?
2012-08-13, 10:45
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaans
Jag har haft en anställning över sommaren på ett stort företag, och nu när skolan snart börjar så kom chefen och sa att jag bara ska jobba fram till 20de Augusti, jag börjar skolan i September och i anställningsbeviset står det att jag är anställd fram t.o.m 31 Augusti.
Kan han ändra tiden för min anställning i efterhand eller har jag rätt att jobba månaden ut?

Om det är en Projektanställning så bör de inte kunna ändra den. Är det en timanställning/behovsanställning så kan de ju helt enkelt sluta ge dig tid.

Så, exakt vad står i avtalet?
2012-08-16, 21:36
Medlem
Babbys avatar
Hejsan!

Jag skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa!

Har jobbat 7 dagar med 12 timmars-pass i juli månad (inkl lörd-sön) På annan ort.

Jag fick ej något traktamente för jag är ny på denna firma och min chef är såklart inte med i facket eller nåt sådant. Anställningen är såkallat anställningsstöd via arbetsförmedlingen....

Hur ligger det till med övertidsarbete? Jag fick tusen kronor i handen när vi jobbade i denna stad, för att ha till mat och tågbiljett hem. Och nu vill min grischef dra bort detta från min kommande lön som förövrigt är 12 tusen netto!

Han säger att mina timmar kan jag ta ut i någon slags ledighet. Jaha men alla jag pratat med säger att övertidsarbete ska generera olika tillägg. ( övertid, traktamente med mera)

Blåser han mig pga att det är mitt första jobb och jag har dålig koll på reglerna?

Mvh

Edit: Menar såklart att jag arbetat 7-4 efter detta, och dessa 7 dagar med övertid var endast tillfälligt resejobb.
Senast redigerad av Babby 2012-08-16 kl. 21:59.
2012-08-16, 22:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Hejsan!

Jag skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa!

Har jobbat 7 dagar med 12 timmars-pass i juli månad (inkl lörd-sön) På annan ort.

Jag fick ej något traktamente för jag är ny på denna firma och min chef är såklart inte med i facket eller nåt sådant. Anställningen är såkallat anställningsstöd via arbetsförmedlingen....

Hur ligger det till med övertidsarbete? Jag fick tusen kronor i handen när vi jobbade i denna stad, för att ha till mat och tågbiljett hem. Och nu vill min grischef dra bort detta från min kommande lön som förövrigt är 12 tusen netto!

Han säger att mina timmar kan jag ta ut i någon slags ledighet. Jaha men alla jag pratat med säger att övertidsarbete ska generera olika tillägg. ( övertid, traktamente med mera)

Blåser han mig pga att det är mitt första jobb och jag har dålig koll på reglerna?

Mvh

Edit: Menar såklart att jag arbetat 7-4 efter detta, och dessa 7 dagar med övertid var endast tillfälligt resejobb.

Övertidsersättning är inte reglerat i lag. Så, om ni inte har avtalat detta, och kollektivavtal saknas så har du inte rätt till det.

Det samma gäller resor i tjänsten. Det finns inte lagligt reglerat att man har rätt till det. Men jag skulle ju personligen aldrig arbeta för en arbetsgivare som inte till fullo ersätter resor dit mitt kollektivtrafikkort inte når.

Vad gäller traktamente så krävs att man _övernattar_ på en annan ort än där tjänstgöringsstället är placerat. Är så fallet?
2012-08-16, 22:30
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Övertidsersättning är inte reglerat i lag. Så, om ni inte har avtalat detta, och kollektivavtal saknas så har du inte rätt till det.

Det samma gäller resor i tjänsten. Det finns inte lagligt reglerat att man har rätt till det. Men jag skulle ju personligen aldrig arbeta för en arbetsgivare som inte till fullo ersätter resor dit mitt kollektivtrafikkort inte når.

Vad gäller traktamente så krävs att man _övernattar_ på en annan ort än där tjänstgöringsstället är placerat. Är så fallet?

Ja vi övernattade där vi jobbade. (27 mil hemifrån).

Alltså kan han strunta i att betala mig extra bara för han inte är med i facket? kan jag göra någonting åt detta?
2012-08-16, 22:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Ja vi övernattade där vi jobbade. (27 mil hemifrån).

Alltså kan han strunta i att betala mig extra bara för han inte är med i facket? kan jag göra någonting åt detta?

Du missförstår vad jag menar. Det spelar ingen roll om han är med i facket eller inte. Att ha en fackansluten arbetsgivare betyder inte att man automatiskt får övertidsersättning. Att vara övertidsavlöst är relativt vanligt inom vissa yrken. Sist jag själv hade ett jobb där jag fick betalt för övertid var 1992

Vad gäller traktamenten så ser det ut såhär
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html

Notera att det står "kan få", det står inte "ska få".

Om jag vore du så skulle jag prata med din kontakt på arbetsförmedlingen. Jag utgår ifrån att du inte är med i facket? Vore du det så skulle du troligen få juridisk hjälp där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in