2014-08-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Det beror på policy och anställningsavtal, men som regel brukar det tillämpas att tillsvidareanställd personal skall ha utbildning inom området. Med andra ord är svaret det beror på, men troligen kan de välja den utbildade personen, eller vem som helst egentligen, så länge du ej har någon form av företrädesrätt.

Tillägas bör att hälften av den fasta personalen är outbildad.
2014-08-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzzii
Tillägas bör att hälften av den fasta personalen är outbildad.
Det kan ha tagits ett senare beslut. Många kommuner har exempelvis valt att endast anställa utbildade förskolelärare till förskolorna, ej exempelvis barnskötare (som trots allt har en grundutbildning). Arbetsgivare har som regel själva rätt att välja vem de anställer, undantaget jag känner till är tjänst inom staten samt hänsyn till företrädesrätten enligt LAS samt inlasning.
2014-08-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Det kan ha tagits ett senare beslut. Många kommuner har exempelvis valt att endast anställa utbildade förskolelärare till förskolorna, ej exempelvis barnskötare (som trots allt har en grundutbildning). Arbetsgivare har som regel själva rätt att välja vem de anställer, undantaget jag känner till är tjänst inom staten samt hänsyn till företrädesrätten enligt LAS samt inlasning.

Men jag bör ju vara högre upp på las än vad hon är..
2014-08-20, 21:25
Medlem
Citat:
LAS är inte en skala, utan lagen om anställningsskydd, tänker du på det som i vardagligt tal kallas för "inlasad" så är det en absolut gräns, inte en turordning för anställning.
2014-08-20, 22:45
Medlem
Citat:

Nej, LAS är inte tillämplig.
inte Lagen om Offentlig Anställning (LOA) helller då den generellt sett inte är tillämplig på anställningar i kommunal sektor.

Föreslår att du pratar med din chef i första hand. Finns det "definierade krav" för tjänsten som du uppfyller men inte nyanställd så kan du möjligen ha ett klagomål. Som du bör ta upp med din chef eftersom du saknar andra legala vägar in i resonemanget, om det inte råder särskilda regler för tjänsten enligt andra tillsynsinstrument som Socialstyrelsen, IVO eller RPS eller någon kommunal enhet.

Annars råder arbetsgivarens rätt att "leda och fördela" arbetet såsom arbetsgivaren behagar.
Senast redigerad av pagamama 2014-08-20 kl. 22:54.
2014-08-25, 21:06
Avslutad
Jag har några frågor angående detaljer i HRF-avtalet.

HRF: http://www.hrf.net/nar-du-arbetar-inom-fastfood-eller-coffeshop

Citat:
Ursprungligen postat av HRF
Här reder vi ut några av de vanligaste frågorna vi får från anställda inom fastfood och coffeeshops
Citat:
4. Det är inte ok att jobba 10-timmarspass mer än tre gånger under en tvåveckorsperiod.
Mer specifikt, vad innebär "det är inte ok"? Ska man få extra betalt ifall att det skulle ske, är det strängt förbjudet (kanske t.o.m. olagligt) eller vad gäller?

Citat:
8. Om arbetsgivaren kräver att du ska ha vissa kläder när du arbetar ska arbetsgivaren ge dig dessa och också ansvara för tvätt. Krävs det skyddsskor ska din arbetsgivare betala dem.
Vad innebär skyddsskor mer specifikt? Vi är tvungna att köpa specifika skor genom arbetsgivaren som bl.a. är (eller ska vara) halkfria. Är det då skyddsskor? Är det i så fall möjligt att i efterhand kräva tillbaka de pengar som dragits, om det är så att arbetsgivaren är skyldig att betala skor om specifika skor krävs för arbetet?

Citat:
9. Arbetar du heltid ska all arbetstid utöver ordinarie arbetstid ersättas med övertidskompensation. Arbetar du deltid måste du först jobba heltid under aktuell beräkningsperiod (schemaperiod) för att övertidsersättning ska betalas. Tiden innan dess kallas mertid och betalas ut per timme. Du är aldrig tvingad att arbeta mertid.
Om man är anställd på 25h/v, men sedan jobbar (instämplade timmar) 160 + x h under en månad/schemaperiod, visst stämmer det att man ska få övertidsersättning för x h? 160h är väl heltid?
2014-08-26, 12:18
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag har några frågor angående detaljer i HRF-avtalet.
HRF: http://www.hrf.net/nar-du-arbetar-inom-fastfood-eller-coffeshop
Observera att jag bara kan försöka tolka det du postat. Det är inte detsamma som själva avtalet.

Citat:
Mer specifikt, vad innebär "det är inte ok"? Ska man få extra betalt ifall att det skulle ske, är det strängt förbjudet (kanske t.o.m. olagligt) eller vad gäller?
Låter som att det helt enkelt är förbjudet (om inte lokala parter har kommit överens om annat)

Citat:
Vad innebär skyddsskor mer specifikt? Vi är tvungna att köpa specifika skor genom arbetsgivaren som bl.a. är (eller ska vara) halkfria. Är det då skyddsskor? Är det i så fall möjligt att i efterhand kräva tillbaka de pengar som dragits, om det är så att arbetsgivaren är skyldig att betala skor om specifika skor krävs för arbetet?
Om AG krävde att ni skulle köpa skorna för att de är halkfria och OM företaget lyder under kollektivavtalet så är det definitivt en fråga att driva vidare fackligt.

Citat:
Om man är anställd på 25h/v, men sedan jobbar (instämplade timmar) 160 + x h under en månad/schemaperiod, visst stämmer det att man ska få övertidsersättning för x h? 160h är väl heltid?
Här skulle man behöva det exakta avtalet. Heltid skiljer sig från olika branscher, både antalet timmar och hur det skall räknas (månad/vecka/år). Men i sak har du rätt (förutsatt att det är 160h/mån per beräkningsperiod som är heltid, jag tycker det låter lite?)

Är du säker på att din arbetsgivare tecknat kollektivavtal?
2014-08-26, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Observera att jag bara kan försöka tolka det du postat. Det är inte detsamma som själva avtalet.
Absolut, tack!

Citat:
Låter som att det helt enkelt är förbjudet (om inte lokala parter har kommit överens om annat)
Jag ska nog kontakta facket och fråga om ett förtydligande; jag jobbade sex 10-timmarspass på två veckor. Jag är inte ute efter att sätta dit AG men om det typ berättigar till extralön eller något är det så klart intressant.

Citat:
Om AG krävde att ni skulle köpa skorna för att de är halkfria och OM företaget lyder under kollektivavtalet så är det definitivt en fråga att driva vidare fackligt.
Tänkte väl det. Det ska jag definitivt göra!

Citat:
Här skulle man behöva det exakta avtalet. Heltid skiljer sig från olika branscher, både antalet timmar och hur det skall räknas (månad/vecka/år). Men i sak har du rätt (förutsatt att det är 160h/mån per beräkningsperiod som är heltid, jag tycker det låter lite?)
Citat:
Ursprungligen postat av HRF
Antalet timmar kan variera mellan olika avtalsområden. Man ska arbeta i genomsnitt 40 timmar/vecka, det räknas som heltid.
Fast i och för sig är 31 dagar något längre än fyra veckor, så det blir väl typ 168h, i stil med det jag jobbat. Nåväl, ska kontakta facket om de två andra företeelserna i varje fall.

Citat:
Är du säker på att din arbetsgivare tecknat kollektivavtal?
Ja, vi har definitivt kollektivavtal på min arbetsplats. Återigen tack för hjälpen!
2014-08-28, 19:32
Medlem
Mitt problem är att jag har börjat gå igenom gamla löner då jag ska sluta om snart en vecka.
Ser då att min chef har fuskat med bland annat semester ersättningen, jag har fått tex år 2014 995 kr dagen istället för dom 1363 som jag har rätt till enligt kollektiv avtalet (GS Trä industriavtalet)
Kan se att det är även fuskat 2013 misstänker så klart då att det är samma visa hela vägen bak tills jag började på företaget 2010.

Min fråga eller hjälp kall är att i kollektivs avtals boken 1 april 2013 till 31 mars 2016 GS facket.
Där står det inte vad semesterersättningen var eller hur den uträknas under åren 2010 2011 och 2012

Skulle nån kunna hjälpa mig med detta?
Du kanske har den gamla kollektivavtals boken kvar eller kan fråga facket och vidar befordra det till mig.
Jag är inte med i facket, och dom vägrade lämna ut det informationen då jag inte i medlem.
Jag vill försöka lösa denna tvisten med arbetsgivaren (gamen) själv.

Han har även fuskat med andra saker tex arbetstids förkortningen bara under 2014 har han myglat undan 25 000 från mig.
2014-08-28, 21:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordmanen
Mitt problem är att jag har börjat gå igenom gamla löner då jag ska sluta om snart en vecka.
Ser då att min chef har fuskat med bland annat semester ersättningen, jag har fått tex år 2014 995 kr dagen istället för dom 1363 som jag har rätt till enligt kollektiv avtalet (GS Trä industriavtalet)
Kan se att det är även fuskat 2013 misstänker så klart då att det är samma visa hela vägen bak tills jag började på företaget 2010.

Min fråga eller hjälp kall är att i kollektivs avtals boken 1 april 2013 till 31 mars 2016 GS facket.
Där står det inte vad semesterersättningen var eller hur den uträknas under åren 2010 2011 och 2012

Skulle nån kunna hjälpa mig med detta?
Du kanske har den gamla kollektivavtals boken kvar eller kan fråga facket och vidar befordra det till mig.
Jag är inte med i facket, och dom vägrade lämna ut det informationen då jag inte i medlem.
Jag vill försöka lösa denna tvisten med arbetsgivaren (gamen) själv.

Han har även fuskat med andra saker tex arbetstids förkortningen bara under 2014 har han myglat undan 25 000 från mig.

Jag har väldigt svårt att förstå fackliga organisationer som inte lägger ut sina kollektivavtal publikt. Å ena sidan säger de att kollektivavtalen är normerande och gäller alla anställda på företag bundna av avtalet, å andra sidan döljer de avtalen för ickemedlemmar. Det öppnar ju garanterat för att det är lätt att anställa ickemedlemmar till en lön som ligger under avtalets lägsta nivå iom att ickemedlemmarna inte kan kontrollera detta. GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch är en sådan fackförening som i sin dummhet tror att de lockar någon till medlemskap enbart genom att dölja det avtal som även gäller ickemelemmar. Snacka om att såga på sin egen gren...

Som du förstår har jag inte tillgång till avtalet. Hade jag det hade jag lagt upp det till allmän beskådan på lämplig plats eftersom det är rimligt att alla som omfattas av ett avtal har tillgång till det.

Utan att ha sett avtalet tror jag knappast att det anger en fastställd dagsersättning för semesterlön annat än möjligen som en konsekvens av avtalets lägsta lön. Semesterlön betalas antingen enligt "sammalöneregeln" eller "procentregeln" vilket förklaras ex här: https://www.verksamt.se/driva/personal/franvaro/semesterledighet/semesterlon
Utöver det har alla (?) kollektivavtal ett framförhandlat tillägg. Eftersom nu GS har en käpp i röven och döljer sina KA är det i praktiken (för alla utan tillgång till gällande KA) omöjligt att veta vad som är rätt semesterlön för dig.

Ett smart sätt att råda bot på detta problem är emellertid att vara medlem i facket. Enbart denna tråd borde vara bevis nog för att tillräckligt mycket kan strula mellan en AT och AG för att medlemskapet skall vara befogat.
2014-08-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har väldigt svårt att förstå fackliga organisationer som inte lägger ut sina kollektivavtal publikt. Å ena sidan säger de att kollektivavtalen är normerande och gäller alla anställda på företag bundna av avtalet, å andra sidan döljer de avtalen för ickemedlemmar. Det öppnar ju garanterat för att det är lätt att anställa ickemedlemmar till en lön som ligger under avtalets lägsta nivå iom att ickemedlemmarna inte kan kontrollera detta. GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch är en sådan fackförening som i sin dummhet tror att de lockar någon till medlemskap enbart genom att dölja det avtal som även gäller ickemelemmar. Snacka om att såga på sin egen gren...

Som du förstår har jag inte tillgång till avtalet. Hade jag det hade jag lagt upp det till allmän beskådan på lämplig plats eftersom det är rimligt att alla som omfattas av ett avtal har tillgång till det.

Utan att ha sett avtalet tror jag knappast att det anger en fastställd dagsersättning för semesterlön annat än möjligen som en konsekvens av avtalets lägsta lön. Semesterlön betalas antingen enligt "sammalöneregeln" eller "procentregeln" vilket förklaras ex här: https://www.verksamt.se/driva/personal/franvaro/semesterledighet/semesterlon
Utöver det har alla (?) kollektivavtal ett framförhandlat tillägg. Eftersom nu GS har en käpp i röven och döljer sina KA är det i praktiken (för alla utan tillgång till gällande KA) omöjligt att veta vad som är rätt semesterlön för dig.

Ett smart sätt att råda bot på detta problem är emellertid att vara medlem i facket. Enbart denna tråd borde vara bevis nog för att tillräckligt mycket kan strula mellan en AT och AG för att medlemskapet skall vara befogat.

Som det står idag är det (månadslön/21,875) x 1,054=ersättning per dag
Kommer man inte över 1310kr så får du det en då som lägsta semester ersättning.
Hittade ett avtal här men är inte 100 på att det är rätt, finns inget minsta belopp.
http://www.fastighets.se/home/fast2/home.nsf/unidView/A358F39DF891BA8FC1257B080044B2B1/$file/Almega%20Samhall%2012-13.pdf
2014-08-28, 23:47
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordmanen
Som det står idag är det (månadslön/21,875) x 1,054=ersättning per dag
Kommer man inte över 1310kr så får du det en då som lägsta semester ersättning.
Hittade ett avtal här men är inte 100 på att det är rätt, finns inget minsta belopp.
http://www.fastighets.se/home/fast2/home.nsf/unidView/A358F39DF891BA8FC1257B080044B2B1/$file/Almega%20Samhall%2012-13.pdf
Jobbar du på Samhall?
Från ditt länkade KA:
Citat:
Mom 1
Tillämpningsområde
Branschavtalet gäller för samtliga arbetare inom berörda LO-förbunds organisations område anställda vid företag anslutna till Almega Samhallförbundet.
Om inte är det troligtvis något anat som gäller för just dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in