Hej!
Jobbar på ett lager som timanställd sedan Februari 2011 som är (vad jag tror) ägt av ett större företag. För tillfället är det runt 17 som jobbar 18 med en som pluggar samtidigt och jobbar lite då å då, dom flesta är timanställda. Lagret i sig har flertal olika företag som hyr yta (vilket ej är relevant just nu)
Blev i fredags tillsagd utav chefen att han har fått order från hans chef (det större företaget) att dra ner på kostnaderna att jag blir en utav dom som får gå. Vad jag vet just nu är det bara jag och en till som har fått gått, notera att jag har varit där längst av alla som varit timanställda och var/är nära en fast anställning vilket han kanske vill undvika. Han sa den 7/12-12 att jag kommer få gå den 21/12-12. Vilket är 2 veckors uppsägningstid. Jag kolla upp lite idag och såg att man har rätt till en månad. Jag bad om att få snacka och fråga hur det såg till och att jag hade alla papper på anställningar sedan starten och alla lönespeccs kvar. Han sa att vi ingick i Handeln (varför vet jag inte, han tog över som "chef" över lagret runt årsskiftet 2011/2012 så han vet förmodligen inte så mycket om att vara chef) Den förra chefen skrev inget slutdatum på timanställningen och man kunde jobba en månad sedan ledig 3 veckor sedan jobba 2 månader för att sedan få vara ledig 3 månader osv osv. Under denna period fanns det ej några papper på att man ska jobba men har jobbat och fått lönespeccs som stärker min version att jag har jobbat. Återigen till det jag skrev tidigare om anställningsbevisen, jag svarade att jag kan ta med dom imorgon sedan lämnade jag rummet.
Ca 1 timme senare bad han få prata med mig igen så vi går in på hans kontor.
Han säger surt "En månad sa du?" Säger inte så mycket utan bara ger ifrån mig ett "mmh-ljud" och bara tittar på pappret. Skriv under här och här säger han, och utan att tänka mig för eller något öht skriver jag under Uppsägningspappret idag (12/11-12) att från den 7/12-12 - 07/01-13 säger jag upp mig. Det finns inga papper på att jag har jobbat under Mars månad 2011 fram till December 2011.
(Han har ej papper på att jag jobbat Mars 2011-December 2011 heller då det inte ens existerar)
Vi ingår i Handelskollektivavtalet och min fråga är: Har jag något att hämta i form av ersättning eller har jag rätt till någon form av anställning?
En annan fråga även, ett av dom här företagen som hyr yta på lagret jobbar jag på kontinuerligt men ibland får gå över till det lite större företaget då det inte finns något att göra på våran avdelning dock att våra chefer från det andra företaget som hyr yta har sagt att dom vill ha 2st personer där oavsett hur lite det är att göra. Vilket får min chef att se rött och säger till mig att skriva att jag jobbat där och säga att jag jobbar där hela tiden fast jag inte gör det. Kort historia: Dom betalar för en tjänst som inte ens uppfylls. Är det i sig kontraktsbrott / bedrägeri som jag kan använda emot min chef för lagret?
Är ej med i något fack öht kanske ska tilläggas.
Är något blurrigt eller oförståeligt så säg det gärna