2012-11-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dustin2000
1. Ja, det är skitdåligt. (edit: beror ju lite på om du har utbildning/erfarenhet sen förut. Men det är ingen bra lön och långt under kollektivavtalsnivå.)

2. Ja, i princip. Det är svårt för dig att bevisa att du jobbat där och vilken lön ni kommit överens om.

Ja det han sa i början var att jag bara fick 100 spänn för att jag inte har någon utbildning, men som budbärare elller lagerarbetare ligger väl normalt sett lönen minst runt 120 även om man inte har utbildning/erfarenhet. Hur ska jag gå tillväga, ska jag tvinga chefen att skriva något avtal med mig? Tack för svaren hittills Dustin!
2012-11-28, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskiiboskii
Ja det han sa i början var att jag bara fick 100 spänn för att jag inte har någon utbildning, men som budbärare elller lagerarbetare ligger väl normalt sett lönen minst runt 120 även om man inte har utbildning/erfarenhet. Hur ska jag gå tillväga, ska jag tvinga chefen att skriva något avtal med mig? Tack för svaren hittills Dustin!

Ja, ett anställningsavtal med info om lön, typ av anställning m.m. ska du absolut kräva. Det har du rätt till enligt lag. Kom ihåg att du har rätt till semesterersättning också. Gå gärna med i Byggnads om du tycker det är viktigt att ha koll på sina rättigheter.
2012-11-28, 21:15
Medlem
GabrielJs avatar
Hej!

Min sambo har arbetat (inte svart) i butik i Danmark mellan Juni och Oktober. Hon har efter nedskärningar varit tvungen att sluta.

Problemet som uppstått är att hennes danska arbetsgivare vägrat/skjutit upp/trollat bort förmågan att utfärda ett arbetsgivarintyg.

Kan man KRÄVA ett arbetsgivarintyg som man kan i Sverige (se nedan)?

Du som är arbetsgivare är enligt § 47 i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring skyldig att på begäran utfärda ett arbetsgivarintyg på särskilt framtagen blankett.

Hoppas någon har bra koll på det danska systemet och vill hjälpa.
Tack på förhand och ha en bra kväll.
2012-11-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielJ
Hej!

Min sambo har arbetat (inte svart) i butik i Danmark mellan Juni och Oktober. Hon har efter nedskärningar varit tvungen att sluta.

Problemet som uppstått är att hennes danska arbetsgivare vägrat/skjutit upp/trollat bort förmågan att utfärda ett arbetsgivarintyg.

Kan man KRÄVA ett arbetsgivarintyg som man kan i Sverige (se nedan)?

Du som är arbetsgivare är enligt § 47 i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring skyldig att på begäran utfärda ett arbetsgivarintyg på särskilt framtagen blankett.

Hoppas någon har bra koll på det danska systemet och vill hjälpa.
Tack på förhand och ha en bra kväll.

Det kan gå bra att få rätt till a-kassa även utan arbetsgivarintyg. Skicka istället med allt ni har som kan styrka arbetad tid och lön typ anställningsavtal, tidrapporter, egna journaler med arbetstider o.s.v.
Ett plus alltså att skriva upp hur man jobbar och spara lönespecar.

Också talar ni bara om för a-kassan att arbetsköparen vägrar skicka arbetsgivarintyg. Då kan a-kassan i sin tur försöka få in det men går inte det heller så ska det gå bra ändå.
2012-12-10, 02:09
Medlem
Hej! en kanske lite avancerad fråga men, Jag jobbar extra på Lidl och pga studier så har jag gått ner från 8h/veckan från 12h/veckan, och då alltså skrivit ner mitt kontrakt tillfälligt på 33%. Det medförde lite problem på min senaste lönespecifikation då de råkat stämpla in mig som ogiltig frånvaro istället för tjänstledig ( avdrag på lönen )...

Jag tyckte det var runt 1800kr som fattades, men min chef sa att det bara var 1200kr, när jag räknar min timlön, 115.80kr, multiplicerat med alla timmar, inklusive ob , (50%, 70%, 100%) tillagt osv så får jag fram en viss siffra som skall vara min månadslön, men då säger min chef att jag är fastanställd och inte kan räkna min lön utifrån min timlön, då sa jag, varför har jag en timlön då? Och hon började prata om något annat, jag vet inte, 400kr är inte hela världen men jag ser helst gärna till att det blir rätt, vet någon här inte om det finns någon regel osv för detta?
2012-12-10, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heat92
Hej! en kanske lite avancerad fråga men, Jag jobbar extra på Lidl och pga studier så har jag gått ner från 8h/veckan från 12h/veckan, och då alltså skrivit ner mitt kontrakt tillfälligt på 33%. Det medförde lite problem på min senaste lönespecifikation då de råkat stämpla in mig som ogiltig frånvaro istället för tjänstledig ( avdrag på lönen )...

Jag tyckte det var runt 1800kr som fattades, men min chef sa att det bara var 1200kr, när jag räknar min timlön, 115.80kr, multiplicerat med alla timmar, inklusive ob , (50%, 70%, 100%) tillagt osv så får jag fram en viss siffra som skall vara min månadslön, men då säger min chef att jag är fastanställd och inte kan räkna min lön utifrån min timlön, då sa jag, varför har jag en timlön då? Och hon började prata om något annat, jag vet inte, 400kr är inte hela världen men jag ser helst gärna till att det blir rätt, vet någon här inte om det finns någon regel osv för detta?

Jo, lite knepigt att svara på när man inte har all information. Jag kan egentligen bara säga att om du misstänker att du fått fel lön och inte för gehör hos chefen så måste du kontakta din fackförening.
2012-12-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dustin2000
Jo, lite knepigt att svara på när man inte har all information. Jag kan egentligen bara säga att om du misstänker att du fått fel lön och inte för gehör hos chefen så måste du kontakta din fackförening.

Jag är inte med i facket :/ kanske bra o vara det som student med, alltså det jag egentligen tycker är lurt är att min chef säger att min timlön ej går att räkna ut genom att ta min timlön multiplicerat på antalet timmar och ob tillägg, pga min fasta månadslön:s
2012-12-11, 12:42
Medlem
Dras det karensdag vid en planerad operation?

Jag kommer ÄNTLIGEN få en grej åtgärdad som jag dragits med i 2½ år, men hur är det med sjukskrivning och karensdagar vid planerade operationer? Kollektivavtal finns inte.

Följdfråga: Jag sitter just nu och har fastat sen igår (kommer bli sövd) och fick ett samtal från operationsplaneringen klockan elva. Det var en operation innan mig idag som de inte visste hur lång tid den skulle ta, så vid elva skulle de höra av sig om jag skulle komma in idag eller om det måste skjutas på till i morron.
Vad säger de? Jo, att läkaren inte hinner idag (ok, fine), men inte heller i morron utan kan vi ta det efter nyår?

Inte nog med att det ställer till det med planeringen på jobbet med tanke på min kommande sjukskrivning och julledigheter osv, vad händer med idag? Jag har ju suttit hemma av ingen anledning om det nu inte blir av i morron... Karensdag idag och karensdag igen när det väl blir dags eller måste jag offra en semesterdag på detta?

Hon skulle kolla med kirurgen igen om det går att ta i morron, annars faller en jävla massa planering. :/
2012-12-11, 18:26
Medlem
Moderkaka-s avatar
Hej!
Jobbar på ett lager som timanställd sedan Februari 2011 som är (vad jag tror) ägt av ett större företag. För tillfället är det runt 17 som jobbar 18 med en som pluggar samtidigt och jobbar lite då å då, dom flesta är timanställda. Lagret i sig har flertal olika företag som hyr yta (vilket ej är relevant just nu)

Blev i fredags tillsagd utav chefen att han har fått order från hans chef (det större företaget) att dra ner på kostnaderna att jag blir en utav dom som får gå. Vad jag vet just nu är det bara jag och en till som har fått gått, notera att jag har varit där längst av alla som varit timanställda och var/är nära en fast anställning vilket han kanske vill undvika. Han sa den 7/12-12 att jag kommer få gå den 21/12-12. Vilket är 2 veckors uppsägningstid. Jag kolla upp lite idag och såg att man har rätt till en månad. Jag bad om att få snacka och fråga hur det såg till och att jag hade alla papper på anställningar sedan starten och alla lönespeccs kvar. Han sa att vi ingick i Handeln (varför vet jag inte, han tog över som "chef" över lagret runt årsskiftet 2011/2012 så han vet förmodligen inte så mycket om att vara chef) Den förra chefen skrev inget slutdatum på timanställningen och man kunde jobba en månad sedan ledig 3 veckor sedan jobba 2 månader för att sedan få vara ledig 3 månader osv osv. Under denna period fanns det ej några papper på att man ska jobba men har jobbat och fått lönespeccs som stärker min version att jag har jobbat. Återigen till det jag skrev tidigare om anställningsbevisen, jag svarade att jag kan ta med dom imorgon sedan lämnade jag rummet.

Ca 1 timme senare bad han få prata med mig igen så vi går in på hans kontor.
Han säger surt "En månad sa du?" Säger inte så mycket utan bara ger ifrån mig ett "mmh-ljud" och bara tittar på pappret. Skriv under här och här säger han, och utan att tänka mig för eller något öht skriver jag under Uppsägningspappret idag (12/11-12) att från den 7/12-12 - 07/01-13 säger jag upp mig. Det finns inga papper på att jag har jobbat under Mars månad 2011 fram till December 2011.
(Han har ej papper på att jag jobbat Mars 2011-December 2011 heller då det inte ens existerar)

Vi ingår i Handelskollektivavtalet och min fråga är: Har jag något att hämta i form av ersättning eller har jag rätt till någon form av anställning?

En annan fråga även, ett av dom här företagen som hyr yta på lagret jobbar jag på kontinuerligt men ibland får gå över till det lite större företaget då det inte finns något att göra på våran avdelning dock att våra chefer från det andra företaget som hyr yta har sagt att dom vill ha 2st personer där oavsett hur lite det är att göra. Vilket får min chef att se rött och säger till mig att skriva att jag jobbat där och säga att jag jobbar där hela tiden fast jag inte gör det. Kort historia: Dom betalar för en tjänst som inte ens uppfylls. Är det i sig kontraktsbrott / bedrägeri som jag kan använda emot min chef för lagret?

Är ej med i något fack öht kanske ska tilläggas.
Är något blurrigt eller oförståeligt så säg det gärna
Senast redigerad av Moderkaka- 2012-12-11 kl. 18:35.
2012-12-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkaka-
Hej!
Jag kolla upp lite idag och såg att man har rätt till en månad. Jag bad om att få snacka och fråga hur det såg till och att jag hade alla papper på anställningar sedan starten och alla lönespeccs kvar. Han sa att vi ingick i Handeln (varför vet jag inte, han tog över som "chef" över lagret runt årsskiftet 2011/2012 så han vet förmodligen inte så mycket om att vara chef) Den förra chefen skrev inget slutdatum på timanställningen och man kunde jobba en månad sedan ledig 3 veckor sedan jobba 2 månader för att sedan få vara ledig 3 månader osv osv. Under denna period fanns det ej några papper på att man ska jobba men har jobbat och fått lönespeccs som stärker min version att jag har jobbat. Återigen till det jag skrev tidigare om anställningsbevisen, jag svarade att jag kan ta med dom imorgon sedan lämnade jag rummet.

Ca 1 timme senare bad han få prata med mig igen så vi går in på hans kontor.
Han säger surt "En månad sa du?" Säger inte så mycket utan bara ger ifrån mig ett "mmh-ljud" och bara tittar på pappret. Skriv under här och här säger han, och utan att tänka mig för eller något öht skriver jag under Uppsägningspappret idag (12/11-12) att från den 7/12-12 - 07/01-13 säger jag upp mig. Det finns inga papper på att jag har jobbat under Mars månad 2011 fram till December 2011.
(Han har ej papper på att jag jobbat Mars 2011-December 2011 heller då det inte ens existerar)

Vi ingår i Handelskollektivavtalet och min fråga är: Har jag något att hämta i form av ersättning eller har jag rätt till någon form av anställning?

En annan fråga även, ett av dom här företagen som hyr yta på lagret jobbar jag på kontinuerligt men ibland får gå över till det lite större företaget då det inte finns något att göra på våran avdelning dock att våra chefer från det andra företaget som hyr yta har sagt att dom vill ha 2st personer där oavsett hur lite det är att göra. Vilket får min chef att se rött och säger till mig att skriva att jag jobbat där och säga att jag jobbar där hela tiden fast jag inte gör det. Kort historia: Dom betalar för en tjänst som inte ens uppfylls. Är det i sig kontraktsbrott / bedrägeri som jag kan använda emot min chef för lagret?

Är ej med i något fack öht kanske ska tilläggas.
Är något blurrigt eller oförståeligt så säg det gärna

Hej,

Man kan antingen vara tillsvidareanställd eller allmän visstidsanställd. Att jobba på timme kan man göra i bägge fallen. Det som är intressant är dock vilken av de 2 anställningsformerna du har.

Sedan menade kanske din chef att ni tillhörde Handels? Dvs att ni har kollektivavtal med Handelsanställdas förbund? Om så är fallet ska alla uppsägningar förhandlas med facket innan dom sker. Om dom inte gjort det bryter dom mot kollektivavtalet (om dom har något).

Du har alltid rätt till minst 1 månads uppsägningstid så fort din provanställning gått ut om ni inte avtalat om annat, förutsatt att du är tillsvidareanställd.Annars är uppsägningstiden tills slutdatum på den tidsbegränsade anställningen. Vad står det i ditt anställningsavtal?

Eftersom dom har mer än 10 anställda så gäller utordningsreglerna för dom, dvs sist in först ut. Om du är en av de som varit anställda längst ska de säga upp de som kom efter dig innan dom säger upp dig. Annars bryter dom mot turordningsreglerna.

Om ditt uppsägningspapper som du skrev på säger att DU har sagt upp dig så har du förmodligen 45 dagars karens hos A-kassan så det är mindre bra. Om det står att DU sagt upp dig så gå tillbaka till din chef omgående och säg att det står fel i texten. Du har inte sagt upp dig. Du trodde att det var en kvittens av deras uppsägning. Be att få ett nytt papper att skriva på med korrekt text. Om dom vägrar skriv ett brev med den texten och lämna över.

Informationen är lite bristfällig men det ser inte dåligt ut för dig. Arbetsgivaren verkar ha gjort några missar. Det viktiga är att hantera dokumentet du skrev på. Om det är dom som säger upp dig så har du en bra grund att jobba ifrån. Om det står att DU säger upp dig så måste du snabbt som attan göra gällande att det inte stämmer.

Hoppas detta var till någon hjälp.
2012-12-12, 13:19
Medlem
Moderkaka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

Man kan antingen vara tillsvidareanställd eller allmän visstidsanställd. Att jobba på timme kan man göra i bägge fallen. Det som är intressant är dock vilken av de 2 anställningsformerna du har.

Sedan menade kanske din chef att ni tillhörde Handels? Dvs att ni har kollektivavtal med Handelsanställdas förbund? Om så är fallet ska alla uppsägningar förhandlas med facket innan dom sker. Om dom inte gjort det bryter dom mot kollektivavtalet (om dom har något).

Du har alltid rätt till minst 1 månads uppsägningstid så fort din provanställning gått ut om ni inte avtalat om annat, förutsatt att du är tillsvidareanställd.Annars är uppsägningstiden tills slutdatum på den tidsbegränsade anställningen. Vad står det i ditt anställningsavtal?

Eftersom dom har mer än 10 anställda så gäller utordningsreglerna för dom, dvs sist in först ut. Om du är en av de som varit anställda längst ska de säga upp de som kom efter dig innan dom säger upp dig. Annars bryter dom mot turordningsreglerna.

Om ditt uppsägningspapper som du skrev på säger att DU har sagt upp dig så har du förmodligen 45 dagars karens hos A-kassan så det är mindre bra. Om det står att DU sagt upp dig så gå tillbaka till din chef omgående och säg att det står fel i texten. Du har inte sagt upp dig. Du trodde att det var en kvittens av deras uppsägning. Be att få ett nytt papper att skriva på med korrekt text. Om dom vägrar skriv ett brev med den texten och lämna över.

Informationen är lite bristfällig men det ser inte dåligt ut för dig. Arbetsgivaren verkar ha gjort några missar. Det viktiga är att hantera dokumentet du skrev på. Om det är dom som säger upp dig så har du en bra grund att jobba ifrån. Om det står att DU säger upp dig så måste du snabbt som attan göra gällande att det inte stämmer.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Jag är allmän tillsividare fram till den 7e som jag skrev på. Varit där längst av alla som är allmän tillsvidare, fungerar det även där? Finns dom som har fått fast anställd pga dom är kompis med chefen utanför jobbet som kom in efter mig.
Ja vi är i Handelns kollektivavtal. Vet faktiskt inte vad som står om det är JAG som säger upp mig eller om det är jag som blir uppsagd av företaget. Har pappret framför mig och det står bara:

Uppsägning
Arbetsgivare: **** Orgnr: ****
Arbetstagare: ****, "personnr"
Uppsägningsdag: 2012-12-07
Sista arbetsdag: 2013-01-07

Sedan en kråka från oss båda.
2012-12-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkaka-
Jag är allmän tillsividare fram till den 7e som jag skrev på. Varit där längst av alla som är allmän tillsvidare, fungerar det även där? Finns dom som har fått fast anställd pga dom är kompis med chefen utanför jobbet som kom in efter mig.
Ja vi är i Handelns kollektivavtal. Vet faktiskt inte vad som står om det är JAG som säger upp mig eller om det är jag som blir uppsagd av företaget. Har pappret framför mig och det står bara:

Uppsägning
Arbetsgivare: **** Orgnr: ****
Arbetstagare: ****, "personnr"
Uppsägningsdag: 2012-12-07
Sista arbetsdag: 2013-01-07

Sedan en kråka från oss båda.

Hej,

Det spelar ingen roll på vilka grunder man har blivit anställd. Det är anställningsdatumet man går på (familjemedlemmar till ägarna kan särbehandlas i vissa fall).

Om det var du som sade upp dig så hade det stått "på egen begäran" någonstans på papperet du skrev under.

Om arbetsgivaren ska säga upp dig måste dom ha saklig grund. Det ska anges vilken saklig grund man åberopar i uppsägningen och det verkar dom inte ha gjort.

Om jag var du skulle jag skriva ett daterat brev till arbetsgivaren där du bestrider uppsägningen pga att saklig grund saknas samt att dom åsidosatt turordningsreglerna.

Du ska dock vara medveten om att om dom står på sig kan man inte tvinga dom att ge dig jobbet tillbaka. Däremot kommer dom att bli skyldiga att betala dig skadestånd om dom gjort uppsägningen fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in