2018-12-25, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas-Birgitta-P
Russells tekanna skjuter tyvärr bredvid målet, men det var lite slarvigt av mig att inte ta upp den som exempel. Teologer har tyvärr lite slarvigt spelat det argumentet i händerna genom att flytta sina positioner (eller ännu värre, stanna och slåss för dem, se exempelvis kreationister) när någon funktion som tidigare tillskrivits Gud har kunnat bevisats ha exempelvis en fysisk eller kemisk förklaring.

Det är ju en liten egenhet i vetenskaplig metodik att det inte går att bevisa att något inte finns. Vi kan bevisa att något inte finns vid en viss plats vid en viss tidpunkt, men inte att något inte finns på någon plats vid något tillfälle. Ingen av sidorna i dem här frågan kan i min mening göra några meningsfulla poänger av det.

Sen är jag lite fundersam till hur jag ska kunna bevisa dina idéer om astronomiska teserviser och kryptozoologiska fenomen är dåliga. Om du säger att det är bra idéer så tycker jag att det är upp till dig att visa på någon positiv effekt de idéerna har i den observerbara verkligheten. Det går inte att utvärdera en idé utan att konkretisera den först, så peka på någon observerbar effekt en tro på Bigfoot har så kan vi debattera om det är en rimlig mental modell att resonera kring. Sen var det inte min mening att argumentera för att Gud är en bra idé, utan bara att Gud är en idé.
Gud är kanske miljontals ideer?
Även de inom samma religiösa inriktning kan ha olika åsikter om hur deras gud är.
Citera
2018-12-25, 17:49
Medlem
antiprofeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas-Birgitta-P
Russells tekanna skjuter tyvärr bredvid målet, men det var lite slarvigt av mig att inte ta upp den som exempel. Teologer har tyvärr lite slarvigt spelat det argumentet i händerna genom att flytta sina positioner (eller ännu värre, stanna och slåss för dem, se exempelvis kreationister) när någon funktion som tidigare tillskrivits Gud har kunnat bevisats ha exempelvis en fysisk eller kemisk förklaring.

Det är ju en liten egenhet i vetenskaplig metodik att det inte går att bevisa att något inte finns. Vi kan bevisa att något inte finns vid en viss plats vid en viss tidpunkt, men inte att något inte finns på någon plats vid något tillfälle. Ingen av sidorna i dem här frågan kan i min mening göra några meningsfulla poänger av det.

Sen är jag lite fundersam till hur jag ska kunna bevisa dina idéer om astronomiska teserviser och kryptozoologiska fenomen är dåliga. Om du säger att det är bra idéer så tycker jag att det är upp till dig att visa på någon positiv effekt de idéerna har i den observerbara verkligheten. Det går inte att utvärdera en idé utan att konkretisera den först, så peka på någon observerbar effekt en tro på Bigfoot har så kan vi debattera om det är en rimlig mental modell att resonera kring. Sen var det inte min mening att argumentera för att Gud är en bra idé, utan bara att Gud är en idé.

Du är inte fundersam över hur du ska bevisa att mina idéer är dåliga, du kan inte bevisa att de är dåliga för de speglar din idé om en gud. Om du ska kunna ta din idé om en gud hur galen den än är på allvar måste du per definition ta mina galna idér på allvar. Det är lika otroligt för dig att en tekanna inte existerar som en gud existerar för mig. Men du som är slutgiltiga tolkaren av den objektiva verkligheten tycker ju, jag menar VET OEMOTBEVISBART att det är så. Hur kan du ha fel när du alltid har rätt?
Citera
2019-01-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaconRosen
Vem skapade Gud? Något så perfekt kan ju inte bara uppstått av sig själv?
Vad skapade universum? Något så stort och komplicerat kan ju inte ha uppstått av sig själv?
Citera
2019-01-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekpine
Vad skapade universum? Något så stort och komplicerat kan ju inte ha uppstått av sig själv?
Precis, många frågor. Jag kan inte svaret på din motfråga, men en dag har vi förhoppningsvis hittat svaret på det. Skillnaden är att en troende tror på att Gud skapat allt, därför tycker jag det är kul och se vad troende personer svarar på min fråga. Skapa Gud sig själv? Har aldrig fått ett bra svar.
Citera
2019-01-05, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaconRosen
Precis, många frågor. Jag kan inte svaret på din motfråga, men en dag har vi förhoppningsvis hittat svaret på det. Skillnaden är att en troende tror på att Gud skapat allt, därför tycker jag det är kul och se vad troende personer svarar på min fråga. Skapa Gud sig själv? Har aldrig fått ett bra svar.

Gud har alltid existerat, konstigt att ingen har gett dig svaret på din fråga.
Citera
2019-01-05, 02:53
Medlem
Mogrens avatar
Bevisa att Gud inte är den ende Guden och att det inte finns ett helt rike med miljoner Gudar.
Citera
2019-01-05, 04:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsogs
Gud har alltid existerat, konstigt att ingen har gett dig svaret på din fråga.
Påståendet att gud alltid har funnits men skapade universum är totalt ologiskt.
Det är som att påstå att gud skapade universum, som om han skulle ha kommit på det som en god idé efter att ha varit ensam i en evighet (om han alltid har funnits).
Citera
2019-01-05, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Påståendet att gud alltid har funnits men skapade universum är totalt ologiskt.
Det är som att påstå att gud skapade universum, som om han skulle ha kommit på det som en god idé efter att ha varit ensam i en evighet (om han alltid har funnits).

Olika typer av universum/drömmar/illusioner har vi alltid skapat också.

Tänk inte på Gud som en "gubbe som tänker" - så blir det lättare att greppa.
Gud är allting och ingenting samtidigt/existensen i sig/medvetandets grundform/
Byggstenarna för big-bang kommer ur alltet, dom olika formerna som visar sig efter big bang - är som små "delar" av alltet - . Och kombinerar man allting i universum och trycker tillbaks det till punkten där big bag uppstod, så har man återigen "grundformer" av existensen, vilket är gud/vi/medvetande/allt/ingenting.
Senast redigerad av SinnesFrisk 2019-01-05 kl. 07:54.
Citera
2019-01-05, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror på en bibliskt Gud. En förlåtligt sådan som inte kommer haka upp sig på triviala saker utan kommer se till exakt hur du levt ditt liv och sedan kommer belöna dig därefter. Det är väl hur man måste se på det.
Om du tror på den bibliska Guden, dvs den enda sanna Guden, så vet du också att du endast blir förlåten genom tron på Jesus.

"Ty, om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad." - Romarbrevet 10:9
Citera
2019-01-05, 16:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Olika typer av universum/drömmar/illusioner har vi alltid skapat också.

Tänk inte på Gud som en "gubbe som tänker" - så blir det lättare att greppa.
Gud är allting och ingenting samtidigt/existensen i sig/medvetandets grundform/
Byggstenarna för big-bang kommer ur alltet, dom olika formerna som visar sig efter big bang - är som små "delar" av alltet - . Och kombinerar man allting i universum och trycker tillbaks det till punkten där big bag uppstod, så har man återigen "grundformer" av existensen, vilket är gud/vi/medvetande/allt/ingenting.

Så du menar alltså att universum är delar av gud och att universum då alltså också alltid har funnits (om gud alltid har funnits)?
Citera
2019-01-05, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så du menar alltså att universum är delar av gud och att universum då alltså också alltid har funnits (om gud alltid har funnits)?

Jag menar att gud/universum/medvetande/allt/ingenting-och allt i mellan är gud.
Citera
2019-01-06, 00:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Jag menar att gud/universum/medvetande/allt/ingenting-och allt i mellan är gud.

Då blir ju slutsatsen att universum inte har skapats av någon gud och alltid har funnits i en eller annan form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in