2018-12-25, 16:15
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Klart Gud finns. Man måste tro vad finns annars för mening att ens fortsätta leva? Om inte Gud fanns är detta det enda? En värdelös kort tillvaro på en skräpig jord. Nej vägrar tro på det. Utan Gud finns givet och lever man bara ett bra liv så kommer man bli belönad.

Men Come on, nu, va! Det du nu skrev var väl mer än lovligt fantasilöst. Se till Buddhister eller Hinduister, Indian-tro, eller shamanism, kanske Wiccan också för att ta några Tex .

Attraktionslagen i sig själv slår ut Gud . Kolla lite i attraktionslagen, Zaedrews!
Citera
2018-12-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
säg mig vad du kan välja.
Ifråga om efterlivet så har jag ingen aning. Det var därför jag frågade.
Ifråga om vad som är att leva ett bra liv så kan jag ju avgöra det själv, med reservation för att Gud kan ha en annan syn. Äve andra männskor kan ha en annan syn.
Citera
2018-12-25, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ifråga om efterlivet så har jag ingen aning. Det var därför jag frågade.
Ifråga om vad som är att leva ett bra liv så kan jag ju avgöra det själv, med reservation för att Gud kan ha en annan syn. Äve andra männskor kan ha en annan syn.

kan du berätta vad det innebär att leva ett bra liv?
Citera
2018-12-25, 16:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så du tror alltså inte på Gud som han beskrivs i bibeln eller koranen?

Tror på en bibliskt Gud. En förlåtligt sådan som inte kommer haka upp sig på triviala saker utan kommer se till exakt hur du levt ditt liv och sedan kommer belöna dig därefter. Det är väl hur man måste se på det.
Citera
2018-12-25, 16:42
Medlem
Citat:
Tror på en bibliskt Gud. En förlåtligt sådan som inte kommer haka upp sig på triviala saker utan kommer se till exakt hur du levt ditt liv och sedan kommer belöna dig därefter. Det är väl hur man måste se på det.

du tror på en Gud som har en son, och som offrar denne, och som kräver att du ska tro på detta för att bli "frälst"?
Citera
2018-12-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
kan du berätta vad det innebär att leva ett bra liv?
Ja, men inte i denna tråd.
Kortfattat så har det med hälsa och välmående att göra och med det som grund ta mina moraliska beslut.
Alltså inte utgå från ”vad vill guden X att jag gör”.
Citera
2018-12-25, 16:44
Medlem
Citat:
Nej, de flesta jag diskuterat med (som tror på bibeln) säger att man måste tro. Att det till och med är det viktigaste.
Citera
2018-12-25, 16:51
Medlem
Ruskigbusss avatar
Iofs är nog idéen med gudar betydligt äldre än det judiska folket, men vi kanske inte skall såna trivialiteter som fakta stå ivägen för en åsikt.

Dock har vi gjort så att diskussionen kring gudar brukar kallas för religion, oavsett om man tror på någon särskild tro eller inte tror.

Så.

Filosofi --> Religion
/Moderator
Senast redigerad av Ruskigbuss 2018-12-25 kl. 16:53.
Citera
2018-12-25, 17:02
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Tanken på att Gud inte finns skrämmer skiten ur mig. Därför letar jag varje dag efter "gud" i stort som smått.

Tyvärr ser jag allt svart runtomkring mig, vilket gör att hela idén om en skapare som är god i grunden ter sig som allt mer svår att ta till sig. Kanske är skaparen en sadist.
Svårt att finna en gud om man utgår från människans perspektiv, men om man blickar uppåt och ser från universums perspektiv - måste det nästan finnas en skapare. Du kan förklara fenomen med nya lagar men det finns alltid ett "men" och "nästa". Vad fanns innan big bang? Varför skedde big bang. "På grund av X" - Men varför skedde inte X tidigare etc.

Svaret Gud är lite som mörk materia och mörk energi inom vetenskapen. Man vet inte vad det är och använder något diffust begrepp som förklarar universums acceleration och galaxers rotationer.
Citera
2018-12-25, 17:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-12-25, 17:08
Medlem
Vem skapade Gud? Något så perfekt kan ju inte bara uppstått av sig själv?
Citera
2018-12-25, 17:18
Medlem
Thomas-Birgitta-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiprofeminist
Jag satt nyss mördade ett par andra idioter, jag har kvar länken och behöver bara klistra in den här.

Om din idé om en gud är bra, så Russells idé om en tekanna bättre och idén om Bigfoot är den bästa idén genom tiderna. Det är upp till dig att bevisa motsatsen, men vi spelar enligt dina regler, så du får inte använda logik, utan får bara hänvisa till vad känner i stunden som slutgiltig sanning.

Russells tekanna skjuter tyvärr bredvid målet, men det var lite slarvigt av mig att inte ta upp den som exempel. Teologer har tyvärr lite slarvigt spelat det argumentet i händerna genom att flytta sina positioner (eller ännu värre, stanna och slåss för dem, se exempelvis kreationister) när någon funktion som tidigare tillskrivits Gud har kunnat bevisats ha exempelvis en fysisk eller kemisk förklaring.

Det är ju en liten egenhet i vetenskaplig metodik att det inte går att bevisa att något inte finns. Vi kan bevisa att något inte finns vid en viss plats vid en viss tidpunkt, men inte att något inte finns på någon plats vid något tillfälle. Ingen av sidorna i dem här frågan kan i min mening göra några meningsfulla poänger av det.

Sen är jag lite fundersam till hur jag ska kunna bevisa dina idéer om astronomiska teserviser och kryptozoologiska fenomen är dåliga. Om du säger att det är bra idéer så tycker jag att det är upp till dig att visa på någon positiv effekt de idéerna har i den observerbara verkligheten. Det går inte att utvärdera en idé utan att konkretisera den först, så peka på någon observerbar effekt en tro på Bigfoot har så kan vi debattera om det är en rimlig mental modell att resonera kring. Sen var det inte min mening att argumentera för att Gud är en bra idé, utan bara att Gud är en idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in