2018-08-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
1 allting som har börjat existera har en orsak
2 universum har börjat existera
3 universum har en orsak

"orsaken" som orsakat detta måste alltså vara immateriell, rum-lös, tidlös, ofattbart kraftfull etc
Kalaam är inte ett speciellt bra argument. Det nämner inte ens någon gud ....
Dessutom är inte premisserna bevisade. Detta argument anser jag vara debunkat ganska rejält.
Citera
2018-08-14, 16:10
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
”Gudarna”? ”Satanisten”? Vilken religion tillhör du egentligen?

Jag tillhör inga religioner alls då jag inte kan ha mänskliga ledare när jag vet att universum och jag själv har designats av gudar. Religioner är fejk, men gudar är på riktigt.. även satan som också var en gud en gång i tiden.

Man kan inte tjäna olika gudar så det borde vara uppenbart vilka som tjänar satan och vilka som bryr sig om de högre skaparna som skapade människans växtätande kropp och platta tänder gjorda för att mala plantor till skillnad från allätande djurs tänder som alltid är vassa.

Vad är du för allätande apa då försten, är du vanlig ateistapa med sylvassa tänder för att kunna dela kött med precis som alla andra allätare på Jorden??

Hur fungerar dina köttätar-tänder egentligen, när slutade du använda kniv för att dina sylvassa tänder fungerar för att dela kött med precis som alla andra allätare på Jorden gör?

Ett bra argument för att gudar inte finns är väl att peka på att människan är en annorlunda allätare som bara inte har några allätares designade kroppsdelar och funktioner. Att människan som är en växtätare.. evolutionerade sig själv till ett djur genom att bete sig som ett djur genom att äta djur tills framtänderna blev vassa och kunde dela kött precis som alla andra allätare på Jorden.. det händer väl snart.

Ateisterna har evolutionerat sina två vassa framtänder under många år nu, snart blir dom köttätande djur som inte kan känna empti för djur eller människor.
Citera
2018-08-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tillhör inga religioner alls då jag inte kan ha mänskliga ledare när jag vet att universum och jag själv har designats av gudar. Religioner är fejk, men gudar är på riktigt.. även satan som också var en gud en gång i tiden.

Man kan inte tjäna olika gudar så det borde vara uppenbart vilka som tjänar satan och vilka som bryr sig om de högre skaparna som skapade människans växtätande kropp och platta tänder gjorda för att mala plantor till skillnad från allätande djurs tänder som alltid är vassa.

Vad är du för allätande apa då försten, är du vanlig ateistapa med sylvassa tänder för att kunna dela kött med precis som alla andra allätare på Jorden??

Hur fungerar dina köttätar-tänder egentligen, när slutade du använda kniv för att dina sylvassa tänder fungerar för att dela kött med precis som alla andra allätare på Jorden gör?

Ett bra argument för att gudar inte finns är väl att peka på att människan är en annorlunda allätare som bara inte har några allätares designade kroppsdelar och funktioner. Att människan som är en växtätare.. evolutionerade sig själv till ett djur genom att bete sig som ett djur genom att äta djur tills framtänderna blev vassa och kunde dela kött precis som alla andra allätare på Jorden.. det händer väl snart.

Ateisterna har evolutionerat sina två vassa framtänder under många år nu, snart blir dom köttätande djur som inte kan känna empti för djur eller människor.
Så du har inte fått satan från någon speciell religion/er? Hur vet du att satan varit en gud?
Varför äter djur andra djur? Har inte djur känslor, enligt den som kom på den designen?
Citera
2018-08-14, 16:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Var drar du gränsen? Eller undviker du att trampa på småkryp och dyl.?
Eller är det själva fängslandet och ätandet du är emot?

Edit: jag var mest nyfiken, du behöver inte svara i denna tråd, då detta är off topic.
Ett argument mot gud, den bibliske, är att det är icke förenligt med godhet att låta en livsform äta upp en annan om den kan välja. En vettig gud hade sagt -ta inte liv om du inte måste.
Själv undviker jag att trampa på småkryp, ja. Om jag ser dem alltså.
Citera
2018-08-14, 16:19
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Kalaam är inte ett speciellt bra argument. Det nämner inte ens någon gud ....
Dessutom är inte premisserna bevisade. Detta argument anser jag vara debunkat ganska rejält.

att argumentet utelämnar gud gör det inte svagare

exakt vad i modern astrofysik/kosmologi som är vedertaget som fakta invänder du emot?

hur debunkar du argumentet?
Citera
2018-08-14, 16:20
Medlem
Förvirrat sandlådesnack tar aldrig slut ej heller finns någon mötesplats inuti er där tanken får vila. Varför inte meditera på att det finns ingen början och därmed heller inget slut. Då livets jobb är att uttrycka sig på alla möjliga sätt och du är livet finns heller inte varken död eller ondska. Det finns bara förändring och du är Det eller Livet om det låter bättre. Försök inte komma undan ansvar för det går inte. Ha en skön dag!
Citera
2018-08-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ett argument mot gud, den bibliske, är att det är icke förenligt med godhet att låta en livsform äta upp en annan om den kan välja. En vettig gud hade sagt -ta inte liv om du inte måste.
Själv undviker jag att trampa på småkryp, ja. Om jag ser dem alltså.
Ja, du har antagligen en gräns, även du. Du kanske inte anstränger dig väldigt mycket, och t.ex. går med munskydd för att slippa döda kryp? De flesta drar en gräns någonstans.

Och att hitta argument mot att bibliska guden är god, ja det är väldigt lätt. Men det ör också lätt att komma runt, då Gud (enligt vissa) kan bestämma vad som är gott.
Citera
2018-08-14, 16:27
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ok, så att designa asteroider var dumt, kanske? Eller människor?

Jag tar sällan upp ondska som argument. Om jag tar upp det så är det när folk påstår att Gud är god för att han hjälpte till att hitta bilnycklarna. Om det vore sant så är det ett bevis på att Gud är ond, eller i alla fall riktigt jävla orättvis.

Människor skapades på ett kontroveriellt sätt, med DNA från gudar.
Gudarna visste såklart att dom flesta människor inte var redo för att vara så pass medvetna som vi blev.. dom visste att mänskligheten skulle utrota sig själv med hjälp av sin intelligens som saknade vishet som kunde förhindrat att människor slutade odla plantor för att istället leva liv som går ut på att jaga pengar, konsumera och bränna bensin medans sophögar bildas runt om på hela planeten.

Gudarnas godhet blir bara synligt när man förstår att alla är begåvade med fri vilja att välja en annan väg i livet med.

Även om dom flesta människor inte kommer att överleva sin intelligens som saknar vishet så har dom ändå fått chansen att hedra gudarnas DNA genom att lyssna på sitt inre som säger att det faktist är fel att äta upp ett djur som har torterats.. och det blir inte mer rätt om man låter en maskin döda djuret bakom stängda dörrar så man själv slipper ta del av mord och djurplågeri.

Jag ser att många använder just polariseringen i denna dimension som nån sorts bevis för att gudar är onda eller ickeexisterande.
Citera
2018-08-14, 16:29
Medlem
Citat:
att argumentet utelämnar gud gör det inte svagare

exakt vad i modern astrofysik/kosmologi som är vedertaget som fakta invänder du emot?

hur debunkar du argumentet?
Denna kille säger det mycket bättre än jag:https://m.youtube.com/watch?v=5EVGkl7lj_4
Men de flesta som William Lane Craig debatterat mot, har haft liknande invändningar mot ”hans” argument. (Kalaam har blivit lika med hans signum)
Citera
2018-08-14, 16:31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Denna kille säger det mycket bättre än jag:https://m.youtube.com/watch?v=5EVGkl7lj_4
Men de flesta som William Lane Craig debatterat mot, har haft liknande invändningar mot ”hans” argument. (Kalaam har blivit lika med hans signum)

så om jag länkar till ett klipp som debunkar hans debunkning ändrar du uppfattning?

edit
det är nog en av de sämsta kalaamdebunkningar jag sett,

om du vill kan jag länka till en mycket bättre debunkning, och därefter länka till en redogörelse över hur och varför dessa debunkningar är spektakulärt svaga
Senast redigerad av jipeess 2018-08-14 kl. 16:35.
Citera
2018-08-14, 16:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Gudarnas godhet blir bara synligt när man förstår att alla är begåvade med fri vilja att välja en annan väg i livet med.
En annan anledning till att gudarnas godhet inte blir synlig, kan vara att det inte finns några gudar.

Jag hittar inte någon enhörning i skogen. Det påstås bero på att jag inte vibrerar i rätt frekvens med enhörningens dimension. En annan, betydligt troligare förklaring kan vara att enhörningen inte finns.
Citera
2018-08-14, 16:50
Medlem
Citat:
så om jag länkar till ett klipp som debunkar hans debunkning ändrar du uppfattning?

edit
det är nog en av de sämsta kalaamdebunkningar jag sett,

om du vill kan jag länka till en mycket bättre debunkning, och därefter länka till en redogörelse över hur och varför dessa debunkningar är spektakulärt svaga
Nej, jag har sett väldigt många debatter, där ”båda sidor” kommer till tals.
Så jag tror inte på videos (som denna) p.g.a. avsaknad av alternativ. Men du får gärna länka till klipp.
Du får även gärna peka på vad killen i videon hade fel på. Dock så koncentrerade han sig mest på William Lane Craig, och du ska ju inte behöva försvara någon annans åsikt.

Edit: jag ändrar naturligtvis uppfattning om det verkligen är en debunkning. Jag är tvungen att tro på det som övertygar mig. Jag kan inte välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in