2018-09-14, 18:00
Medlem
BullensKorvs avatar
Om Gud nu är död eller aldrig har funnits, vem ska då rädda människan om inte hen gör det själv?

Jesus mötte en skeptiker i öknen som undrade var vatten fanns. Jesus sade, leta antingen i närmsta dal eller följ mig. Skeptikern dog i dalen nästa dag. Jesus dog på korset nästa år.

Visst finns det starka vetenskapliga argument att Gud inte existerar, men bevis finns inte. Så det är ju dumt att chansa, den dag Jesus ber dig välja.

-----------
"Jag är inte frälst, jag är inte ateist, jag är bara en människa som inte kan ta ställning i en så svår fråga"
Citera
2018-09-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Här diskuteras eventuella bevis för att gudar inte existerar.
Det är fortfarande CERN maskinen som ska bevisa för er som tror, att gudar inte behövdes för att skapa en livsmening åt er som har meningslösa liv och tror på en big bang, även kallad stor smäll av skapelse.

Dom brukar skriva här på flashback dessa ateister som är djupt teoritroende.

Det finns inte så mycket att diskutera med troende människor som ateister.. eftersom bevis och fakta spelar ingen roll för dom eftersom dom tror ju på obevisbara teorier istället för att göra livet enklare.

vad som än sägs till en ateist om bevis eller motbevis.. så kommer ateisten alltid säga att -det är din tro det.
Ateisten gör detta eftersom ateisten tror att alla är lika troende som ateisten själv. Ateisten kan inte skilja på att tro och att veta.. för det är samma sak för ateisten som har trott i hela sitt liv , och aldrig sett bevis för nånting.
Det finns många bevis för Big Bang, men det är (i stort) irrelevant i gudsfrågan.
För att motbevisa gudar så måste de först förklaras och definieras. Först då kan det eventuellt gå att motbevisa dem.
Citera
2018-09-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Om Gud nu är död eller aldrig har funnits, vem ska då rädda människan om inte hen gör det själv?

Jesus mötte en skeptiker i öknen som undrade var vatten fanns. Jesus sade, leta antingen i närmsta dal eller följ mig. Skeptikern dog i dalen nästa dag. Jesus dog på korset nästa år.

Visst finns det starka vetenskapliga argument att Gud inte existerar, men bevis finns inte. Så det är ju dumt att chansa, den dag Jesus ber dig välja.

-----------
"Jag är inte frälst, jag är inte ateist, jag är bara en människa som inte kan ta ställning i en så svår fråga"
Hur många gudar tror du på, om argumentet är att ”inte chansa”?
Och hur kan du tro på något av den anledningen? Själv så måste jag få belägg, det räcker inte med att det skulle vara lämpligare att tro. I så fall skulle jag sluta tro på cancer och svält, t.ex. Det vore mycket bättre om dessa inte fanns.
Citera
2018-09-14, 18:11
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur många gudar tror du på, om argumentet är att ”inte chansa”?
Och hur kan du tro på något av den anledningen? Själv så måste jag få belägg, det räcker inte med att det skulle vara lämpligare att tro. I så fall skulle jag sluta tro på cancer och svält, t.ex. Det vore mycket bättre om dessa inte fanns.

Det är inte ett argument för att en gud finns, det är bara ett beslut jag kan ta utan att kunna ta ställning till alla argument för och emot. Jag tror inte att gud finns, men jag utesluter det inte.
Citera
2018-09-14, 18:14
Medlem
Citat:
Det är inte ett argument för att en gud finns, det är bara ett beslut jag kan ta utan att kunna ta ställning till alla argument för och emot. Jag tror inte att gud finns, men jag utesluter det inte.
Jag utesluter det inte heller.
Citera
2018-09-14, 18:16
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Googla "molekyl". Jag tror du behöver läsa på lite.
Du kan tacka mig senare.

Ja du sprudlar verkligen av intelligens till skillnad alla andra troende ateistapor som jag diskuterat med. Man märker det påå hur du skriver, vilken klok och vis man du är.. medans du tror på dina obevisbara teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns många bevis för Big Bang, men det är (i stort) irrelevant i gudsfrågan.
För att motbevisa gudar så måste de först förklaras och definieras. Först då kan det eventuellt gå att motbevisa dem.

Hahahaa ja det finns många bevis för big bang, men CERN kan ju aldrig bevisa nånting om big bang skapades av molekyler som redan fanns i nånting innan big bang hände.
Det kanske hände en liten big bang innan den stora big bangen, och i den lilla bigbangen så skapades de molekyler som sen krashade in i varandra och skapade den stora big bang, och universum, ur tomma intet.

Lycka till att motbevisa att system behöver designas av ett medvetande.

Vi har väntat många år nu på att ni ska lägga fram bevis för system som designat sig själva utan någon som helst hjälp av ett medvetande.
Citera
2018-09-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ja du sprudlar verkligen av intelligens till skillnad alla andra troende ateistapor som jag diskuterat med. Man märker det påå hur du skriver, vilken klok och vis man du är.. medans du tror på dina obevisbara teorier.

Hahahaa ja det finns många bevis för big bang, men CERN kan ju aldrig bevisa nånting om big bang skapades av molekyler som redan fanns i nånting innan big bang hände.
Det kanske hände en liten big bang innan den stora big bangen, och i den lilla bigbangen så skapades de molekyler som sen krashade in i varandra och skapade den stora big bang, och universum, ur tomma intet.

Lycka till att motbevisa att system behöver designas av ett medvetande.

Vi har väntat många år nu på att ni ska lägga fram bevis för system som designat sig själva utan någon som helst hjälp av ett medvetande.
Gud/gudar har försökt bevisats i tusentals år, och ännu finns inga starka argument eller belägg.
En skapargud som inte inverkar i vårat liv är jag inte intresserad av att motbevisa, eftersom det inte går ( vad jag vet ).
Jag bryr mig bara om gudar som påstås vara delaktiga/synliga i våran värld.
Citera
2018-09-14, 18:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag har inte yttrat någon teori för dig.
Jag har bara påpekat lite fint att du bör läsa på lite om du ska diskutera fysik.
Det är ju fakta.
Citera
2018-09-14, 18:42
Medlem
Citat:
På riktigt? Du utesluter inte att Zeus, Oden eller att elefantguden Ganesha finns? Hur ställer du dig till andra mytologiska väsen som t.ex. storfot och enhörningar?
Citera
2018-09-14, 18:50
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
På riktigt? Du utesluter inte att Zeus, Oden eller att elefantguden Ganesha finns? Hur ställer du dig till andra mytologiska väsen som t.ex. storfot och enhörningar?

Jo uppenbarliga myter utesluter jag förstås. Men just att Gud inte finns är svårare, du kanske känner att det är 0% chans/risk att Gud finns. Men eftersom vi vet så lite om universum och skapelsen så är det dumt att vara säker. Jag uppskattar det till en promilles sannolikhet att Gud finns med rådande kunskapsläge. Större mirakel än så har ju skett.
Citera
2018-09-14, 19:14
Medlem
Citat:
Jo uppenbarliga myter utesluter jag förstås. Men just att Gud inte finns är svårare, du kanske känner att det är 0% chans/risk att Gud finns. Men eftersom vi vet så lite om universum och skapelsen så är det dumt att vara säker. Jag uppskattar det till en promilles sannolikhet att Gud finns med rådande kunskapsläge. Större mirakel än så har ju skett.
Vilket mirakel är större?
Vilken Gud menar du, och varför är det inte uppenbart att den är en myt ?
Citera
2018-09-14, 19:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
CERN ska bevisa att molekyler som krashar in i varandra kan skapa ökande komplexitet genom att sprängas och förvandlas till andra molekyler..

Du förväxlar molekyler med partikler.

Citat:
En molekyl är inte ett system som har många olika delar..

Jo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in