2018-09-06, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Du tror att mer avancerade biologiska system som cellen och DNA, kan sätta ihop sig själv utan en medveten skapares hjälp.

Det är värre än att tro att en dator kan bygga sig själv.. det är rent utsagt uppåt väggarna fel.
”Sätta ihop sog själv”? När har jag påstått det?

Varför tar du upp datorer hela tiden? Jag har inte märkt av någon som tror det du påstår.
Citera
2018-09-06, 07:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du tror att mer avancerade biologiska system som cellen och DNA, kan sätta ihop sig själv utan en medveten skapares hjälp.
Något sådant tror inte atisister. Ateister tror inte på gud. Inget annat ”troende” är inblandat i ateism. De flesta ateister vet inte hur ”avancerade biologiska system har uppstått. Bevis för någon skapare saknas fortfarande.

Citat:
Det är värre än att tro att en dator kan bygga sig själv.. det är rent utsagt uppåt väggarna fel.
Det är möjligt, men det är ingen som tror detta. Alla som vet vad en dator är vet att datorer konstruerats av människor.
Citera
2018-09-06, 08:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Alltså försöker du smussla in god-of-gaps ... IGEN.
Citera
2018-09-06, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En vis man vet att han inte vet nånting.. det är idioterna som tror att dom vet allt.
Exakt vad jag menar.

Citat:
Jag tycker pyramiderna antagligen bevisar övernaturliga krafter eftersom dom är så perfekt designade att du inte får in ett nål mellan stenarna pga perfekt passform.
Så du förstår inte hur man kunde göra något så väldesignat på den tiden, så det måste vara övernaturligt. Inte nog med det, det är på något sätt bevis för gudar också. Bra jobbat med det kritiska tänkandet.

Citat:
Ja okej då våra förfäder hade portabla smältugnar när dom byggde pyramiderna och andra monument som har metallförbindningar mellan stenarna.
Det är väl möjligt att man hade. Om man kunde lyfta ~5 ton tunga stenar på plats kunde man väl även lyfta en smältugn eller ett kärl med flytande metall från en smältugn. Det är inte helt otroligt.
Citera
2018-09-06, 10:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polistandborste
En annan egenskap som jag tror mig ha observerat hos Uglubuk, är att han sällan styr upp samhället genom att belöna eller bestraffa någon lagom mycket när den gör rätt respektive fel. Men hans frånvaro i denna viktiga fråga kan lätt förklaras med hans respekt för fri vilja (vill man vara ond så ska man såklart få vara ond), att han vill ge människor tid att omvända sig och att belöningen kommer i nästa liv eftersom han inte är av den här världen.

Ja, Uglubuk gör vad fan han vill. Ingen annan är stor nog att stoppa honom.
Fri vilja är bra, för då behöver inte Uglubuk ingripa hela tiden.

Hell Uglubuk.
Ännu har ingen lyckats motbevisa Uglubuk.
Citera
2018-09-06, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag erkänner att jag inte vet nånting..
Det enda du gör på det här forumet är ju påstå att du vet en massa saker som ingen annan vet.
Citat:
det är nånting som du aldrig kan göra eftersom du är djupt troende ateist som tror att din tro är en sanning
Ateistens tro är att man inte tror på en gud. Självklart vet man att det är sant att man inte tror på en gud. Duh.
Citat:
TROTS att du själv aldrig har observerat ett system skapas utan en medveten skapare.
Har någon observerat ett system skapas AV en medveten skapare då?

Citat:
Det enda jag säger är att bevisen säger att en medveten skapare måste ha designat systemen i universum, naturen och våra kroppar..
Vilka BEVIS är det då?
Citat:
för jag vet inget annat som kan designa datorsystem eller andra system som alltid satts ihop av medvetna människor..
Det är inte ett bevis för något. Det är bara ett konstaterande om din egen kapacitet.
Citat:
enligt vad jag vet.. och jag kan därför räkna ut att universums system också har designats av medvetna.
Du räknar inte ut något, du antar att så är fallet för du kan inte föreställa dig något annat. Detta utgör EJ ett bevis. Ta reda på vad bevis är. Om du hade sagt att det är din åsikt eller ditt antagande hade ingen haft invändningar mot det du skriver.

Citat:
Bevisen säger dessutom att människan är en växtätare medans ateisterna tror att dom är intelligenta allätare.
Nix. Dessutom har kosthållning ingenting med ateism att göra. Jag lovar att det finns gott om ateister som är veganer, vegetarianer, fruktarianer och annat påhitt också.

Citat:
Bara en av oss kan se bevisen..
Du har inte demonstrerat några bevis, så uppenbarligen är det inte du.
Citat:
och det är tyvär inte du eftersom din tro på teorier går långt före din vilja att kolla på bevisen som vi alla kan se.
Jag påstår att din övertygelse om dina egna antaganden går före din vilja att försöka vara objektiv eller självkritisk.

Citat:
Du är ju som ett barn som har bestämmt dig för att tro att ett datorsystem kan designa sig själv om vi bara ger den några miljarder år för att sätta ihop sig själv efter tester och utredningar av sig själv för att genom gradvis ökande komplexitet skapa ett grafikkort och en processor trots att det bara vara ett moderkort som vi lämnade där för några miljarder år sen för att den skulle komplexa till sig lite under långa tidsperioder.
Om du inte var oärlig och använde människoskapade saker som exempel skulle du se andra saker som genom generationer eller lång tid faktiskt utvecklas och förändras.

Citat:
Faktum är att det är ju ATT du säger att du med all sannolighet VET sanningen.. som gör att man vet att du inte vet ett skit eftersom alla idioter tror att dom vet allting redan , och det var så dom slutade lära sig nya saker.. genom att tro att dom vet saker redan, och ska lära ut dom.
Vem påstår sig veta sanningen? Har du något citat? Det enda folk skrivit här är för att dementera felaktiga påståenden DU gjort.

Min filosofi är att bara för att jag inte förstår något så betyder det inte att jag ska hoppa till slutsatser.
Din filosofi verkar vara att hoppa till slutsatser så fort du inte förstår en sak.
Citera
2018-09-06, 10:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

För att tro att en medveten skapare gjort någonting alls skulle jag behöva belägg för att den medvetna skaparen existerar. Finns det någonting alls, utom det faktum att du inte förstår hur det annars skulle ha gått till, som förespråkar en sådan skapare?
Citera
2018-09-06, 12:27
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att tro att en medveten skapare gjort någonting alls skulle jag behöva belägg för att den medvetna skaparen existerar. Finns det någonting alls, utom det faktum att du inte förstår hur det annars skulle ha gått till, som förespråkar en sådan skapare?

Bevisar inte en dator att medvetenhet har användts för att designa datorn med alla delar på rätt plats?

Om du behöver se bevis för att system kan skapas på andra sätt än det enda sättet som är genom ett medvetande som designar systemet.. då är det du som söker efter nånting annat än de medvetna gudar som har skapat dig och alla andra.. de gudar som designade biologiska system i sig, bevisar.

Förutom explosioner av skapelse , som big bang teorin, och medvetanden som du inte ser bevis för i bioLOGISKA system.. vad tror du kan ha designat cellen och DNA-koder som evolutionerar biologiska system enligt DNA-kod och tillsamans med cellen?

Vad bevisar cellens och evolutionerande DNA för dig?..
att en explosion av skapelse måste ha varit framme och designat meninglösa livsformer som ateisten kan använda för att förslava?
Citera
2018-09-06, 12:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bevisar inte en dator att medvetenhet har användts för att designa datorn med alla delar på rätt plats?
Vi vet hur en dator konstrueras. Kan du förklara hur ett träd konstrueras? Hur håller ditt argument för något som inte är människokonstruerat?

Citat:
Om du behöver se bevis för att system kan skapas på andra sätt än det enda sättet som är genom ett medvetande som designar systemet..
Jag har bara sett saker bli konstruerade av människor. Varför ska jag anta att något annat är konstruerat och inte naturligt?
Citat:
då är det du som söker efter nånting annat än de medvetna gudar som har skapat dig och alla andra.. de gudar som designade biologiska system i sig, bevisar.
Jag känner inte till några sådana. Varför ska jag anta att övernaturligheter ligger bakom allting?

Citat:
Förutom explosioner av skapelse , som big bang teorin, och medvetanden som du inte ser bevis för i bioLOGISKA system.. vad tror du kan ha designat cellen och DNA-koder som evolutionerar biologiska system enligt DNA-kod och tillsamans med cellen?
Varför ska jag anta att det är designat?

Citat:
Vad bevisar cellens och evolutionerande DNA för dig?..
Att biologiska organismer är ökande komplexitet och förändras över tid.
Citat:
att en explosion av skapelse måste ha varit framme och designat meninglösa livsformer som ateisten kan använda för att förslava?
Det är ingen som föreslår att någon explosion ligger bakom evolutionen. Vad får dig att tro det?
Citera
2018-09-06, 12:49
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vi vet hur en dator konstrueras. Kan du förklara hur ett träd konstrueras? Hur håller ditt argument för något som inte är människokonstruerat?

Jag har bara sett saker bli konstruerade av människor. Varför ska jag anta att något annat är konstruerat och inte naturligt?
Jag känner inte till några sådana. Varför ska jag anta att övernaturligheter ligger bakom allting?

Varför ska jag anta att det är designat?

Att biologiska organismer är ökande komplexitet och förändras över tid.
Det är ingen som föreslår att någon explosion ligger bakom evolutionen. Vad får dig att tro det?

Du antar ju att det finns bevis för något annat än medvetenhet trots att systemen i sig bevisar medvetenhet.. och i detta fallet gudar.

Du har fri vilja att tro på vad du vill. Jag pekar bara på att en av oss kan se bevis för vad dom är, medans den andre av oss letar efter nånting mystiskt som ska bortförklara gudarnas förmåga att designa biologiska system medvetet..

antagligen en stor smäll och lite annat hokus pokus som dock aldrig kan skapa syften för designerna, för att skapa syfte behövs medvetenhet som vet vad ett syfte med en del i en dator är.
Citera
2018-09-06, 13:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du antar ju att det finns bevis för något annat än medvetenhet trots att systemen i sig bevisar medvetenhet.. och i detta fallet gudar.

Du har fri vilja att tro på vad du vill. Jag pekar bara på att en av oss kan se bevis för vad dom är, medans den andre av oss letar efter nånting mystiskt som ska bortförklara gudarnas förmåga att designa biologiska system medvetet..

antagligen en stor smäll och lite annat hokus pokus som dock aldrig kan skapa syften för designerna, för att skapa syfte behövs medvetenhet som vet vad ett syfte med en del i en dator är.

Och det är så din god-of-gaps igen.

(Plus bevisbörda-jonglerande, men det är knappast nån idé att försöka få dig att förstå vad det är före du lär dig elementär logik).
Citera
2018-09-06, 14:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad visar på medvetenhet annat än att du inte förstår hur det annars skulle gå till?

Citat:
Du har fri vilja att tro på vad du vill. Jag pekar bara på att en av oss kan se bevis för vad dom är,
Vad för bevis annat än att du inte förstår hur det annars skulle gå till?
Citat:
medans den andre av oss letar efter nånting mystiskt som ska bortförklara gudarnas förmåga att designa biologiska system medvetet..
Vilka gudar? Vad har du för belägg för några sådana?
Citat:
Ingen har påstått något om en stor smäll.
Varför skulle det finnas något syfte? Hur kommer du fram till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in