Vadå?
Metoden:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod
Den innehåller undersökningar av verkligheten: "3. Att undersöka om dessa konsekvenser stämmer överens med verkligheten."
Men de mirakel och under som HAR "naturliga förklaringar", de hamnar ju INTE i kategorin "som INTE kan förklaras på något annat sätt". Och med "som många människor har bevittnat samtidigt", så menar jag helt enkelt att det finns "vetenskapliga bevis", för att DE PÅSTÅDDA "miraklena" och "undrena" har inträffat. Och sen måste man förstås UTESLUTA att det finns några "naturliga förklaringar" till dessa händelser, så att de hamnar i kategorin "som INTE kan förklaras på något annat sätt". Och då kan dessa händelser "förklaras bäst" av att Gud existerar.
För varför är det mer rätt att tänka "Gud existerar INTE, det finns nog en naturlig förklaring, som vi ännu INTE har funnit", än att tänka "Gud existerar pga att det INTE finns någon naturlig förklaring" (alltså som "god of the gaps")?
Att det har funnits många kunskapsluckor, som först har setts som bevis på Guds existens, och som sen har visat sig ha "naturliga förklaringar". Det kan förstås få en del människor att sluta tro på Gud, och istället tro att allt har "naturliga förklaringar".
Men det är ju INTE så konstigt att det blir på det sättet, eftersom det finns så många kunskapsluckor, och så många "okunniga" människor som omedelbart ser dessa kunskapsluckor som bevis på Guds existens.
Men jag ser inga problem med att man tänker att en viss kunskapslucka, EVENTUELLT är ett bevis på Guds existens, så länge man också tänker att det EVENTUELLT finns en "naturlig förklaring". Alltså att man är öppen för alternativa förklaringar, från båda sidor.
Men har någon i din familj, eller någon lärare, sagt till dig att Gud FINNS? Och har du INTE fått lära dig tex att "allt har en naturlig förklaring", och även fått lära dig många av dessa "naturliga förklaringar"?
Jag säger INTE att det är fel att lära sig saker. Jag säger bara att det EVENTUELLT är mer sannolikt att man INTE tror på Gud, om de nyss nämnda förutsättningarna råder.