2018-08-15, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilka undersökningar om gud stämmer överens med verkligheten?

Om man läser tex Moseböckerna, som kan liknas vid en teori om Gud. Då blir en konsekvens av den teorin, tex i Första Moseboken, ungefär att Abrahams ättlingar ska få det väldigt bra i framtiden. Stämmer denna konsekvens överens med verkligheten?
Senast redigerad av a987 2018-08-15 kl. 21:25.
Citera
2018-08-15, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Vadå?
Metoden: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hypotetisk-deduktiv_metod

Den innehåller undersökningar av verkligheten: "3. Att undersöka om dessa konsekvenser stämmer överens med verkligheten."

Men de mirakel och under som HAR "naturliga förklaringar", de hamnar ju INTE i kategorin "som INTE kan förklaras på något annat sätt". Och med "som många människor har bevittnat samtidigt", så menar jag helt enkelt att det finns "vetenskapliga bevis", för att DE PÅSTÅDDA "miraklena" och "undrena" har inträffat. Och sen måste man förstås UTESLUTA att det finns några "naturliga förklaringar" till dessa händelser, så att de hamnar i kategorin "som INTE kan förklaras på något annat sätt". Och då kan dessa händelser "förklaras bäst" av att Gud existerar.
För varför är det mer rätt att tänka "Gud existerar INTE, det finns nog en naturlig förklaring, som vi ännu INTE har funnit", än att tänka "Gud existerar pga att det INTE finns någon naturlig förklaring" (alltså som "god of the gaps")?

Att det har funnits många kunskapsluckor, som först har setts som bevis på Guds existens, och som sen har visat sig ha "naturliga förklaringar". Det kan förstås få en del människor att sluta tro på Gud, och istället tro att allt har "naturliga förklaringar".
Men det är ju INTE så konstigt att det blir på det sättet, eftersom det finns så många kunskapsluckor, och så många "okunniga" människor som omedelbart ser dessa kunskapsluckor som bevis på Guds existens.
Men jag ser inga problem med att man tänker att en viss kunskapslucka, EVENTUELLT är ett bevis på Guds existens, så länge man också tänker att det EVENTUELLT finns en "naturlig förklaring". Alltså att man är öppen för alternativa förklaringar, från båda sidor.

Men har någon i din familj, eller någon lärare, sagt till dig att Gud FINNS? Och har du INTE fått lära dig tex att "allt har en naturlig förklaring", och även fått lära dig många av dessa "naturliga förklaringar"?
Jag säger INTE att det är fel att lära sig saker. Jag säger bara att det EVENTUELLT är mer sannolikt att man INTE tror på Gud, om de nyss nämnda förutsättningarna råder.
Varför skulle det vara en gud, eller gudar, som ligger bakom fenomen som folk bevittnat men inte förstår? Varför inte aliens, med främmande teknologi? Hur utesluts det?
Hur avgör man om något ”inte kan förklaras på något annat sätt (än Gud)? En vettig människa säger då ”jag vet inte”. Att hitta på ett svar gör ju inte att svaret blir sant.
Tror du verkligen att de som tror på Gud utesluter alla naturliga förklarngar innan de anser att Gud ligger bakom? Jag tror inte det. Snarare tvärtom, så tillskriver de Gud helt vanliga saker, såsom ”sjukdomen gick över”, ”jag hittade bilycklarna” och annat, som har naturliga förklarngar.

Ingen i min familj har sagt att Gud finns. I tonåren gjorde kompisar vissa försök att ”frälsa”. En lärare har sagt att han tror på Gud, men det visste vi alla redan, då han hade ganska mycket psalmsång på lektionerna.
Citera
2018-08-15, 23:23
Medlem
Citat:
Om man läser tex Moseböckerna, som kan liknas vid en teori om Gud. Då blir en konsekvens av den teorin, tex i Första Moseboken, ungefär att Abrahams ättlingar ska få det väldigt bra i framtiden. Stämmer denna konsekvens överens med verkligheten?
Nej, det är oklart om dessa männskor ens existerade.
Citera
2018-08-15, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, det är oklart om dessa männskor ens existerade.

Är det oklart om Abrahams ättlingar existerar?
Citera
2018-08-15, 23:58
Medlem
Citat:
Är det oklart om Abrahams ättlingar existerar?
Menar du att ättlingarna existerar oavsett om Abraham existerat ?
Och vad är meningen med denna fråga, egentligen?
Anser du att detta bevisar Islam, judendomen och kristendomens Gud?
Om jag skriver en text om min familj och att vi tror på X, blir X sann då, ifall mina påståenden har med verkligheten att göra? Eller måste X bevisas? Jag röstar på det senare.
Citera
2018-08-16, 00:03
Bannlyst
Citat:
Menar du att ättlingarna existerar oavsett om Abraham existerat ?
Och vad är meningen med denna fråga, egentligen?
Anser du att detta bevisar Islam, judendomen och kristendomens Gud?
Om jag skriver en text om min familj och att vi tror på X, blir X sann då, ifall mina påståenden har med verkligheten att göra? Eller måste X bevisas? Jag röstar på det senare.

Det står i Moseböckerna, som är väldigt gamla, ungefär att Abrahams ättlingar ska få det väldigt bra i framtiden. Stämmer den förutsägelsen med nuet?
Citera
2018-08-16, 00:04
Medlem
Citat:
Detta bevisar att Abrahams ättlingar ska få det väldigt bra i framtiden, om det stämmer, vill säga.
Det bevisar inte något om Gud. I annat fall får du fullt upp med att tro på en massa saker, om du köper detta som bevis.
Citera
2018-08-16, 00:08
Medlem
Citat:
Det står i Moseböckerna, som är väldigt gamla, ungefär att Abrahams ättlingar ska få det väldigt bra i framtiden. Stämmer den förutsägelsen med nuet?
Troligtvis inte. Och det leder inte till någon Gud, så det spelar ingen roll.
Citera
2018-08-16, 00:18
Bannlyst
Citat:

Vet du vilka som anses vara Abrahams ättlingar, enligt vetenskapen? Och tycker du inte att förutsägelsen om att de ska få det väldigt bra i framtiden, stämmer ganska bra med nuet?
Citera
2018-08-16, 00:24
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:

Din ignorans gällande symbolismen i bibeln kommer aldrig kunna leda dig till nå gudar..

men om du visste vad symbolismen i bibeln betydde så hade du vetat vart gudarna är och hur dom har designat dig för att kunna ta kontakt med dom genom din insida.. även kallat tempel av guld.

Tänk bara hur mycket guld som slösats på kyrkor och moskeer för att religiösa ledare försöker påstå att templet av guld där man kan träffa gudarna.. är inne i kyrkor och moskeer som smyckats av guld lol.

Det står att templet av guld INTE har designats av människors händer.. men det hindrar inte troende människor att tro att dom är i templet av guld när dom står i en människobyggd moske eller kyrka.
Citera
2018-08-16, 00:29
Medlem
Citat:
Vet du vilka som anses vara Abrahams ättlingar, enligt vetenskapen? Och tycker du inte att förutsägelsen om att de ska få det väldigt bra i framtiden, stämmer ganska bra med nuet?
Nej, berätta?
Att ”få det väldigt bra” är alldeles för vagt. Det kan betyda en massa saker.
Men det är ändå irrelevant, då det inte bevisar något om någon Gud.
Citera
2018-08-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Din ignorans gällande symbolismen i bibeln kommer aldrig kunna leda dig till nå gudar..

men om du visste vad symbolismen i bibeln betydde så hade du vetat vart gudarna är och hur dom har designat dig för att kunna ta kontakt med dom genom din insida.. även kallat tempel av guld.

Tänk bara hur mycket guld som slösats på kyrkor och moskeer för att religiösa ledare försöker påstå att templet av guld där man kan träffa gudarna.. är inne i kyrkor och moskeer som smyckats av guld lol.

Det står att templet av guld INTE har designats av människors händer.. men det hindrar inte troende människor att tro att dom är i templet av guld när dom står i en människobyggd moske eller kyrka.
Det är nog många bibeltroende som anser sig förstå bibeln och ändå inte håller med dig. De anser inte att bibeln leder till gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in