2018-08-14, 15:04
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför skulle de ha utvecklats?
Och varför skulle de ha kommit dit av sig självt?
Det tror nog ingen (över 5 år).
Barn tappar ofta tron på tomten eftersom de inser hur omöjligt det är, och att vuxna slutar säga att tomten finns, när barn blivit stor nog. Med Gud så slutar inte vuxna säga detta.

de har förstått att någonting inte kan komma från ingenting
Citera
2018-08-14, 15:08
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, så kan det vara. Men en rättvis och opartisk domare var det jag menade.
Ett rättssystem som bygger på tro ger jag inte mycket för. Tänk att komma undan med ”det var inte jag, det var Satan”, när jag är anklgad för mord.

domarna skiljer sig trots att de är rättvisa och opartiska, eftersom de suveräna staternas lag/konstitution är olika
Citera
2018-08-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
de har förstått att någonting inte kan komma från ingenting
Ja, det tror nog inte så många (lite beroende på vad du menar med ”ingenting’).
Men julklappar och paket är nog inget myserium, oavsett om man vet hur de kommit till eller inte.
Universum har vi inte så många att jämföra med. Jag vet bara om detta universum.
Citera
2018-08-14, 15:17
Medlem
Citat:
domarna skiljer sig trots att de är rättvisa och opartiska, eftersom de suveräna staternas lag/konstitution är olika
Ja, det finns säkert detaljer som skiljer de åt. Förhoppningsvis ska inte deras favoritgud eller favoritlag i fotboll ligga till grund för deras jobb. Är min förhoppning i alla fall.
Citera
2018-08-14, 15:20
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, det tror nog inte så många (lite beroende på vad du menar med ”ingenting’).
Men julklappar och paket är nog inget myserium, oavsett om man vet hur de kommit till eller inte.
Universum har vi inte så många att jämföra med. Jag vet bara om detta universum.

jag menar det sorts ingenting som inte består av någonting

japp
det finns bara belägg för 1 universum
Citera
2018-08-14, 15:22
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ja, det finns säkert detaljer som skiljer de åt. Förhoppningsvis ska inte deras favoritgud eller favoritlag i fotboll ligga till grund för deras jobb. Är min förhoppning i alla fall.

då har du skäl att vara besviken..tyvärr

historiska och nutida fakta talar för sig
Citera
2018-08-14, 15:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
”Behandla andra som du själv vill bli behandlad” gäller bara människor emellan.

Här är två bibelcitat som du kan försöka bortförklara:

Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden."
(1 Mos 1:26)

Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta.
(1 Mos 9:3)

Plus ett bonuscitat:

Om du på din väg råkar finna ett fågelbo i något träd eller på marken, med ungar eller ägg, och modern ligger på ungarna eller på äggen, skall du inte ta både modern och ungarna. Du skall släppa i väg modern, men ungarna kan du ta för din räkning. Gör så för att det må gå dig väl och du må få ett långt liv.
(5 Mos 22:4,6-7)

Case in point. Ytterligare ett rövhål som försvarar köttätande med hänvisning till bibeln. Tänk själv för helvete, skulle du vilja vara fängslad hela livet för att sedan ätas upp?
Citera
2018-08-14, 15:44
Medlem
Citat:
jag menar det sorts ingenting som inte består av någonting

japp
det finns bara belägg för 1 universum
Jag vet inte ens om ett sådant ingenting har ”existerat”. (om det existerat så måste det väl innehålla något?)
Du får gärna ge exempel på ett sådant ”ingenting”.
Citera
2018-08-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Case in point. Ytterligare ett rövhål som försvarar köttätande med hänvisning till bibeln. Tänk själv för helvete, skulle du vilja vara fängslad hela livet för att sedan ätas upp?
Var drar du gränsen? Eller undviker du att trampa på småkryp och dyl.?
Eller är det själva fängslandet och ätandet du är emot?

Edit: jag var mest nyfiken, du behöver inte svara i denna tråd, då detta är off topic.
Senast redigerad av kiss74 2018-08-14 kl. 15:52.
Citera
2018-08-14, 15:57
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Alla djurarter som dött ut, och det är merparten, är det p.g.a.dåliga designer?
Istället för att designa djur med vapen och sköldar, så kan väl gudarna designa djur som inte anfaller varandra?

Nä inte dåliga designer, arter utrotas när katastrofer som asteroider eller människor drabbar planeter.

Den här dimensionen är uppenbarligen inte gjord för att vara ett paradis där djuren inte behöver äta och kriga för sin överlevnad. Men självklart finns det ställen i multiversum där djuren inte behöver kriga som vilsna ateistapor för att överleva. Klart det finns ställen där dom har evigt liv och inte behöver äta eller kriga för överlevnad.. vilket iof vi människor inte behöver göra heller innan nån kom på slaveriverktyget pengar för att tvinga alla människor till att leva att pengarbaserat liv utanför naturligt mänskligt beteende och liv där odling av plantor alltid varit grunden för mänsklighetens föda och att lyckligt människoliv.

Den här dimensionen av materia är trots allt bara en väldigt liten del av multiversum.

Ett bra argument för att gudar inte finns är väl att peka på att ondska finns och sen säga att varför skulle gudar tillåta ondska i en dimension där det alltid är polariserat så att det alltid finns bra och dåliga sidor inom allt, godhet och ondska överallt i denna polariserade dimneison.

Hur skulle godhet kunna existera om inte ondska fick existera är väl frågan som man kan fråga sig själv.
Citera
2018-08-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Nä inte dåliga designer, arter utrotas när katastrofer som asteroider eller människor drabbar planeter.

Den här dimensionen är uppenbarligen inte gjord för att vara ett paradis där djuren inte behöver äta och kriga för sin överlevnad. Men självklart finns det ställen i multiversum där djuren inte behöver kriga som vilsna ateistapor för att överleva. Klart det finns ställen där dom har evigt liv och inte behöver äta eller kriga för överlevnad.. vilket iof vi människor inte behöver göra heller innan nån kom på slaveriverktyget pengar för att tvinga alla människor till att leva att pengarbaserat liv utanför naturligt mänskligt beteende och liv där odling av plantor alltid varit grunden för mänsklighetens föda och att lyckligt människoliv.

Den här dimensionen av materia är trots allt bara en väldigt liten del av multiversum.

Ett bra argument för att gudar inte finns är väl att peka på att ondska finns och sen säga att varför skulle gudar tillåta ondska i en dimension där det alltid är polariserat så att det alltid finns bra och dåliga sidor inom allt, godhet och ondska överallt i denna polariserade dimneison.

Hur skulle godhet kunna existera om inte ondska fick existera är väl frågan som man kan fråga sig själv.
Ok, så att designa asteroider var dumt, kanske? Eller människor?

Jag tar sällan upp ondska som argument. Om jag tar upp det så är det när folk påstår att Gud är god för att han hjälpte till att hitta bilnycklarna. Om det vore sant så är det ett bevis på att Gud är ond, eller i alla fall riktigt jävla orättvis.
Citera
2018-08-14, 16:05
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Jag vet inte ens om ett sådant ingenting har ”existerat”. (om det existerat så måste det väl innehålla något?)
Du får gärna ge exempel på ett sådant ”ingenting”.

1 allting som har börjat existera har en orsak
2 universum har börjat existera
3 universum har en orsak

"orsaken" som orsakat detta måste alltså vara immateriell, rum-lös, tidlös, ofattbart kraftfull etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in