2011-03-23, 19:11
Medlem
Trofls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
I denna tråd diskuterar vi argumenten/bevisen till att Gud inte finns.

Ok, du vred argumentationen 180 grader ytterligare genom att komma med det biologiska argumentet att vi har ett behov av att tro. Ungefär som hunger. Snyggt men inte riktigt i linje med tråden

Ber så hemskt mycket om ursäkt för min post, trots att jag precis innan läste en post om en person som hade också försökt att bevisa att gud finns. Slarvigt av mig.

Kan väl även nämna att jag är Ateist, och jag kan väl vända på min post såhär då:
Gud finns, men inte på sättet som de flesta föreställer sig (alltså finns inte guden som de föreställer sig).'

Edit: Kan väl lägga till att jag antagligen antog att det var en "bevisa att gud inte finns"-tråd eftersom jag ofta har stött på sådana.
Senast redigerad av Trofl 2011-03-23 kl. 19:13.
Citera
2011-03-23, 19:15
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trofl
Ber så hemskt mycket om ursäkt för min post, trots att jag precis innan läste en post om en person som hade också försökt att bevisa att gud finns. Slarvigt av mig.

Kan väl även nämna att jag är Ateist, och jag kan väl vända på min post såhär då:
Gud finns, men inte på sättet som de flesta föreställer sig (alltså finns inte guden som de föreställer sig).'

Edit: Kan väl lägga till att jag antagligen antog att det var en "bevisa att gud inte finns"-tråd eftersom jag ofta har stött på sådana.

Du verkar ju vara klok och smart!
Kan inte du argumentera varför du själv inte tror på Gud?

Reply på Edit: du menar väl... en tråd där folk kämpar med att bevisa Guds existens
Senast redigerad av Xeona 2011-03-23 kl. 19:18.
Citera
2011-03-23, 19:15
Medlem
Idiot!

-Skulle gud finnas så skulle det även finnas bevis.
-De som har "träffat gud" har lidit av schizofreni.
-Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?
-Det enda vettiga är väl att bevisa att han finns om han nu gör det.
-Kan du bevisa att Harry Potter inte finns?
Citera
2011-03-23, 19:21
Medlem
RastaNisses avatar
Citatet "Absence of evidence is not evidence of absence" tycker jag passade väldigt bra i denna tråd.
Citera
2011-03-23, 19:22
Medlem
Wazas avatar
Han kunde ju postat en bild i tråden. Typ när han sitter på sitt moln och kollar ner på Jorden.
Då hade jag trott på skiten i alla fall.
Citera
2011-03-23, 19:25
Medlem
Det här får de flesta troende att tappa hakan:

- Är gud så mäktig att han kan skapa och göra exakt vad som helst?

- Abo ja!

- Kan gud tillverka en så stor sten att han inte kan bära den själv?

-ehm...
Citera
2011-03-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RastaNisse
Citatet "Absence of evidence is not evidence of absence" tycker jag passade väldigt bra i denna tråd.

Jag var med när jorden och människan skapades. Vi var ett gäng som bestämde oss för att vi ville ha mer sällskap, så vi skapade er människor.

Gud har inget med detta att göra.

Det var även jag som dödade Palme för er som undrar. Vi får inte glömma att jag flög planet som gjorde kaos med WTC!
Citera
2011-03-23, 19:32
Medlem
gud finns visst. Han (de) kontrollerar mänskligheten men bryr sig inte om individer. En grej de kontrollerar är hälften män hälften kvinnor. på ett ungefär.
Citera
2011-03-23, 19:32
Medlem
0bbAs avatar
Eftersom att du påstår att någon/något existerar så är det ju upp till dig att bevisa det! Jag vet att det finns osynliga skäggtomtar, bevisa att det inte finns det!
Citera
2011-03-23, 19:33
Medlem
Trofls avatar
Citat:
Du verkar ju vara klok och smart!
Kan inte du argumentera varför du själv inte tror på Gud?

Kan väl försöka åtminstone. Har väl också matats med ateistiska värderingar av min storebror men har gjort mitt bästa att skapa en egen uppfattning.

Jag tror inte på Gud (som i en konkret varelse som har skapat universum etc.) för att jag tycker det är för enkel förklaring till något som är så otroligt komplext (vårat universum, allt ifrån molekylär uppbyggnad av de minsta beståndsdelarna till naturens otroliga krafter; evolution).

Jag tycker att den är för enkel för att den säger att allt som utvecklas och upptäcks av oss är skapat av denne all vetande varelse, vart denna har fått sin kunskap ifrån vet jag ej. Människor däremot får sin kunskap igenom att kritiskt granska och undersöka fenomen som finns tillgängliga.

Jag tycker även att det är mycket mer intressant om inte allt redan är besvarat av denna alls mäktige varelse, att, vi som människor, tar reda på vad saker som vad massa är, hur elektroner kan har noll volym med en massa och en oändliga längd?

Mer grundläggande saker kan sägas som att jag inte tror på högre väsen eftersom de trotsar allt som är logiskt enligt mig, när istället det mesta inom den naturvetenskapliga teorin är logiskt för mig, även de saker vi inte tagit reda på riktigt vad de är (Big bang-teorin till exempel).

Avslutar med att säga att jag väljer den naturvetenskapliga teorin på hur allt är uppbyggt eftersom jag tycker att det är extremt intressant, logiskt och för att jag blivit halvt som halvt matat med det.
Citera
2011-03-23, 19:33
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvett
Idiot!
Svar: inte relevant om jag är idiot eller ej.
Citat:
-Skulle gud finnas så skulle det även finnas bevis.
Kommentar: Om du eller andra inte klarar av att tolka bevisen?
Citat:
-De som har "träffat gud" har lidit av schizofreni.
Kommentar: Svårt att bevisa i alla enstaka fall.
Citat:
-Hur ska man kunna bevisa att något inte finns?
Kommentar: Genom tes antites och syntes. och empirisk kunskap.
Citat:
-Det enda vettiga är väl att bevisa att han finns om han nu gör det.
Kommentar: De som inte tror bör väll ha argument varför de inte tror?
Citat:
-Kan du bevisa att Harry Potter inte finns?
Svar: Ja på ett sätt finns han eftersom vi båda kan diskutera honom. Men kruxet är att bevisa att han inte är Gud.
Citera
2011-03-23, 19:37
Medlem
Trofls avatar
Citat:
Reply på Edit: du menar väl... en tråd där folk kämpar med att bevisa Guds existens

Tycker det mest verkar hänga ateister på Internet (därav Gud finns ej-trådar), men av att döma på det du sett så kanske det inte stämmer, jag kanske inte ska döma med mitt korta medlemskap på FB plus att jag inte tillbringat allt för mycket tid i dessa forums.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in