Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Du verkar ju vara klok och smart!

Kan inte du argumentera varför du själv inte tror på Gud?
Kan väl försöka åtminstone. Har väl också matats med ateistiska värderingar av min storebror men har gjort mitt bästa att skapa en egen uppfattning.
Jag tror inte på Gud (som i en konkret varelse som har skapat universum etc.) för att jag tycker det är för enkel förklaring till något som är så otroligt komplext (vårat universum, allt ifrån molekylär uppbyggnad av de minsta beståndsdelarna till naturens otroliga krafter; evolution).
Jag tycker att den är för enkel för att den säger att allt som utvecklas och upptäcks av oss är skapat av denne all vetande varelse, vart denna har fått sin kunskap ifrån vet jag ej. Människor däremot får sin kunskap igenom att kritiskt granska och undersöka fenomen som finns tillgängliga.
Jag tycker även att det är mycket mer intressant om inte allt redan är besvarat av denna alls mäktige varelse, att, vi som människor, tar reda på vad saker som vad massa är, hur elektroner kan har noll volym med en massa och en oändliga längd?
Mer grundläggande saker kan sägas som att jag inte tror på högre väsen eftersom de trotsar allt som är logiskt enligt mig, när istället det mesta inom den naturvetenskapliga teorin är logiskt för mig, även de saker vi inte tagit reda på riktigt vad de är (Big bang-teorin till exempel).
Avslutar med att säga att jag väljer den naturvetenskapliga teorin på hur allt är uppbyggt eftersom jag tycker att det är extremt intressant, logiskt och för att jag blivit halvt som halvt matat med det.