2011-03-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepzon
Bevisbördan bygger på att den som påstår något också är skyldig att bevisa att sitt påstående stämmer.

Om jag påstår att Gud finns, så är det min skyldighet att också bevisa det.

Om jag påstår att Gud inte finns, så är det också min skyldighet att bevisa att han inte finns.

Men om jag nu säger, "Jag tror inte på att Gud existerar" eller "Jag tror att Gud finns" så har jag aldrig påstått något, och behöver därför aldrig bevisa något heller.

End of story.

Klokt skrivet
Citera
2011-03-23, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Du måste kunna skilja på mythos och logos för att förstå detta

Du har övertygat mig!
Citera
2011-03-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Du har övertygat mig!

Citera
2011-03-23, 18:36
Medlem
Kan "man", någon, bevisa att Olof Palme är död? Svåreligen ..
Senast redigerad av Sudanesen 2011-03-23 kl. 18:39.
Citera
2011-03-23, 18:37
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbahz
Hur tillåter Gudarna att vi slåss/krigar om religioner?
Varför finns det sån otroligt stor svält i världen?
Hur kunde Gud tillåta Hitler döda så många judar?
Varför finns det naturkatastrofer? Om gud nu finns, varför stoppar han inte dem? Det är väl han som skapade jorden, då borde han kunna stoppa dem?

Argument som talar emot en god GUD, kanske tillräckligt bra som bevis för att Gud inte skulle vara en snäll och trevlig allfixare.

Fast om Gud skiter i folk eller är ond är detta absolut inget bevis för att Gud inte finns.

Tack i alla fall för ditt inlägg, det var bra för diskussionen.
Citera
2011-03-23, 18:41
Medlem
LéKrisss avatar
Lycka till. Blir bara blaj då färre än en promille fattat vad gud är. INGEN som tror på någon av de etablerade religionerna vet vad gud är, för de har lärt fel.
Hela diskussionen kommer således kretsa kring att bevisa och motbevisa en missuppfattning och falserier.
Citera
2011-03-23, 18:42
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudanesen
Kan "man", någon, bevisa att Olof Palme är död? Svåreligen ..

Ja de är enkelt.

Fast om du är övertygad om att du lever i en Matrix liknande värld så är ju allt bara illusioner och omöjligt att bevisa.
Citera
2011-03-23, 18:44
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Lycka till. Blir bara blaj då färre än en promille fattat vad gud är. INGEN som tror på någon av de etablerade religionerna vet vad gud är, för de har lärt fel.
Hela diskussionen kommer således kretsa kring att bevisa och motbevisa en missuppfattning och falserier.

Vad är gud då? och hur skulle du bevisa att de andra gudarna inte finns? Det är ju frågan i denna tråd.
Citera
2011-03-23, 18:47
Medlem
Trofls avatar
Gud finns,

Det är en abstrakt skapelse, som en känsla, skapad av vilseledde människor långt tillbaka i tiden som sökte svar på frågor som inte kunde besvaras. Denna skapelse i form av en känsla, som heter Gud, är svaret på dessa frågor.

Känslan Gud är sedan dess långt implanterat i våra svaga hjärnor som en vägledare för vilka val vi ska välja i livet, och att istället för att tänka självständigt och kritiskt så låter de troende sig följa vägledningen som denna "skapelse" ger dom.

I och med detta så finns Gud i form av en negativ effekt på människors kritiska tänkande som gör att vi utvecklas långsammare som individer.
Gud finns inte i form av ett konkret objekt som man kan ta på, den finns inte i form av något som "bestämmer" över oss alla, den kan endast kontrollera vårat tänkande när den har tagit över en svag och en oförmögen till kritiskt tänkande hjärna. (Detta tycker jag gäller i alla fall, om man självmant väljer att tro att det finns en konkret varelse som heter gud, eller om man blir uppväxt med föräldrar som har denna syn).
Citera
2011-03-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
...så länge man inte kan bevisa gud inte finns skall man låta folk tro på vad de tycker är kul, rimligt och passar dem.

Förutsatt att deras tro inte påverkar någon ofrivillig människa, så är beter man sig tämligen idiotisk om man inte håller med om det där.

Jag är en ateist.
Citera
2011-03-23, 19:01
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trofl
Gud finns,

Det är en abstrakt skapelse, som en känsla, skapad av vilseledde människor långt tillbaka i tiden som sökte svar på frågor som inte kunde besvaras. Denna skapelse i form av en känsla, som heter Gud, är svaret på dessa frågor.

Känslan Gud är sedan dess långt implanterat i våra svaga hjärnor som en vägledare för vilka val vi ska välja i livet, och att istället för att tänka självständigt och kritiskt så låter de troende sig följa vägledningen som denna "skapelse" ger dom.

I och med detta så finns Gud i form av en negativ effekt på människors kritiska tänkande som gör att vi utvecklas långsammare som individer.
Gud finns inte i form av ett konkret objekt som man kan ta på, den finns inte i form av något som "bestämmer" över oss alla, den kan endast kontrollera vårat tänkande när den har tagit över en svag och en oförmögen till kritiskt tänkande hjärna. (Detta tycker jag gäller i alla fall, om man självmant väljer att tro att det finns en konkret varelse som heter gud, eller om man blir uppväxt med föräldrar som har denna syn).

I denna tråd diskuterar vi argumenten/bevisen till att Gud inte finns.

Ok, du vred argumentationen 180 grader ytterligare genom att komma med det biologiska argumentet att vi har ett behov av att tro. Ungefär som hunger. Snyggt men inte riktigt i linje med tråden
Senast redigerad av Xeona 2011-03-23 kl. 19:07.
Citera
2011-03-23, 19:07
Medlem
Trofls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenhalf
Förutsatt att deras tro inte påverkar någon ofrivillig människa, så är beter man sig tämligen idiotisk om man inte håller med om det där.

Jag är en ateist.

Tänker mycket på det du citerade. Själv tror jag inte många vuxna och utvecklade människor självmant väljer att plötsligt börja tro på ett högre väsen efter att de blivit utsatta för några argument eller liknande om gud, eller om haft någon slags upplevelse (som jag tror konverterar mest vuxna i samhället, vilket jag tycker är ett tecken på brist på kritiskt tänkande till en viss nivå).

MEN jag tror att, jag skulle kunna chansa på att långt över majoriteten (vad ska vi säga, 80-90%?) får tron på ett högre väsen i en låg ålder då dem inte har utvecklat ett kritiskt tänkande och ofta blir utsatta för påtryckningar av såväl familj som samhälle att tron är det enda alternativet (jag syftar såklart på mer eller mindre starkt troende länder).

Och jag tycker att det är väldigt orättvist att inte individer själv får bilda en egen uppfattning, och sedan välja att tro på ett högre väsen när man har utvecklats tillräckligt att man åtminstone ses som en mogen människa, kanske till och med ses som vuxen.

Tycker det finns för många troende som inte ens överväger faktumet att det inte finns en gud (på samma sätt som mig, dock att jag inte kan överväga att det finns en gud, men jag har dock försökt), eftersom det inte finns några andra alternativ för en troende (finns självklart undantag).

Finns såklart undantag vad gäller alla fall när det gäller om man tror eller inte tror på högre väsen eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in