Citat:
Ursprungligen postat av goldenhalf
Förutsatt att deras tro inte påverkar någon ofrivillig människa, så är beter man sig tämligen idiotisk om man inte håller med om det där.
Jag är en ateist.
Tänker mycket på det du citerade. Själv tror jag inte många vuxna och utvecklade människor självmant väljer att plötsligt börja tro på ett högre väsen efter att de blivit utsatta för några argument eller liknande om gud, eller om haft någon slags upplevelse (som jag tror konverterar mest vuxna i samhället, vilket jag tycker är ett tecken på brist på kritiskt tänkande till en viss nivå).
MEN jag tror att, jag skulle kunna chansa på att långt över majoriteten (vad ska vi säga, 80-90%?) får tron på ett högre väsen i en låg ålder då dem inte har utvecklat ett kritiskt tänkande och ofta blir utsatta för påtryckningar av såväl familj som samhälle att tron är det enda alternativet (jag syftar såklart på mer eller mindre starkt troende länder).
Och jag tycker att det är väldigt orättvist att inte individer själv får bilda en egen uppfattning, och sedan välja att tro på ett högre väsen när man har utvecklats tillräckligt att man åtminstone ses som en mogen människa, kanske till och med ses som vuxen.
Tycker det finns för många troende som inte ens överväger faktumet att det inte finns en gud (på samma sätt som mig, dock att jag inte kan överväga att det finns en gud, men jag har dock försökt), eftersom det inte finns några andra alternativ för en troende (finns självklart undantag).
Finns såklart undantag vad gäller alla fall när det gäller om man tror eller inte tror på högre väsen eller liknande.