2011-03-23, 19:37
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trofl
Kan väl försöka åtminstone. Har väl också matats med ateistiska värderingar av min storebror men har gjort mitt bästa att skapa en egen uppfattning.

Jag tror inte på Gud (som i en konkret varelse som har skapat universum etc.) för att jag tycker det är för enkel förklaring till något som är så otroligt komplext (vårat universum, allt ifrån molekylär uppbyggnad av de minsta beståndsdelarna till naturens otroliga krafter; evolution).

Jag tycker att den är för enkel för att den säger att allt som utvecklas och upptäcks av oss är skapat av denne all vetande varelse, vart denna har fått sin kunskap ifrån vet jag ej. Människor däremot får sin kunskap igenom att kritiskt granska och undersöka fenomen som finns tillgängliga.

Jag tycker även att det är mycket mer intressant om inte allt redan är besvarat av denna alls mäktige varelse, att, vi som människor, tar reda på vad saker som vad massa är, hur elektroner kan har noll volym med en massa och en oändliga längd?

Mer grundläggande saker kan sägas som att jag inte tror på högre väsen eftersom de trotsar allt som är logiskt enligt mig, när istället det mesta inom den naturvetenskapliga teorin är logiskt för mig, även de saker vi inte tagit reda på riktigt vad de är (Big bang-teorin till exempel).

Avslutar med att säga att jag väljer den naturvetenskapliga teorin på hur allt är uppbyggt eftersom jag tycker att det är extremt intressant, logiskt och för att jag blivit halvt som halvt matat med det.

Mycket fint formulerat! Borde ramas in och sättas upp!
Citera
2011-03-23, 19:39
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
gud finns visst. Han (de) kontrollerar mänskligheten men bryr sig inte om individer. En grej de kontrollerar är hälften män hälften kvinnor. på ett ungefär.

Ytterligare en som inte läst tråd rubriken ordentligt.
Citera
2011-03-23, 19:43
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattarNadaLiksom
Det här får de flesta troende att tappa hakan:

- Är gud så mäktig att han kan skapa och göra exakt vad som helst?

- Abo ja!

- Kan gud tillverka en så stor sten att han inte kan bära den själv?

-ehm...

Faktiskt ett mycket enkelt och bra bevis på att Gud inte kan vara allsmäktig. Nice done!
Citera
2011-03-23, 19:44
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Vad är gud då? och hur skulle du bevisa att de andra gudarna inte finns? Det är ju frågan i denna tråd.

Det går inte att beskriva med de i förhållandevis primitiva verktyg i form av språk som vi har till förfogande. Än i alla fall. Det är just det som är problemet, att folk gör det och så får vi ett guds-koncept som ramas inom vad vi kan beskriva med de verktyg vi har för att beskriva. Resultatet blir vad vi kan beskriva, inte vad vi faktiskt beskriver.
Tänk en treåring som varit på Louvren och sett Mona Lisa och att denne ska berätta för dig dynamiken i tavlan. Så är det.

Jag skulle inte få för mig att bevisa att "de andra gudarna finns". De finns som specifika uttryck av helheten, en personifiering av specifika egenskaper om man så vill.
Citera
2011-03-23, 19:47
Medlem
Zmeats avatar
http://www.youtube.com/watch?v=kY8HOx8qLBo&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=jB4TPZ4UjmM&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=nnvY991byTU

på med folie hatten!
Citera
2011-03-23, 19:48
Bannlyst
Omöjligt att bevisa något som inte finns. Speciellt när man hävdar att han finns utanför universum.

Ingen kristen eller muslim kan motbevisa den riktiga sanningen, min sanning, djävulen våldtar Jesus Kristus, Gud/Allah och Mohammed i röven. Djävulen har kontaktat mig och han visste allting om mitt liv, min ålder och så vidare. Han lovade mig att jag skulle få köra upp Mohammeds kranium i Jesus röv när mitt liv på jorden tar slut, kan inte vänta! Vidare sade han att Jesus tvingas ha oändlig oralsex med negrer och Mohammed blev påsatt av hundar.
Citera
2011-03-23, 19:55
Medlem
Det största beviset på att det inte finns någon gud alls måste vara att Richard Dawkins fortfarande lever?

Förövrigt så är jag så mycket ateist att jag anser att agnostiger tillhör samma grupp människor som troende...
Citera
2011-03-23, 19:57
Medlem
Cincinnatis avatar
Bevisa att enhörningar inte finns.

Bevisbördan ligger inte hos oss ateister.
Citera
2011-03-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Faktiskt ett mycket enkelt och bra bevis på att Gud inte kan vara allsmäktig. Nice done!

Jag vet inte riktigt vad syftet med tråden är eller vilken typ av bevis du vill ha. Möjligtvis skulle man kunna utesluta en Guds existens (bevisa att Gud inte finns) genom att först anta att han finns och därefter komma fram till att detta leder till en motsägelse. Detta innebär alltså att Gud inte finns eftersom det är uteslutet att han finns. Detta kallas motsägelsebevis eller indirekt bevis. Lagen om det uteslutna tredje säger ju att a och b inte kan vara sanna samtidigt. Om a är sant så är b falskt och vice versa. Problemet är ju då att konstruera ett motsägelsebevis som är trovärdigt. Ett populärt motsägelsebevis är Epikuros paradox.
Citera
2011-03-23, 19:59
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swille
Ja och varför har det just det?.. Kanske för att folk inte följer gud?.. Det finns en sann religion där ute och om inte folk följer den, varför ska gud vara där för dom då om dom inte är där för honom?

För att han är gud? Som en mamma och pappa som stödjer sina barn även fast de skiter fullständigt i dem.
Citera
2011-03-23, 19:59
Medlem
Thaths avatar
Till religiös: Tror du på gud? Ja.

Till mig: Tror jag på gud? Nej.

End of story.

Alla har sin egna tro och får väl fan tro på vad man vill. Jag tycker däremot att religion är jävligt fånigt
Citera
2011-03-23, 20:01
Medlem
Hur kan trådar som dessa tolereras? Det kommer två om dagen och alltid av en utvecklingsstörd person..

Bevisa att tomten inte finns? Bevisa att du inte har en noshörning under sängen som blir osynlig när du tittar på den etc etc. Slå ihop denna forumdel med paranormala fenomen och humor..

Folk som verkligen vill prata om religon ur ett seriöst perspektiv kan använda filosofidelen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in