2009-06-19, 07:00
Medlem
Precis vad jag behövde,ännu en bevistråd!
Själv skiter jag i bevis,eller rättare sagt ett skogshallons sötma och en kvinnas lustfyllda suckar är tillräckliga bevis för mig.
Citera
2009-06-19, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Du förstår ju inte. Evolutionsteorin varken motbevisar eller bevisar guds existens. Ur ett rent filosofiskt perspektiv så skulle ju gud ha kunnat existera långt före jorden. Långt före universum. Långt före vad vårt förstånd ens kan föreställa sig.

Du får ju också tänka på att gud är ett abstrakt begrepp. "Gud" behöver ju inte vara den kristna bibelns gud, behöver inte ha ett kön eller ens efterlikna en människa på något vis. Vi vet inte helt enkelt. Evolutionsteorin är inte relevant i sammanhanget. Förstår du?

Din argumentationsteknik är jobbigt då du verkar vilja göra din åsikt till någon slags universal sanning. Låt människor tro på vad dem vill utan att försöka ändra på deras åsikter. Nog för att du kan tycka att någon har fel eller är ologisk i sin förklaring men vad spelar det för roll? Ingen kommer att ta dig seriöst när du blir arg över andras åsikter och beter dig som en barnunge när någon annan förklarar sin syn på saker och ting. Låt andra tala och argumentera för din sak utan att blanda in känslor i smeten.

Jag tror förresten inte på någon gud men jag är öppen för vad som helst. Jag ville bara ge min syn på saken

alla religioner är ändå påväg at dö ut så jag skiter i om kanske 4-500år så är alla religioner borta garanterat
Citera
2009-06-19, 09:13
Medlem
Svarta kvinnor har stora arslen, männen stora kukar.
Kinesiska Kvinnor har plata arslen och männen små penisar
Vita kvinnor har medel arslen och männen medel kukar.

Hur kan allt detta vara slump? haha
Citera
2009-06-19, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laperovic
Evolutionsteorin tror jag på. Den beviar att gud inte existerar.
Evoluttions teorin är en teori och bevisar ingeting.
Citera
2009-06-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shucky89
alla religioner är ändå påväg at dö ut så jag skiter i om kanske 4-500år så är alla religioner borta garanterat

+123762
Och om de fortsätter i den takt de håller idag kommer majoriteten vara bortsprängda eller bortkrigade på annat vis onom ungefär 5 månader! WOHOO!

-------------
För att bevisa att gud inte existerar är det bara att läsa bibeln. Det krävs bara en liiten gnutta snas för att förstå att antingen är skiten uppdiktad eller var äckelgubbarna som skrev den jättedåliga på att återberätta.
Citera
2009-06-19, 12:43
Medlem
DogulasFossas avatar
Jag skulle vilja föreslå att TS studerar Descartes som på sin tid funderade mycket över just dessa frågor. Descartes ville skapa en världsbild som stod på en stabil och evident grund. Efter mycket filosoferande så kom han fram till att det enda som den enskilde individen faktiskt kunde utgå ifrån var den egna existensen (cogito, ergo sum). Med detta som fundament försökte han sedan härleda allt vårt vetande. Den moderna Matrixtanken är inget annat än Descartes Demon.
Descartes var själv övertygad om Guds existens och menade sig kunna leda detta i bevis ur just cogito, ergo sum-tanken.

Ett tillägg: som flera i tråden så riktigt påtalar så har evolutionen inget med Guds eventuella existens att göra. Vatikanen accepterar idag evolutionen som en trolig förklaring till arternas uppkomst. Vi kan nog vara säkra på att detta inte skulle vara fallet, om det fanns minsta risk att detta, ur en filosofisk synvinkel, skulle tala mot Guds existens.
Senast redigerad av DogulasFossa 2009-06-19 kl. 12:51.
Citera
2009-06-19, 12:56
Medlem
Fadingskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Evoluttions teorin är en teori och bevisar ingeting.

Har du någonsin studerat naturvetenskap? Där får du praktiska bevis på att Evolutionsteorin är bevisad, f. ö. så är religiösa människor helt besatta av sin tro och det är helt meningslöst att ens försöka resonera med dem, exempelvis om man diskuterar problemet med gud och stenen (gud sägs vara allsmäktig, kan han då skapa en sten som han själv inte kan lyfta?) så hittar de alltid på en undanflykt i typ med "men det beror på hur man tolkar guds krafter" eller något liknande. Det finns alltid en undanflykt när man får tolka något helt som man vill.
Citera
2009-06-19, 13:00
Medlem
DogulasFossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingsky
Har du någonsin studerat naturvetenskap? Där får du praktiska bevis på att Evolutionsteorin är bevisad, f. ö. så är religiösa människor helt besatta av sin tro och det är helt meningslöst att ens försöka resonera med dem, exempelvis om man diskuterar problemet med gud och stenen (gud sägs vara allsmäktig, kan han då skapa en sten som han själv inte kan lyfta?) så hittar de alltid på en undanflykt i typ med "men det beror på hur man tolkar guds krafter" eller något liknande. Det finns alltid en undanflykt när man får tolka något helt som man vill.

Evolutionsteorin är inte bevisad i den mening som man vanligen menar inom vetenskapen. Den går inte att bevisa vare sig experimintellt eller fungerar som grund för att förutse framtida händelser.
Däremot har den högt trovärdighetsvärde helt enkelt därför att ingan annan teori kan anses vara mer trolig. På det sättet kan man säga att den är styrkt av väldigt många observationer. Men bevisad enligt gängse termer är den inte.

Dina tankar om hur många troende resonerar är säkert korrekt. Däremot lurar du dig själv om du tror dig motbevisa Guds existens genom sådana filosofiska klurigheter. Guds allsmäktighet beskriver enbart dennes påstådda egenskaper men säger inget om dennes eventuella existens.
Senast redigerad av DogulasFossa 2009-06-19 kl. 13:03.
Citera
2009-06-19, 13:07
Medlem
Fadingskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogulasFossa
Evolutionsteorin är inte bevisad i den mening som man vanligen menar inom vetenskapen. Den går inte att bevisa vare sig experimintellt eller fungerar som grund för att förutse framtida händelser.
Däremot har den högt trovärdighetsvärde helt enkelt därför att ingan annan teori kan anses vara mer trolig. På det sättet kan man säga att den är styrkt av väldigt många observationer. Men bevisad enligt gängse termer är den inte.

Ok, det var en lite klumpig formulering av mig, det man har är bevis på faser ur evolutionen, exempelvis gen- och DNAforskningen, och jag hävdar inte på något sätt att Evolutionsteorin skulle vara ett motbevis mot guds existens, det har ju redan Vatikanen och I.D. förklarat. Men samtidigt så är de flesta religiösa så väldigt diffusa i sina tolkningar av sina skrifter eller sin guds "regler" att det inte går att resonera med dem, det går exempelvis inte att hitta en fast punkt i bibeln att diskutera om eftersom de flesta då bortförklarar den med att man får tolka det "lite som man vill".
Citera
2009-06-19, 13:13
Medlem
DogulasFossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fadingsky
Ok, det var en lite klumpig formulering av mig, det man har är bevis på faser ur evolutionen, exempelvis gen- och DNAforskningen, och jag hävdar inte på något sätt att Evolutionsteorin skulle vara ett motbevis mot guds existens, det har ju redan Vatikanen och I.D. förklarat. Men samtidigt så är de flesta religiösa så väldigt diffusa i sina tolkningar av sina skrifter eller sin guds "regler" att det inte går att resonera med dem, det går exempelvis inte att hitta en fast punkt i bibeln att diskutera om eftersom de flesta då bortförklarar den med att man får tolka det "lite som man vill".

Här har du helt rätt. Guds existens gör man som ateist bäst i att diskutera med sådana som jag själv. Teister som inte är religiösa. Vi har inga religiösa dogmer att ta hänsyn till. När man diskuterar Guds existens med religiösa så fastnar man utan undantag i psudodiskussioner som hör den specifika religionen till. Denna erfarenhet har också jag som filosofiskt sett borde ha mer gemensamt med religiösa än med ateister.
Senast redigerad av DogulasFossa 2009-06-19 kl. 13:17.
Citera
2009-06-19, 14:27
Medlem
Andrewgos avatar
Om gud finns eller har funnits. Varför gav han inte mänskligheten gåvan att vara bra människor?
Jag menar att de som är onda och gör onda saker "straffas" med ohälsa, otur, depression och förfulat utseende medan de som gör gott belönas automatiskt med det motsatta? Om gud är allsmäktigt och all-knowing så visste han ju självklart att världen skulle tagit den här riktningen med krig, terror, död, sjukdomar, brott, korruption och Mona Sahlin. Så varför gav han oss inte en sådan här gåva som definitivt skulle göra världen till en lugn och fridfull plats?

Men han kanske gillar vad som händer. Jorden är väl bara en film som gud sitter och tittar på just nu...
Citera
2009-06-19, 14:41
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrewgo
Om gud finns eller har funnits. Varför gav han inte mänskligheten gåvan att vara bra människor?
Jag menar att de som är onda och gör onda saker "straffas" med ohälsa, otur, depression och förfulat utseende medan de som gör gott belönas automatiskt med det motsatta? Om gud är allsmäktigt och all-knowing så visste han ju självklart att världen skulle tagit den här riktningen med krig, terror, död, sjukdomar, brott, korruption och Mona Sahlin. Så varför gav han oss inte en sådan här gåva som definitivt skulle göra världen till en lugn och fridfull plats?

Men han kanske gillar vad som händer. Jorden är väl bara en film som gud sitter och tittar på just nu...

Varför är det så självklart att gud är god? Om det nu finns någon slags kraft som skulle kunna platsa under namnet gud så vore det väl mer logiskt att den är ond, iallafall mot oss människor. Vi småkryp som förstör likt parasiter förtjänar den behandling vi får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in