2011-03-23, 23:22
Medlem
kuntakinte55s avatar
Bevisa att tomten inte finns!
Lika dumt att tro på tomten med samma resonemang, men är man 3 år gammal känns det ju ganska rätt.
Citera
2011-03-23, 23:23
Medlem
Rarrehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaqim
Jag hävdar att det inte finns någon gud (i alla fall kristen eller judisk sådan) eftersom att så mycket i som är helt motbevisat. Detta har man bara löst genom att säga att "allt ska inte läsas bokstavligt", vilket jag inte tycker är hållbart. Bibeln har istället blivit ett smörgåsbord för makthavare att välja och vraka ifrån när de vill hålla folket på plats.

Det finns heller inga som helst bevis för en Gud, bara utsagor som ofta är helt irrationella. Så mycket kan ifrågasättas. Vissa kristna menar att man kan se Gud i vår skapelse, i allt omkring oss. Men vad har världen att säga om Gud? Att det finns logiska samband i naturen betyder inte att det måste vara ett verk av en högre makt. Vetenskapen har svar på så mycket och dessa svar innefattar inte en gudomlighet, men "makes perfect sense". Alltså är jag nästan till fullo övertygad om att det inte finns någon gud. Men som många har sagt innan, det går inte -åtminstone inte med dagens teknik- att varken bevisa eller motbevisa Guds existens, det är bara så att bevisen för att det inte finns en Gud väger tyngre.

Tror du på Allah? Hate to break it to you, men det finns inte ett jävla skit. Varför skulle det? Religion är bara för människor som inte vill acceptera sin minimala existens.
Senast redigerad av Rarreh 2011-03-23 kl. 23:26.
Citera
2011-03-23, 23:27
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Alltså när man tänker på jorden som planet, hur den är skapad, hur jävla extremt komplicerat och välutvecklat det mesta är. Naturen, ekosystemen, alla natur- och fysiklagar. Då tror man ju att detta är något som borde ha skapats med någon sorts eftertanke, det kan inte bara "ha blivit så" av slump. Vafan jag kan inte ens spela biljard på grund av att vårt universums fysik är så.. komplicerat på något sätt. Även fast biljard är en piece of cake, iaf när man inte har druckit 8 bärs.
Citera
2011-03-23, 23:29
Medlem
varabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayni
Finns bara ett svar för mig: Det man inte kan se finns inte!

Så med ditt resonemang existerar jultomten.
Citera
2011-03-23, 23:30
Medlem
Mr.Junkyards avatar
Jao vart ska man börja?! Menar du en kristen gud ?! Eller vad som helst? Jag tycker att det är ganska klart att Gud är ett påhitt av människan. Klart som fan man ville göra som mohammed o jesus. Det var ju deras tid rockstjärnor. Fatta mycket fitta dom fick på den tiden!
Citera
2011-03-23, 23:31
Medlem
fuckpunchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Alltså när man tänker på jorden som planet, hur den är skapad, hur jävla extremt komplicerat och välutvecklat det mesta är. Naturen, ekosystemen, alla natur- och fysiklagar. Då tror man ju att detta är något som borde ha skapats med någon sorts eftertanke, det kan inte bara "ha blivit så" av slump. Vafan jag kan inte ens spela biljard på grund av att vårt universums fysik är så.. komplicerat på något sätt. Även fast biljard är en piece of cake, iaf när man inte har druckit 8 bärs.

Inte för att vara taskig men det du skrev var otroligt dumt... Så bara för att du inte kan förklara något så måste en osynlig gud ha gjort det?
Citera
2011-03-23, 23:35
Medlem
JM-Jarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayni
Finns bara ett svar för mig: Det man inte kan se finns inte!

Så ditt förnuft existerar inte?
Citera
2011-03-23, 23:38
Medlem
sussistapeters avatar
Är väl snarare så att mycket tyder på att han inte finns. Men inget jag kan bevisa eftersom han verkar vara osynlig eller typ en ande om man ska tro på religösa.

Bevisa att gud finns då. Men det kan ni ju inte. Eller ni kan ju säga att ni är skapade av gud(vi som inte tror på gud vet att det var vår pappa och mamma som skapade oss) men det är ju inget bevis på att han finns.

Lättare att bevisa att han inte finns. hur mycket än negerungen i afrika ber om mat eller vatten så kommer han likförbannat inte få det. Eller jo, när röda korset kommer kanske men då är det ju inte gud som ger maten.

brukar ta min mormor som ett ganska bra exempel. Hon har haft både bröstcancer och fistlar i röven. Efter operationerna sa hon: ''Jag tackar gud för att han gjorde mig frisk''. Utan läkarhjälp så hade hon inte överlevt och det tackar hon gud för? Hoppas du inser själv hur dummt det låter.

Fysiska bevis på att han finns så ska jag fan ansöka om att bli påve!
Citera
2011-03-23, 23:39
Medlem
Bevisa att inte flygande jättepenisar med gröna ollon och gula pungkulor finns.

Förstår du problematiken?
Citera
Medlem
Vad jag vet, så säger väl de flesta stora religioner, att guden har skapat världen, guden är allsmäktig samt guden är alltigenom god. Rätta mig om jag har fel.
OK, om vi tittar på världen av idag och förresten världen genom tiderna, så är det väl ganska lätt att komma överens om, att det inte är/var en bra värld? Rejält misslyckad faktiskt med otroligt mycket lidande.
Inte skall en "fader" behandla sina barn på det viset....

Därför finns det tre alternativ:
1. Det finns ingen(inga) gud(ar).
2. Det finns en allsmäktig gud men han/hon är inte god. Det är istället en små-elak djävel...
3. Det finns en gud som är god men han/hon är inte allsmäktig. Detta innebär att det finns flera gudar som konkurerar om den himmelska makten. Kanske är t.o.m. guds-planet, liksom tiden och rummet, oändligt. Gud har en gud, som har en gud, som har en gud.....

Ovanstående svammel är så klart inte bevis för något, över huvud taget. Bara lite tankar som flög igenom min skalle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JM-Jarre
Så ditt förnuft existerar inte?

Det kan man säkert se, genom impulser/sammandragningar i hjärnan, ingen aning om hur det ser ut när det sunda förnuftet arbetar. Vad vet jag..

OnT. Se en sida tillbaka för ett bra svar.
Citera
2011-03-23, 23:42
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Hur ska du kunna veta att det inte finns ett land som heter Långtbortistan, någonstans i universum?

Och du har inte kapacitet att formulera frågan så att den handlar om jorden, utan måste fortsätta göra bort dig?

Ok, jag skall hjälpa dig:

Påstående: Det finns ett land på jorden som heter Långtbortistan.

Bevisa att det inte finns ett land på jorden som heter Långtbortistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in