2011-03-23, 17:14
Medlem
Applesins avatar
Om gud nu "finns", varför räddade han inte dinosaurierna m.m när meteoren föll?
Citera
2011-03-23, 17:22
Medlem
Swilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applesin

Dinosaurier är fortfarande djur, självklart ska dom nog inte behövas straffas för de, men det hade varit värre om det kom på mänskligheten.. Samt att det kanske va bättre att dinosaurierna dog ut, för ifall dom hade sett oss så hade vi alla blivit uppätna lätt som en plätt..

Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Medans att en massa icke-partiklar skulle formas till en intelligent "skapare" som sedan skapar ett universum är hur logiskt som helst?

Självklart kan det låta konstigt, men det finns en massa bevis ute som visar att det finns en skapare ju? Hur han kommit till kanske många frågar sig, men det finns tydliga bevis som visar att det verkligen finns en skapare, varför då ifrågasätta?... Samt att bara för att gud skapade så att vårat system är uppbyggt på att allt ska födas för att det ska skapas, betyder inte det så att han har det så.. Hade han skapat bara ett par människor utan att den förmågan att föda/avla så hade inte ens människan frågat hur skaparen kom till eftersom man itne hade vetat om de här systemet, förstår du...

Hur skulle det se ut om det varit flera gudar, som skapar varandra osv.. Den ena hade krigat om att det ska regna på måndag, medan den andra hade stört sig på det och sagt låt det snöa på månadg osv.. Det funkar liksom inte att det kan finns flera skapare heller...
Citera
2011-03-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Applesin

Han gillade inte dinosaurierna
Citera
2011-03-23, 17:28
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swille
Dinosaurier är fortfarande djur, självklart ska dom nog inte behövas straffas för de, men det hade varit värre om det kom på mänskligheten.. Samt att det kanske va bättre att dinosaurierna dog ut, för ifall dom hade sett oss så hade vi alla blivit uppätna lätt som en plätt..

Självklart kan det låta konstigt, men det finns en massa bevis ute som visar att det finns en skapare ju? Hur han kommit till kanske många frågar sig, men det finns tydliga bevis som visar att det verkligen finns en skapare, varför då ifrågasätta?... Samt att bara för att gud skapade så att vårat system är uppbyggt på att allt ska födas för att det ska skapas, betyder inte det så att han har det så.. Hade han skapat bara ett par människor utan att den förmågan att föda/avla så hade inte ens människan frågat hur skaparen kom till eftersom man itne hade vetat om de här systemet, förstår du...

Hur skulle det se ut om det varit flera gudar, som skapar varandra osv.. Den ena hade krigat om att det ska regna på måndag, medan den andra hade stört sig på det och sagt låt det snöa på månadg osv.. Det funkar liksom inte att det kan finns flera skapare heller...

Skall det vara så svårt att hålla sig till ämnet!!!
I denna tråd skall bevisas att Gud inte finns!

Du försöker ju stup i ett att bevisa att Gud finns, detta är fel tråd för det!
Citera
2011-03-23, 17:32
Medlem
Swilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeona
Skall det vara så svårt att hålla sig till ämnet!!!
I denna tråd skall bevisas att Gud inte finns!

Du försöker ju stup i ett att bevisa att Gud finns, detta är fel tråd för det!

Jo du har rätt, men det är folk som ifrågasätter vissa saker, så jag försöker svara tillbaka.. Du behöver inte läsa det vi skriver ifall det stör dig så mycket..
Citera
2011-03-23, 17:41
Bannlyst
Hur rymde noak alla djuren? För närvarande är omkring 5 400 arter av däggdjur kända. Det betyder att att noak skulle behöva samla ihop 10800 individer i en båt. Hur gav han dem mat? Fick varje djur ett eget bås då eller? åkte han till kina och samlade bambuskott till jättepandorna?

PANG! gud skapar eva och adam, homo sapeins sapeins (människa). Men skapade gud också en neandertalarversion av eva och adam? Eller är neandertalarna bara något oförklarlig?

Gud skapade växterna dag 3, och djuren dag 4. Hur kunde fotosyntes bedrivas enbart med växter?

Vart tog allt vatten vägen, efter syndafloden? Vattnet borde rimligtvis inte kunna lämna kretsloppet.
Senast redigerad av Iron-Mike 2011-03-23 kl. 17:45.
Citera
2011-03-23, 17:44
Medlem
Pepzons avatar
Bevisbördan bygger på att den som påstår något också är skyldig att bevisa att sitt påstående stämmer.

Om jag påstår att Gud finns, så är det min skyldighet att också bevisa det.

Om jag påstår att Gud inte finns, så är det också min skyldighet att bevisa att han inte finns.

Men om jag nu säger, "Jag tror inte på att Gud existerar" eller "Jag tror att Gud finns" så har jag aldrig påstått något, och behöver därför aldrig bevisa något heller.

End of story.
Citera
2011-03-23, 17:45
Medlem
Swilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Hur rymde noak alla djuren? För närvarande är omkring 5 400 arter av däggdjur kända. Det betyder att att noak skulle behöva samla ihop 10800 individer i en båt. Hur gav han dem mat? Fick varje djur ett eget bås då eller? Hade han åkte han till kina och samlade bambuskott till jättepandorna?

PANG! gud skapar eva och adam, homo sapeins sapeins (människa). Men skapade gud också en neandertalarversion av eva och adam? Eller är neandertalarna bara något oförklarlig?

Gud skapade växterna dag 3, och djuren dag 4. Hur kunde fotosyntes bedrivas enbart med växter?

Jag kan faktiskt inte Noas händelse, så långt har jag inte kommit än.. Jag vet bara att han gjorde en båt och tog med sig en del människor, har inte läst om det riktigt än.. Samt den infon du har, var är den från om man får fråga?.. Jag vet att noa förklaras på lite olika sätt i bibeln samt Koranen, hur det är i torahn vet jag inte..
Citera
2011-03-23, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swille
Jag kan faktiskt inte Noas händelse, så långt har jag inte kommit än.. Jag vet bara att han gjorde en båt och tog med sig en del människor, har inte läst om det riktigt än.. Samt den infon du har, var är den från om man får fråga?.. Jag vet att noa förklaras på lite olika sätt i bibeln samt Koranen, hur det är i torahn vet jag inte..

Enligt bibeln tog han med 2 av varje djur på en båt, Sen började det regna tills alla drunknade (utom de på båten) Inforamtionen kommer från NE. Kom med motargument.
Senast redigerad av Iron-Mike 2011-03-23 kl. 17:51.
Citera
2011-03-23, 17:58
Medlem
Xeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepzon
Bevisbördan bygger på att den som påstår något också är skyldig att bevisa att sitt påstående stämmer.

Om jag påstår att Gud finns, så är det min skyldighet att också bevisa det.

Om jag påstår att Gud inte finns, så är det också min skyldighet att bevisa att han inte finns.

Men om jag nu säger, "Jag tror inte på att Gud existerar" eller "Jag tror att Gud finns" så har jag aldrig påstått något, och behöver därför aldrig bevisa något heller.

End of story.

Helt korrekt! och du har inte kravet att bevisa om du inte påstår eller försöker övertyga.
Trots det omges vi ju av människor som påstår att de har rätt, och för det mesta är det människor som försöker bevisa att Gud finns på ena eller andra sättet.

Vad jag saknar är de som försöker ialla fall komma upp med ett argument/bevis för att gud inte finns. Därför startade jag tråden för att se hur man kan argumentera åt andra hållet.

Det finns de som skrivit att tråden är förvirrande men det är för att jag tar upp diskussionen från det motsatta perspektivet. Det som är ovant känns ofta förvirrande.
Citera
2011-03-23, 18:25
Medlem
tobbahzs avatar
Hur tillåter Gudarna att vi slåss/krigar om religioner?
Varför finns det sån otroligt stor svält i världen?
Hur kunde Gud tillåta Hitler döda så många judar?
Varför finns det naturkatastrofer? Om gud nu finns, varför stoppar han inte dem? Det är väl han som skapade jorden, då borde han kunna stoppa dem?

Det finns inga argument för eller mot för något som inte existerar. Tyvärr så är det så.

Enligt mig själv så är ALL religion makt, ett sätt att styra Människan.

Jag tror på GUD den dagen det kommer en flygande gris med ett kylskåp på ryggen, ungefär så troligt är det att Gud finns.

Tack för mig.
Citera
2011-03-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Hur rymde noak alla djuren? För närvarande är omkring 5 400 arter av däggdjur kända. Det betyder att att noak skulle behöva samla ihop 10800 individer i en båt. Hur gav han dem mat? Fick varje djur ett eget bås då eller? åkte han till kina och samlade bambuskott till jättepandorna?

Vart tog allt vatten vägen, efter syndafloden? Vattnet borde rimligtvis inte kunna lämna kretsloppet.

Du måste kunna skilja på mythos och logos för att förstå detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in